Motorreis Nederland-Nepal (?)

Watuppes

MF'er
26 mei 2011
47
0
Hallo!

Aangezien ik niet direct met mijn master kon/wilde beginnen, heb ik een gat van een paar maanden waarin ik niets te doen heb.
Na lang nadenken wat ik wilde doen, viel de keuze voor een lange motorreis.
Ik ben op dit moment van plan om van nederland naar nepal te rijden!

Alleen moet er natuurlijk nog héél veel gebeuren. binnenkort zal ik dit topic eens even volledig gaan maken zodat alle info die ik tot nu toe heb ik wat ik precies wil etc. erin ga zetten.

Maar nu eerst heb ik alvast een vraag aan jullie allemaal! Ik ben student en moet uiteraard elk dubbeltje 3 keer omdraaien. Ik snap dat het geld gaat kosten zo'n reis, maar ik ga ook hard op zoek naar tweedehands spullen. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die spullen over hebben of die ik voor een klein prijsje zou kunnen overkopen.

Het eerste waar ik nu mee bezig ben, en wat ik nodig zal hebben zijn.. kaarten!

Zijn er mensen die kaarten "over" hebben van de volgende landen/gebieden

- Tsjechie
- Slovenië
- Hongarije
- Roemenie
- Bulgarije
- Turkijke
- Iran
- Pakistan
- India
- Nepal

Er komt natuurlijk binnenkort een hele lijst van stuff die ik nodig ga hebben. Ik hoop heel erg dat jullie kunnen helpen de benodigdheden!


Bijgewerkt:

Waarom de reis?
Ik heb nu een aantal maanden vrij voordat ik aan het tweede deel van mijn opleiding kan beginnen. Ik wilde graag iets leuks doen in de tussentijd en kwam met het idee een lange motor reis te maken. Ik heb verder geen hogere doelen waarom ik vertrek oid:)

Waarheen?
Ben ik nog niet helemaal over uit.
Op dit moment lijkt mij leuk om van Nederland naar Nepal te rijden. Waarom Nepal als eindpunt? Lijkt me ontzettend mooi en ik moest toch wel een duidelijk einddoel hebben. In principe maakt het mij het einddoel niet heel veel uit. Als blijkt dat een reis naar een ander land (wel ongeveer dezelfde afstand) beter geschikt is, dan zou het ook best een andere trip kunnen worden.

Met wie?
Op dit moment alleen!

Met welke motor?
Mijn trouwe Honda CB two-fifty.


Dit topic zal zichzelf wel een beetje gaan vormen. Ik ben nu van plan mijn vragen hieronder te zetten. Op den duur zal het (hopelijk) een uitgebreid topic worden waarin vraag-antwoord in worden gezet. Zo hebben misschien anderen ook nog wat aan mijn voorbereidingen. Ik stel hieronder eigenlijk de vragen die ik op dit moment heb. Als iemand er iets zinnigs over heeft te zeggen hoor ik het heel graag! Vele vragen zullen ook ergens anders om internet te vinden zijn, en deze zal ik ook zo veel mogelijk proberen bij te houden in dit topic, zodat het echt als een opstapje kan dienen voor anderen!

Vanmiddag zal ik eens een volledig vragenlijstje gaan maken..:)

Planning

Motor
Olie (mineraal olie voor luchtgekoeld) 15
Oliefilter 5
Koppelingsplaten (alleen de bekleedde) 60
Koppelingsveren 10
(pakkingen) 15
Valprotectie carter ?
Valprotectie stuur ?
Luchtfilter (welke meest geschikt voor terrein?) ?
Achtervering? (stugger?) ?
Protectiehoezen voor voorvork 15
Achterband (met iets meer profiel) 80
Voorband (met iets meer profiel) 100
Kettingset ? 90
Kettingsmeersysteem (WELKE?) hoorde van iemand dat het voor 60 euro mogelijk is uit Engeland) ?
Wind/valprotectie bij handvatten 25
Verschijner 30
Voorlamp vervangen ( systeem nu moet je hele binnenwerk vervangen.. slaat nérgens op), moet anders) ?
Sigarettenaansteker aansluiten voor opladen telefoon 15
GPS aansluiting op stroom 10
Nieuwe accu ?
Kofferset ( ik kijk nu naar ARO koffers, iemand ideeën?) +- 500
Stroomstoring nakijken (als ik mijn stuur naar rechts draai, gaat mijn startmotor aan) ?
Knipperlichten werken wel/niet, nakijken (clingelatateur?) ?
Uitlaten lekken, tweedehands of repareren.. ?



Benodigdheden

Route -(planning)

Papierwerk

Links
Motor-Forum
Welcome to the global home of motorcycle travel and overland adventure travel!

Literatuur



Als jullie hier absoluut niet op zitten te wachten in deze vorm, hoor ik het graag! Dan stel ik vooral mijn vragen en hoop op antwoord:)
 
Laatst bewerkt:
wat voor motor heb je?

btw kijk eens op DE rtw travelsite, horizons unlimited, op de Hubb vind je werkelijk alles terug, van tips om gezond te blijven tot waar je het beste geld verstopt tot visums, grensovergangen, wat wel en wat niet doen etc etc
 
thanks! daar staat heel veel info zeg! ik wil op mijn honda cb 250 gaan..:)
 
kaarten, je kan die op de hubb vinden in pdf formaat. maar ik denk dat je kaarten niet echt kunt betrouwen ginder en je beter op de bevolking kunt rekenen en met gps. Of koop kaarten onderweg, dat is goedkoper en ze zijn vast recenter.
 
kijk ook eens naar de trip die Hendri vorig jaar gemaakt heeft. nl> Singapore op zijn transalp :}

staat ook hier op mf :Y
 
Ben met de motor tot aan Turkije geweest, vanaf daar wordt het moeilijker met grensovergangen. Het is niet meer opstappen en je neus achterna rijden zoals ik graag doe. Je zult o.a. een cargnet voor je motor moeten hebben en visums voor jezelf. Heb net mijn visum voor India en Nepal rond, 3 weken later en 150 euro armer. Volgens mij voor je voor Iran en Pakistan ook een visum hebben. Deze kun je niet aan de grens halen zoals bijv. bij Turkije.

ps. ik ga met het vliegtuig aangezien ik in de steden veel wil zien en geen tijd heb om met de motor heen/terug te rijden.
 
Bedankt voor de reactie's al!
Ik ben me nu vooral aan het inlezen wat ik zoal nodig heb e.d.
Het enige wat me nog niet heel duidelijk is, is hoe dat carnet nu precies werkt..
En heeft iemand tips mbt het aanvragen van visa? ik heb dit namelijk nog nooit gedaan maar voel er weinig voor om voor elk visum nog bemiddelingskosten te betalen..

Ik heb mijn openingspost ook wat uitgebreid! Verder ben ik nu aan het kijken voor kaarten toch, omdat ik die wel graag wil hebben en vantevoren alles wil uitzoeken.
Ook ben ik aan het kijken voor GPS, maar ik vind dat erg lastig!
Ik twijfel een beetje of ik nu voor een specifieke motor-gps moet gaan of meer voor zo'n outdoor garmin gps (zien er wel degelijk uit)
Mijn oog viel nu op een Nuvi 510 van Garmin, goed idee?

Verder moet er nog wel wat aan mijn motor gaan gebeuren.. ik denk alleen niet dat ik alle dingen makkelijk alleen kan, iemand in de buurt van groningen toevallig zin om me een keer te helpen? :P

Verder zou het heel erg fijn zijn als mensen wat tips hadden waar ik het beste een kettingsmeersysteem kan kopen. Hoorde gister in de motorzaak dat het waarschijnlijk in engeland ergens heel goedkoop kan..
Verder moet ik nog koffers hebben, iemand goede ervaringen met specifieke koffers, die betaalbaar zijn?
Verder kan ik misschien wat specifieke dingen over de cb250 in het forum daarvoor stellen!
 
Voor de GPS is het wel prettig als deze val- en waterbestendig is; daarom heb ik een Garmin 60cx, niet duur en voldoet aan alle eisen.
Koffers zou ik al helemaal niet doen: bij een val gaan die helemaal naar de gallemiezen kapot en hangt in no-time het hele zwikkie met ductape aan elkaar; beter zijn leren of kunststof tassen, en vooral niet te veel meenemen! Veel wat je nodig hebt, kun je onderweg gewoon kopen (olie, t-shirts enz).
 
Die nuvi 510 is ook tot op zekere mate waterdicht, en is wel goedkoper dan zo'n 60 cx.
Wat zijn precies jouw eisen aan zo'n apparaat bij een dergelijke reis?

Ik dacht juist dat aluminium koffers geschikter waren dan textiele tassen. Ik heb nu zo'n tassenset en ik vind het doodeng. Laatst weekendje mee weg geweest en moest om de 60 km alles aansjorren anders viel het eraf, en het hangt niet echt stevig, bij mijn motor dan in ieder geval..
 
Nog iets wat ik me afvroeg, is de veiligheid tijdens de reis. Ik heb er zelf natuurlijk al lang over na zitten denken, maar ik moet zeggen dat nu toch even wat angst komt opkruipen als ik wat verhalen lees.

Hoe groot zouden de risico's nu echt zijn als je alleen met een stoffige 250 cc door zo'n land tuft..?
 
Die nuvi 510 is ook tot op zekere mate waterdicht, en is wel goedkoper dan zo'n 60 cx.
Wat zijn precies jouw eisen aan zo'n apparaat bij een dergelijke reis?

Ik dacht juist dat aluminium koffers geschikter waren dan textiele tassen. Ik heb nu zo'n tassenset en ik vind het doodeng. Laatst weekendje mee weg geweest en moest om de 60 km alles aansjorren anders viel het eraf, en het hangt niet echt stevig, bij mijn motor dan in ieder geval..
ik heb net 9900 km erop zitten met een tas van "packsafe" http://www.pacsafe.com/www/index.php?_room=3&_action=detail&id=42

die legde ik dwars op het bagage rek van mijn motor (samen met de tent) en die verankerde ik met een koord dat ik er kruislings overheen shorde en haakte ik vast aan men koffers met een soort elastieken. (zie foto), nooit hebben ze meer dan 2 cm bewogen, ik heb er zelfs 500 km mee gereden terwijl ik er ook nog eens 10 kg hout tussen duwde voor het kampvuur.

293233_2101744297345_1057564254_32350456_4331612_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
hehe, dat valt allemaal best mee, maarja, bij mij is het allemaal goed gegaan :)

in iran (de laatste 150 km) en pakistan krijg je tot aan Teheran een politie escorte mee.
relatief veilig dus.... verder heb ik mij tussen de moslims geen moment onveilig gevoeld, die begonnen iedere keer over isa (Jezus) die immers ook een profeet was van Allah en dat ze hem een toffe peer vonden....

Yamarco is dit ook van plan, babbel anders even met hem, hij is laatst ook al 4 uur onder het genot van een biertje helemaal bijgepraat over waarom je een reis als deze gewoon MOET doen :)

De garmin Nuvi 510 is verder een topapparaat, gewoon doen!

ik reageer later verder, maar ben nu aan het werk.
 
pff ik ben nog geen week terug (vorige week zat ik nog in bergen) en ik heb weeral zon verschrikkelijke heimwee naar reizen. Als men baas me morge de laan uit zou sturen zou ik met een glimlach buitenwandelen. Maar men job opgeven doe ik niet, te leuk... pff ik wou dat ik een kutjob had, dan was het makkelijker om te stoppen.
 
Trouwens! ik was gister in de Zwerver, kaartenwinkel groningen en die vertelde me dat er net twee mensen ook kaarten voor de route nederland-nepal hadden gekocht. Zijn ze toevallig hier op het forum actief?:p
 
Terug
Bovenaan Onderaan