Motoronderhoud voor beginners

volgens mij wil ze helemaal geen remmen reviseren, hooguit weten hoe je controleert wat de staat van de remmen is... wat voor meuk je op je kuip smeert en wat vooral niet... hoe je de speling op je ketting kan controleren, misschien ook deze spannen?
niet meteen te moeilijk doen, ze moet ergens beginnen

olie bijvullen bijvoorbeeld. er zijn zoveel manieren hoe dat niet moet...
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, nu ik het teruglees denk ik dat wij het verder zoeken als wat de ts bedoelt heeft.
Overigens vind ik dat olie bijvul verhaal een hele goede van je, verschillende merken hebben verschillende manieren.
Maar dat soort dingen moeten in het onderhouds boekje staan O-)
 
Het boek 'motorfietstechniek'van paul klaver..
Dat is zo hapklaar geschreven dat zelfs een vrouw het zou moeten kunnen begrijpen.
 
Ik heb dit weekend bij Erik van Lent in Alphen samen met 2 vrienden een beginnerssleutelcursus gevolgd. Gezellig en heel informatief.

Aan bod kwamen:
- vervangen remblokken en remvloeistof,
- smeren van kabels en scharnierpunten,
- afstellen van rem- en schakelpedaal,
- ketting onderhoud en stellen,
- olie verversen, vervangen oliefilter,
- basis elektriciteit,
- vering.
- algemene informatie over onderhoudsmiddelen, zoals olie, vetten e.d. en gereedschap.

Wij hadden een Suzuki Bandit bij ons die we op de brug hebben gezet. Het meeste sleutelwerk werd aan die motor verricht. Verder heeft Erik een opgewerkt motorblok en een voorvork van een Blade liggen om makkelijk zaken toe te lichten.

Wij vonden het een leuke, nuttige dag.
:)
 
Beginnerssleutelcursus is nuttig als je 0,0 ervaring hebt (denk ik) :Y

Daarnaast als tip:

Goed kijken hoe onderdelen in elkaar/vast/ aan elkaar zitten. Kan een hoop geklooi schelen als je eerst even met je handen op de rug kijkt wat je nu eigenlijk wilt gaan doen voor je je gereedschap erbij pakt.

Wat betreft je motor schoonmaken... Er loopt een erg leuk en informatief topic hier op MF : Poetsen Poetsen Poetsen! Misschien gaat dit je wat te ver, maar er zijn wel wat tips te vinden om je motor uiterlijk in topstaat te houden.
 
Je kan voor 60 euro een 1 of ander Meguiars poetsmeuk middel kopen of met een bus wd 40 het kettingvet van je velg poetsen.

Zelfde verhaal als met alles, wat wil je doen?
Ik zelf neem met WD40 vet af, dan gewoon wassen met een sopje, dan als hij droog is ff met Multiwax erover. Klaar.
 
Laatst bewerkt:
of een spuitbus remmen reiniger van de action.
Heb net een complete motorruimte+subframe van een project auto schoongemaakt met een halve spuitbus en wat doekjes.

en qua poetsen..tja wil je een show motor of een schone motor en hoeveel wil je eraan uitgeven?
Van Valma oid kan je voor 2 tientjes ofzo een poetsset kopen met spons en shampoo bij het lokale tankstation/automaterialen zaak, busje wd40/remmenreiniger en een doekje voor <€5 bij de action.

Of je gaat er echt voor en je knalt voor €300 aan poetsartikelen van Meguiars in je winkelwagen.

Maar net wat je wil
 
Denk dat ik keertje samen met een motorprins of-prinses moet meekijken en daarna pas zelf doen...
Wie heeft er tijd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan