Motorolie

Phillipos

Die hard MF'er
12 okt 2006
253
0
Sneek
Hej,

ik wil graag mijn olie verversen, maar nu heb ik ergens gehoord dat je geen auto-olie in je motor kan gooien! Klopt dit? In mijn werkplaatshandboek (Honda CBR f2 '93) staat dat ik 10w40 olie moet gebruiken. Maar moet ik dan persé speciale olie voor in een motorfiets gebruiken of voldoet elke 10w40 olie???

Ik hoor et graag van jullie!

Groeten
 
Dit komt mij bekend voor. :+

In addition, we all recognize that, for some reason, motor oil and filtration can tend to be a volatile subject. It's like a religion to some and debates can easily become heated. Please remember that everyone on this forum is simply trying to take the best care of their vehicle they can and are trying to help others do the same. Whether you agree with their maintenance methods or oil/filter of choice is irrelevant. We are all here to improve our vehicle maintenance practices, so let's keep the discussion on topic and free of accusatory or negative posts and flames.

Amen tot that. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het even opgezocht voor je. Hier wat testjes van Kendall, Royal Purple, Redline, Torco en Pennzoil. ;) Verkijk je niet op de laatste paar plaatsen, daar kwamen nog heel wat bekende merken terug waar even geen ruimte voor was. :)

Dank voor het opzoeken, maar ik begrijp niet echt wat er staat.
;)

Wat houdt die ranking score in (laatste kolom) ?
 
Laatst bewerkt:
Dank voor het opzoeken, maar ik begrijp niet echt wat er staat. ;)
Dat leek mij nou net voor jou geen geheim na onderstaande post! :)


Ik prakkiseer vanuit een schuurtje, dus RSV31 moet het maar onderbouwen. :+

Wat houdt die ranking score in (laatste kolom) ?
Via een algorithme, uitgelegd over drie pagina's :+ , krijgt de olie een kwaliteitsoordeel.
Kan het wel even posten indien gewenst, maar iemand ging de volledige oil bible al linken. O-)
 
Laatst bewerkt:
Grappig, ik heb een versie die nagenoeg hetzelfde is, maar die niet verspreid mag worden. :?

Ben benieuwd naar de kritieken verder. Nobody is allmighthy after all. :+
 
RSV31 klopt het dat de Japanse motorfietsfabrikanten hun eigen eisen aan olie zijn gaan stellen, omdat de API eisen niet meer voldeden ?

Ja dat klopt. Een exact jaartal durf ik niet te noemen, maar beroepsmatig ken ik de JASO norm bijna 10 jaar. Er onstonden jaren geleden vage klachten met slippende koppelingen, de japanners hebben toen de JASO norm in het leven geroepen omdat er simpelweg geen motorfietsnorm was. Zeker toen "energy conservering" bij auto's werd geintroduceerd was er geen touw meer aan vast te knopen. Er werd simpelweg altijd verwezen naar de API en SAE normen die zoals ik al eerder postte specifiek voor auto's zijn en niet voor motoren.

De JASO norm is inmiddels wereldwijd bekend en de norm voor motorfietsen.
 
~
Ik prakkiseer vanuit een schuurtje, dus RSV31 moet het maar onderbouwen. :+quote]

De elementen analyse op zich zegt niet zo heel veel. Wil je de olie echt kunnen vergelijken dan kun deze het beste onderwerpen aan de meest gangbare ASTM-D testen om eigenschappen van olie te testen.

Of te wel: Op basis van de elementenanalyse zit er inderdaad verschil, maar dat zegt niets over de kwaliteit van de olie.
 
Dan had ik nog een vraagje. Ik ga binnenkort al mn olie verversen van mn R6. Nou was mn vraag of ik die "oude" olie (weet niet hoe oud de olie is) in mn auto kan gooien. Het is een oude golf en het interesseert me niet echt hou oud de olie is die er in gaat, maar zou graag willen weten of het dus andersom wel kan. Motor-----> Auto
 
Dan had ik nog een vraagje. Ik ga binnenkort al mn olie verversen van mn R6. Nou was mn vraag of ik die "oude" olie (weet niet hoe oud de olie is) in mn auto kan gooien. Het is een oude golf en het interesseert me niet echt hou oud de olie is die er in gaat, maar zou graag willen weten of het dus andersom wel kan. Motor-----> Auto

Dat kan wel, mits de viscositeit maar overeenkomt. En bij oude olie kon die viscositeit nou juist wel eens heel beroerd zijn.

Ben jij de geestelijk vader achter de laatste Mc Donalds spotjes? Hoe je per maand 1 euro kan besparen om zo een McRibje uit je lijf te kunnen kopen. Volgens mij is dit typisch een geval van verkeerde zuinigheid. Ga naar de Aldi of Lidl en pleur de goedkoopste erin zou ik zeggen.......maar ja dat ben ik en niet jij.

Worldbeater kan je wel een prijsopgave geven. :+
 
Laatst bewerkt:
Dat kan wel, mits de viscositeit maar overeenkomt. En bij oude olie kon die viscositeit nou juist wel eens heel beroerd zijn.

Ben jij de geestelijk vader achter de laatste Mc Donalds spotjes? Hoe je per maand 1 euro kan besparen om zo een McRibje uit je lijf te kunnen kopen. Volgens mij is dit typisch een geval van verkeerde zuinigheid. Ga naar de Aldi of Lidl en pleur de goedkoopste erin zou ik zeggen.......maar ja dat ben ik en niet jij.

Worldbeater kan je wel een prijsopgave geven. :+


haha euh nee -O- . Was ook maar een vraag. Had ik en meteen olie bijgevuld van mn auto en
ik was meteen die oude olie van de motor kwijt, maar dan koop ik gewoon van die goedkope olie.
 
Dat kan wel, mits de viscositeit maar overeenkomt. En bij oude olie kon die viscositeit nou juist wel eens heel beroerd zijn.

Ben jij de geestelijk vader achter de laatste Mc Donalds spotjes? Hoe je per maand 1 euro kan besparen om zo een McRibje uit je lijf te kunnen kopen. Volgens mij is dit typisch een geval van verkeerde zuinigheid. Ga naar de Aldi of Lidl en pleur de goedkoopste erin zou ik zeggen.......maar ja dat ben ik en niet jij.

Worldbeater kan je wel een prijsopgave geven. :+
_O-

:^

Lidl winErgy 15W40 API SJ/CF4/CF MB229.1 ACEA A3.02, een moderne HD olie met hoge legering en synthetische additieven. De prijs is net geen 7 euro voor 5 liter.

Pas voortaan een gematigde rijstijl toe met koude motor, zonder hierbij de auto te laag in toeren te rijden. Ververs de olie voor/op 5.000 kilometer of 6 maanden, en praat hierna mee in olie topics waarin u verteld hoe goed u voor uw auto zorgt.

De hele laatste alinia is een persoonlijke noot hor. :+

Edit typo.
 
Laatst bewerkt:
Hej motorvrienden,

heb net maar olie gekocht ik was et zat!!

Repsol Moto 4t sintetico 10w40 4ltr. (Jaso t 903-98 (D) Type MA, API:SJ, HONDA Spec.).
€35,50

Is dit wel een btje goede olie?! ik zie hier de bomen door het bos niet meer dus ik vraag gewoon jullie mening over deze olie. Misschien dat er mensen ervaring mee hebben!
 
Hej motorvrienden,

heb net maar olie gekocht ik was et zat!!

Repsol Moto 4t sintetico 10w40 4ltr. (Jaso t 903-98 (D) Type MA, API:SJ, HONDA Spec.).
€35,50

Is dit wel een btje goede olie?! ik zie hier de bomen door het bos niet meer dus ik vraag gewoon jullie mening over deze olie. Misschien dat er mensen ervaring mee hebben!
API SJ, Jaso en Honda Spec. Wat wil je nog meer. ;)

full
 
Perfect is subjectief. :+ Optimale prijs/kwaliteitsverhouding wat minder. ;)

Maar SJ is een aparte spec, en Jaso (natte koppeling) ook.
Comform dit advies de goede olie. :Y
 
Oke dus prijs kwaliteitverhouding is wel prima als ik et goed begrijp? En nog effe een vraagje, moet ik persé een oliefiltersleutel gebuiken? Of kan ik als ik er goed bij kan hem ook wel met de hand vast krijgen?!!
 
Oke dus prijs kwaliteitverhouding is wel prima als ik et goed begrijp? En nog effe een vraagje, moet ik persé een oliefiltersleutel gebuiken? Of kan ik als ik er goed bij kan hem ook wel met de hand vast krijgen?!!

Je had die Procycle olie van de Louis ook kunnen kopen hoor heeft ook jaso 903 MA

Heb ik in mijn Bandit 1200, gaat prima,.gebruik is niet meetbaar. Rijdt wel langere stukken met toerentallen tussen 3000 en 5500. 100km tm 150.

Met de hand kan je het filter prima aandraaien, eerst goed olievrij maken en met een doekje er omheen aandraaien. O-ring op filter insmeren met olie voordat je het vastdraaid.
Succes.
 
Oke dus prijs kwaliteitverhouding is wel prima als ik et goed begrijp? En nog effe een vraagje, moet ik persé een oliefiltersleutel gebuiken? Of kan ik als ik er goed bij kan hem ook wel met de hand vast krijgen?!!
Wat ijzervreter zegt. :Y Moet zelfs gewoon met de hand. :Y

Hem eerst loskrijgen zonder sleutel zal wel een groter probleem worden. :+
(Ik sla er een schroevendraaier in om er een hefboom op te krijgen, pas wel op voor eventuele bijpass of doorvoer leidingen. Dus zo veel mogelijk aan het einde van het filter, en hou niet meer dan 1-2 centimeter aan voor de diepte)
 
Je had die Procycle olie van de Louis ook kunnen kopen hoor heeft ook jaso 903 MA

Heb ik in mijn Bandit 1200, gaat prima,.gebruik is niet meetbaar. Rijdt wel langere stukken met toerentallen tussen 3000 en 5500. 100km tm 150.

Met de hand kan je het filter prima aandraaien, eerst goed olievrij maken en met een doekje er omheen aandraaien. O-ring op filter insmeren met olie voordat je het vastdraaid.
Succes.

Oke dan bedankt! Enneeh... ik hoor ook vaak dat et ringetje van de aftapplug vervangen moet worden, maar watvoor ringetje is dit??!!Gewoon een simpel stalen ringetje of moet het wel een speciale zijn? iemand misschien een foto? Sorry voor deze n00bish vragen de hele tijd hehehe...maar tis zo handig hea zoon forum!! *D *D

:W
 
Er zit meestal een koperen ringetje tussen de aftapbout en het carter. Je kan deze gewoon kopen bij een automaterialenzaak of motorzaak. Effe de oude meenemen en gelijk een paar kopen (voorraadje)

Niet onwijs hard aandraaien die bout,..gewoon vast is goed genoeg. Je zult anders niet de eerste zijn die het draad in het carter stuk maakt.

Daarna even laten draaien met nieuwe olie en filter en kijken of er niets lekt. *D

Ps die blokken van Honda zijn erg goed hoor, ik heb zelf het kleine broertje gereden de CB1. Heb er meer dan 60000miles (100000km) mee gemaakt en nooit een(serieus) probleem.
 
Laatst bewerkt:
Er zit meestal een koperen ringetje tussen de aftapbout en het carter. Je kan deze gewoon kopen bij een automaterialenzaak of motorzaak. Effe de oude meenemen en gelijk een paar kopen (voorraadje)

Niet onwijs hard aandraaien die bout,..gewoon vast is goed genoeg. Je zult anders niet de eerste zijn die het draad in het carter stuk maakt.

Daarna even laten draaien met nieuwe olie en filter en kijken of er niets lekt. *D

Ps die blokken van Honda zijn erg goed hoor, ik heb zelf het kleine broertje gereden de CB1. Heb er meer dan 60000miles (100000km) mee gemaakt en nooit een(serieus) probleem.

Oke relaxed! maar wat wil je daarmee zeggen?!
En wat die koperen ringetjes betreft, ik koop ze liever voordat ik bezig ga anders loop ik de hele tijd heen en weer te vliegen! :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan