motoronderdelenwoordenboek

Peuterdroom

MF'er
26 dec 2003
101
0
In een gat
Ik heb heel erg hard aan het studeren voor mij motortheorie.

Ik zat nog te twijfelen of ik dit onder "Algemene motorpraat" of "techniek" moet plaatsen.

Nu kwam ik een aantal onderdelen tegen in het theorieboek (die je dient te controleren voordat je gaat rijden), waarvan ik geen idee heb waar die onderdelen op de motor zitten. Heeft iemand een idee? Liefst met plaatje/foto (en evt. pijltjes erbij).

Volgens mij zitten ze in de buurt bij de voorvork van de motor, maar ik kan het mis hebben. Iemand een idee? :?

Balhoofd en balhoofdlagers, swingarm(lagers)
 
Balhoofd is het draaiende gedeelte tussen je frame en je voorvork.
Je lagers maken dat het geheel gladjes verloopt. Om die te zien moet je het wel uit elkaar halen.
Swing arm is je "achtervork".Wel een bewegende, anders swingt ie niet.
Haal eens een fiets (rijwiel) uit elkaar dan zie je wel hoe het zit..
 
Hoi Peuterdroom,

Volgens mij bedoel je het volgende:

Banden: Voldoende profiel en voldoende luchtdruk
Remmen: Voldoende remolie en heb je remdruk( in de hendel knijpen)
Aandrijving: Hoe ziet de ketting eruit? Hangt ie erg slap, tandwielen nog OK?
Verlichting: Doen alle lampen het? Dimlicht, grootlicht knipperlichten en remlicht.
Olie: ZIt er voldoende olie in het blok. (kijkglaasje aan de zijkant of olipeilstokje.

Mij is destijds geleerd dat je dat soort dingen vooral mot nakijken als je op een voor jou vreemde motor stapt. Het is slechts een visuele inspectie. Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn maar dat vullen anderen wel aan.

Bij de eigen motor is bovengenoemde natuurlijk in orde: motorrijden is voor veel mensen een hobby en je (dure) motor onderhoud je goed.


Succes met de theorie EN de praktijk!

Groetjes,

Motorbeer
 
Hoi Peuterdroom,

Volgens mij bedoel je het volgende:

Banden: Voldoende profiel en voldoende luchtdruk
Remmen: Voldoende remolie en heb je remdruk( in de hendel knijpen)
Aandrijving: Hoe ziet de ketting eruit? Hangt ie erg slap, tandwielen nog OK?
Verlichting: Doen alle lampen het? Dimlicht, grootlicht knipperlichten en remlicht.
Olie: ZIt er voldoende olie in het blok. (kijkglaasje aan de zijkant of olipeilstokje.

Mij is destijds geleerd dat je dat soort dingen vooral mot nakijken als je op een voor jou vreemde motor stapt. Het is slechts een visuele inspectie. Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn maar dat vullen anderen wel aan.

Bij de eigen motor is bovengenoemde natuurlijk in orde: motorrijden is voor veel mensen een hobby en je (dure) motor onderhoud je goed.


Succes met de theorie EN de praktijk!

Groetjes,

Motorbeer


bij de praktijk heb je idd een lijst met weetjes die je uit moet kunnen spugen. (was het niet iets als de bravok?)

stel routine controles. examinator vraagt dan kun je mij iets vertellen over de banden? je begint gewoon een eind te lullen en als je 3 of 4 dingen gezegd hebt kun je verwachten dat de examinator zegt dat het goed is en dat "we" gaan rijden.
 
Hallo, alvast bedankt voor de antwoorden. En gijs75, bedoel je met het "draaiende gedeelte" een soort uitziende bout? Want dan denk ik wat je bedoelt

Ik probeer het wat voor mezelf te visualiseren.

heeft iemand misschien nog een foto wat een en ander kan verduidelijken?
Alvast bedankt
 
Nou, komt het:

full


Waar balhoofd bijstaat is het balhoofd, oftewel het voorste gedeelte van je frame. Hierdoor loopt een buis die vast zit aan de voorvork(waar weer je wiel in hangt aan de voorvorkpoten). Deze buis die wordt door het balhoofd gedaan en vastgedraaid met een immense moer bovenop. Dan zit de voorvork aan het frame vast. De lagers van het balhoofd liggen er als het ware in, dit zijn holle kegelvormen van ongeveer twee centimeter hoog met rollertjes erin. De rollertjes zorgen voor het glijden natuurlijk.

Waar swingarm bijstaat is niet de swingarm zelf, maar dit is de plek waar hij vast komt te zitten. De swingarm is zoals al gezegd de achtervork, dit is een U-vorm. Aan de onderkant van de 'U' is een holte gemaakt van links naar rechts waar een buis door kan. En je raadt het al, de plek op de foto: daar kan die buis in en met een moer wordt ook die vast gezet. Hier zitten de lagers in de achterbrug(swingarm) zelf, je hebt namelijk die holte waar die buis doorgaat. Links en rechts van deze holte zitten lagers waarop buis rust en zo glij(d)(t).

BTW: sorry voor de vage paintuitleg, maar PS is tijdelijk van m'n PC.. -O- Oh en fouten onder voorbehoud(hier nou ook een t? man wat is dat k*t zo laat: spelling)
 
Laatst bewerkt:
Nou, komt het:

(Afbeelding)

Waar balhoofd bijstaat is het balhoofd, oftewel het voorste gedeelte van je frame. Hierdoor loopt een buis die vast zit aan de voorvork(waar weer je wiel in hangt aan de voorvorkpoten). Deze buis die wordt door het balhoofd gedaan en vastgedraaid met een immense moer bovenop. Dan zit de voorvork aan het frame vast. De lagers van het balhoofd liggen er als het ware in, dit zijn holle kegelvormen van ongeveer twee centimeter hoog met rollertjes erin. De rollertjes zorgen voor het glijden natuurlijk.

Waar swingarm bijstaat is niet de swingarm zelf, maar dit is de plek waar hij vast komt te zitten. De swingarm is zoals al gezegd de achtervork, dit is een U-vorm. Aan de onderkant van de 'U' is een holte gemaakt van links naar rechts waar een buis door kan. En je raadt het al, de plek op de foto: daar kan die buis in en met een moer wordt ook die vast gezet. Hier zitten de lagers in de achterbrug(swingarm) zelf, je hebt namelijk die holte waar die buis doorgaat. Links en rechts van deze holte zitten lagers waarop buis rust en zo glij(d)(t).

BTW: sorry voor de vage paintuitleg, maar PS is tijdelijk van m'n PC.. -O- Oh en fouten onder voorbehoud(hier nou ook een t? man wat is dat k*t zo laat: spelling)


Toch aardig van je om speciaal voor dit antwoord je motor te demonteren :+ :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan