Motorreis door IJsland

Wij willen volgend jaar zomervakantie met de motor naar Ijsland.
Nu willen we bij voorkeur overnachten in hotels of guesthouses. Maar ik schrik nogal van de prijzen.
Heeft iemand ervaring met en tips voor een rondreis door IJsland en overnachting?
Uw antwoorden zijn erg welkom👍
En, vlot het wat met de voorbereiding? Ik ben ook zinnens met de tent te gaan, ergens juni/juli. Misschien komen we mekaar wel tegen?
 
En, vlot het wat met de voorbereiding? Ik ben ook zinnens met de tent te gaan, ergens juni/juli. Misschien komen we mekaar wel tegen?
Ik ga pas rond begin voorjaar plannen definitief maken, uiteraard weet ik dat de boot dan wat duurder zal zijn maar ik twijfel nog tussen 2023 IJsland of rondje Balkan. En dan 2024 de andere reis. Als ik inderdaad daar heen ga denk ik rond eind juni Begin Juli.
Ga je met de boot vanuit Denemarken? En hoe lang denk jij te gaan?
 
Plan is vertrek begin juni vanaf Denemarken. Terugreis: no idea, misschien na 2 weken, misschien na 4 of 5. En indien mogelijk via Faroe - Shetland en Orkney naar Schotland. Maar da s misschien wat optimistisch, nogal veel boten. 😀
 
Je zou eens in de oudere zijspan topics kunnen zoeken, ratman is met een guzzi met zijspan naar ijsland geweest en als ik het me goed kan herrineren heeft hij daar behoorlijk wat over geschreven. Is alleen al een tijdje niet meer actief op het forum.

zijn verhalen geven wel een indruk van de wegen die je kunt verwachten
 
Faroe met de motor? Zeker doen. Onwaarschijnlijk groen en regelmatig een buitje maar wat verschrikkelijk mooi daar. Wij waren met de camper maar gaan zeker met de tweewieler nog een keer terug.

Schermafbeelding 2022-12-05 om 20.56.55.png


Op dit oude havenhoofd probleemloos een nachtje doorgebracht. Hapje gegeten in de lokale dorpskroeg. De waardin is tevens burgermeester en superkok.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er met mijn zoon en zijn maat in februari 2018 geweest. Ik vond het wel meevallen met de prijzen. Ja in Reykjavik is het duur. Maar in het Noorden viel het wel mee. Wij zijn direct naar Akureyri gereden, omdat mijn zoon het zuidelijke rondje al eens had gemaakt. In het noorden ligt veel meer sneeuw, waar wij gek van zijn en zijn er veel minder toeristen, zeker in februari.
Alle natuur in het noorden is gratis, zelfs het zwemmen in warm waterbronnen is gratis. In het zuiden betaal je de hoofdprijs voor de Blue Lagoon. Restaurants zijn er niet veel, meestal een soort wegrestaurant naast een benzinestation en kleine supermarkt. Daar kochten wij halve liters bier met een laag alcohol percentage. Eind van de dag door alle indrukken van de natuur en het vele lopen, lekker moe. Dan gingen we de hottub in, dronken daar twee van onze goedkope biertjes en dan was het wel mooi geweest voor die dag. We zochten wel altijd een guesthouse met een hottub.
IMG_7072_Original.jpg
IMG_7100_Original.jpg


In het noorden was het in de ochtend soms rond de -20, maar dat voelde minder koud aan dan de -4 in een winderig Reykjavik.

 
Plan is vertrek begin juni vanaf Denemarken. Terugreis: no idea, misschien na 2 weken, misschien na 4 of 5. En indien mogelijk via Faroe - Shetland en Orkney naar Schotland. Maar da s misschien wat optimistisch, nogal veel boten. 😀
Ik wil ook op de terugweg over de faeröer eilanden. Enigste waarom ik twijfel is omdat ik dit jaar voor het eerst sinds jaren weer een trip met de motor en de tent heb gemaakt en merk dat een hoop spullen inclusief mijn motorpak en tentje en dergelijke vooral goed werken met wat mooier weer. Als ik naar IJsland en de faeröer eilanden ga heb ik geen zin om minder te genieten door de verkeerde spullen mee te nemen.

Daarom is mijn vermoeden groot dat 2023 een rondje Balken landen word en IJsland een jaartje doorschuif zodat ik de spullen die ik nodig heb bij elkaar kan zoeken. En in de Balkan ga ik er vanuit dat ik de Offroad wegen alvast goed kan oefenen aangezien ik in IJsland geen zin heb om te zeggen daar ga ik niet heen dat kan ik niet _O-
 
Ik ga pas rond begin voorjaar plannen definitief maken, uiteraard weet ik dat de boot dan wat duurder zal zijn maar ik twijfel nog tussen 2023 IJsland of rondje Balkan. En dan 2024 de andere reis. Als ik inderdaad daar heen ga denk ik rond eind juni Begin Juli.
Ga je met de boot vanuit Denemarken? En hoe lang denk jij te gaan?
Ja wij gaan met de boot vanuit Denemarken. We willen nog opde Fereu
Ik heb afgelopen zomer gekampeerd in IJsland. Was met een georganiseerde reis (niet met de motor) en dat is prima bevallen. Ik heb veel plekken gezien die ik graag op de motor gedaan had. Een offroad is wel aan te raden, bij voorkeur niet te zwaar. Er reden behoorlijk wat motorrijders op alle plekken waar ik ben geweest.

De prijzen vielen mij mee (omdat ik me op belachelijke prijzen had ingesteld). Een halve liter bier kost 8-10 euro, in de staatswinkel ongeveer 3 euro per stuk. Uit eten kostte mij tussen de 20 en 30 euro voor eenvoudige hoofdgerechten. Boodschappen doen en zelf koken is natuurlijk veel goedkoper.

Ten aanzien van het kamperen moet ik zeggen dat me dat echt heel goed bevallen is. Alle campings die we gehad hebben hadden een overdekte ruimte om te zitten en te koken. Alles is ingericht op nat weer en je kunt eigenlijk overal je kleren wassen en drogen. We hadden wel geluk met het weer en hebben niet veel regen gehad voor IJslandse begrippen.

Het mooiste van de reis vond ik Kerlingarfjoll. Daar komen niet veel toeristen en heb je met regelmaat het gevoel alleen op de wereld te zijn. Via Highland Base at Kerlingarfjöll vind je de camping waar ik ben geweest. Ze hebben ook een hotel. Echt de moeite waard.

Verder vond ik het bezoek aan de Askja krater echt fantastisch. Dat deden we met een dachtocht vanuit Myvatn en zou echt een geniale offroad motordag zijn. De camping daar was https://myvatnaccommodation.is/en/ en daar hebben ze ook guesthouses.

Jokursarlon was ook mooi, maar daar stikt het echt van de toeristen. Dat maakte voor mij de ervaring net wat minder. Verder zie je eigenlijk overal mooie dingen in IJsland. Ik vind het echt een enorme aanrader om naartoe te gaan.
 
Ik heb afgelopen zomer gekampeerd in IJsland. Was met een georganiseerde reis (niet met de motor) en dat is prima bevallen. Ik heb veel plekken gezien die ik graag op de motor gedaan had. Een offroad is wel aan te raden, bij voorkeur niet te zwaar. Er reden behoorlijk wat motorrijders op alle plekken waar ik ben geweest.

De prijzen vielen mij mee (omdat ik me op belachelijke prijzen had ingesteld). Een halve liter bier kost 8-10 euro, in de staatswinkel ongeveer 3 euro per stuk. Uit eten kostte mij tussen de 20 en 30 euro voor eenvoudige hoofdgerechten. Boodschappen doen en zelf koken is natuurlijk veel goedkoper.

Ten aanzien van het kamperen moet ik zeggen dat me dat echt heel goed bevallen is. Alle campings die we gehad hebben hadden een overdekte ruimte om te zitten en te koken. Alles is ingericht op nat weer en je kunt eigenlijk overal je kleren wassen en drogen. We hadden wel geluk met het weer en hebben niet veel regen gehad voor IJslandse begrippen.

Het mooiste van de reis vond ik Kerlingarfjoll. Daar komen niet veel toeristen en heb je met regelmaat het gevoel alleen op de wereld te zijn. Via Highland Base at Kerlingarfjöll vind je de camping waar ik ben geweest. Ze hebben ook een hotel. Echt de moeite waard.

Verder vond ik het bezoek aan de Askja krater echt fantastisch. Dat deden we met een dachtocht vanuit Myvatn en zou echt een geniale offroad motordag zijn. De camping daar was https://myvatnaccommodation.is/en/ en daar hebben ze ook guesthouses.

Jokursarlon was ook mooi, maar daar stikt het echt van de toeristen. Dat maakte voor mij de ervaring net wat minder. Verder zie je eigenlijk overal mooie dingen in IJsland. Ik vind het echt een enorme aanrader om naartoe te gaan.
Super! Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
 
Dat Jökulsárlón is eigenlijk een van de mooiste punten van IJsland. De kleuren van de 'ijsbergen' maar ook verderop voorbij de brug bij 'Diamond Beach' waar alle restanten ijsberg steeds kleiner en kleiner worden door het smelten. Met de drone vliegen mocht daar niet meer (bij geen enkele toeristische attractie in IJsland), dus met een RC bootje en GoPro wat zitten klooien. Was het bootje bijna kwijt door de sterke stroming.......... :)

Bekijk bijlage 1811480Bekijk bijlage 1811481Bekijk bijlage 1811482

Geweldige foto's! 👌
 
Ik ga pas rond begin voorjaar plannen definitief maken, uiteraard weet ik dat de boot dan wat duurder zal zijn maar ik twijfel nog tussen 2023 IJsland of rondje Balkan. En dan 2024 de andere reis. Als ik inderdaad daar heen ga denk ik rond eind juni Begin Juli.
Ga je met de boot vanuit Denemarken? En hoe lang denk jij te gaan?
Ja we gaan vanuit Denemarken. Willen Faeröer ook aan doen.
Trekken er ca 3 weken voor uit.
 
Ik heb afgelopen zomer gekampeerd in IJsland. Was met een georganiseerde reis (niet met de motor) en dat is prima bevallen. Ik heb veel plekken gezien die ik graag op de motor gedaan had. Een offroad is wel aan te raden, bij voorkeur niet te zwaar. Er reden behoorlijk wat motorrijders op alle plekken waar ik ben geweest.

De prijzen vielen mij mee (omdat ik me op belachelijke prijzen had ingesteld). Een halve liter bier kost 8-10 euro, in de staatswinkel ongeveer 3 euro per stuk. Uit eten kostte mij tussen de 20 en 30 euro voor eenvoudige hoofdgerechten. Boodschappen doen en zelf koken is natuurlijk veel goedkoper.

Ten aanzien van het kamperen moet ik zeggen dat me dat echt heel goed bevallen is. Alle campings die we gehad hebben hadden een overdekte ruimte om te zitten en te koken. Alles is ingericht op nat weer en je kunt eigenlijk overal je kleren wassen en drogen. We hadden wel geluk met het weer en hebben niet veel regen gehad voor IJslandse begrippen.

Het mooiste van de reis vond ik Kerlingarfjoll. Daar komen niet veel toeristen en heb je met regelmaat het gevoel alleen op de wereld te zijn. Via Highland Base at Kerlingarfjöll vind je de camping waar ik ben geweest. Ze hebben ook een hotel. Echt de moeite waard.

Verder vond ik het bezoek aan de Askja krater echt fantastisch. Dat deden we met een dachtocht vanuit Myvatn en zou echt een geniale offroad motordag zijn. De camping daar was https://myvatnaccommodation.is/en/ en daar hebben ze ook guesthouses.

Jokursarlon was ook mooi, maar daar stikt het echt van de toeristen. Dat maakte voor mij de ervaring net wat minder. Verder zie je eigenlijk overal mooie dingen in IJsland. Ik vind het echt een enorme aanrader om naartoe te gaan.
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan