motorongeluk tijdens file-rijden + poll

Heb je ook al ongeval gehad tijdens file-rijden of bijna ?

  • Ja, ook tijdens file rijden

    Stemmen: 27 11,8%
  • Ja, BIJNA scheelde echt niet veel of had prijs !

    Stemmen: 72 31,6%
  • Neen, nog nooit

    Stemmen: 125 54,8%
  • Neen, rijd nooit tussen 2 auto's tijdens file, blijf st

    Stemmen: 4 1,8%

  • Totaal aantal stemmers
    228

baleno

MF'er
31 jul 2010
49
0
Vandaag op autosnelweg tijdens file heeft een automobilist me aangereden met een bruuske maneuver tijdens van rijvak te veranderen en ben fel onderuitgegaan (ik reed mischien slechts een 30 a 40 km/u) , scooter heeft 30-40 m weggeschoven en ik zelf schat een 10 meter, volledige zijkant geschuurd, helm, linker schoen.

Ik zelf heb een zeer klein schaafwondje aan rechterknie (grooote van een 2 euro muntstuk) en een gekneusde rib. Had geluk dat ik goed beschermd was (zeer sterke en dikke motorvest en daarop een bodywarmer in fluokleur) en zeer sterke (werk) schoenen en winter motorhandschoenen.....

Scooter goed beschadigd maar nog rijdbaar( ben onmiddelijk na de opmaak van het aanrijdingsformulier terug vertrokken en nog 40 km gereden)

Wil met dit verhaal toch laten weten dat door
1. toch redelijk beschermde scooter (door houding en benen beschermd door val, en
2. door beschermde kledij, want ben na val onbewust me laten lossen en op mijn rug laten schuiven, en
3, had volledige integraalhelm op, het belangrijk is bij motorrijden.

Kies een veilig(ere) motor, kies goede beschermkledij, let hierop niet op de aankoopprijs en kies bij voorkeur intergraalhelm. Had half open voor de zomer maar die gooi ik meteen op de vuilhoop, nu dat ik gezien heb waar de intergraalhelm geschuurd heeft...... had ik een halfopen helm moest ik me vanaf nu nooit meer scheren aan de linkse onderkant van mijn gezicht !!!

Ik had fluovest aan maar bestuurder had me niet gezien (dode hoek).
Kan jullie verzekeren het gaat zo snel op tiende's van seconde, kon nooit ontwijken.
kan je voorstellen zoals ik veel ziet motorrijders tegen 60 km/u en meer... mag er niet aandenken....
 
Ik rij file, maar alleen als het rijdt en er geen gaten zijn.

- Gaten is wachten tot er iemand zonder te spiegelen en te knipperen een baan verschuift.

- Stilstaande file is wachten tot er een deur open gaat om wat voor reden dan ook (kijken hoever de file nog is/roken/vangrail zitten).

Ik rijd met de stelregel : ga altijd uit van het ergste wat kan gebeuren.

Rij jij schuin achter een auto die de ruimte heeft om naar links of te gaan en die linkerbaan gaat harder dan ga ik er vanuit dat hij ook naar links komt (en andersom natuurlijk ook).

Daarnaast merk ik ook een groot verschil tussen orginele uitlaat en sportuitlaat. Met een sportuitlaat horen ze je toch net even sneller.
 
Ik rij file, maar alleen als het rijdt en er geen gaten zijn.

- Gaten is wachten tot er iemand zonder te spiegelen en te knipperen een baan verschuift.

- Stilstaande file is wachten tot er een deur open gaat om wat voor reden dan ook (kijken hoever de file nog is/roken/vangrail zitten).

Ik rijd met de stelregel : ga altijd uit van het ergste wat kan gebeuren.

Rij jij schuin achter een auto die de ruimte heeft om naar links of te gaan en die linkerbaan gaat harder dan ga ik er vanuit dat hij ook naar links komt (en andersom natuurlijk ook).

Daarnaast merk ik ook een groot verschil tussen orginele uitlaat en sportuitlaat. Met een sportuitlaat horen ze je toch net even sneller.

:^
 
Hoe zit het eigenlijk juridisch in deze sytuatie? Ben je zelf verandwordelijk vor de schade aan je motor of heb je door het “gedogen” gewoon peg gehad? Het is eigenlijk van baan verwisselen zonder richtig aan te geven...
 
Hoe zit het eigenlijk juridisch in deze sytuatie? Ben je zelf verandwordelijk vor de schade aan je motor of heb je door het “gedogen” gewoon peg gehad? Het is eigenlijk van baan verwisselen zonder richtig aan te geven...

De gedoogregels gelden ook voor de verzekering en de politie. Zolang jij je aan de gedoogregels hebt gehouden (dus hooguit een verschil van 10 km/h met de rijdende file en niet harder hebt gereden dan 50 km/u) dan sta jij in het gelijk. Als kan worden aangetoond dat jij harder hebt gereden, dan kan je daarvoor een boete krijgen en of keert de verzekering niet of gedeeltelijk uit.
 
Daarnaast merk ik ook een groot verschil tussen orginele uitlaat en sportuitlaat. Met een sportuitlaat horen ze je toch net even sneller.

Zou 't veel uitmaken? Met een uitlaat die naar achteren gericht staat (hoop ik :+ ) en 't feit dat vrijwel elke automobilist de radio aan heeft staan... of rijdt je 'm altijd in de begrenzer tijdens het filerijden? :)

@TS: goed om te horen dat je er nog redelijk vanaf gekomen bent, volgens mij schrik je je kapot als 't gebeurt. Succes met de afwikkeling.
 
ER WORDT NIET GEDOOGD, HET IS NIET VERBODEN


B|

De automobilist is overigens in fout tenzij hij kan bewijzen dat jij gevaarlijk snel door de file heen ging.
 
Laatst bewerkt:
Als je snelheidsverschil tov het andere verkeer gering is, dan zit de koekblikker fout. Tegenwoordig is het zo dat je als automobilist bij langzaam rijdend verkeer MOET verwachten dat er motorrijders tussendoor rijden.

Overigens heb ik een keer meegemaakt op een K1200LT, bij tussendoorrijden door regelmatig stilstaand verkeer in een file, dat een passagier plots de deur opendeed. Ik stond net niet op tijd stil, waardoor de deur mijn spiegel vernielde. De chauffeur heeft ter plekke de kosten voor een nieuwe spiegel opgehoest.
 
Als je snelheidsverschil tov het andere verkeer gering is, dan zit de koekblikker fout. Tegenwoordig is het zo dat je als automobilist bij langzaam rijdend verkeer MOET verwachten dat er motorrijders tussendoor rijden.

:^

Sterker nog: hij hoeft niet uitzonderlijk ruimte te maken maar er wordt van hen verwacht dat ze zich centraal op de rijstrook opstellen zodat een motorrijder er tussen kan.
 
Laatst bewerkt:
ER WORDT NIET GEDOOGD, HET IS NIET VERBODEN


B|

De automobilist is overigens in fout tenzij hij kan bewijzen dat jij gevaarlijk snel door de file heen ging.

:^

Iets wat gewoon mag kun je niet gedogen, dit blijft hardnekkig terugkomen.

En het gaat inderdaad snel, ik heb ook eenmaal een tik gehad (gelukkig tegen mijn schouder en ik kon hem rechtop houden)
Daar doe je niks tegen, zoals gezegd goed opletten bij gaten en bij stilstand.
 
TS, sterkte (o.a. met de spierpijn vandaag ?)

Ik rijd door de file, ervan uit gaande dat er iets gebeuren gaat. Dus ik heb tot op heden tijdig kunnen remmen voor de openslaande autoportier (mannetje schrok zich rot toen ik er opeens stond), tijdig kunnen uitwijken voor de rijstrookwisselaren en tijdig kunnen remmen voor de hand-held-beller...
Ik houd er rekening mee: "Rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst."
Dus ook vanmiddag weer alert :] door de file naar huis.
 
Als je ziet hoe sommigen door de file rijden, dan weet je dat die hun ongeluk NOG niet gehad hebben.
|(
 
Ik rij file, maar alleen als het rijdt en er geen gaten zijn.

- Gaten is wachten tot er iemand zonder te spiegelen en te knipperen een baan verschuift.

- Stilstaande file is wachten tot er een deur open gaat om wat voor reden dan ook (kijken hoever de file nog is/roken/vangrail zitten).

Ik rijd met de stelregel : ga altijd uit van het ergste wat kan gebeuren.

Rij jij schuin achter een auto die de ruimte heeft om naar links of te gaan en die linkerbaan gaat harder dan ga ik er vanuit dat hij ook naar links komt (en andersom natuurlijk ook).

Daarnaast merk ik ook een groot verschil tussen orginele uitlaat en sportuitlaat. Met een sportuitlaat horen ze je toch net even sneller.

Gaten snap ik, maar ik ga echt niet in de file staan omdat iedereen stilstaat _O- .
Ik ga gewoon vrijwel altijd tussen door tot ze max 50 a 60 km pu rijden. Ik kijk vrijwel altijd naar het gedrag van de auto. Je herkent de risicogevallen vrij snel. Het verhaal van de deur zomaar open doen gebeurt zelden, dan maar hopen op een snel genoege reactie. Als je hier mee rekening gaat houden, kan je beter gaan auto rijden. Dan sta je ook stil :Y

Verder rijd ik in de file vaak met bijgesteld groot licht aan en in hoge toeren. Helpt prima! *O*
 
Verder rijd ik in de file vaak met bijgesteld groot licht aan en in hoge toeren. Helpt prima! *O*~[/quote]

Zeer irritant als ik in mijn buitenspiegel kijk en ik wordt verblind door een motorrijder met groot licht.
Besef dat ook eens!!
 
Gaten snap ik, maar ik ga echt niet in de file staan omdat iedereen stilstaat _O- .
Ik ga gewoon vrijwel altijd tussen door tot ze max 50 a 60 km pu rijden. Ik kijk vrijwel altijd naar het gedrag van de auto. Je herkent de risicogevallen vrij snel. Het verhaal van de deur zomaar open doen gebeurt zelden, dan maar hopen op een snel genoege reactie. Als je hier mee rekening gaat houden, kan je beter gaan auto rijden. Dan sta je ook stil :Y

Verder rijd ik in de file vaak met bijgesteld groot licht aan en in hoge toeren. Helpt prima! *O*

Met stilstaande files moet je gewoon langzamer door de file heen dan als het rijdt, dat was mijn punt ;)

Zou 't veel uitmaken? Met een uitlaat die naar achteren gericht staat (hoop ik :+ ) en 't feit dat vrijwel elke automobilist de radio aan heeft staan... of rijdt je 'm altijd in de begrenzer tijdens het filerijden? :)

Als je langzaam rijdt, en ik ga dan idd ook een versnelling lager rijden dan normaal bij die snelheid, zodat je rond de 4-6 duizend toeren zit, zie je echt een verschil in het aantal mensen dat al een beetje voor je aan de kant gaat :Y
 
Hoe zit het eigenlijk juridisch in deze sytuatie? Ben je zelf verandwordelijk vor de schade aan je motor of heb je door het “gedogen” gewoon peg gehad? Het is eigenlijk van baan verwisselen zonder richtig aan te geven...

Er is geen sprake van gedogen het is gewoon toegestaan. Iemand afsnijden of je portier zomaar open gooien is niet toegestaan. M.a.w. de automobilist is in dit geval aansprakelijk. Dit is nog eens extra geborgd door de gedragscode voor file rijden. Dit is geen wet maar een vrijwillige afspraak. Tot nu toe heeft de rechter de automobilist als schuldige partij aangewezen als de motorrijder zich aan de gedragscode hield.

Rij je te snel dan ben jij schuldig niet omdat het afwisseld links en rechts inhalen verboden eigenlijk verboden zou zijn maar omdat je gevaarlijk weggedrag vertoond.
 
ER WORDT NIET GEDOOGD, HET IS NIET VERBODEN


B|

De automobilist is overigens in fout tenzij hij kan bewijzen dat jij gevaarlijk snel door de file heen ging.
Mag je ook wel even large en bold maken.
Ik snap wer-ke-lijk niet dat notabene MOTORRIJDERS dit nog steeds niet weten |(

(alhoewel ik laatst een motoragent trof die het niet wist.. dus het kan nog erger :P)

@TS: succes met je herstel!
 
Laatst bewerkt:
wat een gedoe over gedoogregels....
het is niet verboden bij wet dus valt er niks te gedogen.

het is dus gewoon toegestaan.
praat dan over gedragsregels die soort van zijn afgesproken maar niet vastgelegd bij wet.
waar de politie dus ook op bekeurt is niet het tussen 2 auto's rijden maar eventueel een art. 5 mocht het naar hun inzicht niet veilig gebeuren
 
Mag je ook wel even large en bold maken.
Ik snap wer-ke-lijk niet dat notabene MOTORRIJDERS dit nog steeds niet weten |(

(alhoewel ik laatst een motoragent trof die het niet wist.. dus het kan nog erger :P)

@TS: succes met je herstel!

Misschien omdat het destijds zo geleerd is en niet iedereen zin heeft om die honderden-lange-posts-topics daarover te lezen :Z

Of je er nou doorheen rijdt omdat het gedoogd wordt of omdat het mag maakt toch ook geen zak uit
 
Laatst bewerkt:
Misschien omdat het destijds zo geleerd is
Dat is dan toch schandalig, of zie ik dat verkeerd? :?

En het maakt in zoverre uit, dat dit gedoog-gerucht hierdoor ook nog altijd leeft bij de automobilisten, waardoor enkelen nogal "hinderlijk" kunnen reageren als je door de file (al dan niet bij een stoplicht) naar voren rijdt.
 
Dat is dan toch schandalig, of zie ik dat verkeerd? :?

En het maakt in zoverre uit, dat dit gedoog-gerucht hierdoor ook nog altijd leeft bij de automobilisten, waardoor enkelen nogal "hinderlijk" kunnen reageren als je door de file (al dan niet bij een stoplicht) naar voren rijdt.

:^
 
nee, nog nooit.
Maar ik ben ook geen full-time file rijder.

Ik ben wel zo'n brave borst die rustig er tussen rijdt en direct probeert in te voegen als de snelheid van het overige verkeer omhoog gaat.
O-)
 
Dat is dan toch schandalig, of zie ik dat verkeerd? :?

En het maakt in zoverre uit, dat dit gedoog-gerucht hierdoor ook nog altijd leeft bij de automobilisten, waardoor enkelen nogal "hinderlijk" kunnen reageren als je door de file (al dan niet bij een stoplicht) naar voren rijdt.

Druk maken is ook een vak. Dat soort mensen gaan echt niet ineens netjes aan de kant rijden als ze er achter komen dat het gewoon mag. Je moet zelf gewoon goed opletten of die automobilisten nou denken dat het gedoogd wordt, of het mag of dat ze denken dat het niet mag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan