motorolie vervangen

Johannis

Rookie
15 okt 2009
6
0
Hallo, ik ben in bezit van een yamaha fazer fzs600-25kw bouwjr. 2000.
Ik wil zelf de motorolie vervangen, kan iemand mij vertellen hoeveel er in moet ?
Er zit namelijk geen peilstok op, alleen een peilglas.

BVD Johan
 
Bougie NGK CR9E
Electrodenafst. 0,7-0,8 mm
Vorkpoot 41 mm
Tandwiel 15/45 tanden
Ketting 110 schakels
Motorinhoud 599 cc
Cylinders 4
Klepspeling in koud 0,11-0,20 mm
Klepspeling uit koud 0,21-0,30 mm
Carb. stelschr. 2 slagen
Luchtdr. voor 2,25 Bar
Luchtdr. achter 2,5 (2,9) Bar
Vloeistoffen
vorkolie / poot 132 cc SAE 10W
Motorolie z. filter 2,5 Ltr
Motorolie m. filter 2,7 ltr
Remvloeistof DOT 4
Brandstof 20,0 ltr
Koelvloeistof 1,95 ltr.

Ik kijk overigens nooit naar die gegevens. Pijlglas.. ideaal. :}
(gooi er twee liter in, even kijken, halve bij, daarna steeds 50-100 ml en kijken)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie antwoord, alleen ik heb nog een vraag.
Hoe werkt dat dan met zo'n peilglas, daar staat toch geen min of max streepje op
net als bij een peilstok ?

Gr. Johan
 
En hou het lekker helder! :P
(foto in het donker genomen, dus peil staat schuin :+ )

DSC_0512.jpg


Boven is max, en onder is min. Net als bij een peilstok. :P
 
Worldbeater, hier sta ik wel van te kijken…. voor iemand die reageert in ongeveer ieder topic wat met olie te maken heeft, hoor je dit toch te weten! Als je de basis van juist vullen niet weet, helpt ook de beste olie niet.
 
Worldbeater, hier sta ik wel van te kijken…. voor iemand die reageert in ongeveer ieder topic wat met olie te maken heeft, hoor je dit toch te weten! Als je de basis van juist vullen niet weet, helpt ook de beste olie niet.
Kijk nog even naar dat peilglas. Zie je een te hoog of te laag peil... :N :') ;)
Wel hele schone olie na tig km. :9~
 
Laatst bewerkt:
Daar gaat het niet om, had dus ook te hoog of te laag kunnen zijn. Ik had dit alleen niet van jou verwacht. Olie ziet er fantastisch uit en mooi op peil :)
Irl zie je het ook niet, valt igg niet op.
Foto met flits doet een hoop. :$ :$ :$ :$ :$ :$

Normaal staat er wel eens een streepje op het carterdeel voor de bovenzijde.
Dat je olie ziet is igg genoeg info. :Y

Een laag oliepeil geeft ook niet zoveel probs als we denken, oliepomp haalt het al snel 10 cm dieper uit het carter. De versnellingsbak is de eerste die te lijden krijgt onder een wat lager peil.

Zo weer lekker over olie slap kunnen lellen.
Ik ben weer compleet gelukkig. :')
 
Nou ik moest bij de eerste foto een paar dagen geleden ook goed kijken hoor. Eeeeeuh, welke merktekens? Oooow! Daar! Ik zat al naar die seegerring te kijken en op het glaasje te speuren :')

Hij was gedraaid, vandaar :o

Ik wil ook wel zulke olie bij een beurtje :9 Flikker je dat weer in je koekblik haha.

Oja, een filter vullen vóór plaatsen is wel een goed idee maar toch vrij lastig om hem dan terug te monteren, of wat?
 
Laatst bewerkt:
Oja, een filter vullen vóór plaatsen is wel een goed idee maar toch vrij lastig om hem dan terug te monteren, of wat?
Even laten staan, het zal je nog verbazen hoeveel erin gaat. ;)
En bij de ene motor is het lastiger (positie filter) dan de andere.
Bij mij is de aansluiting haaks, dus kan alles er weer uitlopen bij de aansluiting.
In beweging blijven (draaien van het filter) en er heel snel opschroeven is het devies.
Als je het goed doet dan brand het olielampje niet langer dan bij een normale start. *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan