Motorpeil Yamaha Fazer 600

Fazer_Gerard

MF'er
6 mrt 2021
47
11
Goedemiddag lui,

Ik twijfel even over mijn oliepeil over mijn Fazer. De twijfel zit in het peilglas en door te kijken als de olievuldop eraf is. Met de dop eraf zie ik geen olie. Wellicht een domme vraag, maar zou dit moeten vanaf deze stand? Het oliepeilglas lijkt wel voldoende te zijn. En nu ik er toch ben, welke olie heb ik nodig, tips?

Help!?

De motor is koud.
Yamaha Fazer 600
BJ: 2001
Km stand: 40.000

Groet, Kale Gerard
 

Bijlagen

  • DCB538DD-EB72-462F-BD7F-3300EA9230B5.jpeg
    DCB538DD-EB72-462F-BD7F-3300EA9230B5.jpeg
    163,9 KB · Weergaven: 58
  • 44CEFBF9-9A36-45F7-A133-B853C439CBE3.jpeg
    44CEFBF9-9A36-45F7-A133-B853C439CBE3.jpeg
    98,6 KB · Weergaven: 60
  • 23E9D558-27AB-45FC-9D2E-B93EC7B8ECB3.jpeg
    23E9D558-27AB-45FC-9D2E-B93EC7B8ECB3.jpeg
    125 KB · Weergaven: 56
Motor langer dan 10 minuten uit, rechtop (dus idd niet op zijstandaard en eventueel met behulp van iemand anders) tussen de twee streepjes in door het kijk glaasje.

Vanaf de vuldop zie je de olie niet zitten en kijk je tegen je koppeling aan.
 
Goedemiddag lui,

Ik twijfel even over mijn oliepeil over mijn Fazer. De twijfel zit in het peilglas en door te kijken als de olievuldop eraf is. Met de dop eraf zie ik geen olie. Wellicht een domme vraag, maar zou dit moeten vanaf deze stand? Het oliepeilglas lijkt wel voldoende te zijn. En nu ik er toch ben, welke olie heb ik nodig, tips?

Help!?

De motor is koud.
Yamaha Fazer 600
BJ: 2001
Km stand: 40.000

Groet, Kale Gerard
Zo is het mooi.

Als de motor rechtop staat zit je niveau net boven het maximum.

Op jouw foto zie je een luchtbelletje bovenaan het glaasje.

In dit geval is dit helemaal prima jouw motor heeft namelijk een olie niveau meter en geen olie druk meter.

Als die wat lager zou staan en je bent sportief aan het knallen dan zou je olielampje kunnen gaan knipperen.

Hiermee voorkom je dat en kan je je lekker concentreren op de weg.

En zoals hierboven al aangegeven als je door het vulgat kijkt zie je je koppeling zitten. Als je hier olie zag zitten dan zit er veels te veel in en zal je blok stuk lopen.

Glaasje zit er niet voor niks 😉
 
Vaak ben je te bang, als het over het oliepeil gaat. Je hoeft er geen 25 ml uit te halen als het oliepeil net boven max staat, Je hoeft ook de wegenwacht niet te bellen als het olielampje even een paar minuten brandt als je smorgens de snelweg opdraait. Zoals in jouw middelste foto staat de olie perfect, beter iets teveel, kan alleen maar minder worden, als het te weinig is wordt het nooit meer
Welke olie jouw motor moet hebben staat geschreven in het eigenaarshandboek, of werkplaatshandboek

Dat ik daar nou niet aan gedacht heb. :+

Ik heb uit iets origineels Yamaha documentatie trouwens gezien dat er bijvoorbeeld in mijn 600's 20W40 in moet. Daar rijdt helemaal never niemand mee, alles wordt met 10W40 gereden. Zover ik weet.
Blok van de Fazer scheelt niet veel met de FZR, in die context
 
. Daar rijdt helemaal never niemand mee, alles wordt met 10W40 gereden. Zover ik weet.

Niet dat ik jouw ervaring in twijfel wil trekken, maar zo lezen hele volksstammen dingen op internet, en komen ze in een situatie terecht waarin er gevraagd wordt waarom ze dat gedaan hebben. Met als antwoord: "omdat 'ze' dat zeggen."

Los van de viscositeit, zal er in het handboek ook wel vermeldt staan aan welke eisen de betreffende olie moet voldoen.. Als een merk een wijziging doorvoert aan de te gebruiken olie zal je dit bij een dealer wel kunnen vragen.
 
Stiekum kan ik er aan toevoegen dat ik met de 1000's een kwart liter bijgooi als het lampje gaat branden, als het een lange rit wordt 300 - 400 CC en dat ik eigenlijk alleen maar in het kijkglaarsje heb gezien dat de olie nog goudkleurig is. Waarmee ik alleen maar wil zeggen dat dat oliepeil niet zo nauw luistert, gas geven, berg op, brug af, remmen, bochten en wheelies, kouwe of warme motor, het heeft allemaal invloed op je oliepeil.
 
Niet dat ik jouw ervaring in twijfel wil trekken, maar zo lezen hele volksstammen dingen op internet, en komen ze in een situatie terecht waarin er gevraagd wordt waarom ze dat gedaan hebben. Met als antwoord: "omdat 'ze' dat zeggen."
Ik kan je zelfs bevestigen dat ik tot die groep behoor, weliswaar niet van het internet. Maar als ik Olie koop bij mijn eigen vaste toko krijg ik vanzelfs 10W40, Haal ik bij HvWijk olie: Automatisch een kannetje 10W40. Halfsynth
Ik miste stiekum het bouwjaar van de Fazer van TS. Inmiddels gezien dat het 2001 is
 
Hoe zet je de motor op de zijstandaard én de middenbok dan? Hoe dan ook, beide is fout.
Staat op de middenbok. Maar moet je olie kunnen zien vanaf de vuldop? Ik zie nu alleen metaal 😅
Niet goed gemeten. Op de wielen, rechthouden en dan nog eens kijken naar het glaasje. Bovenaf zie je niets nee.
Vaak ben je te bang, als het over het oliepeil gaat. Je hoeft er geen 25 ml uit te halen als het oliepeil net boven max staat, Je hoeft ook de wegenwacht niet te bellen als het olielampje even een paar minuten brandt als je smorgens de snelweg opdraait. Zoals in jouw middelste foto staat de olie perfect, beter iets teveel, kan alleen maar minder worden, als het te weinig is wordt het nooit meer


Dat ik daar nou niet aan gedacht heb. :+

Ik heb uit iets origineels Yamaha documentatie trouwens gezien dat er bijvoorbeeld in mijn 600's 20W40 in moet. Daar rijdt helemaal never niemand mee, alles wordt met 10W40 gereden. Zover ik weet.
Blok van de Fazer scheelt niet veel met de FZR, in die context
Euh... nou ligt misschien aan de motor, maar als een rood olie lampje niet na een paar tellen uit gaat ga ik iig niet rijden.
 
Hoe zet je de motor op de zijstandaard én de middenbok dan? Hoe dan ook, beide is fout.

Niet goed gemeten. Op de wielen, rechthouden en dan nog eens kijken naar het glaasje. Bovenaf zie je niets nee.

Euh... nou ligt misschien aan de motor, maar als een rood olie lampje niet na een paar tellen uit gaat ga ik iig niet rijden.
Bij veel motoren maakt het geen drop uit offie op de moddenbok staat of op de wielen. Oliepeil is hetzelfde.
 
Bij veel motoren maakt het geen drop uit offie op de moddenbok staat of op de wielen. Oliepeil is hetzelfde.
Dat kán. Maar is niet hoe het beschreven zal staan dat je moet peilen. Dus wil je GOED peilen. Gewoon ff op de wielen zetten.
Kan best zijn dat het niveau niet klopt omdat een motor op de middenbok voorover hangt.
 
Ehhh, om het peil te bepalen?
Mijn opmerking olieverversen als je niet zeker bent.
Heb ik er in gezet als zijnde dat TS
op zoek is naar het oliepeil, deze verwacht dat hij bij het oliepeilglas in het blok moet zijn .Wat juist is .
Maar hij ziet nieks .
Dus is mijn conclusies. eerste keer dat hij er na kijkt en zelf nooit olieververst heeft.
Om dus deze ervaring op te doen ,is het simpel olieverversen .
 
Euh... nou ligt misschien aan de motor, maar als een rood olie lampje niet na een paar tellen uit gaat ga ik iig niet rijden.
Een Yamaha heeft een oliepeil lampje,geen oliedruk lampje.
Dat gaat branden als je ongeveer half tussen min en max zit,het is dus helemaal geen reden om te stoppen met rijden.

Als je een oliedruk lampje hebt en dat gaat branden tijdens het rijden,is je blok er waarschijnlijk al aan,want dan rij je al een hele tijd met een VEEL te laag oliepeil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan