Motorpak: hoe & wat?

GasGas

Die hard MF'er
7 jun 2002
776
7
Na wat rondzoeken op dit forum en andere sites mis ik als motorrijder-in-aanbouw iets: een overzicht van alle soorten motorkleding (met name het pak), hun eigenschappen, voor- en nadelen, en hun prijs.

Ik wil namelijk een pak aan schaffen, omdat ik soms als duo mee-rij en over enkele maanden zelf wil gaan lessen.

Nu heb ik geen idee wat ik aan moet schaffen. Belangrijk vind ik (uiteraard) veiligheid en zichtbaarheid. Ik zie daarom het meest in zo'n felgekleurd leren pak, maar daar heb ik nog veel vragen over, zoals:
- hoe warm is zo'n ding? Een beetje zweten op bloedhete dagen is niet erg, maar valt het bij koude temperaturen (< 10 graden) ook uit te houden?
- Wat voor kleding draag je onder je pak?
- wat bij regen? Moet je dan een regen-overall eroverheen doen ofzo? (2 pakken kopen, 1 voor goed weer en 1 voor slecht weer, is mij te duur)
- wat zijn de alternatieven? (en hoe en wat)


Het zou leuk zijn als dit pak leidt tot een soort 'welk soort motorpak moet je kopen' overzicht, inclusief voor- en nadelen, en misschien prijsverhoudingen.

Bij voorbaat dank!
 
Wat voor motor heb je?

Supersport: compleet leren pak of combi
Sport & toer: leren broek met kunststof jas (koop iig een ademende jas: sympatex, goretex ed)
Kunststof broek zou ik alleen als all-weather broek gebruiken.

Leer is alleen vervelend als het regent. Dan moet je daar dus een regenpak overheen doen. Een complete regenoveral als je een leren pak hebt of alleen een regenbroek (gemakkelijk mee te nemen) als je een kunststof jas en leren broek hebt.
 
"Ik zie daarom het meest in zo'n felgekleurd leren pak..."
Houd er wel rekening mee dat die felle kleuren minder lang mee gaan. Ze verkleuren nogal.

"hoe warm is zo'n ding? Een beetje zweten op bloedhete dagen is niet erg, maar valt het bij koude temperaturen (< 10 graden) ook uit te houden?"
Het is warm, heel warm op dagen als deze. Als het koud is, is het ook geen pretje, maar bij een graad of 10 zeker nog wel te doen. Maar ik draag dan ook nog zomerhandschoenen in de winter, dus dat moet je voor jezelf bepalen of je het te koud gaat vinden...

"Wat voor kleding draag je onder je pak?"
T-shirt of longsleeve, sokken en een onderbroek.

"wat bij regen? Moet je dan een regen-overall eroverheen doen ofzo? (2 pakken kopen, 1 voor goed weer en 1 voor slecht weer, is mij te duur)"
Ik heb voor een onverwachtse bui een regenoverall (Niet te onverwachts, anders heb ik 'm niet bij me) en voor de winder een textiele combi, welke ook makkelijker is als je op je fiets naar je werk gaat. Je kan daan nl. wel je gewone kleren onder aan.

"wat zijn de alternatieven? (en hoe en wat)"
Textiel, wat zowel voor zomer als winter geschikt is, dus met hitte weerende voering enzo...
 
ik zou ten alle tijden een motorpak nemen. je kunt dan kiezen uit een combi of een overall.
Laatste is veiliger, eerste is gemakkelijker vanwege de afritsbare jas.
Als het warm is (net als nu) dan is het behoorlijk afpikken, maar zolang je rijdt is het nog wel draaglijk.
Bij koude temperaturen kun je thermo onderkleding aantrekken.
Bij regen kun je een regenpak over je motorpak aantrekken.
Zelf trek ik pas een regenpak aan als ik denk dat het langer zal regenen dan 1/2 uur. m.a.w. klein buitje nix aan de hand, veel regen=regenpak. Maar dat is persoonlijk.
je kunt beter een pak met neutrale kleuren nemen, want dat valt het beste te combineren met elke motor. Een flitsend geel pak op een groene KAWA of een flits groen pak op een Duc is geen gezicht bijvoorbeeld.
 
Er zijn al heel wat topics over motor pakken/ kleding etc geweest.
Even kijken onder de zoek functie.
Maar ik ben de broerdste niet en wil best wel wat beantwoorden.

Je zegt dat je geen twee pakken wil kopen en dat je ook met kou regen, etc. op de motor wil zitten.

Lijkt me dan het beste om een textiel, gore-tex pak te kopen. Zit wel warm in de zomer, maar wat niet met dit weer?
Een leerpak is onder de 10 graden vind ik te koud en regen gaat er ook zo door.

Wat trek je onder je pak aan?
Het handige van textiel broek en jas is dat je er gewoon kleding onder kan doen. Handig voor naar je werk enz. Maar in de zomer maar niet echt veel doen.

Onder mijn lerenpak heb ik eigenlijk ook altijd wat aan, is wat 'frisser' en als het dun is merk je er eigenlijk niks van.

Wat merk betreft hangt het er van af wat je wil uitgeven, wat veilig is en wat je mooi vind.
Als je voor betaalbaar maar veilig wil gaan is Rev-it??? (schrijf je dat zo?) wel een goed merk om eens naar te kijken.

Suc6 ermee.
 
een leren pak is het meest veilige (en het mooist/stoerst), maar niet waterdicht. Het zit lekker en vangt weinig wind.
Een textiel (plastikzooi) pak is het warmst en waterdicht, iets minder veilig. Vaak heeft zoon pak uitneembare wintervoering.

Ze hebben beide voor en nadelen. Persoonlijk liever leer, zolang het weer het toelaart.
 
...
je kunt beter een pak met neutrale kleuren nemen, want dat valt het beste te combineren met elke motor. Een flitsend geel pak op een groene KAWA of een flits groen pak op een Duc is geen gezicht bijvoorbeeld.
Ik heb gekozen voor zwart wit grijs en neonrood (fel oranje), vooral die laatste vloekt overal bij dus het maakt niet uit welke kleur mijn fiets heeft... :)
 
Wat voor motor heb je?

Supersport: compleet leren pak of combi
Sport & toer: leren broek met kunststof jas (koop iig een ademende jas: sympatex, goretex ed)
Kunststof broek zou ik alleen als all-weather broek gebruiken.

Leer is alleen vervelend als het regent. Dan moet je daar dus een regenpak overheen doen. Een complete regenoveral als je een leren pak hebt of alleen een regenbroek (gemakkelijk mee te nemen) als je een kunststof jas en leren broek hebt.
Ik heb nog geen motor, want ik moet nog gaan lessen, en met mijn budget zal ik waarschijnlijk met 'n tweedehands naked beginnen (25 kW), om daarna naar een tweedehands sport over te stappen. (op kleding bezuinig ik overigens niet, vindt het heel belangrijk)

[edit] schiet op, m'n vragen worden sneller beantwoord dan ik ze op kan schrijven :)
 
Als je voorlopig achteropzit kun je misschien beter voor een combi gaan, leer of textiel laat ik dan even in het midden. Zo'n pak is namelijk gemaakt om in een sportieve houding op een wat "sportievere" fiets te zitten. Het schijnt ook niet echt prettig te lopen/staan.

Zelf heb ik geen ervaring met een volledig pak, maar bovenstaand heb ik meegekregen van anderen uit andere topics. Ik heb nu een losse textiel(goretex) broek van Uvex, en een textiel jas (goretex) van Dainese :} met backprotector :} ook van Dainese.

Deze combi draag ik het hele jaar door, want er zit een uitneembare binnenvoering in beide en zowel de broek als de jas zijn ademend, maar wel waterdicht!!! Schijnt te komen door de "gaatjes" in de stof 1000 x kleiner dan watermolecuul maar 2000 keer groter dan een luchtmolecuul (weet niet of de verhoudingen juist zijn)

En persoonlijke smaak is heel belangrijk. Ga gewoon eens naar motordealer die ook een uitgebreide kledinglijn heeft en trek alles eens aan en laat je goed informeren.
Probeer ook niet te veel te bezuinigen op je kleding. Kan immers het verschil zijn tussen leven of dood!!

Zo en nu heb ik zere vingers van het type....

Veel suuk6 met je keuze
:)
 
Ook ik zat met deze vraag. Mijn huidige kleding is aan vervanging toe. Ik heb lang nagedacht en gekeken naar mijn portemonnee en ook belangrijk: hoe ik mijn motor gebruik.
Omdat ik altijd (weer/wind/zomer/winter) met de motor naar het werk ga en daarnaast sportief toer kom ik tot de volgende set:
Een goede stevige textiel-jas met uitneembare binnenvoering en goede protectie in combinatie met een leren racebroek met protectie en knee-sliders. Achterin de motor heb ik een goedkope regenbroek zitten. Altijd makkelijk en waterdicht.
Voor de echt koude dagen heb ik een MQP textielbroek voorzien van een warme voering en protectie die ik gewoon over mijn Levi's aan kan trekken.
 
Ik zie daarom het meest in zo'n felgekleurd leren pak, maar daar heb ik nog veel vragen over, zoals:
- hoe warm is zo'n ding? Een beetje zweten op bloedhete dagen is niet erg, maar valt het bij koude temperaturen (< 10 graden) ook uit te houden?
- Wat voor kleding draag je onder je pak?
- wat bij regen? Moet je dan een regen-overall eroverheen doen ofzo? (2 pakken kopen, 1 voor goed weer en 1 voor slecht weer, is mij te duur)
- wat zijn de alternatieven? (en hoe en wat)
Als je een felgekleurd pak neemt moet je niet raar staan te kijken als
mensen je overal staan aan te gapen als of ze een spook zien.
Ik spreek uit ervaring :)
Zie hier :
dsc00729.jpg


Als het goed heet is zweet je behoorlijk in het pak.
Ik draag er zomers altijd een t-shirt onder.
In de winter heb ik textiel kleding.

En voor de regen zou ik dan een regen overall kopen.
En als je textiel kleding hebt zou ik die gewoon aan doen.

En hoe beter de kwaliteit van het pak hoe prijziger ie wordt.
 
Schijnt te komen door de "gaatjes" in de stof 1000 x kleiner dan watermolecuul maar 2000 keer groter dan een luchtmolecuul (weet niet of de verhoudingen juist zijn)

Hmmm, water is H2O, en zuurstof is O2. O-atoom is veel groter dan H-atoom, hmmmz, ik denk dat je et met de stof anders moet zoeken. Misschien is et spul wel van een soort van hydrofobe stof gemaakt, zodat et water gewoon afstoot, en dat o2 er doorheen kan diffunderen...

Iemand die weet hoe zo'n pak werkt, ben ik wel benieuwd naar...
 
Ik heb een broek en een jas beide uit de textiellijn van Rev-It. Deze zijn water- en winddicht maar wel ademmend naar buiten.
Het is wel warm deze dagen, maarja wat niet.
Heb het voornamelijk gedaan omdat deze over de gewone kleren kan en dat is wel zo fijn als ik naar mijn werk of een verjaardag oid ga.

Het was best betaalbaar, was geloof ik 350 euro kwijt voor de jas en de broek....
 
Hmmm, water is H2O, en zuurstof is O2. O-atoom is veel groter dan H-atoom, hmmmz, ik denk dat je et met de stof anders moet zoeken. Misschien is et spul wel van een soort van hydrofobe stof gemaakt, zodat et water gewoon afstoot, en dat o2 er doorheen kan diffunderen...

Iemand die weet hoe zo'n pak werkt, ben ik wel benieuwd naar...

Ik heb dit ook niet van een producent of zo. Ik heb het 3 maanden geleden in een ander topic gelezen, kweet alleen niet meer hoe,wat,waar,wie

Dus je zou gelijk kunnen hebben
 
Tip van Mark TT

Ik draag zelf een Spyke race-overall in zeer felle fluoriserende kleuren, maar draag daaronder altijd een Dainese onderpak van 100% zijde. Beste koop ooit!

Al is het 40 graden buiten (of vorst), ik draag altijd deze combinatie.

Het zijde onderpak zorgt ervoor dat je weliswaar kan zweten, je hebt geen last dat alles gaat plakken. daarnaast kan je je pak heel eenvoudig aan- en uitrekken, al ben je nog zo bezweet. Eventueel een katoenen T-shirtje (en onderbroek en sokken natuurlijk) en klaar ben je.
 
Hier is een stukje tekst wat op een labeltje stond die in mijn Rev-it ! jas hing:

Dit kledingstuk is ademend, wind en waterdicht door gebruik van MML Hydratex. MML Hydratex is een laminaat ( filmlaag ) met microporiën aangebracht op zowel buitenmateriaal als voering. De MML Hydratex microporie is ongv. 700 keer groter dan een waterdampmolecuul, waardoor transpiratie in de vorm van waterdamp ongehinderd door de MML Hydratex membraan kan ontsnappen. Door het groot aantal poriën per cm2 en de diameter van deze minuscule gaatjes, is het MML Hydratex membraan echter waterdicht en kan wind niet doordringen. Kleding verwerkt met MML Hydratex staat voor topkwaliteit en het unieke MML Hydratex comfort: waterdicht, winddicht, ademend.
Aldus Rev-it!
Vraag van de dag wordt: Hoe vaak is het woord MML Hydratex gevallen ??? :+
 
In het klassieker deel staat al wat over pakken.

ik zelf draag een leren maatpakje, en 5 uur motregen geeft een klein beetje lekkage :) , maar meer omdat het al 4 maand vetloos was |(

Zomer t-shirt en korte broek onder het pak (of de korte broek los mee als het echt heet is)
In de winter een fleecetrui en winterhandschoenen.

M'n pakkie is zwart, dus voor nachtritten heb ik er nog een reflecterende sjerp bij.

Voor mij is het leer boven plastic, hooguit wat plastic over het leer als het echt gaat hozen (gewoon een oud regenpak om het ergste van het pak af te houden)
 
Tussen de 10 en 40 graden draag ik meestal een lederen combi (merk Richa) in de kleuren zwart/titanium/oranje lekker fel dus.
En ja, Dit pak vloekt bij de meeste motoren. maar gezien het feit dat ik vaker wissel van motor dan van pak let ik daar niet zo zeer op.
Voor de slechtere dagen in Nederland heb ik een goretex jas van MQP en draag ik een gewone regenbroek.
Voor de Richa combi had ik 8jaar lang een MQP combi,deze doorstond wel een uurtje of 2 stevige regenval,de Richa combi nog geen 1/2 uur. (mijn conlusie hieruit is dat de "oude" pakken wel een stukje dikker zijn,ook een stukje zwaarder en stugger trouwens)

Als je besluit maar 1 pak te kopen en van plan bent het hele jaat door te rijden zou ik voor een goretex pak gaan. Het is waterdicht en je kunt er je gewone kleren onder dragen.
 
Hmmm, water is H2O, en zuurstof is O2. O-atoom is veel groter dan H-atoom, hmmmz,
Iemand die weet hoe zo'n pak werkt, ben ik wel benieuwd naar...

Het ging dacht ik niet om atomen maar om moleculen of zelf om waterdruppels. En aangezien zuurstof niet in druppelvorm voorkomt over het algemeen kan dat er wel door.
(zoiets :) )
 
Ik ben begonnen met een "kunststof pak, in het najaar. Toen het mooi weer begon te worden, een leren jas aangeschaft, en pas een maand of drie geleden de leren broek die daarbij hoord.

Stukje bij beetje opbouwen kan ook. Begin met een allweather.....
 
Het meest praktisch combinatie is volgens mij een leren broek en een kunststof jas. Dit had ik ook toen ik nog FJ600 reed. Zo'n jas heeft lekker veel zakken om de standaard uitrusting (papieren, rijbewijs, portemonnee en mobieltje) in te doen. En het (zit)comfort van een leren broek is erg goed, daar kan geen kunststof broek tegenop. Verder is een goede jas ook erg comfortabel. Vooral de hoge kraag is een verademing.

En bij een regenbui is een losse regenbroek voldoende. Een regenoveral voor een combi blijft behelpen, groot om mee te nemen en klappert altijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan