motorolie

Tik

Rookie
13 apr 2019
26
2
Goedemorgen allemaal op deze frisse zondag morgen.
Vraag: Wat is een goede ( merk en viscositeit ) olie voor mijn ZUSUKI rf600r km stand 33000. bij normaal gebruik.
Dat race dat laat ik tegenwoordig maar achterwegen.
 
Bij bijna ieder pomp, en dat lieg ik, kan je 10W40 Halfsynthetische olie kopen. Let er op dat speciaal aangegeven wordt dat het voor motorfietsen is, als je niet met al die codes overweg kan. Laat je niet adviseren door een pompbediende want ik werd bij motoport zelfs de deur uitgestuurd met stroperige SAE80 Cardanolie met smerige dopes voor in mijn RD waar pisdunne SAE80W in moet. Plaats desnoods eerst een foto hier voordat je het erinkiepert
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed heb heeft mijn RF600R een natte koppeling. Dus 10W40 olie voor mijn brommer met natte koppeling.
Gaat ook lukken
 
Vinger in de olie steken, als het nattig is dan is het niet voor de droge koppeling.

Zonder technisch geneuzel:
https://www.uitlaatstore.nl/olie-kiezen-oliekeuzehulp
Met technisch geneuzel laat ik aan techneuten over want dan weet ik ook niet goed waar het over gaat.

Zelf gebruik ik eigenlijk altijd MPM als merk in zowel auto als motorfiets. Half synthetisch is in 9 van de 10 gevallen gewoon toepasbaar
 
Laatst bewerkt:
Heb je enig idee hoe je olie voor een natte koppeling onderscheid van olie voor een droge koppeling :?
Aangezien ik daar geen enkel, maar ook helemaal geen vertrouwen in had heb ik


Let er op dat speciaal aangegeven wordt dat het voor motorfietsen is, als je niet met al die codes overweg kan. Laat je niet adviseren door een pompbediende want ik werd bij motoport zelfs de deur uitgestuurd met stroperige SAE80 Cardanolie met smerige dopes voor in mijn RD waar pisdunne SAE80W in moet. Plaats desnoods eerst een foto hier voordat je het erinkiepert

ook al neergezet

Maar je verwacht tochniet dat hij een laboratoriumanalyse om de toegevoegde dopes te herkennen gaat toepassen
 
We gaan, nee ik ga voor de MOTUL 10W40 / 4 liter HC-sys2100MQ
Je zou allen al voor de naam het blok vol gooien, dus deze gaat het worden, dank voor de link
 
Ik gebruik al sinds een jaar of 10 semi synthetische motorolie 10w40 van louis(voorheen enkel shops in dld, nu ook in nl).

Voor zover je positieve ervaringen met motorolie kunt hebben, dan heb ik die. En voor zover je negatieve ervaringen ermee kunt hebben, die heb ik niet. Gebruikt in guzzi v11, Suzuki sv650, Yamaha tdm900, Honda vfr 750, aprila pegaso, Kawasaki zx9r. En dan ben ik er vast nog wel een paar vergeten.
 
https://www.googleadservices.com/pa...1ZuS68TiAhUBLVAKHVw6ClEQ-pECegUICxCFAQ&adurl=
Deze dus. Voor mij een erg interessante prijs/kwaliteit verhouding. En de kwaliteit kan ik niet in een laboratorium bepalen. En of de olie tijdens de levensduur in het blok voldoet, en blijft voldoen.

Oh dat ziet er ook wel erg goed uit ja!
Had op al op Louis gezocht maar voor mijn type motor toonde de site enkel de duurdere kannen. Maar van jou voldoet zo te zien ook gewoon aan de gestelde eisen in de handleiding van de motor, maar scheelt zowat de helft :D

Woon in Tilburg, dus heb hier één van die Louis filialen in de buurt.

Edit:
Misschien niet geheel on-topic, maar heb in het verleden bij oliewisselingen altijd ook een busje motorflush bij de oude olie gedaan om het blok te "spoelen" voor de oliewissel. De motor die ik nu heb, heb ik net geen jaar, en weet niet wat er met de olie e.d. gebeurt is. Vandaar dat ik een spoeling zit te overwegen, alleen vraag ik mij nu af of dit daadwerkelijk nut heeft.
 
Laatst bewerkt:
Als jouw motor in het jaar dat je hem gebruikt hebt geen olie-gerelateerde problemen heeft gehad, zie ik geen reden om een flush toe te voegen! Het zal vast geen kwaad kunnen, maar ook niets toevoegen. Bespaart je geld, milieu iets blijer, etc.
 
Als jouw motor in het jaar dat je hem gebruikt hebt geen olie-gerelateerde problemen heeft gehad, zie ik geen reden om een flush toe te voegen! Het zal vast geen kwaad kunnen, maar ook niets toevoegen. Bespaart je geld, milieu iets blijer, etc.
Heb afgelopen jaar geen problemen ondervonden nee, en het olieverbruik is ook nihil tot nul!
Scheelt zo toch weer een €10 tot 15 en vraag me af of het meerwaarde heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan