motorongeluk tijdens file-rijden + poll

Heb je ook al ongeval gehad tijdens file-rijden of bijna ?

  • Ja, ook tijdens file rijden

    Stemmen: 27 11,8%
  • Ja, BIJNA scheelde echt niet veel of had prijs !

    Stemmen: 72 31,6%
  • Neen, nog nooit

    Stemmen: 125 54,8%
  • Neen, rijd nooit tussen 2 auto's tijdens file, blijf st

    Stemmen: 4 1,8%

  • Totaal aantal stemmers
    228
Inderaad als je er overheen gaat kun je er net zo goed ruim overheen. Maar het gaat m.i. ook over het passeren zonder de doorgetrokken streep te overschrijden.

Zitten we lekker langs elkaar heen te lullen :)

Overigens zie ik in de gevallen dat er geen doorgetrokken streep is en stilstaand of langzaamrijdend verkeer, toch ook veel motorrijders heel dicht tegen de rij auto's aan passeren. Alsof ze bang zijn om verder naar links te gaan, maar zo zie je het gevaar wel veel beter aankomen.
 
Formeel is het zo dat als je al op de doorgetrokken streep rijdt, je in overtreding bent. Nu is het in dit soort eenbaanssituaties vaak dat je er bij een aantal auto's wel langs kan op de rijbaan zelf, maar net bij die ene niet of net niet. Ik denk dat in de praktijk het erg van de diender afhangt wat die doet als je er langs probeert te gaan. Net de streep aantikken zullen de meesten niets doen, als je verder niets verkeerds doet in zijn ogen. Maar je kan pech heben |(. Als je duidelijk over de streep gaat, dan ben je nat.
Blijft staan dat het veel veiliger is om er royaal langs te gaan. De keuze is dus veiligheid met de zekerheid van een bon als je gezien wordt of onveilig sjoemelen en hopen dat je ermee wegkomt.
Maar wat nu als je door een uitwijkende koekblikker op de vluchtstrook wordt aangereden :? Is mij ook als eens bijna overkomen. Blijft altijd spannend dat motorrijden 8-) En dan hoef je niet eens hard te rijden. :N
 
Dat is dan toch schandalig, of zie ik dat verkeerd? :?

En het maakt in zoverre uit, dat dit gedoog-gerucht hierdoor ook nog altijd leeft bij de automobilisten, waardoor enkelen nogal "hinderlijk" kunnen reageren als je door de file (al dan niet bij een stoplicht) naar voren rijdt.

Ik hou daar ene heer Spee te S. mede voor verantwoordelijk |( . Meen dat hij ooit eens in zijn historische stratenspel show 'wegbatavieren' daar compleet verkeerde info over gaf. Natuurlijk werd die show nog een aantal malen herhaald. B|

Anywayz. Ben ook al eens door een turkenbusje onvrijwillig van rijstrook verwisseld. Heerlijk over het asfalt geschoven. Uiteraard vond de bestuurder dat hij geen schuld kon hebben. Oom agent, en de verzekering dachten daar gelukkig toch anders over :}
 
Formeel is het zo dat als je al op de doorgetrokken streep rijdt, je in overtreding bent. Nu is het in dit soort eenbaanssituaties vaak dat je er bij een aantal auto's wel langs kan op de rijbaan zelf, maar net bij die ene niet of net niet. Ik denk dat in de praktijk het erg van de diender afhangt wat die doet als je er langs probeert te gaan. Net de streep aantikken zullen de meesten niets doen, als je verder niets verkeerds doet in zijn ogen. Maar je kan pech heben |(. Als je duidelijk over de streep gaat, dan ben je nat.

Dat is dus niet mijn ervaring. Ik heb regelmatig ver naar links op de rijstrook voor het tegemoetkomende verkeer gereden als er een doorgetrokken streep is terwijl er politie in de buurt is. Nog nooit een bon voor gehad, en van motoragenten vaak wel een handje terug als ik ze groette.
 
ja zo is het gebeurt maar dan van 3e naar 2e vak reed de wagen. Nu op het filmje kan je zien dat er veel ruime was en daar kan je dus al wat inschatten dat er een wagen gaat invoegen, maar bij mij was er geen ruimte, die bestuurster veranderde van vak zo maar want ze woonde 15 km verder ! moest geen afrit nemen.

o, ja spierpijn is nu verschrikkelijk..... bij de klap voelde ik niets, paar uur later lichte pijn, en vanaf deze morgen ;(

Ja sinds kort is het officieel in België ook wettelijk toegelaten.


TS, kun je even uitleggen? Ik heb twee weken geleden in België mijn theoretisch examen voor mijn A'tje gedaan en toen was het nog steeds maar gedoogd?

(en ps, ja ik heb het juiste antwoord angeduid op het examen, was geslaagd 8-) )
 
Ik rij elke dag over de vluchtstrook bij een afslag waar file staat, doe het rustig aan hoog uit 30 km,en neem de ruimte.
Maar zijn er wel eens die er een boete of een waarschuwing voor gehad hebben?
 
TS, kun je even uitleggen? Ik heb twee weken geleden in België mijn theoretisch examen voor mijn A'tje gedaan en toen was het nog steeds maar gedoogd?

Klopt. Er was een wetsvoorstel om dat te wijzigen maar dat is nooit bekrachtigd voordat het Belgische kabinet viel. Overigens stond er in dat voorstel ook dat het parkeren van een motorfiets op het trottoir verboden wordt.
 
Ik rij elke dag over de vluchtstrook bij een afslag waar file staat, doe het rustig aan hoog uit 30 km,en neem de ruimte.
Maar zijn er wel eens die er een boete of een waarschuwing voor gehad hebben?

Strikt genomen maak je een forse overtreding. Hoe zwaar je dat aangerekend wordt hangt er vooral vanaf waarom je dat doet en hoe. Doe je het omdat je anders achteraan een rij auto's staat waar bijvoorbeeld doorgaand verkeer hard voorbij komt en vanaf achter invoegers komen die snelheid moeten maken (weefvak bij een klaverblad bijvoorbeeld) en je rijdt dan over de vluchtstrook dan zal het niet snel gebeuren dat je een bekeuring krijgt, zeker als je na eventueel staande houden uitlegt waarom je het doet. Maar als dat niet aan de orde is en de enige reden waarom je het doet is er snel voorbij komen dan komt er een dag dat je daar een bekeuring voor krijgt, zeker als je het elke dag doet.
 
Er zijn wel degelijk voorbeelden van motorrijders hier om MF die een bekeuring kregen toen ze over de vluchtstrook reden bij een file in de bocht van een klaverblad. Dat zijn ook de eenbaanssituaties waarover ik het had. Over de baan van de tegenliggers is weer een heel andere situatie. Je bent aan de willekeur van de agent overgeleverd. Formeel is het een overtreding en kan je er een boete voor krijgen. Sommige agenten rijden zelf ook zonder zwaailicht over de vluchtstrook. Dus zullen die dat eerder gedogen.
 
Er zijn wel degelijk voorbeelden van motorrijders hier om MF die een bekeuring kregen toen ze over de vluchtstrook reden bij een file in de bocht van een klaverblad. Dat zijn ook de eenbaanssituaties waarover ik het had. Over de baan van de tegenliggers is weer een heel andere situatie. Je bent aan de willekeur van de agent overgeleverd. Formeel is het een overtreding en kan je er een boete voor krijgen. Sommige agenten rijden zelf ook zonder zwaailicht over de vluchtstrook. Dus zullen die dat eerder gedogen.

Een agent mag ook over de vluchtstrook rijden zonder een zwaailicht aan te zetten.

Wat me nog te binnen schoot, bij Blik op de Weg van eerder dit jaar kwam precies zo'n situatie naar voren (zal de motorspecial wel zijn geweest). Het stond vast op de afrit van een klaverblad tot halverwege het weefvak. Het laatste voertuig was een motorfiets en invoegend verkeer ging met redelijke snelheid echt rakelings achter hem langs. Commentaar van de agent in de camera-auto was: "dan reed ik over de vluchstrook, desnoods maar een bekeuring".

M.a.w. hij zou er begrip voor hebben als je uit veiligheid over de vluchtstrook rijdt in zo'n geval maar hij geeft ook meteen aan te weten dat dit niet voor al zijn collega's geldt.
 
Dat werkt pas als je er naast rijdt.. Niet als je aan komt rijden van achteren. Tenzij het verkeer stilstaat, iedereen het raam open heeft en je in een tunnel rijdt. En dan nog rij je eigenlijk een versnelling te laag als ze je dan horen.

Als het verkeer langzamer rijdt dan 20 en je rijdt wat hoger in toeren zie je echt het verschil. Het viel gewoon enorm op.

Ik rijd met de stelregel : ga altijd uit van het ergste wat kan gebeuren.
Daarom: altijd rijden alsof morgen de aarde vergaat })

Het is toch een regel die erg fijn werkt. Als je met die regel rijdt zie je ook goed waar je wel wat harder dan max kan rijden en waar niet.
 
Wat mij altijd opvalt tijdens het file-rijden, is dat voornamelijk Duitsers niet gewend zijn aan file-rijden in combinatie met motoren tussen de rijen met auto's.

Elke dag kom ik wel een Duitser tegen op de A10, vandaag ook weer. Die Duitser in Volvo schrok zo erg van mij dat die op enkele cm's de vangrail mistte door zijn schrikreactie.
 
Wat mij altijd opvalt tijdens het file-rijden, is dat voornamelijk Duitsers niet gewend zijn aan file-rijden in combinatie met motoren tussen de rijen met auto's.

In Duitsland is het ook verboden en wordt absoluut niet gedoogd. Je ziet dan ook meteen dat als automobilisten het niet gewend zijn ze er ook echt van schrikken.
 
In Duitsland is het ook verboden en wordt absoluut niet gedoogd. Je ziet dan ook meteen dat als automobilisten het niet gewend zijn ze er ook echt van schrikken.
Ik weet niet of het daar verboden is. Ik deed dat ooit ook eens op m'n ritje naar Italië en kwam midden in Stuttgart in een file, dus er tussen door. Ik stuitte op polizei en heb het dus even gevraagd. Mocht gewoon als ik maar geen brokken maakte, dus wordt daar ook wel gedoogd (iets met europa ofzo?)
Wetweiziging in mei 2009 misschien ;) :+
 
Laatst bewerkt:
Wat mij altijd opvalt tijdens het file-rijden, is dat voornamelijk Duitsers niet gewend zijn aan file-rijden in combinatie met motoren tussen de rijen met auto's.

In Duitsland is het ook verboden en wordt absoluut niet gedoogd. Je ziet dan ook meteen dat als automobilisten het niet gewend zijn ze er ook echt van schrikken.


Ik weet niet of het daar verboden is. Ik deed dat ooit ook eens op m'n ritje naar Italië en kwam midden in Stuttgart in een file, dus er tussen door. Ik stuitte op polizei en heb het dus even gevraagd. Mocht gewoon als ik maar geen brokken maakte, dus wordt daar ook wel gedoogd (iets met europa ofzo?)
Wetweiziging in mei 2009 misschien ;) :+

Mijn ervaring met Duitsers is héél anders: Ze maken daar (zelfs met redelijke snelheid) ruimte op dezelfde rijbaan zodat de vlotte motorrijder er langs kan! En nee, ik reed echt op royale afstand van hem!

Nu was dat op B-wegen en in de Eifel, missien dat de reactie verschilt per regio.
 
TS, kun je even uitleggen? Ik heb twee weken geleden in België mijn theoretisch examen voor mijn A'tje gedaan en toen was het nog steeds maar gedoogd?

(en ps, ja ik heb het juiste antwoord angeduid op het examen, was geslaagd 8-) )

heb ook zitten googelen die avond.... + was een getuige die naar me liep met zijn gegevens geschreven op stuk papier en zie dat hij politie was, heb zijn nr en nummer van politiekantoor gekregen en wist me ook te zeggen dat ik volledig in recht ben, het is toegelaten en de auto doet een manouvre, verliest dus zijn voorang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan