Motorpak nu al lek? (En laarzen ook)

Sjappo

Die hard MF'er
3 okt 2003
401
0
Eindhoven
Hallo allemaal,

Ik mik deze vraag maar bij algemene motorpraat omdat ik niet weet waar ik er anders mee heen moet. Als hij verplaatst moet worden, be my guest :)

To the point. Gisteren deed het hier in Eindhoven een lekker buitje. En ik moest mijn vrouw naar motorrijles brengen. Ik heb een half uur door de regen gereden en ik was zeiknat. Ook in mijn pak.

Mijn broek lekte via mijn kruis, dus mijn broek tussen mijn benen tot aan mijn knieen helemaal doorweekt. Ook bij mijn vrouw die het zelfde pak heeft.

Mijn jas bleef dicht, aangezien ik mijn binnenvoering er in had. Wel was alles dat in de jaszakken zat doorweekt. Mijn beurs, telefoon en zelfs mijn papieren helemaal doorweekt. Mijn vrouw had haar binnenvoering er niet in en zij had natte ellebogen.

Ook mijn laarzen lekte bij de neus. Het vocht was tot aan mijn hiel opgetrokken.

Mijn laarzen zijn van Hein Gerricke en ongeveer 1 1/2 jaar oud. Leer met een Shelltek (soort goedkope Goretex) voering. Mijn pak is van Spool (een eigen merk van Motoport) en ongeveer 2 jaar oud. Een all-weather-pak.

Vorig jaar heb ik er niet veel mee gereden. Ik ben vorig jaar maar begonnen met rijles en heb mijn rijbewijs in september gehaald.

Effectief heb ik mijn pak dus één seizoen gebruikt plus rijlessen en mijn vrouw slechts 1 seizoen. En zo veel heb ik niet gereden. Alles bij elkaar ongeveer 4000 km.

Is dit normaal? Hoe lang blijft een pak waterdicht?
 
Ook mijn laarzen lekte bij de neus. Het vocht was tot aan mijn hiel opgetrokken.

Mijn laarzen zijn van Hein Gerricke en ongeveer 1 1/2 jaar oud. Leer met een Shelltek (soort goedkope Goretex) voering. Mijn pak is van Spool (een eigen merk van Motoport) en ongeveer 2 jaar oud. Een all-weather-pak.

Vorig jaar heb ik er niet veel mee gereden. Ik ben vorig jaar maar begonnen met rijles en heb mijn rijbewijs in september gehaald.

Effectief heb ik mijn pak dus één seizoen gebruikt plus rijlessen en mijn vrouw slechts 1 seizoen. En zo veel heb ik niet gereden. Alles bij elkaar ongeveer 4000 km.

Is dit normaal? Hoe lang blijft een pak waterdicht?

ik weet niet wat 'normaal' is bij een motorpak maar heb aardig wat ervaring met all-weater matrialen zoals gore-tex en aanverwanten soorten.
waar je nu lekage heb zijn allemaal stukken waar druk op komt te staan(lichaam duwt tegen de stof of motor duwt tegen de stof). bij goedkope stoffen wordt het water er dan op den duur doorheen geduwt. bij duurdere pakken met een ademend en waterwerend membraam kan het membraam verzadigd raken als het pak de afgelopen 2 jaar niet gewassen is. dan ontstaat ook lekage.
kijk ook ff de naden na, want als het water je zakken in komt kan het ook zijn dat je nadentaping (ndien aanwezig) loslaat. als de naden er slecht aan toe zijn kan het zijn dat je pak niet meer te redden is.

oplossing pak zonder membraam : wassen en inspuiten met waterwerende spray (halen bij een motorkledingzaak of buitensportzaak)
oplossing voor jas met membraam: wassen met sportwash of woollite op de aangegeven temperatuur. eventueel in de droger op een koude stand. nasprayen met spray voor gore-tex e.d. jassen (moterzaak/buitensportzaak)
naden: nalopen en kijken of de taping nog goed is. behandelen met seamseal
(buitensportzaak)

te voorkoming van dit soort problemen: regelmatig je jas etc wassen. kan geen kwaad, het blijft er juist in een betere conditie van.

je laarzen: heb je ze regelmatig ingesmeerd? en niet te lange nagels? lange nagels kunnen het gore-tex membraam beschadigen waardoor er lekkage ontstaat.
 
te voorkoming van dit soort problemen: regelmatig je jas etc wassen. kan geen kwaad, het blijft er juist in een betere conditie van.

Het zal best, maar wat is de logica hierachter?
Persoonlijk zou ik m'n jas niet zo gauw wassen. Die dooie vliegen klop ik er wel af.
 
Hoei! Tips :)
je laarzen: heb je ze regelmatig ingesmeerd? en niet te lange nagels? lange nagels kunnen het gore-tex membraam beschadigen waardoor er lekkage ontstaat.
Insmeren? Met ledervet bedoel je? Nope, niet gedaan. Da's slecht voor het leer, dat weet ik. Maar is het niet zo dat het membraan de laarzen waterdicht moeten houden?
 
Voor een pak van slechts 2 jaar oud vind ik het nogal tegenvallen dat het nu al lekt. Voor die laarzen ook trouwens. Spool lijkt me toch geen slecht merk en Heinrich Gereke auch nicht. Ik heb zelf een Dainese Gore Tex pak en laarzen. Die zij al meer dan 8 jaar oud en nog steeds waterdicht en ik gebruik het dagelijks.
 
Voor een pak van slechts 2 jaar oud vind ik het nogal tegenvallen dat het nu al lekt. Voor die laarzen ook trouwens. Spool lijkt me toch geen slecht merk en Heinrich Gereke auch nicht. Ik heb zelf een Dainese Gore Tex pak en laarzen. Die zij al meer dan 8 jaar oud en nog steeds waterdicht en ik gebruik het dagelijks.
Let wel, het pak en de laarzen zijn geen Goretex producten. Er zit wel een waterdicht en ademend membraan in, maar dan van een goedkopere producent.

Destijds is mij verteld dat het verschil met Goretex juist zit in het amende karakter van de spullen en niet in het waterdicht zijn. Goretex is gewoon het beste in ademen :)
 
ehmmm ... begrijp ik het goed als ik zeg dat het om leer gaat?
Leer is toch zowiezo niet waterdicht?
 
ehmmm ... begrijp ik het goed als ik zeg dat het om leer gaat?
Leer is toch zowiezo niet waterdicht?
Nope. Deze motorlaarzen hebben een schil van leer en een waterdicht membraan aan de binnenkant. De meeste laarzen zijn volgens mij nog steeds grotendeels van leer.

Leer is idd niet waterdicht. Het mebraan wel...
 
wel vreemd dat alles lek is, hier heb ik geen verklaring voor. je zegt wel dat je je pak meer dan een jaar niet gebruikt hebt. heeft het opgevouwen in de kast gelegen, misschien is dit funest voor het membraam. maar zoals ik al zei verder geen idee.

maar wat wel een puntje van aandacht is, is het feit dat je zakken niet waterdicht zijn.
dit is wel normaal, de meeste producten hebben GEEN waterdichte buitenzakken. meestal is alleen de binnenzak en het documentenzakje waterdicht.
als ze wel waterdicht zijn staat dit meestal speciaal aangegeven.
 
Spool is toch geen eigen merk van Motoport ?

Mijn lokale dealer verkoopt het in ieder geval ook en dat is geen Motoport.
De plekken die je noemt zijn allemaal naden, en het is bekend dat dat de slechte plekken zijn. Misschien even inspuiten met zo'n spuitbus van gore-tex. Ook al is je pak geen echt gore-tex, het dicht wel degelijk de naden of maakt ze in ieder geval waterafstotend.

Succes !
 
Het zal best, maar wat is de logica hierachter?
Persoonlijk zou ik m'n jas niet zo gauw wassen. Die dooie vliegen klop ik er wel af.

de logica achter het regelmatig wassen is dat gore-tex en membraam is. een membraam komt langzaam vol te zitten met vuil en dit zorgt voor het dichtslippen. dan is je jas niet meer waterdicht. door ong 3 keer per jaar je jas te wassen, maakt je steeds je gore-tex schoon en blijft het goed werken. de spray is voor het afpareleffect.
ook is het zo dat je jas waar deze contact maakt met de huid, eerder gaat doorlekken. dit komt door je huidsmeer, waarmee je langzaam alles dichtsmeert. regelmatig wassen voorkomt dit. dit geld natuurlijk alleen voor textiel!
 
Let wel, het pak en de laarzen zijn geen Goretex producten. Er zit wel een waterdicht en ademend membraan in, maar dan van een goedkopere producent.

Destijds is mij verteld dat het verschil met Goretex juist zit in het amende karakter van de spullen en niet in het waterdicht zijn. Goretex is gewoon het beste in ademen :)

gore-tex wil iedereen laten geloven dat zij de beste producten maken, maar andere goedkopere fabrikanten zijn vaak net zo goed. de combi ademend/waterdicht maakt zo'n membraam erg goed, omdat je jezelf dan ook niet natzweet. vind wel dat 2 jaar erg kort is om al zo door te lekken. misschien ook ff langsgaan bij de winkel?

het membraam in je laarzen kan beschadigd zijn (zie mijn eerder post) dat kan vrij makkelijk gebeuren vandaar mijn lange nagels vraag. een oplossing kan zijn om ze te behandelen met een spray voor leer met gore-tex. kijken of dat helpt. deze pray onderhoud wel je leer maar tast de gere-tex niet aan. anders een zwaarder middel, namelijk leervet waarmee ook bergschoenen behandeld worden. hier worden je laarzen weer waterdicht van, maar het vern**kt wel vaak je membraam waardoor je het dus regelmatig moet behandelen om het waterdicht te houden.
 
Bij mij exact hetzelfde probleem: mijn jas (MQP) lekt langzaam door en mijn broek (Rev'it) lekt door bij het kruis :(
Beiden zo'n 1.5 jaar oud, intensief gebruikt (dagelijks minimaal een uur).

Ik zal de boel eens wassen ('k heb wasmiddel van Nikwax gehaald, speciaal voor ademende goretex/goretex-look-a-likes kleding), en kijken of dat de boel verbetert.

Maar mijn ervaring is dat alles dat ademt op den duur door gaat lekken....
 
Hoe trek jij de broek aan, over je laarzen heen, of trek je die pas naderhand aan? Blijf je met je voeten wel eens achter de knieprotectoren hangen, waardoor er kracht kan komen te staan op de membraan?

Bij het niet wassen spelen eerder de zoutresten van je zweet een rol. Doordat je zweet in je pak komen er zoutkristallen op en in het membraan. Zout heeft, zoals je weet een hydrofiele (wateraantrekkende) werking. Hierdoor wordt het transport van watermoleculen door het membraan heen naar binnen toe vergemakkelijkt.

Het is dat je zegt dat je kruis en benen drijfnat waren. Mocht het zijn dat je klamme kleding hebt (m.n. op het zitvlak), dan komt dat doordat ook warmte een rol speelt in de waterdoorlating van het membraan. Normaal gesproken is het aan de binnenzijde van de membraan (waar de huid zit) warmer, waardoor waterdamp naar buiten (koude zijde) gaat. Tussen je zadel en je broek heb je te maken met waterophoping en opwarming door je lichaam. Dat veroorzaakt weer dat er ook watermoleculen van tussen zadel en membraan naar de andere zijde van het membraan zullen 'reizen'. Daardoor wordt je broek klam. Voor berijders van luxe leunstoelen met zadelverwarming is dit een bekend verschijnsel.
 
Hoei! Tips :)Insmeren? Met ledervet bedoel je? Nope, niet gedaan. Da's slecht voor het leer, dat weet ik. Maar is het niet zo dat het membraan de laarzen waterdicht moeten houden?

Huh ?

Ledervet is bedoeld voor leer. Ledervet is goed voor leer.... :? :? :?
 
Let wel, het pak en de laarzen zijn geen Goretex producten. Er zit wel een waterdicht en ademend membraan in, maar dan van een goedkopere producent.
Goretex (de eerste dacht ik en de bekenste) is een waterdicht en ademend membraan,
maar zoals je al zei, er zijn meer merken die zo'n membraan hebbben. Voor al die producten geld: gewoon wasmiddel is te aggressief en sloopt het membraan. Daarom koop je een wasmiddel die voor goretex bedoeld is, dus ook voor al die andere.
 
Laatst bewerkt:
Huh ?

Ledervet is bedoeld voor leer. Ledervet is goed voor leer.... :? :? :?
klopt het is goed voor het leer, maar niet goed voor leer met een membraan erachten, dus hebben ze ledervet gemaakt die het membraan niet aantast, dus die moet je met als normaal erop smeren en houd je alles toppie.
 
Goretex (de eerste dacht ik en de bekenste) is een waterdicht en ademend membraan,
maar zoals je al zei, er zijn meer merken die zo'n membraan hebbben. Voor al die producten geld: gewoon wasmiddel is te aggressief en sloopt het membraan. Daarom koop je een wasmiddel die voor goretex bedoeld is, dus ook voor al die andere.
Een fijnwasmiddel, bij voorkeur vloeibaar, voldoet. Je hoeft niet die dure Goretex-wasmiddelen te kopen. Je moet wèl spoelen met een goretex-onderhoudsmiddel (b.v. Nikwax). Beslist NIET centrifugeren en - uiteraard - van tevoren de protectoren verwijderen.
 
Als ik jou was, en ik was een beetje jou een paar weken geleden, zou ik eens met de importeur bellen, of met de winkel waar de boel aangeschaft hebt. Mijn Rev'it pak lekte ook een paar weken terug. Deze was een jaar en een paar maanden oud. Via de winkel waar ik deze heb gekocht hebben ze de jas en de broek terug gestuurd naar Rev'it. Binnen twee weken had ik een spiksplinter nieuw pak! Hulde aan Rev'it dacht ik zo....
 
Ik stond dus twee weken terug ook bij de dealer. Mijn pak s 2 jaar (en 50.000km) oud. MQP broek en Evolution jas. De broek is in het kruis 100% lek, de jas gaat vrij goed, nog.

Daar werd me doodleuk verteld dat het volkomen normaal is dat het na twee jaar gaat lekken (met mijn aantal km's). Slijtage.

Inspuiten heb ik ook geprobeerd, dat werkt precies één regenbui. De tweede keer ben je gewoon weer drijfnat. En om nou elke twee dagen de boel in te spuiten... dan heb ik er in drie maanden de kosten van een nieuw pak uit.

Tom
 
Ledervet is bedoeld voor leer. Ledervet is goed voor leer.... :? :? :?
Ik beschreef het een beetje krom. Ik verzorg mijn laarzen niet, al 2 jaar niet. En dat is slecht voor het leer. Overigens is ledervet wel goed voor het leer maar niet voor het membraan. Daaris speciaal spul voor. Ik gebruik dat zelf voor mijn wandelschoenen maar ik heb er nooit aan gedacht dat voor mijn laarzen te gebruiken |(

@pmponer mijn pak is een all-weather, plastic dus :)
 
Ik stond dus twee weken terug ook bij de dealer. Mijn pak s 2 jaar (en 50.000km) oud. MQP broek en Evolution jas. De broek is in het kruis 100% lek, de jas gaat vrij goed, nog.

Daar werd me doodleuk verteld dat het volkomen normaal is dat het na twee jaar gaat lekken (met mijn aantal km's). Slijtage.
Da's hoopgevend ... not.
Ik ga iig maar eens met de winkel bellen, dan hoor ik het wel. Ik heb maar een fractie van jou km. gereden dus dat scheelt misschien.
 
Ik heb mijn (eerste set) Kleding indertijd gekocht bij Safé een jas en broek van MQP was nog in de tijd van de guldens samen ongeveer 700 gulden na twee jaar (50.000) km allebei lek, zowel de broek als de jas (de jas gaat vaak het eerst kapot ter hoogte van je ellebogen, aan de binnen kant, daar wordt de stof het vaakste gevouwen en staat de wind en de regen er het meest op, gek genoeg geldt dat dus ook voor het kruis, vouwen dan hé)

Ik heb bij Safe in Apeldoorn, 30 % korting gekregen op de aanschaf van een nieuw pak omdat ik terugkwam en zei dat het lek was.

Lang niet slecht toch !
 
Toen ik nog pizza's bezorgde reed ik 1/3 van het jaar met slecht weer, dus welgeteld 12000Km met regenkleding. Al het ademende waterdichte spul kon ik na een jaar vervangen omdat het dan nog alleen maar waterdicht was.....
Het water wat er inzat, ging er nooit meer uit :(

Vandaag de dag is daar niet echt veel in veranderd, maar al die waterdichte en ademende (dure) kleding gaan effectief een 1,5 jaar mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan