Motorolie

Paisley

MF veteraan
28 jul 2008
2.253
0
Ik ben opzoek gegaan naar geschikte motorolie maar op 1 of andere manier heeft niemand me kunnen vertellen welke ik nodig heb...
Het betreft een 25jr oude Honda CB450 nighthawk

In het werkplaats handboek staat dat ik SAE 10W40 of 20W40 moet gebruiken. Nou zag ik dat er 1 liter flacons voor motoren te koop zijn, wat een stuk duurder is dan een jerrycan van 5L. Bij de winkel hebben ze me uiteindelijk verteld dat ik er ook best auto-motorolie in kan mikken en ik heb nu 15W40 meegenomen. Er staat niet op of het synthetisch is of niet.

Eenmaal thuis lees ik nu verschillende waarschuwingen dat er géén auto motorolie in een motorfiets hoort. Betekend dat dat ik die 15W40 niet kan gebruiken? En weet iemand wat nou precies het verschil is?

Sorry voor de n00b vraag maar ik heb echt geprobeerd om het met de zoekfuncitie te weten te komen, maar dat is me niet gelukt.



Nog een PS-je
Ik krijg de afvoer bout met geen mogelijkheid los. Zijn hier tips voor; kan ik kruipolie gebruiken? Of kan ik beter een sterke vent optrommelen?
 
Voor een 25 jaar oude motor voldoet gewone minerale motorolie prima. Wat betreft het 10W40 of 20W40 verhaal, dat heeft te maken met de dikte van de motorolie. In een warm klimaat (of 'szomers) kan je beter wat dikkere motorolie gebruiken dan in een koud klimaat of swinters. In principe voldoet 10W40 prima aan het Nederlandse klimaat.

Het klopt dat je géén automotorolie mag gebruiken in een motorfiets. Dat heeft er mee te maken dat een motorfiets voorzien is van een natte koppeling, dwz dat de koppelingsplaten in een oliebad draaien. Auto's hebben een drogge koppeling. In automotorolie zitten stoffen toegevoegd die de interne wrijving verminderen in het motorblok. Dat betekent dat ze in een motorfiets ook de wrijving van je koppelingsplaten verminderen met een slippende koppeling als gevolg. Daarom dus altijd olie gebruiken die voor motorfietsen geschikt is.
 
Laatst bewerkt:
Oke bedankt voor de reactie. Voor de zekerheid heb ik de jerrycan olie toch maar teruggebracht. Maar de baliemedewerker was ervan overtuigd dat het wel geschikt is voor een motorfiets. Toch wil ik zeker weten dat ik de goede olie gebruik.
Ik heb het voorlopig toch niet nodig want ik krijg die bout niet los |( -O-
 
Je moet ook in je openings post vertellen dat je een vrouw bent, dan is er in 1x animo en aanbod genoeg.

Of je topic tietel wijzigen in Vrouw zoekt motor olie :+
 
Gewoon een goedkope 10W-40 olie voor motorfietsen. Dat gooi ik ook nog steeds in mijn (23 jaar oude) Suzuki 400.

En die bout, weet je zeker dat je de goede kant op draait? Zo ja vaak wi het ook nog wel eens helpen om eerst een heel klei stukje de bout vaster te draaien en dan weer los. En gebruik een ringsleutel of dop en géén steeksleutel
 
Oke bedankt voor de reactie. Voor de zekerheid heb ik de jerrycan olie toch maar teruggebracht. Maar de baliemedewerker was ervan overtuigd dat het wel geschikt is voor een motorfiets. Toch wil ik zeker weten dat ik de goede olie gebruik.
Ik heb het voorlopig toch niet nodig want ik krijg die bout niet los |( -O-

Heb je ook een naam en telnummer van dat stuk verdriet die blijft volhouden dat dat wel kan?

Zeldzaam eigenwijs persoon moet dat zijn.
 
Ik ben opzoek gegaan naar geschikte motorolie maar op 1 of andere manier heeft niemand me kunnen vertellen welke ik nodig heb...
Het betreft een 25jr oude Honda CB450 nighthawk

In het werkplaats handboek staat dat ik SAE 10W40 of 20W40 moet gebruiken. Nou zag ik dat er 1 liter flacons voor motoren te koop zijn, wat een stuk duurder is dan een jerrycan van 5L. Bij de winkel hebben ze me uiteindelijk verteld dat ik er ook best auto-motorolie in kan mikken en ik heb nu 15W40 meegenomen. Er staat niet op of het synthetisch is of niet.

Eenmaal thuis lees ik nu verschillende waarschuwingen dat er géén auto motorolie in een motorfiets hoort. Betekend dat dat ik die 15W40 niet kan gebruiken? En weet iemand wat nou precies het verschil is?

Sorry voor de n00b vraag maar ik heb echt geprobeerd om het met de zoekfuncitie te weten te komen, maar dat is me niet gelukt.
hen je de olie bij een automaterialenzaak gekocht?
Ik vind het namelijk vreemd dat ze daar ook auto-motorolie hebben :+


Minerale olie kan er wel in, maar zoals ik heb begrepen, heeft de ½syntheet toch betere eigenschappen.

Overigens is de mening en ervaring over het gebruik van auto-motorolie in motoren erg uitgebreid.
Er zijn genoeg personen die er HEMA, ALDI/LIDL olie in een motor kieperen en er nog steeds bij zweren.
Ik ga op zeker en gebruik (goede) motorolie ;)
Op dit moment zit er VALVOLINE 10W40 ½syntheet in.
 
Laatst bewerkt:
quote:
reaperhome schreef op 30 augustus 2008 @ 21:11:

En die bout, weet je zeker dat je de goede kant op draait? Zo ja vaak wi het ook nog wel eens helpen om eerst een heel klei stukje de bout vaster te draaien en dan weer los. En gebruik een ringsleutel of dop en géén steeksleutel



Niet bij een aftapplug a.u.b., die draai je zo verrot!


Gewoon goed passende dop gebruiken, van goed gereedschap (Gedore / Mannesman o.i.d.)
Beste is een dop waarvan de binnenzijde lichte bollingen hebben, zodat je de moer echt vasttrekt, en die nooit kan doorslippen.
 
tegenwoordig wordt er door de (voornamelijk japanse) motorindustrie geadviseerd om olie te gebruiken van de zgn JAMA norm....
25 jaar geleden bestond die nog niet, en in mijn 94 gixxer stond ook nog gewoon 10w40 als olie , nix jama of welke andere norm.........
Maar in de motor van jouw kan ELKE 10w40 olie, (die je nu nog kunt krijgen) die olie's voldoen zeker aan de 83er norm
 
ga gewoon even op de motor rondrijden totdat hij warm is, dan draai je de bout alleen los (er nog niet uit) en laat je t brik afkoelen (ander brand je je jatten aan de olie).

ik zou er gewoon 10w40 mineraalolie inflikkeren, is nog lekker goedkoop ook
 
Klinkt misschien wat (dom) maar de aftapbout zit onder het carter en als een bout omgedraait zit zoals onder een carter dan vergissen sommige zich in de draairichting.
Geloof mij, ik heb het zelf een keer zien gebeuren, maar dan bij bev. bouten van een motorblok.

Automotorolie kan in een aantal motoren inderdaad wel worden gebruikt.
Motoren met een droog carter zoals een aantal BMW's, Moto Guzzi, Dnepr en Ural. Er zullen ongetwijfelt nog wat merken zijn die geen last hebben van automotorolie.
 
Ik draai niet de verkeerde kant op, 4 sure. '(

Ik heb die olie inderdaad bij een autozaak vandaan. Ik heb hier niet echt een motorzaak in de buurt en ik dacht dat ze het ook wel voor de motor zouden moeten hebben. Ze hadden wel liter flacons voor 13 euro per liter voor motoren, maar dat vond ik iets te luxe voor mn brikkie.

Dus ik fiets wel een keer langs de motoport en tot die tijd kan ik filosoferen over hoe ik die aftapplug los ga krijgen.
 
tegenwoordig wordt er door de (voornamelijk japanse) motorindustrie geadviseerd om olie te gebruiken van de zgn JAMA norm....
25 jaar geleden bestond die nog niet, en in mijn 94 gixxer stond ook nog gewoon 10w40 als olie , nix jama of welke andere norm.........
Maar in de motor van jouw kan ELKE 10w40 olie, (die je nu nog kunt krijgen) die olie's voldoen zeker aan de 83er norm

Moet dit niet JASO zijn je hebt JASO MA en JASO MB
 
tsja, nogal logisch als je bij een autozaak langsgaat om olie dat ie auto-olie gaat adviseren. Ik denk dat je zelf wel had kunnen bedenken dat ze bij een motorzaak perfect hadden kunnen adviseren welke olie er best was voor jouw motor. En het was heerlijk motorweer dit weekend dus het feit dat er niet direct in de buurt een motorzaak is had je er evengoed een ritje kunnen van maken.
 
tsja, nogal logisch als je bij een autozaak langsgaat om olie dat ie auto-olie gaat adviseren. Ik denk dat je zelf wel had kunnen bedenken dat ze bij een motorzaak perfect hadden kunnen adviseren welke olie er best was voor jouw motor. En het was heerlijk motorweer dit weekend dus het feit dat er niet direct in de buurt een motorzaak is had je er evengoed een ritje kunnen van maken.

Ik heb mijn rijbewijs nog niet -O- ;) Dat ik al wèl een motor heb, heb ik trouwens aan dit forum te danken.
Overigens had ik wel verwacht dat een autozaak ook wel wat voor de hand liggende motorspulletjes verkoopt. Een autozaak heb je in ieder willekeurig dorp; motorzaken zijn heel wat dunner gezaaid.
 
Laatst bewerkt:
Misschien bij moderne brommers, maar bij dat oude spul valt dat best mee. En ik bedoel natuurlijk niet echt vaster draaien, maar een tikje die kant op en dan los. Kan je heel wat afgebroken bouten en verrot schroefdraad schelen.
Dat valt helemaal niet mee,
Ik heb een cb350 gehad en een gs750 en daar was ook iemand zo slim bij geweest die dacht dat het wel mee zou vallen.
 
Dat valt helemaal niet mee,
Ik heb een cb350 gehad en een gs750 en daar was ook iemand zo slim bij geweest die dacht dat het wel mee zou vallen.

Eigenaardig. Bij m'n gsx400 (die ik al 23 jaar heb), gt550, gpz600 en r1150 was het geen enkel probleem om de aftapplug even de andere kant op los te 'schrikken'. Misschien heb ik dan onwaarschijnlijk veel geluk gehad :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan