motorreis Noorwegen 2020, in 1 week haalbaar?

Leuk topic en goede vraag van de topic starter. Ik dacht dat 8dgn zuid Noorwegen te doen was, maar dit lezende: nee. (En biertje/eten daar is aan de prix).
Wordt Alpen of Spaanse kant Pyreneeën.
 
haha ga je reisverslag eens lezen dan. zitvlees ben ik kwijt dus ga ook maar eens kweken dan.

Of eelt, in ieder geval veel rijden en doorzetten ;) Zoals gezegd die 3e en 4e dag was ik (icm het saaie Zweden) dat ik eraan dacht om te draaien. Maar blij dat ik heb doorgezet.

Overigens toen ik "net" mijn RBW had heb ik met een lokaal groepje een paar trips naar de Eifel en Moezel gedaan en na 2 jaar mocht ik zwaar rijden (ik ben van de 25kw generatie) en ben toen ook gelijk naar Albufeira gereden. Als je rustig blijft/niet te snel paniekerig word kan je deze trip prima doen.
Maar zoals ik al eerder zei, voor 1 weekje zou ik het zonde vinden van de reisafstand alleen om er te komen.
 
Denk niet dat het enkel met zitvlees te maken heeft, eerder een combinatie van motor en comfort(zadel)...
Kon op mijn vorige motor al de motor 's morgens om 09 uur nemen, en 12 uur later terugzetten zonder één noemenswaardige vermoeiing.
Op mijn huidige is het comfort nog rianter aanwezig (verschillende demper instellingen, goed zadel (althans voor mij).
In een hobby die ik in het verleden uitvoerde, zat ik ook uren op het smalle zadel. Maar daar was het comfort uit je fiets (lees banden en zadel het meest bepalend). Je kunt een racer hebben, maar daar stap je uiteindelijk moe vanaf. Op een passende motorfiets stap je "uitgerust" af.
 
In 1 week kun je geen vakantie in Noorwegen doen. Minstens 2 weken nodig. Althans voor vakantie, als je records wil zetten: veel succes.

Gemiddelde sneldheid in Noorwegen is 50 km/u effectief. In mei is het weer nog slecht en de kans op sneeuw groot.
Doe maar eerst een weekje Zwarte Woud.
 
Tip voor TS: je rijdt motor, kom uit je koekblikmodus! Bij een motorvakantie gaat het om de reis, niet om de bestemming.

Als het om je eerste motorvakantie gaat dan zou ik dit zeker niet doen in 1 week.
 
Ik zou een stedentrip sowieso niet met de motor doen. Oslo vond ik erg tegenvallen, als ik daar 100'en km's voor om zou moeten rijden zou ik echt teleurgesteld zijn. Als je dan een roadtrip met de motor naar Noorwegen wil pakken, en je hebt echt maar een week, dan zou je het bij zuidwest noorwegen kunnen houden. Als je rekening houd met 1,5 dag heen, 1,5 dag terug, dan heb je nog maar 4 dagen om te rijden. Als je er toch aan het rondrijden bent wil je vast minimaal een halve of hele dag aan sightseeing doen. Bijvoorbeeld boot/over tochtje fjord, Bergen, preikestolen, of voor de waaghals Kjeragbolten 8)7. Reken in Noorwegen op 50 per uur gemiddeld, dus ik zou als dagtrip zeker niet meer dan 250-300km plannen. Succes!, en Noorwegen met de motor staat bij mij ook nog op de bucketlist. Paar keer met het koekblik geweest, maar wat zou ik daar graag willen rijden. :].

Laatste tip: er is een Noorwegen topic in het reizen deel van het forum.
 
Dankjewel voor jullie feedback allemaal. Ik ga deze reis zeker een keer doen maar ga het even uitstellen. Ga eerst maar eens kortere tripjes maken, wat extra trainingen volgen en bovenal deze reis plannen wanneer ik een keer 2 weken de tijd heb om hem goed te doen.

Ik zag een leuke behendigheids training in de eifel. Wellicht ga ik dit maar als eerste ondernemen.
 
Tip voor TS: je rijdt motor, kom uit je koekblikmodus! Bij een motorvakantie gaat het om de reis, niet om de bestemming.
weet niet precies wat je bedoelt met koekblikmodus, misschien iets als een rosé bril. Maar ik google en research ontzettend veel voordat ik wat dan ook onderneem dus ik doe nooit iets slecht voorbereid. Vandaar dat ik ook extra tips en meningen vraag op dit forum ook al had ik me al bedacht dat waarschijnlijk niet haalbaar was.
Maar is naar mijn mening niks mis mee, met iets willen doen of ondernemen. En voor mij persoonlijk vind ik dat de bestemming(en) net zo belangrijk of interessant kunnen en mogen zijn als de reis. Is dubbelop plezier
 
weet niet precies wat je bedoelt met koekblikmodus, misschien iets als een rosé bril. Maar ik google en research ontzettend veel voordat ik wat dan ook onderneem dus ik doe nooit iets slecht voorbereid. Vandaar dat ik ook extra tips en meningen vraag op dit forum ook al had ik me al bedacht dat waarschijnlijk niet haalbaar was.
Maar is naar mijn mening niks mis mee, met iets willen doen of ondernemen. En voor mij persoonlijk vind ik dat de bestemming(en) net zo belangrijk of interessant kunnen en mogen zijn als de reis. Is dubbelop plezier
Je hebt gelijk, vaak is de reis naar je bestemming echt niet de moeite waard en wil je die maar zo snel mogelijk achter de rug hebben. Met een goede sport/ toermotor is dat helemaal geen probleem. Met een racer is ,,800 km op de snelweg een aanslag op je polsen , of je moet al heel hard rijden. Ervaren bikers kunnen je dat vertellen.
 
Koekblik modus, is de opvatting dat de bestemming belangrijker is dan de reis.
Het koekblik (auto) brengt je van a naar b.
Bij een motorrit is de reis het belangrijkste.

Maar, goed dat je dichter bij huis begint.
Noorwegen is prachtig als je langer de tijd neemt.:t
 
Dankjewel voor jullie feedback allemaal. Ik ga deze reis zeker een keer doen maar ga het even uitstellen. Ga eerst maar eens kortere tripjes maken, wat extra trainingen volgen en bovenal deze reis plannen wanneer ik een keer 2 weken de tijd heb om hem goed te doen.

Ik zag een leuke behendigheids training in de eifel. Wellicht ga ik dit maar als eerste ondernemen.
Goede conclusie! :t
 
Hoi, gewoon doen, wij gaan in begin juni met zijn tweeën op 1 motor ook 1 weekje door Noorwegen toeren een kleine 3800km en de planning is als volgt:
Dag 1 Thuis >Kiel en dan de boot van 17:45 naar Gotenburg waar we om 09:00 aankomen.
Dag 2. dan een rit van 550km tot even voorbij het plaatsje Geilo en dan overnachten in een hut op camping Birkalund
Dag 3. Rit via geiranger, trollstigen ongeveer 507km
Dag 4. Noord Atlantische route ongeveer 500km
Dag 5 en 6 via lysevegen naar Kristiansand en dan de snelle boot naar Hirschtalls (2.5 uur)
Dag 7 en 8 Hirschtalls>Huis 955 km
Misschien kan je hier iets mee.
 

Bijlagen

  • noorwegen (2).png
    noorwegen (2).png
    198,6 KB · Weergaven: 20
Hoi, gewoon doen, wij gaan in begin juni met zijn tweeën op 1 motor ook 1 weekje door Noorwegen toeren een kleine 3800km en de planning is als volgt:
Dag 1 Thuis >Kiel en dan de boot van 17:45 naar Gotenburg waar we om 09:00 aankomen.
Dag 2. dan een rit van 550km tot even voorbij het plaatsje Geilo en dan overnachten in een hut op camping Birkalund
Dag 3. Rit via geiranger, trollstigen ongeveer 507km
Dag 4. Noord Atlantische route ongeveer 500km
Dag 5 en 6 via lysevegen naar Kristiansand en dan de snelle boot naar Hirschtalls (2.5 uur)
Dag 7 en 8 Hirschtalls>Huis 955 km
Misschien kan je hier iets mee.

500km per dag in Noorwegen voelt wat ambitieus, mits je van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat op de motor wil zitten.
 
Hoi, gewoon doen, wij gaan in begin juni met zijn tweeën op 1 motor ook 1 weekje door Noorwegen toeren een kleine 3800km en de planning is als volgt:
Dag 1 Thuis >Kiel en dan de boot van 17:45 naar Gotenburg waar we om 09:00 aankomen.
Dag 2. dan een rit van 550km tot even voorbij het plaatsje Geilo en dan overnachten in een hut op camping Birkalund
Dag 3. Rit via geiranger, trollstigen ongeveer 507km
Dag 4. Noord Atlantische route ongeveer 500km
Dag 5 en 6 via lysevegen naar Kristiansand en dan de snelle boot naar Hirschtalls (2.5 uur)
Dag 7 en 8 Hirschtalls>Huis 955 km
Misschien kan je hier iets mee.
Dat ziet er loodzwaar uit, hoewel die nachtboot een goed idee is.
 
Hoi, gewoon doen, wij gaan in begin juni met zijn tweeën op 1 motor ook 1 weekje door Noorwegen toeren een kleine 3800km en de planning is als volgt:
Dag 1 Thuis >Kiel en dan de boot van 17:45 naar Gotenburg waar we om 09:00 aankomen.
Dag 2. dan een rit van 550km tot even voorbij het plaatsje Geilo en dan overnachten in een hut op camping Birkalund
Dag 3. Rit via geiranger, trollstigen ongeveer 507km
Dag 4. Noord Atlantische route ongeveer 500km
Dag 5 en 6 via lysevegen naar Kristiansand en dan de snelle boot naar Hirschtalls (2.5 uur)
Dag 7 en 8 Hirschtalls>Huis 955 km
Misschien kan je hier iets mee.
De boot nemen wij ook altijd
maar voor de rest :?
tering wat een afstanden je hebt nog geen tijd om je kont te vegen
 
  • Haha
Waarderingen: dgr
Verder ieder zn ding natuurlijk, fijne reis vast Dirk1960 (en dat bedoel ik dus niet sarsactisch)!
 
Vooraf reserveren is handiger. (en soms goedkoper)
Prijzen zijn nogal variabel.
Heb prijzen van € 50.- / € 200 voor dezelfde trip voorbij zien komen.

Ik vraag me wel altijd af waarom mensen 500 km per dag af willen leggen in de bergen.
bij afstanden van 250-300 km max. heb je imho veel meer tijd om dingen te zien.
Je wil niet meemaken dat je 500 km moet afleggen door de bergen in zware regen of natte sneeuw:X
 
@dirk1960: en moet je de veerboten ook van te voren reserveren? Of is er in augustus (bijna altijd) wel plek voor 1 motorfiets?
Vol is vol
ze nemen niet meer me als er slaapplaatsen zijn
in Rostock kwam een Finse motorrijder op de bonnefooi aanrijden
in de hoop dat er plek was
nee dus, hij kon wel morgen proberen misschien dat er dan een annulering was
hij is dus maar doorgereden naar Tallin :}
 
500km binnendoor in Noorwegen is lang, ik hoop dat je de tijd hebt om ook nog een beetje te genieten :]
Een paar jaar terug ben ik eens een dag 550km door bergen in de Pyreneeën gereden. Oke, wel meerdere bergpassen erbij.
Aan Spaanse zijde waren het heel mooie wegen. Enkele keer kon je best gassen, maar meestal vanwege de bochten langzaam aan.
Ik kan me nog herinneren dat ik de laatste km's niet heel leuk meer vond.
Maar ja, moest toch terug naar hotel waar al mijn spulletjes nog lagen. Anders was ik wrs wel eerder gestopt.

Als ik dan nu lees dat Dirk1960 meerdere dagen bergen wil gaan rijden met meer dan 500km/dg dan wens ik 'm veel succes.
Ook heb ik begrepen dat je in Noorwegen blij mag zijn als je 50km/h gemiddeld weet te halen. Dat is dus al 10uur in het zadel!
Ze rijden zelfs nog met 2 op 1 motor. :X Hoop dat ze er ook de laatste dag nog steeds plezier van hebben!

Ik vraag me werkelijk af of ook de duo het al deze dagen zal gaan volhouden. Om achterop te zitten is sowieso nooit een feestje. :/
Nadien hoop ik te vernemen hoe de reis uiteindelijk is verlopen :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan