Motorongeluk krijgen zonder E-merk onderdelen

Kokkie

MF veteraan
8 mei 2002
2.079
1
Ik heb een vraag over de vervangings knipperlichten die je op je motor kan zetten waar geen E-keur opstaat, of een undertail waar al knippers inzitten waar ook geen E- keur opstaat.

Gisteravond ben ik op de A4 aangehouden door de KLPD, die begonnen te zeuren (geen bekeuring gelukkig :} ) over de knipperlichten die in mijn undertail zitten, en de plat op de kuip zittende knippers aan de voorkant, het zijn gewoon de gebruikelijke knipperlichten die je bij elke motorzaak kan kopen.

Zij kwamen met het advies dat het verstandig zou zijn om knipperlichten erop te zetten waar een E-keur opstaat, want mocht je een ongeluk krijgen en de tegenpartij zegt dat ze mijn knipperlichten niet hebben gezien, dan kan de expert van de tegenpartij moeilijk gaan doen over niet goedgekeurde knipperlichten, en dus niets betalen, want die gaan natuurlijk zoeken tot ze iets gevonden hebben :(

Nu is dit ver gezocht, dat weet ik, maar er zit wel een kern van waarheid in '(

Graag jullie mening hierover, en ja gewoon blijven doorrijden zoiets gebeurt 1 op de 1000, dat weet ik , maar je gaat er wel over nadenken .

GELUL, Ik heb nog NOOIT gehoord van een dergelijk voorval, daarnaast ben ik allrisk.
Jouw verhaal zou namelijk ook beteken dat als de tegenpartij beweert dat je je richtingaanwijzer niet uit had, je dus ook niet vergoed zou krijgen, kan misschien best, maar ook dan betaalt all risk toch.

In mijn ogen bang makerij van onze vrienden :(

Vind het ook een beetje vaag verhaal, bijvoorbeeld die spiegels: op de site van louis staat dat het "race&show-only" spiegels zijn :?
Staat idd nergens een E-nummer op ofzo, maar op me originele spiegels staat dat ook niet...

GELUL, Ik heb nog NOOIT gehoord van een dergelijk voorval, daarnaast ben ik allrisk.
Jouw verhaal zou namelijk ook beteken dat als de tegenpartij beweert dat je je richtingaanwijzer niet uit had, je dus ook niet vergoed zou krijgen, kan misschien best, maar ook dan betaalt all risk toch.

In mijn ogen bang makerij van onze vrienden :(

Tuurlijk zit er een gedeelte bangmakerij in, maar zoals jij zegt " maar ook dan betaalt all risk toch "

Maar geld dat ook dan ook wanneer de tegen partij weigerd uit te keren om de niet goedgekeurde knippers, jou verzekering leest dat rapport ook en gaat er dan mischien ook moeilijk over doen :?

Tuurlijk zit er een gedeelte bangmakerij in, maar zoals jij zegt " maar ook dan betaalt all risk toch "

Maar geld dat ook dan ook wanneer de tegen partij weigerd uit te keren om de niet goedgekeurde knippers, jou verzekering leest dat rapport ook en gaat er dan mischien ook moeilijk over doen :?

In principe zou het kunnen, tot zover hebben ze gelijk en kan jij je zorgen maken.
Maar in de praktijk gebeurd dit niet.
Daarbij kan je je afvragen op de overtreding van jouw kant zwaar genoeg is om de tegenpartij de vrijwaren van enige aansprakelijkheid.
In principe zou de verzekeing ook niet hoeven uit te betalen als jij 51 km/u reed en je krijgt een aanrijding in een 50 km zone.

In Duitsland wordt hier wel op gelet idd. Mede ivm het moeten laten keuren van alle accessoires die je op de motor aanbrengt. Deze moeten ingeschreven staan op de Fahrzeufbrief.

Het kan inderdaad zijn dat je deelschuld toebedeelt krijgt. In Duitsland kan het dan zo zijn dat ZELFS je all-risk verzekering maar bijvoorbeeld de helft van je eigen schade uitkeert. Is daar al meerdere malen voorgekomen.Voorbeeld daarvan is een ongeval veroorzaken met veel te hoge snelheid.

(porsche met 250 op de linkerbaan, vrouw op rechtbaan gaat naar links en onderschat de snelheid van de Porsche, porsche wijkt uit en vliegt over de kop het weiland in. Porsche-rijder krijgt maar 35% van zijn schade uitgekeert omdat hij voor het grootste deel aansprakelijk werd geacht voor de schade)

In Nederland nog niet meegemaakt iig :)

Ik heb ook mijn originele achterlicht (incl E-keur knipperlichten met gloeiende 21W-spijkers) vervangen door LED-zelfbouw. Het commentaar dat ik er tot op heden op heb mogen ontvangen, is uitsluitend dat mijn LED-verlichting heel duidelijk is. Ook met de zon erop. Bovendien voldoe ik voor zover ik weet O-) 100% aan de voertuigeisen (op dit punt dan
487.gif
) zoals gesteld in het voertuigreglement.

Maar ja, in NL zijn zoveel regeltjes: er is er altijd wel één waarop je kan worden gepakt B| .

Laatst bewerkt:
Dit is voor mij een van de redenen waarom ik mijn knippers nog niet gemonteert heb. Vrienden hebben wel kleine knippers, maar als de zon schijnt en ik rijd achter ze, dan kan ik het meestal niet zien als ze ze aan hebben. Mijn knippers komen van Louis in duitsland en daar zit WEL een E-keur op het glaasje. Maar groot zijn ze niet.

Ik kan mij goed voorstellen als je bijvoorbeeld op een kruis punt een tegenligger aanrijdt omdat jij afsloeg, en hij jou knipperlicht niet zag (of zo iets) en daarom doorreed. Als dan later blijkt dat je geen goed gekeurd spul hebt.....
Ik weet niet of het te vaag is, ik weet wel dat al verzekeringen iets vinden om niet te hoeven uitkeren..........

Dit is voor mij een van de redenen waarom ik mijn knippers nog niet gemonteert heb. Vrienden hebben wel kleine knippers, maar als de zon schijnt en ik rijd achter ze, dan kan ik het meestal niet zien als ze ze aan hebben. Mijn knippers komen van Louis in duitsland en daar zit WEL een E-keur op het glaasje. Maar groot zijn ze niet.

Ik kan mij goed voorstellen als je bijvoorbeeld op een kruis punt een tegenligger aanrijdt omdat jij afsloeg, en hij jou knipperlicht niet zag (of zo iets) en daarom doorreed. Als dan later blijkt dat je geen goed gekeurd spul hebt.....
Ik weet niet of het te vaag is, ik weet wel dat al verzekeringen iets vinden om niet te hoeven uitkeren..........

Zit overal wel wat in. Twee collega's van mij hebben achter ook "alternatieve" kleine knippers erop zitten. Wel beiden met lampjes. Eentje mèt E en de ander zonder. En gek genoeg zijn de knippers zònder E een stuk duidelijker te zien als die mèt E.

Ik reed laatst met zonnig weer achter een van de eersten R6 (nog gewoon achterlicht) met de originele knotsen van knippers achter erop. Naar ik aanneem met E-keur. Hij kon wat mij betreft z'n RAW's net zo goed niet gebruiken: als je je er niet op ging focussen, zag je ze gewoon niet. Als dit dan goedgekeurd materiaal is, dan schiet die E-keur toch wel danig te kort.

Eehmm... reactie van Baksteen, misschien *D ?

[me]Xenon vind R6-jes overigens fantastisch mooie fietsen. No hard feelings![/me]

Laatst bewerkt:
Volgens mij gaan ze dit controleren tijdens de TT van Assen.dus allemaal andere knippers er op.en de standard uitlaat.er komt weer een nieuwe wet voor motoren.omdat er teveel mee gerommeld word.nummer bord helemaal onder het spatbord,bij sommige motoren.knippers bijna niet te zien.volgens mij ben je zo de lul.en heb je geen poot om op te staan.als ze je pakken.want je hebt hem zo niet gekocht.

Terug
Bovenaan Onderaan