motorolie "schuimt" tijdens rijden

dsz

MF'er
21 jul 2002
52
0
Neede
beste motormensen,

Tijdens een ritje even gestopt aan de kant van de weg,
keek ik toevallig richting peilglas en zag daar de motorolie lichtjes schuimen, schuimlaagje van zo'n
1 a 2 mm. Is dit normaal of is er wat anders aan de hand ? (had ervoor rustig gereden)

greetz,
M.R.
 
Doe eens wat olie in een potje, krachtig schudden en vertel dan eens wat je ziet.

Schuimende olie :?

Moet zeggen dat ik er nog nooit van gehoord/gezien heb.

Iets te krachtig en veel Dr*ft gebruikt bij onderhoud blok.
Omdat zoonlief het lege verpakkinkje nodig had voor een ruimtebeest :+
U allen bekend van de réclamé ;)
 
Heb ik ook last van.
Op een bepaald moment is je peilglas bijna niet meer afleesbaar.
De oorzaak bij mij is het rijden van korte afstanden met lage snelheid.
Elke dag 7KM heen en 7KM terug in de winter en niet harder als 80.
Door condesatie komt er dus op de lange duur toch wat vocht in de olie.
Vervolgens rijd ik de ouwe brikken tour met mooi weer.
Voor mij totaal ongeveer 300KM op een dag en alle schuim was verdwenen.
Dat is inmiddels 6 weken geleden maar mijn pijl glas is nog steeds schoon.
Dus mijn advies is maak een flinke rit waarbij de motor lekker op temperatuur komt en bekijk je peilglas dan nog eens. :}
 
Klein beetje is niet echt erg, zeker al je gas geeft wordt je olie wat schuimend... Veel korte stukjes rijden verergert dit, want condens overal in je blok verdampt dan niet volledig... Is niet echt ernstig, tot je koelvloeistof ook sterk verkleurt & bubbelt... Dan ligt je hoogstwaarschijnlijk je koppakking eruit en da´s wel duur...

Als het te veel schuimt, olie wisselen... Te veel water in je olie is echt niet goed... Maar nu lijkt het nog wel mee te vallen... :)
 
Hmmm, koelvloeistof ziet er nog netjes uit,
dus dat zal wel goed zitten. Ik ga er maar van
uit dat er verder niks aan de hand is en moest
toch binnenkort olie verversen dus mocht er
wat condenswater inzitten dan ben ik daar ook
van af.

greetz,
M.R.
 
Schuimende olie :?

Moet zeggen dat ik er nog nooit van gehoord/gezien heb.

Iets te krachtig en veel Dr*ft gebruikt bij onderhoud blok.
Omdat zoonlief het lege verpakkinkje nodig had voor een ruimtebeest :+
U allen bekend van de réclamé ;)
Ik bedoelde daar juist mee dat ie dan nagenoeg geen schuim zou zien en dan direkt weet dat schuimende olie niet echt goed is.
 
Heb je gecontroleerd of er niet te VEEL olie in het carter zit? Als dat het geval is, dan gaan div. draaiende delen van je blok als een schuimklopper door de olie slaan. Gevolg: slechtere smering, oliepompen die alleen schuim opzuigen en daardoor onvoldoende olie bovenin het blok brengen.

Toch maar snel iets aan doen!
 
Kan in slechtste geval een lekkage van koelvloeistof zijn.
Maar dan staat er ook een hoge druk op je koelsysteem, dit hoor je wanneer je de vuldop losdraait en er veel lucht ontsnapt.
Lijkt me dat het bij jou wel meevalt!
 
Alle olie schuimt wel heel licht, doch als je echt wel wat luchtbelletjes ziet, dan adviseer ik je om zo snel mogelijk de olie (+ filter!) te vervangen door een goede kwaliteit olie (B.V. Motul 10/40 5100 halfsyntheet).

Groeten Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan