Motoronderhoud voor beginners

Pocahontas

Rookie
25 okt 2015
5
0
Gouda
Ik ben een beginnende motorrijdster en op zoek naar een goede spullen en instructie hoe ik mijn nieuwe motor kan schoonmaken en onderhouden met de juiste spullen.

Heeft er iemand tijd of lol in om dit een keer samen te doen?
Of zijn er workshops voor motoronderhoud?
Ik woon in de omgeving Gouda en rij een bmw f 800 gs.

Mss zijn er wel meer beginners die hier behoefte aan hebben?
Laat het ff horen...desnoods benaderen we dan een motordealer die dit wil organiseren of is er iemand die dit tegen een kleine vergoeding wil doen?
 
Ik heb zo'n boek van Haynes liggen voor als ik het niet meer weet.
Die zijn redelijk duidelijk als je engels goed is.
Altijd handig om erbij te hebben.
 
Via Erik v. Lent motorkeuringen...

Zeker mee eens. Begin dit jaar de Motorblok cursus bij Erik van Lent gevolgd en dat was zeer leerzaam. Hij heeft verstand van zaken en kan alles ook goed overbrengen. Hij laat je eerst even aanklooien en geeft dan tips en uitleg hoe het moet, en ook waarom het zo moet.

De Basiscursus heb ik geen ervaring mee, maar ga er vanuit dat dit op ongeveer dezelfde manier gaat.

Natuurlijk zijn er ook andere manieren, boeken, YT of andere technische tips, maar zeker bij een wat duurdere motor en als je echt helemaal geen verstand van zaken hebt is het wel fijn als er iemand meekijkt die dat wel heeft.
 
Laatst bewerkt:
M'n pa is gelukkig technisch, heeft altijd tegen mij gezegd als je iemand bezig ziet met iets interessants , er met de neus boven op te staan. Dus wanneer hij met de motor bezig was kan je wel raden wie er voor aan bij stond. :+

Maar inderdaad ik heb een hoop dingen ook op youtube gezien, staan zelfs hele films op van olie checken tot motorblokken uit elkaar halen, of als je iemand kent die er het zijne van weet, eens langs gaan , vragen stellen, mee kijken als hij onderhoud doet ofzo, verder zijn er ook wel boek(jes) waar je een hoop mee kan bereiken, want ook ik heb net zo als de meeste mensen meer tijd als geld! :Y
 
Ik heb, toen ik 16 was, een boek voor de opleiding tot motorfietsmonteur gelezen (37 jaar geleden).
 
Koop sowieso een werkplaatshandboek, ze zijn niet duur en je hebt altijd dingen als aanhaalmomenten ed. bij de hand.
 
Bedoelde meer het eenvoudige onderhoud en poetswerk...ik ga niet sleutelen. Dat is voor de liefhebber en specialisten.
Welke spullen onderhoudspullen standaard aanschaffen om motor schoon te maken, ketting, banden, onderhoud voor de winterstalling etc.
 
Bedoelde meer het eenvoudige onderhoud en poetswerk...ik ga niet sleutelen. Dat is voor de liefhebber en specialisten.
Welke spullen onderhoudspullen standaard aanschaffen om motor schoon te maken, ketting, banden, onderhoud voor de winterstalling etc.
Dat is wat anders...
Toch zijn ook daarover de meningen verdeeld.
 
Bedoelde meer het eenvoudige onderhoud en poetswerk...ik ga niet sleutelen. Dat is voor de liefhebber en specialisten.
Welke spullen onderhoudspullen standaard aanschaffen om motor schoon te maken, ketting, banden, onderhoud voor de winterstalling etc.
Meeste standaard gereedschap zou dan moeten volstaan, ketting spannen enz kan meestal met 2 boutjes. Banden? als je zelf banden wilt wisselen dan weet ik niet of dat zonder apparatuur gaat die daar voor bedoeld is :? , zijn wel huis tuin en keuken trucjes voor maar weet niet of dat je velg beschadigd. :?

Maar wat ik zo hoor, dit soort dingen zijn vrij simpel te vinden op youtube en voor veel motoren het zelfde, zelfs vaak te vinden in het boekje wat je bij de motor gekregen hebt.
Een simpel werkplaats boekje kan ook helpen. :Y

voor spullen, wat reserve olie, remvloeistof, koelvloeistof en dat soort meuk, misch een ketting setje en tandwielen, remschijfjes/blokjes, maar dit soort spul zou ik pas aanschaffen wanneer je echt van plan bent spullen te wisselen. :Y
Voor gereedschap, jah, ligt er maar net aan hoe ver je wilt gaan :+
 
Laatst bewerkt:
Je moet eerst goed bedenken wat je nu wilt.
Reinigen en poetsen kan je natuurlijk zelf doen, en zo ook het smeren van je ketting.
Maar je hebt het oa. over banden, nu sleutel ik best veel maar banden wisselen laat ik bij de dealer doen.
Remblokken kunnen makkelijk zijn, maar als je niet weet waar je mee bezig bent kan het heel makkelijk in levensgevaarlijk veranderen.
Remolie is vrij eenvoudig, maar je moet wel eerst je kuip demonteren voor je bij je aftapbout kunt komen.
En ook is het redelijk eenvoudig je schroefdraad verrot te draaien van die bout.
Carbs reinigen hoort ook bij onderhoud, maar voor je dit gedaan hebt ben je even bezig(en als je nooit sleutelt zou ik dit voorlopig laten doen).
Zoals ik al zei, alles is te leren en voor veel mensen op dit forum is het een eenvoudig klusje.
Maar dit zijn wel mensen die zich serieus interesseren voor de techniek en het al een tijdje doen.

Maar de dingen die ik nu noem(en nog wel meer)horen bij standaard onderhoud, en als je dit ziet als iets wat je even snel doet kan het erg makkelijk verkeerd gaan.

Nu het positieve: als je je hier wel voor interesseert bespaar je een hoop geld en het is stiekem best leuk om te doen.
Maar dan adviseer ik je goed gereedschap aan te schaffen, en dat kan bijvoorbeeld een goede set schroevendraaiers, doppenset, steek/ringsleutels zijn.
Maar voorlopig sleutelen met iemand die verstand van zaken heeft raad ik je ook heel erg aan.

Have fun :]

Oh ja en dat vergeet ik nog: hoeveel gereedschap je ook hebt liggen(als hobbyist zijnde)
Je mist heel erg vaak net dat ene stuk gereedschap die je nodig hebt voor die ene klus die je wilt gaan doen :z
Zo heb ik een schuur vol gereedschap maar door de aanschaf van een andere motorfiets kan ik van alles weer opnieuw aanschaffen(dit te maken met Engelse maten ipv metrisch B| )
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een beginnende motorrijdster

Plaats een foto van jezelf en de rest gaat waarschijnlijk vanzelf. Het is een beetje afhankelijk van de foto maar voor je het weet staat er 5 man je motor overenthousiast te poetsen. Zo gaat dat een beetje op MF.
 
Sjees...het niveau daalt met de laatste reacties plots heel hard.
Hou het maar ff op mannenhumor;-) of intelligentie:-))
De tip van Erik van Lent voor de sleutelcursus is uitstekend...als er zoiets in de omgeving Randstad is zou dat ideaal zijn!
 
Mijn ervaring met sleutelen en onderhoud is veel lezen, veel youtube kijken en vragen stellen als iets niet duidelijk terug te vinden is. Maar het belangrijkste...gewoon beginnen met simpele klusjes en langzaam grotere projecten doen.

En hoe meer je doet hoe meer je er achter komt dat het meeste werk eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is. Zelfs iets wat moeilijk en ingewikkeld klinkt als een remklauw reviseren kan je binnen een half uurtje doen met een simpele doppenset.
 
Laatst bewerkt:
Nou....

KZ0bQgU.jpg


Niet in een half uurtje. :z
 
Nou dat zou ik wel willen zien.
Iemand die nog nooit gesleuteld heeft(ongeacht man of vrouw) die een remklauw als op de foto demonteert, reviseert, weer monteert en de remleidingen ontlucht zodat de motor weer remt als een nieuwe.

Als het zo makkelijk zou zijn zoals word beweert even in een half uurtje, dan kan iedereen een motorzaak openen.

Ik stel mijn motor iig niet beschikbaar om het uit te testen :N
 
volgens mij wil ze helemaal geen remmen reviseren, hooguit weten hoe je controleert wat de staat van de remmen is... wat voor meuk je op je kuip smeert en wat vooral niet... hoe je de speling op je ketting kan controleren, misschien ook deze spannen?
niet meteen te moeilijk doen, ze moet ergens beginnen

olie bijvullen bijvoorbeeld. er zijn zoveel manieren hoe dat niet moet...
 
Terug
Bovenaan Onderaan