Motoroliepeil TMAX 500 uit 2006 stijgt langzaam

Japie51

Rookie
5 jun 2016
29
1
Papendrecht
Na dat de motor gedraaid heeft duurt het meer dan een dag alvorens het oliepeil d.m.v. het kijkglaasje nauwkeurig kan worden afgelezen.
Misschien wel anderhalve dag.
Terwijl volgens het boekje, maar ook bij mijn vorige TMAX uit 2001 dit al binnen enkele minuten kon.
Nu schat ik dat mijn huidige scooter 8 tot 10 jaar stilgestaan heeft, misschien zelfs langer.
Zouden de oliekanalen (grotendeels) verstopt kunnen zitten?
 
Heb je de olie ververst voordat je er opnieuw mee ging rijden na de 8 tot 10 jaar stilstand ?
 
De olie in het kijkglaasje ziet er op zich goed uit, het duurt alleen heel lang eer de olie helemaal onder in het carter gezakt is.
Ik heb de scooter in de buurt van Luik gekocht met de oude olie er nog in.
Dus ruim 200 kilometer en toen nog naar de RDW.
Daarna olie ververst en tot nu zo'n 100 km gereden.
 
Je hebt er niets aan, maar mijn Yamaha dt heeft dat ook. Heeft me al een setje schakelborden gekost. Sindsdien hou ik bij hoeveel olie er wordt bijgevuld, zoals mijn voorganger schreef.
In het blok zit een wandje met een hele kleine doorgang. Hierdoor duurt het lang voordat olie genivelleerd is.
 
Je hebt er niets aan, maar mijn Yamaha dt heeft dat ook. Heeft me al een setje schakelborden gekost. Sindsdien hou ik bij hoeveel olie er wordt bijgevuld, zoals mijn voorganger schreef.
In het blok zit een wandje met een hele kleine doorgang. Hierdoor duurt het lang voordat olie genivelleerd is.
DT is 2 takt en nauwelijks vergelijkbaar

Probeer eens een dunnere olie?
 
Er zit precies voldoende olie in tot het bovenste streepje van het kijkglas.
Dunnere, niet voorgeschreven olie ben ik voorzichtig mee.
Misschien is er wel iets in de handel wat ik aan de motorolie kan toevoegen.
Of is het voor dit type TMAX(2004 t/m 2007) misschien gebruikelijk?
Dan zou er niets aan de hand zijn en ga ik meer kilometers maken.
 
Na eerst met de dealer contact te hebben gehad via e-mail ben ik vanochtend even langsgereden.
Gelukkig blijken mijn twijfels onterecht geweest, want er niets mis met de snelheid waarmee het oliepeil zakt.
Na enkele minuten peilen zo als omschreven in het instructieboekje klopt niet .
Maar hij zegt dat als je de motor goed warm gereden hebt en de olie dus dunner wordt, je na een half tot een uur kunt peilen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan