Motorolie weetjes, interessant artikel

Prepriani

MF'er
22 jul 2010
208
0
antwerpen
Wat doet motorolie?


Olie smeert alle bewegende delen in een motor, het zorgt al het ware voor een laagje dat slijtage en wrijving tegengaat. Dat op zijn beurt weer een soepeler en beter lopende motor betekend. Het zorgt er ook voor dat de motor verschoond blijft van ongewenste deeltjes en beschermd tegen roest. Als laatste zorgt olie voor het afkoelen van een motor door de warmte weg te voeren naar de carterpan of oliekoeler.

Soorten motorolie:

minerale olie:
Is een conventionele olie wat men al tientallen jaren lang gebruikt, het wordt gemaakt van ruwe aardolie met behulp van een distillatieproces. Door het toevoegen van bepaalde stoffen zoals viscositeit verbeteraars, antislijtage middelen enz wordt de olie geschikt gemaakt voor gebruik in de automotoren. Deze olie is goedkoop en heeft gemiddelde prestaties.

synthetische olie:
Synthetische olie is compleet door mensen gemaakt in laboratoria, met behulp van complexe chemische processen. Deze olie is dan ook veel duurder dan de minerale olie. Synthetische olie is wel veel beter bestand tegen hoge temperaturen. Dit houd in dat de olie zijn viscositeit voor een langer periode onder hogere temperatuur kan vasthouden.

semi-synthetische olie
Dit is een combinatie van de 2 bovenstaande oliën, bevat vaak ongeveer 70 tot 80% minerale olie en 20 tot 30% synthetische oliën. Dit wordt vaak gedaan om een minerale olie beter te maken zonder er veel meer geld aan uit te moeten geven.

Wat is viscositeit??

Viscositeit is een factor die de dikte van de olie bepaald en zijn vermogen om te vloeien bij bepaalde temperaturen. Vergelijk het maar met stroop. Globaal gesproken kunnen we zeggen; hoe dikker de olie hoe hoger de viscositeit en hoe dunner de olie hoe lager de viscositeit.

Vaak is het wel zo maar het gaat er ook om hoe dun of hoe dik de olie blijft wanneer deze wordt blootgesteld aan hitte. De viscositeit wordt uitgedrukt in een schaal, deze schaal geeft weer hoeveel de olie dunner wordt wanneer blootgesteld aan hitte. Hoe hoger het schaal nummer hoe dikker de olie is.
Maar nu zul je denken "dan neem ik mooi de dikste olie en heb ik perfecte smering!" FOUT, te dikke olie voor je motor kan ervoor zorgen dat de olie bij lage temperatuur/laag toerental niet goed naar de motor kan vloeien. Te dunne olie kan weer zijn kracht verliezen door te grote hitte en te dun worden!


Single (SG) en multi-grade (MG) olie?

Er zijn 2 type oliën, de Single-Grade en de Multi-grade.

Single-Grade olie
wordt gebruikt wanneer de werktemperatuur vrijwel constant is. Dit is vaak een olie voor specifieke auto's, voertuigen, machines etc. Deze olie heeft dus geen winter en zomer capaciteiten.

Multi-grade olie,
is de meest gebruikte olie en kan schommelende temperaturen aan. Anders dan de Single-Grade olie is deze wel geschikt om 's zomers en 's winters te gebruiken. Aan deze olie worden vaak polymeren toegevoegd om de olie wat dunner te maken zodat hij onder koude omstandigheden goed werkt, maar zijn eigenschappen bij grote warmte niet verliest.

Wat zijn de voordelen van multi-grade olie?
Een multi-grade olie is kunstmatig veranderd om de verschillen in viscositeit veranderingen door warmte tegen te gaan. Een multigrade olie is vloeibaarder bij lage temperaturen en dikker bij hoge temperaturen dan de Single-Grade olie. Dit betekent dat de multi-grade olie sneller bij de te smeren motoronderdelen is dan de Single-Grade olie. Daardoor is de slijtage tijdens het starten veel minder is dan bij gebruik van een Single-Grade olie.
Door de betere smering wordt er ook benzine bespaard, tot wel 3% vergeleken met Single-Grade olie.

Hoe werkt multi-grade olie?
Olie tijdens warmte zet uit en wordt daardoor dunner, de moleculen waaruit de olie bestaat staan in ruststand dicht op elkaar, tijdens verhoging van de temperatuur raken de moleculen verder uit elkaar waardoor de olie dunner wordt.
Zoals hierboven verteld is MG olie gemodificeerd, deze modificatie houd in:
Er zijn viscositeit versterkers toegevoegd die bij een koude motor samen zijn gevoegd als een soort balletjes, deze zijn bij koude toestand als het ware in een slaapstand. Wordt de temperatuur verhoogd en gaat de olie dunner worden komen echter deze balletjes in actie. Ze gaan uit elkaar en vormen als het ware lange draden die de olie als het ware bij elkaar houd en zo dikker houd.

Classificaties

De meest gebuikte classificatie komt van de Society of Automotive Engineers (SAE),
Even een terugblik, onthoud hoe hoger het cijfer hoe dikker de olie is!
Iedereen heeft het wel eens gezien 5W-30 op een olie blik/fles of wat dan ook.
Wat betekent het nou, het eerste cijfer is de viscositeit bij lage temperatuur vaak is dit 5, 10 of 15, hoe lager dit cijfer hoe dunner de olie bij koude temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand.!
Het tweede cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie vaak is dit 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft!
Onder een kleine richtlijn voor het kiezen van je motor olie.

Een tweede classificatie is de API (American Petroleum Institute),
Olieprestatie word uitgedrukt in 2 letters. De eerste letter geeft aan als het voor een benzine motor dat is de S, of als het voor een diesel is hiervoor wordt de letter C gebruikt. De tweede letter geeft de prestatie aan van de olie, in het geval van een benzine motor gaat van A tot J, A als minimaal en J als beste. Voor diesel gaan de letters van A tot F, A als minimaal en F als beste.

Een derde classificatie is de ACEA (Association of European Car Manufacturers),
Hier heeft met een letter en een cijfer.
De letter zijn A voor benzine, B voor diesel, en E voor diesel van vrachtwagens en andere transport voertuigen.
De cijfers zijn 1 voor benzine besparende olie, 2 voor normale/gemiddelde olie en 3 voor prestatie gerichte olie.
Voorbeeld, A1 is voor een kleine motor, A3 is weer voor een prestatie gerichte motor.


Mixen van 2 soorten olie?
Dit zou kunnen aangezien eerder is verteld dat er ook een combinatie van zowel synthetische en minerale olie wordt verkocht. Maar dit omdat dit mixen door de fabrikant gebeurt weten zij precies hoe bepaalde soorten olie op elkaar reageren. Probeer dit liever zelf niet uit omdat je door een verkeerde mix van verschillende olie soorten, de motor de motor ernstig kan beschadigen.

Als men dit in huis doet weet je dus niet hoe het op elkaar gaat reageren. Mocht je lange tijd in bijvoorbeeld Afrika moeten zijn met de auto dan is het raadzaam om eerst alle olie af te tappen en volledige nieuwe olie te gebruiken. Die olie moet dan wel geschikt zijn om bij het weer daar te gebruiken. Ook dit is geen garantie voor het goed verlopen van de olieverandering. Het is vaak gebeurt dat een motor meer dan 200.000 km heeft gereden op één soort olie en dat na het verwisselen van de olie deze het snel begeeft!
Wissel alleen van motorolie als het absoluut niet anders kan!


Zijn additieven nuttig?
Er zijn tegenwoordig verschillende soorten additieven op de markt, veel van deze maken veelvuldig reclame op tv (tell-sell) om iedereen te zeggen dat hun additief het beste is.
Maar bedenk dit eens, motorolie fabrikanten geven miljoenen uit aan onderzoek en ontwikkeling van hun olie om deze te verbeteren, ook autofabrikanten doen hun portie mee aan de ontwikkeling van de olie.
Kun je het dan voorstellen dat er een magisch middel is wat nog nooit is opgemerkt door een oliefabrikant met de miljoenen en expertise die ze hebben?? Ten tweede als het echt zou werken zou er een oliefabrikant ook niet met iets dergelijk komen of het gehele product overnemen?? Ten derde geen van deze additieven draagt de naam van een gerenommeerd oliefabrikant.
Het richt vaak zelf schade aan de motoren dus pas er echt goed mee op!!!
Twee voorbeelden zijn:
Teflon, veel gebruikt omdat het een laagje achter zou laten in je motor waardoor de motor zelf zonder olie kan lopen. Bullshit is het, teflon kan en zal vaak de oliewegen in je motorblok blokkeren en je filter verstoppen wat uiteraard niet goed is voor je motor.
DuPont Chemical Company, de uitvinder van PTFE (teflon) heeft zelf verklaard dat het niet bruikbaar is als ingrediënt voor motorolie!
Zink, zink wordt gebruikt als antislijtage voor je motor en wordt standaard toegevoegd aan je olie door de fabrikant. Dus hoe meer hoe beter zullen veel denken, maar ook dit is verkeerd!
Elke olie van een gerenommeerd merk heeft genoeg zink voor je motor, door het toevoeging van zink aan je motorolie hoopt de zink zich alleen op bijvoorbeeld op je kleppen waardoor bijvoorbeeld je bougies kunnen weigeren te werken.

De relatie tussen olie en benzine verbruik:
Een olie wat beter bij je motor of motorgebruik past houd een soepeler lopende motor in die minder weerstand heeft tijdens het ronddraaien, dit kan het vermogen een paar procent ten goede komen. Maar het gebruik van een verkeerde olie kan ook een verhoogd benzine verbruik veroorzaken.

Is smerige olie een indicatie voor problemen?
Smerige olie is geen indicatie voor motorproblemen, eigenlijk is het vaak een goed signaal. Het betekent dat het zijn werk goed doet, het afvoeren van rotzooi en afvalstoffen. Wanneer je de olie dan vervangt word de rotzooi verwijderd!

bron
http://members.multimania.nl/autovraagbaak/Techniek/motorolie/motorolie.htm
 
Laatst bewerkt:
Normale PTFE geeft inderdaad dit soort problemen. Het voor,- en nadeel van PTFE is dat het heel inert is. Je moet nogal van goed huize komen om de PTFE zo te modificeren dat het wel geschikt is voor verbrandingsmotoren en weet hoe je het moet toepassen.

Ik heb denk ik een goedje gevonden wat werkt en een bedrijf die het op een dusdanige wijze heeft weten te modificeren dan het werkt. De meeste MF-ers weten wel hoe kritisch ik altijd ben geweest tov additieven in het algemeen, maar de metingen en testresultaten kan ik niet negeren van dit goedje.

Het is overigens van een bedrijf waar ik niets mee te maken heb, niet werk en ook geen aandelen heb dus kom niet aan met spam geneuzel e.d. :+

De fabrikanten gebruiken ook additieven. Er zal best nog wel ergens een wondermiddel bestaan, maar gelet op de R&D van de grote olieboeren zal dat al lang bekend zijn. Echter, soms valt er wel een kleine winst te behalen.
 
Conclusie van NASA inzake het gebruik van Teflon in verbrandingsmotoren:

This conclusion seems to be borne out by tests on oil additives containing PTFE conducted by the NASA Lewis Research Center, which said in their report, "In the types of bearing surface contact we have looked at, we have seen no benefit. In some cases we have seen detrimental effect. The solids in the oil tend to accumulate at inlets and act as a dam, which simply blocks the oil from entering. Instead of helping, it is actually depriving parts of lubricant
"

Dit en mijn praktijk ervaring met Teflon additief is voor mij genoeg reden om dit "wondermiddel" niet te gebruiken.
ptfe is toch gewoon een droogsmeermiddel voor glijlagers enzo? niet iets om je blok te kieperen?
 
Normale PTFE geeft inderdaad dit soort problemen. Het voor,- en nadeel van PTFE is dat het heel inert is. Je moet nogal van goed huize komen om de PTFE zo te modificeren dat het wel geschikt is voor verbrandingsmotoren en weet hoe je het moet toepassen.
Ik heb denk ik een goedje gevonden wat werkt en een bedrijf die het op een dusdanige wijze heeft weten te modificeren dan het werkt. De meeste MF-ers weten wel hoe kritisch ik altijd ben geweest tov additieven in het algemeen, maar de metingen en testresultaten kan ik niet negeren van dit goedje.
Het is overigens van een bedrijf waar ik niets mee te maken heb, niet werk en ook geen aandelen heb dus kom niet aan met spam geneuzel e.d. :+

Op zich interessant.
Niet bedoeld als kritiek, maar je verhaal zegt me niet veel meer als de standaard reclamepraat die je vroeger over dat Slick50 etc. hoorde. Klonk ook altijd heel positief.....
Ik ben dus benieuwd naar meer uitleg, temeer omdat je inderdaad altijd (m.i. terecht) kritiek had op toevoegingen als Teflon.
 
Normale PTFE geeft inderdaad dit soort problemen. Het voor,- en nadeel van PTFE is dat het heel inert is. Je moet nogal van goed huize komen om de PTFE zo te modificeren dat het wel geschikt is voor verbrandingsmotoren en weet hoe je het moet toepassen.

Ik heb denk ik een goedje gevonden wat werkt en een bedrijf die het op een dusdanige wijze heeft weten te modificeren dan het werkt. De meeste MF-ers weten wel hoe kritisch ik altijd ben geweest tov additieven in het algemeen, maar de metingen en testresultaten kan ik niet negeren van dit goedje.

Het is overigens van een bedrijf waar ik niets mee te maken heb, niet werk en ook geen aandelen heb dus kom niet aan met spam geneuzel e.d. :+


Ik ben uiteraard erg benieuwd naar je bevindingen en ben er tevens van overtuigd dat het mogelijk moet zijn het basisproduct danig te "engineeren" dat het wèl een goede toevoeging wordt.

Wel kunnen we op basis van mijn en jouw ervaring stellen dat het huidige aanbod teflon wonder goedjes van o.a de halfords op dit moment beter niet gebruikt kunnen worden omdat er letterlijk en figuurlijk gevaarlijke nadelen "aan vast kleven" ;) .
 
Terug
Bovenaan Onderaan