Motorpak probleempje

lynx84

MF veteraan
8 nov 2008
2.439
11
Zuid Holland
Hallo heren motorrijders.

Heb een tijdje al een Berik pak en in principe zit ie goed. Ben 1:83 en broek en jas beide 52. Nu vallen mij 2 dingen op en vroeg me af of dit hoort.

Het jasje is relatief kort en de broek relatief hoog. Broek zit soepel en niet te strak maar normaal strak. Zodra ik het jasje aantrek en de jas aanrits komt de broek iets hoger vanwege t korte jasjewant die trekt m ietsje omhoog. 1: Horen deze jassen zo kort te zijn? Mouwen en alles is overigens ok. Sluit prettig aan op het lichaam. Als ik dan boven m'n hoofd iets moet pakken, helm op een kast bijvoorbeeld, knelt de broek m'n "zaakje" af. Ik kan dus niet m'n armen volledig omhoog strekken. Mits ik 1 pootje even lichtelijk omhoog hef. 2: Is dit normaal voor een motorpak? Tijdens t rijden zit ie overigens wel ok. Reden dat ik dit vraag is omdat ik overweeg anders een ander pak aan te schaffen.
 
Jasjes van combi's zijn inderdaad vaak kort. Zo kort dat je ze eigenlijk niet zonder bijhorende broek kunt dragen (of je moet met blote rug cq bilspleet willen rijden).

Misschien is jouw bovenlichaam net even wat te lang voor het bovenstuk. Ik mis ook een stukje mobiliteit wanneer ik m'n combi aan heb, maar mijn pak knelt dan niet in m'n zaakje.

Zolang het op de motor maar goed zit. De rest is 'bijzaak'.
 
Same here, met de combi is eenmaal aangeritst zeer lastig te bewegen.
Volgens mij komt dit omdat je in een zitpositie (op de motor) wat gebeukt / geheld zit waardoor er meer ruimte in het pak ontstaat, om het pak in die positie strak te houden zal je staand dus weinig bewegingsvrijheid hebben.

Kijk maar hoe ongemakkelijk de MotoGP jongens rondwaggelen..
 
Zoals hierboven beschreven, jas hoort inderdaad kort te zijn. Bewegen hoort als het goed is ook wat lastiger te gaan, maar dit went na verloop van tijd. Tevens zal het pak door de tijd heen nog wel wat meer "uitlubberen" en wat gaan vormen naar het lichaam.

Voelt het toch niet goed dan zou ik naar de winkel gaan en je daar laten adviseren, zij kunnen direct zien of het goed zit of niet.
 
Nou dat t jasje wat korter is is dan alvast duidelijk. Thnx. Ik rij altijd met thermoondergoed dus misschien zorgt dat ook nog wel voor een probleem. Zonder is iig geen optie met dat plakweer. Net even specifiek op gelet nadat ik topic had gestart. Zat even wat te drinken en daarna doorgereden.

Staan: jasje trekt broek ietsje omhoog waardoor t down below strak gaat zitten. Armen kunnen helemaal omhoog maar dan moet ik wel even een been optrekken anders gaat t knellen, anders tot ongeveer driekwart.

Zitten op de motor geen last. Merk wel dat t jasje wat strakker om t lichaam heen is gaan zitten maar das m'n eigen schuld;) zou bijna denken aan een jasje 54 maar dat wordt weer te ruim en te lang denk ik
 
hij zit goed.
een leren combi pak hoort precies dat te doen wat je beschrijft.
Als hij te los zit, zal hij minder beschermen bij een val.
Ik ben 1.83 en heb ook meet 52, ook Berik.

Mijn Berik pak heeft 2 stukjes dat je kunt ritsen.
Op deze manier kun je die 2 stukjes de rits links en recht openen, zodat het jasje achter bij je rug nog vast zit.

Als ik het pak aan heb, kan ik ook niet mijn schoenen aan doen :P

Als je comfort buiten het rijden om, kun je beter een textiel pak doen.

Meeste pakken zijn ontworpen om je te beschermen op de motor :)
 
Pak is gemaakt om motor te rijden. Als ie dan goed zit, dan zou ik het een goed passend pak noemen.

Als je een pak zoekt om dingen van een plank boven je hoofd te pakken koop je beter een balletpakje :P
 
Haha meanblueman heb jij zeker nooit last van gehad voor je kledingkast staan en na je dienst moet je je omkleden terwijl je helm op je kast ligt ;)

Loop gelijk even naar de winkel voor zo n pakje. Kijken of dat de oplossing is:p

Maar thanks allen dan is mijn vraag beantwoord! Niets om me druk over te maken dus.
 
Pak is gemaakt om motor te rijden. Als ie dan goed zit, dan zou ik het een goed passend pak noemen.

Als je een pak zoekt om dingen van een plank boven je hoofd te pakken koop je beter een balletpakje :P

Heb jij dan nooit dat je tutu zo opkruipt?
 
Ik heb ook dat mijn bovenlijf eigenlijk iets te lang is voor het combi pak wat ik heb.
Dat heb ik opgelost (credits voor vriendlief) door een extra lange losse rits te kopen.
Die heb ik door de kleermaker aan elkaar laten maken, en dan bedoel ik de stoffen zijdes aan elkaar, zodat je nu aan de buitenkanten de ritsen hebt zitten. (Wel even testen of de nieuwe rits compatibel met de oude rits is).

Die kun je de ene kant weer in je jas ritsen, en de andere kant aan je broek. Daardoor heb je net 2 à 3 cm extra lucht :)

Grootste uitdaging was de juiste rits kopen (de mijne was geloof ik een YKK van 6 mm).

Beetje ingewikkeld verhaal om zo te typen, bij behoefte aan beeldmateriaal van de ritsenconstructie kan ik wel een foto maken :Y
 
Laatst bewerkt:
Heb een Dainese race overall... om er in te komen, heb je eerst een dwangbuis ervaring (ja, die past me wel). Eenmaal aan loop je als een starwars poppetje, pissen is een Houdini-act en iets van de plank pakken kan je wel vergeten... maar eenmaal op de motor zit het als gegoten en laat ik dat ding daar nou voor gekocht hebben... ;)

Koop een trainingspak voor thuis en iets wat perfect zit en veilig is voor op de motor...
 
Haha meanblueman heb jij zeker nooit last van gehad voor je kledingkast staan en na je dienst moet je je omkleden terwijl je helm op je kast ligt ;)

Loop gelijk even naar de winkel voor zo n pakje. Kijken of dat de oplossing is:p

Maar thanks allen dan is mijn vraag beantwoord! Niets om me druk over te maken dus.

Jazeker wel !!
Maar dat duurt dan 2 seconden terwijl ik daarna 8 uur goed gekleed op de motor zit ;)

Net als je motor...auto...huis...vriendin... niet is ooit op alle punten 100% perfect ;)
 
Lijkt misschien dom maar heb je al eens in de regen gereden met dit pak?
Anders pak aantrekken en onder een warme douche gaan staan.
Pak goed nat laten worden.
Daarna op de motor, of in motorhouding gaan zitten.
En dit een tijdje volhouden terwijl het droogt.
Achteraf zal dit pak als gegoten zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan