Motorolie vervangen (amateur vraag)

bfhgrizzly

Rookie
18 nov 2014
5
0
Haarlem
Hoi iedereen, ik heb sinds kort mijn A1 rijbewijs, en heb laatst een Honda CMX rebel 125CC gekocht, alleen zat er geen onderhoudsboekje bij.

Nu een beetje de stomme vraag, om de hoeveel kilometer moet je de olie vervangen en wat moet je hierbij allemaal doen?

Mvg,

Sjoerd :)
 
Hoi Sjoerd, via de zoekfunctie kun je een en ander vinden over het vervangen van de motorolie.

Een werkplaatshandboek is daarbij wel erg handig voor specifieke informatie, Google is je vriend ;-)
 
1e tip: zoek een werkplaatshandboek, of service manual.
Die is vaak online wel te vinden.

Daar staat een basis onderhoudsschema in. Niet alleen voor olie, maar ook voor andere dingen.

Als je twijfelt over olie. vervangen. Is op zich niet lastig, en niet te duur.
Als te twijfelt over het oliefilter, vervang die dan mee (hoeft niet elke keer bij olie vervangen).

In basis: blok warm, niet heet.
Opvang bak er onder.
Juiste aftapplug losdraaien (die is ook heet, er komt nog warmere olie uit, dus opletten).

Pakkingring gooi je weg, en vervang door een nieuwe. Moet je dus klaar hebben liggen.

Laten uitdruppen.

Oliefilter er af, met drupbak er onder.

Nieuw oliefilter vullen met verse olie, en monteren op de juiste manier.

Aftapplug terug zetten.

Vullen met juiste olie, ongeveer juiste hoeveelheid. Begin met mate, er kan altijd wat bij.

Zelf zou ik bougies loskoppelen, en 10 seconden starten om verse olie ronde te pompen. En van daaruit bijvullen tot niveau.

Motor weer warm rijden. Neerzetten. Controleren op lekkage en niveau.
 
wauw, dankje jongens voor de snelle reacties! :D
We waren nog traag....


Maar jij bent toch van de google generatie?
Nooit gedacht aan een handleiding downloaden?

Staat veel in hoor.
Daarnaast zijn er nog wel wat dingen die er niet in staat, maar dat komt aan op ervaring en inzicht.


En onthoud: kwartslag voor breken stoppen met draaien :t
 
We waren nog traag....


Maar jij bent toch van de google generatie?
Nooit gedacht aan een handleiding downloaden?

Staat veel in hoor.
Daarnaast zijn er nog wel wat dingen die er niet in staat, maar dat komt aan op ervaring en inzicht.


En onthoud: kwartslag voor breken stoppen met draaien :t

_O-
 
Juistem, voor de motorolie naar een motorzaak gaan.

Olie voor natte platen koppeling, waarschijnlijk krijg je dan een busje 10w40 of 15w40 mee.

In het werkplaatshandboek staat hoeveel liter er in het blokje gaat.

En zoals gezegt, wees voorzichtig met die aftapplug.

Als je nog niet veel ervaring hebt met sleutelen, wees dan zeker dat je de goede kant op draait, veel gemaakte fout. Ook omdat je met je hoofd half ondersteboven aan die plug zit te draaien.
 
Pak geen ratel voor je aftapplug maar een ringsleutel. Een ratel is meestal te groot, daar trek je alles mee stuk.

Als je eens wist hoe veel mensen de verkeerde kant opdraaien met een ringsleutel, omdat "Lefty loosy" er zo diep in zit. Dat heb je met een ratel minder snel.

Tevens raad ik aan om de boel vast te zetten zetten met een momentsleutel. Waarom gissen? Is ook handig met remklauwen en wielassen.
 
Er is trouwens een how-to topic: Olie wisselen (met plaatjes)

Olie: gebruik speciale motorfietsolie of goedkope olie van b.v. de Action
Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

Gebruik in geen geval echt goede auto olie, daarin zitten friction modifiers waardoor de platen in je natte koppeling kunnen gaan slippen.


Ga nu aub geen onwetende mensen een verkeerde olie van de Action aanprijzen.
We weten allemaal dat het geen specifieke motorfiets olie is en dat eeuwige gelul over een natte platen koppeling is ook al oud.
Een specifieke motorfiets olie moet ook een versnellingsbak smeren en goed doen laten schakelen, niet dat je er een olie in kiepert dat gekraakt gaat worden tussen de tandwielen in de bak en dat de schakelvorken en schakelwals hun werk netjes blijven doen.
Koop gewoon een JASO MA2 motorfiets olie en de haantgjes en betweters mogen het zelf allemaal gaan uitproberen.
Wat wel waar is dat een goedkope Action olie beter is dan een hele dure spciale auto olie voor in de motorfiets, maar dat is weer een afleiding, ik heb door de jaren al genoeg schade gezien door gebruik van verkeerde olie.
 
Pak geen ratel voor je aftapplug maar een ringsleutel. Een ratel is meestal te groot, daar trek je alles mee stuk.
Goed advies. :Y
Ik pak wel een ratel, maar draai e.a. dichter bij het midden vanuit mijn pols aan, niet via de hele hevel slagen maken. :+

Zodra de plug aangeland is op het contactvlak zie ik de gevulde koperen ringen nog vlakker worden via de pols en daarna geef ik nog een minimaal tikje met de hand op de ratel, maar zeker al geen 1/5 slag meer. :9
Wat wel waar is dat een goedkope Action olie beter is dan een hele dure spciale auto olie voor in de motorfiets, maar dat is weer een afleiding, ik heb door de jaren al genoeg schade gezien door gebruik van verkeerde olie.
Deze hang ik aan de muur! *O* :+ :+ ;) :t
 
Laatst bewerkt:
Goed advies. :Y
Ik pak wel een ratel, maar draai e.a. dichter bij het midden vanuit mijn pols aan, niet via de hele hevel slagen maken. :+

Zodra de plug aangeland is op het contactvlak zie ik de gevulde koperen ringen nog vlakker worden via de pols en daarna geef ik nog een minimaal tikje met de hand op de ratel, maar zeker al geen 1/5 slag meer. :9Deze hang ik aan de muur! *O* :+ :+ ;) :t

Dit heb ik jaren geleden aleens gezegd, maar dan wordt direct geïnterpreteerd door de Action fanaten dat het dus een goede olie is voor motorfietsen.
Het leuke ervan is dat mensen die het jaren gebruiken en geen brokken hebben gehad er graag over schrijven, dus zelf vinden ze het best wel bijzonder.
Waar het misgaat hoor je niks tot weinig over.
Ik heb hier een bak staan van een ZZR1100 waar de tandwielen beschadigd zijn door cavitatie, dat gaf een mooie huil in het motorblok.
De eigenaar gebruikte al jaren Action olie, geen slippende koppeling, wel olieverbruik en minder fijn schakelen.
Maar verder nooit klachten, tot nu toe :-)
 
Dit heb ik jaren geleden aleens gezegd, maar dan wordt direct geïnterpreteerd door de Action fanaten dat het dus een goede olie is voor motorfietsen.
Het leuke ervan is dat mensen die het jaren gebruiken en geen brokken hebben gehad er graag over schrijven, dus zelf vinden ze het best wel bijzonder.
Waar het misgaat hoor je niks tot weinig over.
Ik heb hier een bak staan van een ZZR1100 waar de tandwielen beschadigd zijn door cavitatie, dat gaf een mooie huil in het motorblok.
De eigenaar gebruikte al jaren Action olie, geen slippende koppeling, wel olieverbruik en minder fijn schakelen.
Maar verder nooit klachten, tot nu toe :-)


Dat jij nog in discussie gaat met al die Action en Aldi/Lidl olie idioten :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan