Motorolie

Phillipos

Die hard MF'er
12 okt 2006
253
0
Sneek
Hej,

ik wil graag mijn olie verversen, maar nu heb ik ergens gehoord dat je geen auto-olie in je motor kan gooien! Klopt dit? In mijn werkplaatshandboek (Honda CBR f2 '93) staat dat ik 10w40 olie moet gebruiken. Maar moet ik dan persé speciale olie voor in een motorfiets gebruiken of voldoet elke 10w40 olie???

Ik hoor et graag van jullie!

Groeten
 
~Worldbeater schreef op 26 januari 2007 @ 14:56:
pas wel op voor eventuele bijpass of doorvoer leidingen. Dus zo veel mogelijk aan het einde van het filter, en hou niet meer dan 1-2 centimeter aan voor de diepte)



Door schade en schande wijs geworden wat dit betreft? Ik wel -O- , ooit in een ver en grijs verleden. Nu niet meer, nu gaat foutloos met sleutelen. :N


En kreeg je startmotor het blokkie rond met je 20W50 ? :+
 
Door schade en schande wijs geworden wat dit betreft? Ik wel -O- , ooit in een ver en grijs verleden. Nu niet meer, nu gaat foutloos met sleutelen. :N


En kreeg je startmotor het blokkie rond met je 20W50 ? :+
Nee, niet vanuit schade en schande, wel door het sleutelen langzamerhand qua voorzichtigheid wat te upgraden. :+

En de motor starte alsof het diep zomer was. :Y _O-
Ook geen rare bijgeluiden ofzo. Daarna 45 snelwegkilometer kilometer met zomerhandschoentjes en spijkerbroekie. Wel lekker met 5 graden. ;)

In het beginop de snelweg om de 500 meter met mijn been een cylinderkop afgedekt.
Dat is ongeveer 5 seconden dus. En dat een keer of 10. Je moet wel goed opwarmen he! :+
Oke relaxed! maar wat wil je daarmee zeggen?!
En wat die koperen ringetjes betreft, ik koop ze liever voordat ik bezig ga anders loop ik de hele tijd heen en weer te vliegen! :P
Probeer deze holle te pakken te krijgen.
Die hebben de laagste boutkracht nodig om goed af te dichten.

full


(ik had er hier vijf gekocht voor 50 cent ;) )

Het schroefdraad van mijn brik is al ver heen, maar met deze ben ik lekvrij. Terwijl de vorige eigenaar het met een rubberen O-ring dacht te doen. _O-
 
Laatst bewerkt:
Hehe lol ^^, maargoed, heb olie ververst nu, is indd pies of keek!! Oliefilterje ook vervangen allemaal zeer goed te doen, heb alleen geen nieuw koperen ringetje maar de oude opgewarmt opt fornuis en er weer tussen geknald (was overigens een tip van de plaatselijke motorzaak, dus ik dacht zal wel goed zitten dan!)

grtzz :W
 
Hehe lol ^^, maargoed, heb olie ververst nu, is indd pies of keek!! Oliefilterje ook vervangen allemaal zeer goed te doen, heb alleen geen nieuw koperen ringetje maar de oude opgewarmt opt fornuis en er weer tussen geknald (was overigens een tip van de plaatselijke motorzaak, dus ik dacht zal wel goed zitten dan!)

grtzz :W
Kosten ook wel 10 cent die ringetjes. (en dat is nog de hoofdprijs :+ )
Maar goed, hopelijk is die lekvrij, en veel plezierige kilometers gewenst met je verse olie.
Olie is het levensbloed van je motor. *O*
 
Kosten ook wel 10 cent die ringetjes. (en dat is nog de hoofdprijs :+ )
Maar goed, hopelijk is die lekvrij, en veel plezierige kilometers gewenst met je verse olie.
Olie is het levensbloed van je motor. *O*

Jah maar ik vroeg naar zo'n ringetje en die dude zei,"aah gewoon opt fornuis verwarmen en ze zijn weer zo goed als nieuw" dus ik ging der maar vanuit dat ie wist waar die et over had haha! Komt vast goed! :)
 
Olie was vet zwart btw!
Zolang hij niet onderzocht is in het lab van RSV31 zegt dat wel wat, maar bepaald niet alles. ;)

Ik heb vorige maand nog een motor ververst, daarna op de bok laten draaien en even alle versnellingen gehad.. en daarna weer ververst. Pikzwart was de inloopolie. :Y
(edit. en waarschijnlijk gewoon goed voor een jaar rijden/10.000 kilometer ;) )
 
Laatst bewerkt:
Tja, hoe verser hoe beter he. O-)
En er blijft altijd ca. 0.6 liter oude olie in je blok achter.
Vandaar het snel(ler) kleurt. Hoeft dus niet perse gelijk gedegradeerde olie te zijn. :)

Maar vroeger (vorige week) maakte je je nog druk om de prijs van motorfietsolie.
Ben je dit serieus aan het overwegen nu? :+
 
Tja, hoe verser hoe beter he. O-)
En er blijft altijd ca. 0.6 liter oude olie in je blok achter.
Vandaar het snel(ler) kleurt. Hoeft dus niet perse gelijk gedegradeerde olie te zijn. :)

Maar vroeger (vorige week) maakte je je nog druk om de prijs van motorfietsolie.
Ben je dit serieus aan het overwegen nu? :+

Nee, het is niet echt dat ik me er zorgen om maak ofzo, maar had achteraf misschien beter 8 ltr cheape procycle olie kunnen kopen en dan 2 keer versversen voor dezelfde prijs als 4 ltr duurdere olie en dan 1 keer verversen, of ben je het daar niet mee eens?
 
Nee, het is niet echt dat ik me er zorgen om maak ofzo, maar had achteraf misschien beter 8 ltr cheape procycle olie kunnen kopen en dan 2 keer versversen voor dezelfde prijs als 4 ltr duurdere olie en dan 1 keer verversen, of ben je het daar niet mee eens?

Zonder hogere studies gemaakt te hebben over motorolie enzo,..denk ik dat 1 keer vers wel vers genoeg is! ;)
 
Nee, het is niet echt dat ik me er zorgen om maak ofzo, maar had achteraf misschien beter 8 ltr cheape procycle olie kunnen kopen en dan 2 keer versversen voor dezelfde prijs als 4 ltr duurdere olie en dan 1 keer verversen, of ben je het daar niet mee eens?


buiten dat je het hier eigenlijk over schoonspoelen hebt vind ik het de juiste benadering :}
 
Nee, het is niet echt dat ik me er zorgen om maak ofzo, maar had achteraf misschien beter 8 ltr cheape procycle olie kunnen kopen en dan 2 keer versversen voor dezelfde prijs als 4 ltr duurdere olie en dan 1 keer verversen, of ben je het daar niet mee eens?
Bij mijn huidige motor deed ik eerst 10 kilometer rijden met goedkope autoolie die ik had staan. En daarna pas motorfietsolie, en na twee tankjes weer een keer verversen met motorfietsolie.
Nu blijft ze dan ook helder na vele ritten. *D

Edit. heb dus twee motorfietsen, de andere deed ik alleen maar op de bok draaien zelfs.
Maar dat was al met (goedkope) motorfietsolie, omdat ik die inmiddels groot had ingekocht.

Als jij je nu aan de verversingstermijnen gaat houden, en af en toe wat in toeren blaast, dan ben je met die CBR en de gekozen olie wel goed uit. :Y
Beetje overdreven dat schoonspoelen, als het nou een net gereviseerd blok zou zijn.
Je weet de onderhoudshisterie toch niet? ;)

Als de oude olie nou echt veel te oud is, of de motor een tijd heeft stilgestaan..
.. dat is een moment waarop ik zou gaan spoelen. :Y

Bij een gereviseerde motor is het weer vanwege het inlopen.
Iets heel anders. :)
Er waren toch ook problemen met startmotors en pitting op versn bak tandwielen ?
Een Austin Mini/Metro had ook een gecombineerde versnellingbak.
Volgens mij ontstaat pitting bij moderne olie pas als je veel te laat olie ververst. :)
 
Laatst bewerkt:
Binnenkort koop ik ook een wat moderner hok(FZ6 waarschijnlijk), en ga ik olie verversen, een weekje naar mijn werk rijden (=300 kilometer) en dan weer verversen. :Y

Edit.
Tenzij ik gelijk al heldere motorolie heb. :+
(en zwarte olie hoeft dus in het geheel niet slecht of versleten te zijn, laat dat duidelijk zijn)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan