Motorolie

MartijnL

MF veteraan
22 mei 2001
1.301
1
Simpele vraag,
Motorolie die ik bij de pomp kan kopen kan ik die ook in de motorfiets gooien ?

Ik neem als voorbeeld ff de Total 7000 serie, standaard 10W-40.
 
Ja als je de verkeerde olie erin giet dan zou je blok dat misschien niet zo graag lusten...
In principe zal elke olie waar een merk op staat van een beetje pomp goed zijn.. ze zitten niet om claims te springen.
Is echt wel goed ontwikkeld en getest, olie op de markt brengen is niet zoiets als een beetje van dit erbij en wat van dat en dan loopt ie als een raket.
Ben wel van mening dat sommige olie van betere kwaliteit is dan andere, merk ik vooral als de service beurt nadert met schakelen enz.
Dus let erop dat je olie in je fiets giet die ook daarvoor bestemt is.
 
Je moet wel olie kopen die geschikt is voor Motoren, hierin zitten additieven(ofzo) zodat je koppeling niet gaat slippen. jeweetwel natte koppelings platen. Als je olie voor auto ofzo erin gooit is hier wel kans op.
ksauhetniedoen.
 
kzaleensophetflesjekijken :)

Volgens mij is het geschikt voor beide. Thanx voor de tip voor zover. Die Total heb ik momenteel in de auto liggen dus vandaar (was ik vergeten te vertellen)
 
Ik zoek een goedkope motorolie voor mijn gs500e ( suzuki ) want dat ding VERBRUIKT me toch een hoop olie en ik heb geen zin om er olie in te gooien waarvan ik 2000 km er weer 4 liter van in kan gooien :D alleen als ie goedkoop is had eerst shel avance daarna gamma 10w40 maar moet nu weer een nieuwe hebben
 
Misschien is een bezoekje aan de dealer een betere oplossing.

Als je iedere 500 kilometer een liter olie verbrand is er iets heel goed mis met die fiets.
 
Ik zoek een goedkope motorolie voor mijn gs500e ( suzuki ) want dat ding VERBRUIKT me toch een hoop olie en ik heb geen zin om er olie in te gooien waarvan ik 2000 km er weer 4 liter van in kan gooien :D alleen als ie goedkoop is had eerst shel avance daarna gamma 10w40 maar moet nu weer een nieuwe hebben
Nieuw model? GS500E tweetakt? ;)

Rookt zeker als een schoorsteen? Klinkt als iedere week nieuwe bougies, of in ieder geval schoonmaken...

Is in ieder geval erg veel... Tijd voor revisie / nieuwe fiets...
 
*NOOIT* \'auto\'olie in je motor gooien, dat is ECHT slecht. Heb een paar honderd kilometer met autoolie gereden, nou het zuigt aan alle kanten. Vandaag bij MotorXtra m\'n olie ff ververst, lekkere goeie olie erin. Je merkt het meteen, loopt veel lekkerder, ik trek \'m nu met gemak door naar de top, terwijl ie met autoolie de laatste 20km/u kruipend naar de top ging.

En als een GS500e zoveel zuipt is er wat mis. Mijne zuipt bijna niet, is je oliefilter nog wel goed btw ?

In elk geval is autoolie dus niet goed, een automotor wordt nooit zo warm als het blok van een motor, dus gebruik gewoon de olie die het beste voor je motor is, en ga niet op kosten bezuinigen, doe je dat wel, dan heb je later VEEL meer kosten doordat je hele blok langzamerhand naar de klote is geholpen.
 
>Motormuis:
>Kindje zwaar onder de indruk tegen Muis op Kawa: >Wauuuw, da\'s een gave scooter....

Bij mij doen ze altijd de handen op hun oren, deden ze al bij mijn schakelbrommer vroeger. Alsof ze het niet mooi vinden klinken... tsss... patatgeneratie.
 
Speciale motor motorolie? Nog nooit gezien..
Zolang die xxWGxx goed is heb je toch gewoon de goeie olie zeker?!
naar wat voor winkels ga jij voor motorolie?
en lees jij de vorige berichten niet? (ivm koppeling etc)
bij de mijne komt alleen het beste van het beste erin.
Niet goedkoop, maar teruggerekend naar km is dat een schijntje. kweet, sommige motoren zullen ook op slaolie goed rijden, maar als je een motor flink belast, wil ik niet bezuinigen op een paar euro\'s voor de olie. Gelukkig gaat er bij mij maar 2 liter in.
 
Wat voor olie zou ik dan nodig hebben voor een Bandit 600S ?
In je onderhoudsboekje staan de eisen waar je olie minimaal aan moet voldoen. Ik gooi er shell advance full synthetic in. Olie blijft heel mooi en koppeling werkt prima (niet te koop bij shell, wel bij safe).
De vol-synthaat van Mobil-1 is ook erg goed, maar moeilijker te vinden.
Als je een oude motor hebt die veel verbruikt zou ik voor simpele en dikke olie gaan.... doe ik ook met de oto.
 
Natuurlijk bestaat er speciale motorolie.

En er zitten in auto olie juist additieven om de wrijving te verminderen, en dat is de reden dat je deze niet moet gebruiken in je motor ivm de natte koppelingsplaten die dan kunnen gaan slippen.

Verder voldoet auto olie aan alle eisen.
En een motor wordt niet heter dan een auto, kijkt je wel eens op je temp.meter.
Je moet natuurlijk wel een sportmotor vergelijken met een sportauto en niet met een daf of zo.
 
ik rij al jaren met de hema synthetische olie
het is een 5w40 (komt van BP en is een visco2000)
en voldoet aan de eisen die Yamaha er aan stelt(en meer) speci: sj/cf, g5, pd2, a3-98, b3-98
kost 8 piek de liter.
gaat in alle blokken van auto (een opgevoerde toyota, een vw TDi en voorheen ook in een 555)
en in alle blokken van de motors.
nooit geen problemen en ook geen olie verbruik.
waarom meer betalen als goed goed genoeg is.

jr
 
Hmmm mijn motor rookt totaal niet dus. bougies zijn ook nog steeds niet aan vervanging toe en hetzelfde geldt voor het oliefilter. wat er precies misgaat zou ik niet weten maar als ik hem wegbracht was ik 750 piek kwijt aan de beurt om het na te laten kijken ( safe motors eindhoven :( ) en een paar dagen. Aangezien ik maar 1 motor heb geen autorijbwijs of auto en ik niet vlakbij mijn werk woon kan ik dat helaas niet missen. volgende week vrijdag moet spap er maar een keertje naar kijken dan lig ik toch een weekje in kreta :D
 
een blok dat 1 op 500 olie verbruikt en niet rookt
dat lijkt me raar.
een gs 500 verbruikt normaal geen olie
de enigste keer dat ik olie verbruik had was toen de olie 150 graden was na een volgas rit van vlissingen naar tilburg bij 35 graden.
er kwamen toen lichte rookpluimen uit de pijp.

enne, laat er een iemand anders na kijken in plaats van naar safe te gaan !
,
 
kan het kwaad om twee verschillende merken + \"viscositeiten\" door elkaar te gebruiken?

Ik zou niet weten wat de dealer erin heeft gegooid... en heb het contact al een beetje verbroken.
 
kan het kwaad om twee verschillende merken + \"viscositeiten\" door elkaar te gebruiken?

Ik zou niet weten wat de dealer erin heeft gegooid... en heb het contact al een beetje verbroken.

Ja en daarom sleutel ik dus liever aan m\'n eigen motor ipv dat ik het laat doen door een of andere onbenul bij een dealer, welke je nog eens op kan lichten ook. \'Je olie filter is vervangen hoor!\'. Ja en dan kom je erachter dat dat niet is gebeurd (zelf niet meegemaakt, maar zal allicht gebeurd zijn!) of dat olie zou zijn ververst en dat dat nie gedaan is.. enz. enz. als je het zelf doet, ben je zeker van je zaak. Voortaan zelf dus je olie doen BertV :)
 
Olie bederft niet, koop dus grote verpakkingen.
Heb je een goede band met een auto-materialen zaak vraag dan of ze 20, 25 of 50 liter verpakkingen van een motorfiets olie kunnen bestellen. Ik heb zelf een 60 liter drum van Fuchs (Silkolene) half-sync liggen, kost wel f 300,- maar dat is maar f 5,- per liter.

Het is niet verstandig om full-sync te gebruiken, op internet zijn diverse verhandelingen te vinden over de nadelen van vol-synthetische olie.

Auto-olie kunnen wrijvingsverminderaars (teflon) hebben maar meestal niet. Het verschil met een auto en motorfiets is echter dat de olie bij de motorfiets ook gebruikt wordt om de versnellingsbak te smeren. De motorfietsolie moet daarom een hogere afscheur-stabiliteit hebben dat auto-olie. De versnellingsbak trekt als het ware de olie uit elkaar. Olie bestaat uit hele lange moleculen, als deze uit elkaar vallen smeert de olie niet meer. Chemisch is de stabiliteit van deze moleculen te beinvloeden.

John.
 
Ik ben pas een halve dag op zoek geweest om minerale olie te zoeken SAE 10W/40.
Als ik alle leveranciers mag geloven is die zelfs niet meer krijgen hier in Belgie.
Eentje wilde me die wel verkopen in een al voorverpakte oude bus voor de prijs van 34 Euro voor 5 liter en het vat waar die zogenaaamd uit getapt was stond er niet meer.
Zelfs de half synt. is enkel te verkrijgen in 15W40.
Hoe is dat in Nederland gesteld ? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan