Motorolie

Phillipos

Die hard MF'er
12 okt 2006
253
0
Sneek
Hej,

ik wil graag mijn olie verversen, maar nu heb ik ergens gehoord dat je geen auto-olie in je motor kan gooien! Klopt dit? In mijn werkplaatshandboek (Honda CBR f2 '93) staat dat ik 10w40 olie moet gebruiken. Maar moet ik dan persé speciale olie voor in een motorfiets gebruiken of voldoet elke 10w40 olie???

Ik hoor et graag van jullie!

Groeten
 
Sja, maar worldbeater wat is nu jou reden precies dat je zo vaak olie ververst? Heb je daardoor een aanzienelijk langere levensduur van je moto???
In ieder geval heb je dan de maximale aandacht kunnen geven. ;)

Heb zelfs de carterpan eraf gehad voor het verversen.
Daar bleek door achterstallig onderhoud wat sludge op de bodem te liggen. :)

P1012293.jpg


Tja.. en hoeveel je motor dan wel langer of korter rijdt met (te)veel aandacht, dat zullen we zonder dubbelblind testen wel nooit weten! :]
 
Oh, ik vond het nog wel meevallen hoor. :P

Ik heb wel eens erger gezien, had nu ook wel koppelingsdelen etc. verwacht bij een Suzuki GS550 van 25 jaar oud.

Maar dit beetje sludge kon tenminste niet meer opgelost worden door de nieuwe olie. ;)
 
Oh, ik vond het nog wel meevallen hoor. :P

Ik heb wel eens erger gezien, had nu ook wel koppelingsdelen etc. verwacht bij een Suzuki GS550 van 25 jaar oud.

Maar dit beetje sludge kon tenminste niet meer opgelost worden door de nieuwe olie. ;)

Hee WB!

Afbeelding is van de bewuste GS550 ? Ziet er heeeel strak uit voor een fiets van 25 jaar!
 
Hee WB!

Afbeelding is van de bewuste GS550 ? Ziet er heeeel strak uit voor een fiets van 25 jaar!
Ja en ja! *D

En het rijdt ook gewoon top, maar misschien verwacht je dat gewoon niet voor zo'n oude motor. Dus hou je daar al rekening mee. :]

Jammer dat ik dwangmatig het ding binnen in de woonkamer moet parkeren, en nu er een nieuwe motor moet komen met laag verbruik voor veel woon~werk verkeer verkoop ik ze dan liever wegens plaatsgebrek. :+ :+

Nog geen idee hoe dit gaat als ik over een half jaar ga samenwonen.
Een motor is mijn heilige koe. _O-
 
Laatst bewerkt:
alle mensen die niet tegen 'leekvragen' kunnen ff overslaan.

overig:
-kan het schadelijk zijn als je al een tijdje met olie dat donkerbruin is rondrijd?

-en ik heb duizenden km's gereden terwijl het amper daalde, terwijl het in korte tijd bijna op is gegaan... wat zou hier de reden voor kunnen zijn (misschien de vraag hierboven haha)

-uit bovenstaand haal ik uit dat ie olie gebruikt, maar ik zag onlangs wat spetters aan de zij-onderkanten van mn motor. heeft dat hiermee waarschijnlijk te maken? of kan het zijn dat er een gaatje in mn carterdeksel zit toen ik een glijdertje heb gemaakt? (is niet zichtbaar iig)
 
alle mensen die niet tegen 'leekvragen' kunnen ff overslaan.
:r :r :+

overig:
-kan het schadelijk zijn als je al een tijdje met olie dat donkerbruin is rondrijd?
Optisch kan je nagenoeg geen olie beoordelen. ;)
Wel als je iets van koper of iets anders 'metaals' of vocht/ mayonaise zou zien drijven.
Dus niet de kleur........ kwaliteit kan je alleen meten met testapparatuur. :)

-en ik heb duizenden km's gereden terwijl het amper daalde, terwijl het in korte tijd bijna op is gegaan... wat zou hier de reden voor kunnen zijn (misschien de vraag hierboven haha)
Verschillende redenen, zal even een voorzetje geven, want ik moet eigenlijk de deur uit......
Een uurtje op de autobahn burnen geeft meer verbruik dan iedere dag rustig naar je werk.

Lekkage zeg je zelf al..

-uit bovenstaand haal ik uit dat ie olie gebruikt, maar ik zag onlangs wat spetters aan de zij-onderkanten van mn motor. heeft dat hiermee waarschijnlijk te maken? of kan het zijn dat er een gaatje in mn carterdeksel zit toen ik een glijdertje heb gemaakt? (is niet zichtbaar iig)
Een foto zegt meer, kan ook een slechte pakking van je carterpan zijn. :)

En laatst las ik over iemand die met WD40 zijn ketting had gedaan.
Dat hou je dan nog wel een paar weken... spetter de spet. ;)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :)
 
Laatst bewerkt:
:r :r :+Optisch kan je nagenoeg geen olie beoordelen. ;)
Wel als je iets van koper of iets anders 'metaals' of vocht/ mayonaise zou zien drijven.
Dus niet de kleur........ kwaliteit kan je alleen meten met testapparatuur. :)Verschillende redenen, zal even een voorzetje geven, want ik moet eigenlijk de deur uit......
Een uurtje op de autobahn burnen geeft meer verbruik dan iedere dag rustig naar je werk.

Lekkage zeg je zelf al..Een foto zegt meer, kan ook een slechte pakking van je carterpan zijn. :)

En laatst las ik over iemand die met WD40 zijn ketting had gedaan.
Dat hou je dan nog wel een paar weken... spetter de spet. ;)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :)


bedankt! heb er wel wat aan ja.
haha vond je mn inleidingszin niet zo mooi? :P
was om al die nodeloze reacties die ik bijna verwachtte tegen te gaan

k denk dat k ff mn kappen ga losmaken en kijken waar het vandaan komt
 
bedankt! heb er wel wat aan ja.
haha vond je mn inleidingszin niet zo mooi? :P
was om al die nodeloze reacties die ik bijna verwachtte tegen te gaan

k denk dat k ff mn kappen ga losmaken en kijken waar het vandaan komt
Mooi, en die spetters hoeven niet eens motorolie te zijn.

Overigens kan het natuurlijk nooit kwaad om een keer extra olie te verversen. ;)
Succes. *O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan