Motorolie weetjes, interessant artikel

Prepriani

MF'er
22 jul 2010
208
0
antwerpen
Wat doet motorolie?


Olie smeert alle bewegende delen in een motor, het zorgt al het ware voor een laagje dat slijtage en wrijving tegengaat. Dat op zijn beurt weer een soepeler en beter lopende motor betekend. Het zorgt er ook voor dat de motor verschoond blijft van ongewenste deeltjes en beschermd tegen roest. Als laatste zorgt olie voor het afkoelen van een motor door de warmte weg te voeren naar de carterpan of oliekoeler.

Soorten motorolie:

minerale olie:
Is een conventionele olie wat men al tientallen jaren lang gebruikt, het wordt gemaakt van ruwe aardolie met behulp van een distillatieproces. Door het toevoegen van bepaalde stoffen zoals viscositeit verbeteraars, antislijtage middelen enz wordt de olie geschikt gemaakt voor gebruik in de automotoren. Deze olie is goedkoop en heeft gemiddelde prestaties.

synthetische olie:
Synthetische olie is compleet door mensen gemaakt in laboratoria, met behulp van complexe chemische processen. Deze olie is dan ook veel duurder dan de minerale olie. Synthetische olie is wel veel beter bestand tegen hoge temperaturen. Dit houd in dat de olie zijn viscositeit voor een langer periode onder hogere temperatuur kan vasthouden.

semi-synthetische olie
Dit is een combinatie van de 2 bovenstaande oliën, bevat vaak ongeveer 70 tot 80% minerale olie en 20 tot 30% synthetische oliën. Dit wordt vaak gedaan om een minerale olie beter te maken zonder er veel meer geld aan uit te moeten geven.

Wat is viscositeit??

Viscositeit is een factor die de dikte van de olie bepaald en zijn vermogen om te vloeien bij bepaalde temperaturen. Vergelijk het maar met stroop. Globaal gesproken kunnen we zeggen; hoe dikker de olie hoe hoger de viscositeit en hoe dunner de olie hoe lager de viscositeit.

Vaak is het wel zo maar het gaat er ook om hoe dun of hoe dik de olie blijft wanneer deze wordt blootgesteld aan hitte. De viscositeit wordt uitgedrukt in een schaal, deze schaal geeft weer hoeveel de olie dunner wordt wanneer blootgesteld aan hitte. Hoe hoger het schaal nummer hoe dikker de olie is.
Maar nu zul je denken "dan neem ik mooi de dikste olie en heb ik perfecte smering!" FOUT, te dikke olie voor je motor kan ervoor zorgen dat de olie bij lage temperatuur/laag toerental niet goed naar de motor kan vloeien. Te dunne olie kan weer zijn kracht verliezen door te grote hitte en te dun worden!


Single (SG) en multi-grade (MG) olie?

Er zijn 2 type oliën, de Single-Grade en de Multi-grade.

Single-Grade olie
wordt gebruikt wanneer de werktemperatuur vrijwel constant is. Dit is vaak een olie voor specifieke auto's, voertuigen, machines etc. Deze olie heeft dus geen winter en zomer capaciteiten.

Multi-grade olie,
is de meest gebruikte olie en kan schommelende temperaturen aan. Anders dan de Single-Grade olie is deze wel geschikt om 's zomers en 's winters te gebruiken. Aan deze olie worden vaak polymeren toegevoegd om de olie wat dunner te maken zodat hij onder koude omstandigheden goed werkt, maar zijn eigenschappen bij grote warmte niet verliest.

Wat zijn de voordelen van multi-grade olie?
Een multi-grade olie is kunstmatig veranderd om de verschillen in viscositeit veranderingen door warmte tegen te gaan. Een multigrade olie is vloeibaarder bij lage temperaturen en dikker bij hoge temperaturen dan de Single-Grade olie. Dit betekent dat de multi-grade olie sneller bij de te smeren motoronderdelen is dan de Single-Grade olie. Daardoor is de slijtage tijdens het starten veel minder is dan bij gebruik van een Single-Grade olie.
Door de betere smering wordt er ook benzine bespaard, tot wel 3% vergeleken met Single-Grade olie.

Hoe werkt multi-grade olie?
Olie tijdens warmte zet uit en wordt daardoor dunner, de moleculen waaruit de olie bestaat staan in ruststand dicht op elkaar, tijdens verhoging van de temperatuur raken de moleculen verder uit elkaar waardoor de olie dunner wordt.
Zoals hierboven verteld is MG olie gemodificeerd, deze modificatie houd in:
Er zijn viscositeit versterkers toegevoegd die bij een koude motor samen zijn gevoegd als een soort balletjes, deze zijn bij koude toestand als het ware in een slaapstand. Wordt de temperatuur verhoogd en gaat de olie dunner worden komen echter deze balletjes in actie. Ze gaan uit elkaar en vormen als het ware lange draden die de olie als het ware bij elkaar houd en zo dikker houd.

Classificaties

De meest gebuikte classificatie komt van de Society of Automotive Engineers (SAE),
Even een terugblik, onthoud hoe hoger het cijfer hoe dikker de olie is!
Iedereen heeft het wel eens gezien 5W-30 op een olie blik/fles of wat dan ook.
Wat betekent het nou, het eerste cijfer is de viscositeit bij lage temperatuur vaak is dit 5, 10 of 15, hoe lager dit cijfer hoe dunner de olie bij koude temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand.!
Het tweede cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie vaak is dit 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft!
Onder een kleine richtlijn voor het kiezen van je motor olie.

Een tweede classificatie is de API (American Petroleum Institute),
Olieprestatie word uitgedrukt in 2 letters. De eerste letter geeft aan als het voor een benzine motor dat is de S, of als het voor een diesel is hiervoor wordt de letter C gebruikt. De tweede letter geeft de prestatie aan van de olie, in het geval van een benzine motor gaat van A tot J, A als minimaal en J als beste. Voor diesel gaan de letters van A tot F, A als minimaal en F als beste.

Een derde classificatie is de ACEA (Association of European Car Manufacturers),
Hier heeft met een letter en een cijfer.
De letter zijn A voor benzine, B voor diesel, en E voor diesel van vrachtwagens en andere transport voertuigen.
De cijfers zijn 1 voor benzine besparende olie, 2 voor normale/gemiddelde olie en 3 voor prestatie gerichte olie.
Voorbeeld, A1 is voor een kleine motor, A3 is weer voor een prestatie gerichte motor.


Mixen van 2 soorten olie?
Dit zou kunnen aangezien eerder is verteld dat er ook een combinatie van zowel synthetische en minerale olie wordt verkocht. Maar dit omdat dit mixen door de fabrikant gebeurt weten zij precies hoe bepaalde soorten olie op elkaar reageren. Probeer dit liever zelf niet uit omdat je door een verkeerde mix van verschillende olie soorten, de motor de motor ernstig kan beschadigen.

Als men dit in huis doet weet je dus niet hoe het op elkaar gaat reageren. Mocht je lange tijd in bijvoorbeeld Afrika moeten zijn met de auto dan is het raadzaam om eerst alle olie af te tappen en volledige nieuwe olie te gebruiken. Die olie moet dan wel geschikt zijn om bij het weer daar te gebruiken. Ook dit is geen garantie voor het goed verlopen van de olieverandering. Het is vaak gebeurt dat een motor meer dan 200.000 km heeft gereden op één soort olie en dat na het verwisselen van de olie deze het snel begeeft!
Wissel alleen van motorolie als het absoluut niet anders kan!


Zijn additieven nuttig?
Er zijn tegenwoordig verschillende soorten additieven op de markt, veel van deze maken veelvuldig reclame op tv (tell-sell) om iedereen te zeggen dat hun additief het beste is.
Maar bedenk dit eens, motorolie fabrikanten geven miljoenen uit aan onderzoek en ontwikkeling van hun olie om deze te verbeteren, ook autofabrikanten doen hun portie mee aan de ontwikkeling van de olie.
Kun je het dan voorstellen dat er een magisch middel is wat nog nooit is opgemerkt door een oliefabrikant met de miljoenen en expertise die ze hebben?? Ten tweede als het echt zou werken zou er een oliefabrikant ook niet met iets dergelijk komen of het gehele product overnemen?? Ten derde geen van deze additieven draagt de naam van een gerenommeerd oliefabrikant.
Het richt vaak zelf schade aan de motoren dus pas er echt goed mee op!!!
Twee voorbeelden zijn:
Teflon, veel gebruikt omdat het een laagje achter zou laten in je motor waardoor de motor zelf zonder olie kan lopen. Bullshit is het, teflon kan en zal vaak de oliewegen in je motorblok blokkeren en je filter verstoppen wat uiteraard niet goed is voor je motor.
DuPont Chemical Company, de uitvinder van PTFE (teflon) heeft zelf verklaard dat het niet bruikbaar is als ingrediënt voor motorolie!
Zink, zink wordt gebruikt als antislijtage voor je motor en wordt standaard toegevoegd aan je olie door de fabrikant. Dus hoe meer hoe beter zullen veel denken, maar ook dit is verkeerd!
Elke olie van een gerenommeerd merk heeft genoeg zink voor je motor, door het toevoeging van zink aan je motorolie hoopt de zink zich alleen op bijvoorbeeld op je kleppen waardoor bijvoorbeeld je bougies kunnen weigeren te werken.

De relatie tussen olie en benzine verbruik:
Een olie wat beter bij je motor of motorgebruik past houd een soepeler lopende motor in die minder weerstand heeft tijdens het ronddraaien, dit kan het vermogen een paar procent ten goede komen. Maar het gebruik van een verkeerde olie kan ook een verhoogd benzine verbruik veroorzaken.

Is smerige olie een indicatie voor problemen?
Smerige olie is geen indicatie voor motorproblemen, eigenlijk is het vaak een goed signaal. Het betekent dat het zijn werk goed doet, het afvoeren van rotzooi en afvalstoffen. Wanneer je de olie dan vervangt word de rotzooi verwijderd!

bron
http://members.multimania.nl/autovraagbaak/Techniek/motorolie/motorolie.htm
 
Laatst bewerkt:
had onze eigen oliebaron al niets eens zo`n topic geopend?

RSV31?

Anyway,
als je wat over olie wilt weten dan kan je het aan RSV31 vragen. Die heeft olie uitgevonden ofzo. O-)

Of, hij weet er in ieder geval veel over.


Ik heb mij tevens laten vertellen dat men tegewoording geen "slechte" olie meer maakt.
Of het zo is weet ik niet, maar ik heb dit van meerdere kanten gehoord.

Ik gebruik zelf wel 9 van de 10 keer Motul (durf het toch niet aan met de Hema olie). Vroeger Castrol, maar iets zegt mij dat de Motul die ik gebruik de motor beter laat lopen als de Castrol. Het is een raar stemmetje in mijn hoofd en ik kan het niet verklaren. :+

Maar goed, ik heb er een goed gevoel bij dus houd ik het gewoon bij Motul tegewoordig. :Y

De motor en rare stemmetjes en geluiden heb ik overigens wel vaker last van. Is tot nog toe niks bijzonders geweest. O-)
 
Laatst bewerkt:
Wat doet motorolie?




Zijn additieven nuttig?
Er zijn tegenwoordig verschillende soorten additieven op de markt, veel van deze maken veelvuldig reclame op tv (tell-sell) om iedereen te zeggen dat hun additief het beste is.
Maar bedenk dit eens, motorolie fabrikanten geven miljoenen uit aan onderzoek en ontwikkeling van hun olie om deze te verbeteren, ook autofabrikanten doen hun portie mee aan de ontwikkeling van de olie.
Kun je het dan voorstellen dat er een magisch middel is wat nog nooit is opgemerkt door een oliefabrikant met de miljoenen en expertise die ze hebben?? Ten tweede als het echt zou werken zou er een oliefabrikant ook niet met iets dergelijk komen of het gehele product overnemen?? Ten derde geen van deze additieven draagt de naam van een gerenommeerd oliefabrikant.
Het richt vaak zelf schade aan de motoren dus pas er echt goed mee op!!!
Twee voorbeelden zijn:
Teflon, veel gebruikt omdat het een laagje achter zou laten in je motor waardoor de motor zelf zonder olie kan lopen. Bullshit is het, teflon kan en zal vaak de oliewegen in je motorblok blokkeren en je filter verstoppen wat uiteraard niet goed is voor je motor.
DuPont Chemical Company, de uitvinder van PTFE (teflon) heeft zelf verklaard dat het niet bruikbaar is als ingrediënt voor motorolie!
Zink, zink wordt gebruikt als antislijtage voor je motor en wordt standaard toegevoegd aan je olie door de fabrikant. Dus hoe meer hoe beter zullen veel denken, maar ook dit is verkeerd!
Elke olie van een gerenommeerd merk heeft genoeg zink voor je motor, door het toevoeging van zink aan je motorolie hoopt de zink zich alleen op bijvoorbeeld op je kleppen waardoor bijvoorbeeld je bougies kunnen weigeren te werken.

!

Dit riekt toch wel naar een door de oliemaatschappijen gesponsort artikel doorspekt met marketing in het voordeel van de gerenommeerde merken.

Olie moet zo gemaakt zijn dat je het zonder problemen kan mengen, dit omdat van de klant niet verwacht kan worden dat ze gestudeerd moeten hebben voor er olie gekocht kan worden. zelfde soort, zelfde viscositeit of daar dichtbij in de buurt mag geen problemen geven. Gooi alleen geen auto en vrachtautoolie door elkaar.

Stel jezelf eens de vraag, hoeveel mensen werken er bij Total,Esso,Shell, BP, Texaco in de ontwikkeling. Hoeveel mensen wonen er op deze wereld. De verhouding laat zien dat er wel degelijk kans is dat een idee van buiten deze bedrijven komt.

Dat ze het bedrijf nog niet gekocht hebben.... ook zo'n bullshit verhaal, waarom heeft bill Gates Google niet gekocht is net zo'n dooddoener.

goede olie wordt ook geleverd door red-line, kendall, motul en behoren allemaal niet tot deze multinationals.

Ook de multinationals kunnen betere olie maken, maar door hun effectieve marketing koopt jan en alleman al deze rotzooi die veel goedkoper gemaakt kan worden en zo een betere winstmarge.

Ooww, maar dan willen automaatschappijen toch de beste olie hebben om zo te laten zien dat hun auto's beter zijn...?

Ja, zou je wel denken, maar als het nooit stuk gaat, verkoop je ook geen nieuwe onderdelen/auto's meer.

VW heeft de Touareg, deze kan geleverd worden met een V10 diesel. Deze is echter zo krachtig dat de versnellingsbak na een 30K vaker kapot gaat dan de klant lief is. Shell levert de olie ( zou toch wel een betere kwaliteit geleverd kunnen worden ) maar als je andere olie dan van shell erin stopt, vervalt de garantie :? zou er meer achter zitten , dan dat je tevreden klanten wil?

oowww en het stukje over zink op de kleppen:? een goede olie zou toch dit soort verliezen langs een klepgeleider zoveel mogelijk moeten beperken. En dat er zink op de kleppen zit en daarom de bougie het niet meer doet ?????
 
Laatst bewerkt:
zo jammer dat er alleen maar negatief gedaan kan worden. niet totaal onterecht natuurlijk.
wel een mooie uitleg van de feiten: single/multi grade viscositeit mineraal/syntheet

idd, niet alleen de groten maken goede olie. mijn superduke heeft een merk nodig (merk ontschiet me ff) waarop de motor vele malen beter reageerd. zelfde was met mijn vorige TDM, was ook geen shell ofzo.

de touareg, welke olie zorgt ervoor dat de versenllingsbak langer mee gaat, mischien helpt andere olie niet en is de bak gewoon niet bestand tegen die massas aan pk / nm die de V10 levert.

probeer niemand tegen het hoofd te stoten maar deze dingen vallen met zo op. mensen komen graag met voorbeelden zonder de achtergrond te weten dan wel te laten weten. de VW mischien en zo ook zink op de kleppen zorgt voor niet werkende vonkpluggen
 
RSV31?

Anyway,
als je wat over olie wilt weten dan kan je het aan RSV31 vragen. Die heeft olie uitgevonden ofzo. O-)

Of, hij weet er in ieder geval veel over.


Ik heb mij tevens laten vertellen dat men tegewoording geen "slechte" olie meer maakt.
Of het zo is weet ik niet, maar ik heb dit van meerdere kanten gehoord.

Ik gebruik zelf wel 9 van de 10 keer Motul (durf het toch niet aan met de Hema olie). Vroeger Castrol, maar iets zegt mij dat de Motul die ik gebruik de motor beter laat lopen als de Castrol. Het is een raar stemmetje in mijn hoofd en ik kan het niet verklaren. :+

Maar goed, ik heb er een goed gevoel bij dus houd ik het gewoon bij Motul tegewoordig. :Y

De motor en rare stemmetjes en geluiden heb ik overigens wel vaker last van. Is tot nog toe niks bijzonders geweest. O-)

En als je daar niet zeker van bent kun je altijd bij je Huisarts een testje aanvragen ;)
 
zo jammer dat er alleen maar negatief gedaan kan worden. niet totaal onterecht natuurlijk.
wel een mooie uitleg van de feiten: single/multi grade viscositeit mineraal/syntheet

idd, niet alleen de groten maken goede olie. mijn superduke heeft een merk nodig (merk ontschiet me ff) waarop de motor vele malen beter reageerd. zelfde was met mijn vorige TDM, was ook geen shell ofzo.

de touareg, welke olie zorgt ervoor dat de versenllingsbak langer mee gaat, mischien helpt andere olie niet en is de bak gewoon niet bestand tegen die massas aan pk / nm die de V10 levert.

probeer niemand tegen het hoofd te stoten maar deze dingen vallen met zo op. mensen komen graag met voorbeelden zonder de achtergrond te weten dan wel te laten weten. de VW mischien en zo ook zink op de kleppen zorgt voor niet werkende vonkpluggen

KTM werkt altijd met Motorex toch :? gebruiken ze hier bij de dealer ook altijd voor alle motoren.
 
Was laatst op een CRT training en de instructeur die ik had bleek veel verstand te hebben van motor olie en is eigenaar van rg tuning. Die beste kerel rade me aan om vol synth olie van motorex te gebruiken voor mijn 2003 R1. Hij zeï "als je blok geen olie verbruikt gewoon vol synth gebruiken". Ik vertelde dat ik eerder heb gehoord dat vol synth olie voor een slippende koppeling kan zorgen maar hij vertelde me dat dat niet zo is. Maar het schijnt in ieder geval dat die motorex goede kwaliteit olie is die in zwitserland word gemaakt.
 
Het is niet makkelijk kiezen blijkt zo...
Je kunt evengoed voor het rek wc papier staan... daar sta je ook effe op te kijken.
Als het maar veegt, euh smeert!

Ik ben nog aan het twijfelen tussen 15W50 of 10W40 (waarschijnlijk Motul).
En gezien ik luchtkoeling heb, lijkt het me goed om een olie te hebben die goed kan koelen bij hoge temperaturen of langere toeren.
 
Het is niet makkelijk kiezen blijkt zo...
Je kunt evengoed voor het rek wc papier staan... daar sta je ook effe op te kijken.
Als het maar veegt, euh smeert!

Ik ben nog aan het twijfelen tussen 15W50 of 10W40 (waarschijnlijk Motul).
En gezien ik luchtkoeling heb, lijkt het me goed om een olie te hebben die goed kan koelen bij hoge temperaturen of langere toeren.


Wat zijn langere toeren (rpm óf ritjes)?
 
Laatst bewerkt:
RSV31?

Anyway,
als je wat over olie wilt weten dan kan je het aan RSV31 vragen. Die heeft olie uitgevonden ofzo. O-)

Of, hij weet er in ieder geval veel over.


Ik heb mij tevens laten vertellen dat men tegewoording geen "slechte" olie meer maakt.
Of het zo is weet ik niet, maar ik heb dit van meerdere kanten gehoord.

Ik gebruik zelf wel 9 van de 10 keer Motul (durf het toch niet aan met de Hema olie). Vroeger Castrol, maar iets zegt mij dat de Motul die ik gebruik de motor beter laat lopen als de Castrol. Het is een raar stemmetje in mijn hoofd en ik kan het niet verklaren. :+

Maar goed, ik heb er een goed gevoel bij dus houd ik het gewoon bij Motul tegewoordig. :Y

De motor en rare stemmetjes en geluiden heb ik overigens wel vaker last van. Is tot nog toe niks bijzonders geweest. O-)
Ik gebruik nu ook Motul. Geloof V300 ofzo.
Hiervoor Valvoline, maar het verschil is er wel degelijk!
Bij Kawa's schijnt Valvoline zelfs aanslag aan de kleppen te veroorzaken, of achter te laten.
Ze haan dan olie verbruiken daardoor, op te lossen met Forte, dat wel.

Maar ben zeker van mening dat er verschil ik kwaliteit van olie zit.
Op Motul loopt de motor gewoon mooier, en soepeler.
Als je dat met het rijden al kunt merken, dan lijkt mij dat het ook wel wat doet qua prestatie's.
 
Vind het een interessant artikel, en wel nuttig om te weten wat er op je verpakking van je olie staat natuurlijk! Vergeet er niet bij te noteren dat de fabrikant van je motor een voorkeur in de handleiding zet, die dus waarschijnlijk het beste is. Dit artikel laat het zo schijnen dat een laag getal voor de W altijd het beste is omdat ie dan beter smeert als ie koud is, terwijl een hoog getal na de W ook altijd het beste is.

Volgens die redenering gaat iedereen volsynthetisch 10W50 kopen, terwijl dat toch niet voor alle motoren aangeraden wordt.
 
Ik gebruik nu ook Motul. Geloof V300 ofzo.
Hiervoor Valvoline, maar het verschil is er wel degelijk!
Bij Kawa's schijnt Valvoline zelfs aanslag aan de kleppen te veroorzaken, of achter te laten.
Ze haan dan olie verbruiken daardoor, op te lossen met Forte, dat wel.

Maar ben zeker van mening dat er verschil ik kwaliteit van olie zit.
Op Motul loopt de motor gewoon mooier, en soepeler.
Als je dat met het rijden al kunt merken, dan lijkt mij dat het ook wel wat doet qua prestatie's.

Dat idee heb ik dus ook. Ik gebruikte Castrol RS4 Superbike, dat is -5W40. De Motul is inderdaad zo'n V300 variant (in mijn geval die voor een supersport), deze is -10W40 en ik heb het idee dat het allemaal wat rustiger klinkt als de motor loopt.

Ik kan niet verklaren wat er nu rustig loopt binnen de motor, maar ik heb dat idee. Een goed gevoel bij het geheel is ook belangrijk denk ik.

Beide oliën zijn overigens vol synthetisch.
 
Laatst bewerkt:
Was laatst op een CRT training en de instructeur die ik had bleek veel verstand te hebben van motor olie en is eigenaar van rg tuning. Die beste kerel rade me aan om vol synth olie van motorex te gebruiken voor mijn 2003 R1. Hij zeï "als je blok geen olie verbruikt gewoon vol synth gebruiken". Ik vertelde dat ik eerder heb gehoord dat vol synth olie voor een slippende koppeling kan zorgen maar hij vertelde me dat dat niet zo is. Maar het schijnt in ieder geval dat die motorex goede kwaliteit olie is die in zwitserland word gemaakt.

als je volsyntheet hebt die geschikt is voor motoren met natte koppeling, zal het geschikt zijn voor deze motoren en je koppeling niet laten slippen.
 
Het is niet makkelijk kiezen blijkt zo...
Je kunt evengoed voor het rek wc papier staan... daar sta je ook effe op te kijken.
Als het maar veegt, euh smeert!

Ik ben nog aan het twijfelen tussen 15W50 of 10W40 (waarschijnlijk Motul).
En gezien ik luchtkoeling heb, lijkt het me goed om een olie te hebben die goed kan koelen bij hoge temperaturen of langere toeren.

voor je luchtgekoelde Duc 20W50 gebruiken
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan