Motorpak binnen BBK, ja of nee?

Motorpak aan voor ritjes binnen de de bbk?

  • Ja = relaxed

    Stemmen: 85 57,8%
  • Nee, juist in de stad ga je lullig op je bek

    Stemmen: 62 42,2%

  • Totaal aantal stemmers
    147
Toch zet iedereen wel zijn/haar helm op voor een kort ritje op de motor. Op de brommer is zelfs dat nog teveel moeite voor sommigen. Als ik hier in de buurt soms eens gastjes voorbij zie komen met 80+ zonder helm.
 
dit is ook de minimale kledingeis wanneer je een motorexamen af wil leggen... dus ik vind het echt zo raar niet bedacht hoor...
ja, ik persoonlijk ook niet, omdat ik ook niet zónder opstap :)

zal niet op de barricades staan alleen vóór, maar zal ook zeker niet tegen zijn en gaan lopen kankeren als ze zoiets in willen voeren, want nu ja, ik doe het zelf met een reden en nou ja, je gunt natuurlijk niemand ('onnodige') pijn wat door kleding voorkomen had kunnen worden ;)

ik ga er ook vanuit dat zodra iemand die altijd zonder rijdt eenmaal ervaart hoe pijnlijk dat is, over het asfalt schuiven, ineens wél de waarde van beschermende kleding in ziet, maar misschien ben ik daar te naief in, dat het slechts een kwestie is van 'wie niet horen wil...' zeg maar...
 
Toch zet iedereen wel zijn/haar helm op voor een kort ritje op de motor. Op de brommer is zelfs dat nog teveel moeite voor sommigen. Als ik hier in de buurt soms eens gastjes voorbij zie komen met 80+ zonder helm.

nee dat zijn skoetah's O-)


En verplicht motorpak betekend dat je je huidige pak de ton in kan mikken...
 
dit is ook de minimale kledingeis wanneer je een motorexamen af wil leggen... dus ik vind het echt zo raar niet bedacht hoor...

Dat is niet waar. Ik mag gerust examen afleggen in een korte broek, shirtje en teenslippers. Zolang ik maar een helm draag.

Of je dan slaagt is het tweede natuurlijk maar het mag wel.
 
Als ik snel even ergens naartoe moet heb ik geen zin om een compleet pak aan te trekken (heb geen auto).

Ik trek mijn motorkleding eigenlijk alleen aan als ik een dagje ga toeren of een rit buiten de bebouwde kom maak.
 
Ik heb afgelopen jaar meer dan ooit motorrijders zonder handschoenen en in een T-shirt zien rondrijden, ik heb me daar gigantisch over verbaast.
Op zich moet iedereen natuurlijk zelf weten wat hij of zij aantrekt op de motor, maar ik denk dan; als dat persoon al in een shirtje en zonder handschoenen zie rijden, wat voor andere idiote dingen zal die persoon dan wel niet op de weg kunnen gaan doen? Dezelfde weg waar ik ook op rij...
Mischien trekt hij wel opeens zijn rem vol in terwijl ik achter hem rijd of hij gaat spookrijden ofzo, dat is net zo idioot als in een shirtje zonder handschoenen op de motor gaan zitten....

Kijk een compleet pak is nou ook weer heel wat voor in de stad, maar een goede jas en een paar handschoenen lijkt me toch het minimum op een motor.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb afgelopen jaar meer dan ooit motorrijders zonder handschoenen en in een T-shirt zien rondrijden, ik heb me daar gigantisch over verbaast.
Op zich moet iedereen natuurlijk zelf weten wat hij of zij aantrekt op de motor, maar ik denk dan; als dat persoon al in een shirtje en zonder handschoenen zie rijden, wat voor andere idiote dingen zal die persoon dan wel niet op de weg kunnen gaan doen? Dezelfde weg waar ik ook op rij...
Mischien trekt hij wel opeens zijn rem vol in terwijl ik achter hem rijd of hij gaat spookrijden ofzo, dat is net zo idioot als in een shirtje zonder handschoenen op de motor gaan zitten....


Kijk een compleet pak is nou ook weer heel wat voor in de stad, maar een goede jas en een paar handschoenen lijkt me toch het minimum op een motor.

Inderdaad... ik kruip binnen BBK nooit helemaal in pak, maar handschoenen, jas en helm doe ik altijd wel aan. Als je op je bek gaat is het toch altijd wel handig dat je handen niet gelijk 100% open liggen.
 
Dat is niet waar. Ik mag gerust examen afleggen in een korte broek, shirtje en teenslippers. Zolang ik maar een helm draag.

Of je dan slaagt is het tweede natuurlijk maar het mag wel.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn de huidige regels mbt het rijexamen als volgt:

Helm
Motorjas
Hoge schoenen of laarzen

In Duitsland is geloof ik al een rugprotector in de jas verplicht. Op de één of andere manier heb ik het idee dat ze daar net een stapje voor liggen, op waar NL wat dat betreft naartoe gaat...


editje van cbr.nl:
Je draagt kleding waarvan de broek de benen bedekt. De jas moet het bovenlichaam en de armen helemaal bedekken. Broek en jas mogen één geheel vormen.
Voor alle kleding geldt dat je bij voorkeur kleding draagt die speciaal bedoeld is voor motorrijders. De uitrusting moet in ieder geval stevig genoeg zijn om je te beschermen als je onverhoopt valt (of bijvoorbeeld de hete uitlaat van de motorfiets raakt). Ook heeft je kleding bij voorkeur retroreflecterende eigenschappen, of andere kenmerken die ervoor zorgen dat je goed opvalt in het verkeer. Tot slot moet de kleding je voldoende beschermen tegen de weersomstandigheden tijdens het examen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn de huidige regels mbt het rijexamen als volgt:

Helm
Motorjas
Hoge schoenen of laarzen

In Duitsland is geloof ik al een rugprotector in de jas verplicht. Op de één of andere manier heb ik het idee dat ze daar net een stapje voor liggen, op waar NL wat dat betreft naartoe gaat...

Nee.

Examen afleggen gaat gewoon volgens de normale wetgeving. Iedereen die examen doet mag gewoon in spijkerbroek het examen afleggen.
 
Nee.

Examen afleggen gaat gewoon volgens de normale wetgeving. Iedereen die examen doet mag gewoon in spijkerbroek het examen afleggen.

Zie mijn edit hierboven.

Je zal best gelijk kunnen hebben, maar CBR is het dan niet met je eens.
 
Dat is niet waar. Ik mag gerust examen afleggen in een korte broek, shirtje en teenslippers. Zolang ik maar een helm draag.

Of je dan slaagt is het tweede natuurlijk maar het mag wel.


nou... ik weet dat ik op die manier bij ons nog niet eens mocht lessen... ik weet het echt niet meer precies maar volgens mij staat er in je theorieboek ook ergens zoiets als dat je op het praktijkexamen moest verschijnen in geschikte kleding.. dus stevige hoge schoenen, beschermende broek en jas, handschoenen en helm..
 
Volgens mij komen er binnenkort nieuwe exameneisen oid.

Ennuh, toch maar weer een ommetje gemaakt zonet... wel hoge schoenen en handschoenen aan natuurlijk. Merk wel dat mijn drang tot voorkruipen bij het stoplicht of wat harder aanremmen aardig weg is zonder pak, en dat ik extra goed op tramsporen let :P

Denk toch nog wel dat ik ff ga kijken naar een verstevigde broek op de motorbeurs.
 
Ik geloof inderdaad dat examen doen in pak al ruim 5 jaar verplicht is :Y


Op zich moet iedereen natuurlijk zelf weten wat hij of zij aantrekt op de motor, maar ik denk dan; als dat persoon al in een shirtje en zonder handschoenen zie rijden, wat voor andere idiote dingen zal die persoon dan wel niet op de weg kunnen gaan doen? Dezelfde weg waar ik ook op rij...
Mischien trekt hij wel opeens zijn rem vol in terwijl ik achter hem rijd of hij gaat spookrijden ofzo, dat is net zo idioot als in een shirtje zonder handschoenen op de motor gaan zitten....

Ik moet zeggen dat ik zelf ook wel is alleen in T-shirt rijd, maar dat is dan hooguit 500m de ene kant van de straat op naar het tankstation, of 500m de andere kant op om een kratje bier te halen en da doe ik gewoon lekker chill. Maar datgene wat je omschrijft kan ik me wel voorstellen, hetzelfde denk ik echter ook regelmatig bij mensen met knalwitte glimpakjes met geblinde vizieren en het liefst 2 kneesliders op elkaar ;)
 
nou... ik weet dat ik op die manier bij ons nog niet eens mocht lessen... ik weet het echt niet meer precies maar volgens mij staat er in je theorieboek ook ergens zoiets als dat je op het praktijkexamen moest verschijnen in geschikte kleding.. dus stevige hoge schoenen, beschermende broek en jas, handschoenen en helm..

Lessen en examen doen zijn twee verschillende dingen. En dan komt het: ik vind dat ik goede kleding aan heb die mij voldoende beschermd en mijn examinator niet. Wie heeft er gelijk en wie gaat dat beoordelen want uiteraard ben ik het niet eens met mijn examinator.

Ik hoop dat het CBR zijn vingers niet gaat branden aan die onzin. Wettelijk gezien mag ik in een roze kimono met touwschoenen en tijgerstring met het examen afleggen en voor de morele houding van het CBR bied de wetgeving imho GEEN ruimte want: rijden mag altijd met een goed gekeurde helm, basta. En naar mijn weet is het CBR geen overheidsinstelling.
 
Lessen en examen doen zijn twee verschillende dingen. En dan komt het: ik vind dat ik goede kleding aan heb die mij voldoende beschermd en mijn examinator niet. Wie heeft er gelijk en wie gaat dat beoordelen want uiteraard ben ik het niet eens met mijn examinator.

Ik hoop dat het CBR zijn vingers niet gaat branden aan die onzin. Wettelijk gezien mag ik in een roze kimono met touwschoenen en tijgerstring met het examen afleggen en voor de morele houding van het CBR bied de wetgeving imho GEEN ruimte want: rijden mag altijd met een goed gekeurde helm, basta. En naar mijn weet is het CBR geen overheidsinstelling.


alleen jammer dat zo'n werknemer van een niet-overheidsinstelling wel de macht heeft om voldoende of onvoldoende onder je formulier te zetten... :?
 
alleen jammer dat zo'n werknemer van een niet-overheidsinstelling wel de macht heeft om voldoende of onvoldoende onder je formulier te zetten... :?

Dat is niet boeiend, je kan altijd in beroep gaan over een kwestie of rijden met een roze kimono en tijgersting wel mag of niet.
 
Dat is niet boeiend, je kan altijd in beroep gaan over een kwestie of rijden met een roze kimono en tijgersting wel mag of niet.


misschien is het dan toch goedkoper en sneller om je gewoon aan de kledingeisen te houden?? })

maar ach.. als jij moeilijk wilt doen en je zin door wilt drijven kun je het gewoon proberen natuurlijk.. gewoon om een statement te maken.. _O-
 
Weet niet of het bij een vrouw in het nadeel werkt als je in je bikini afrijd hoor :+


ach ja.. ieder zijn smaak... :+ })
full
 
misschien is het dan toch goedkoper en sneller om je gewoon aan de kledingeisen te houden?? })

maar ach.. als jij moeilijk wilt doen en je zin door wilt drijven kun je het gewoon proberen natuurlijk.. gewoon om een statement te maken.. _O-

Mijn punt is dat het volgens mij gewoon mag. Of het verstandig is inderdaad een 2e, het is veel beter om gewoon in goede kleding af te rijden, dat kan net dat beetje schelen waardoor de examinator je die stempel geeft.
Een hele tijd terug reed ik op de A29 en zag twee lessers in simpele kleding en helm lessen... tja, duidelijk geen rijschool die zorgt dat de lessers met goede kleding op de fiets zitten. Dat kan ook een probleem worden tijdens het examen. Of men daarop mag beoordelen? Nee volgens mij niet. Of het verstandiger is om goede kleding aan te trekken, tuurlijk.

En op dat laatste ga ik niet in, welkom op een forum, hier vinden discussies plaats.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij (die paar keren die ik gereden heb) altijd in pak... En denk dat dat er ook wel in blijft!
Gaat toch om je eigen veiligheid.. Dan maar wat later vertrekken ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan