motorreis Noorwegen 2020, in 1 week haalbaar?

Een paar jaar terug ben ik eens een dag 550km door bergen in de Pyreneeën gereden. Oke, wel meerdere bergpassen erbij.
Aan Spaanse zijde waren het heel mooie wegen. Enkele keer kon je best gassen, maar meestal vanwege de bochten langzaam aan.
Ik kan me nog herinneren dat ik de laatste km's niet heel leuk meer vond.
Maar ja, moest toch terug naar hotel waar al mijn spulletjes nog lagen. Anders was ik wrs wel eerder gestopt.

Als ik dan nu lees dat Dirk1960 meerdere dagen bergen wil gaan rijden met meer dan 500km/dg dan wens ik 'm veel succes.
Ook heb ik begrepen dat je in Noorwegen blij mag zijn als je 50km/h gemiddeld weet te halen. Dat is dus al 10uur in het zadel!
Ze rijden zelfs nog met 2 op 1 motor. :X Hoop dat ze er ook de laatste dag nog steeds plezier van hebben!

Ik vraag me werkelijk af of ook de duo het al deze dagen zal gaan volhouden. Om achterop te zitten is sowieso nooit een feestje. :/
Nadien hoop ik te vernemen hoe de reis uiteindelijk is verlopen :?

Een vlog van deze trip lijkt me eigenlijk best interessant 😇
 
Sowieso ,niet echt t idee van vakantie om daar 500km p/d te doen ,ik vond t een mooi land, maar de wegen zijn niet al te best ,en erg veel tunnels dus de gemiddelde snelheid is laag .
 
de wegen zijn niet al te best ,en erg veel tunnels dus de gemiddelde snelheid is laag .

Of je staat een uur te wachten omdat de veerpont net voor je neus weg vaart, of er is een weg afgesloten vanwege werkzaamheden en je moet een stuk omrijden. Ook wel eens meer dan een uur stilgestaan omdat er een flink ongeluk gebeurd was. Een brandweerman kwam netjes langs de rij wachtenden om te vertellen dat de weg minimaal een uur dicht zou zijn. Alle locals laten dat over zich heenkomen, ik als gehaaste westerling pak de kaart en de Garmin erbij en zie dat het alternatief 3 uur omrijden is om daarna de instelling van de locals maar over te nemen.

500km op een dag is echt niet onmogelijk, zeker in juni/juli zijn de dagen lang. Als het je puur gaat om het afvinken van een lijstje, vroeg opstaan, lange dagen maken en genieten van de omgeving daarbij niet op de eerste plek staat moet je dat zeker doen, als dat maar een weloverwogen keuze is. Maar hou er wel rekening mee dat zeker in dat soort landen met grote afstanden en weinig alternatieve routes je zo uit je schema loopt. Als je het op voorhand al erg strak wegzet dan is 24 uur in een dag opeens zo voorbij.
 
Of je staat een uur te wachten omdat de veerpont net voor je neus weg vaart, of er is een weg afgesloten vanwege werkzaamheden en je moet een stuk omrijden. Ook wel eens meer dan een uur stilgestaan omdat er een flink ongeluk gebeurd was. Een brandweerman kwam netjes langs de rij wachtenden om te vertellen dat de weg minimaal een uur dicht zou zijn. Alle locals laten dat over zich heenkomen, ik als gehaaste westerling pak de kaart en de Garmin erbij en zie dat het alternatief 3 uur omrijden is om daarna de instelling van de locals maar over te nemen.

500km op een dag is echt niet onmogelijk, zeker in juni/juli zijn de dagen lang. Als het je puur gaat om het afvinken van een lijstje, vroeg opstaan, lange dagen maken en genieten van de omgeving daarbij niet op de eerste plek staat moet je dat zeker doen, als dat maar een weloverwogen keuze is. Maar hou er wel rekening mee dat zeker in dat soort landen met grote afstanden en weinig alternatieve routes je zo uit je schema loopt. Als je het op voorhand al erg strak wegzet dan is 24 uur in een dag opeens zo voorbij.
Ja, genieten van de omgeving is wel een dingetje. Ik reed een paar jaar geleden naar de Noordkaap, in vier dagen, met een tussenstop in Rattvik waar ik een huis had, en daarna terug in drie dagen . Waarom ? Het plan was om via de Lofoten zuidwaarts te gaan. maar na de kaap en in Alta bleek de weersvoorspelling zo k... dat we de Lofoten maar voor een volgende keer hebben bewaard. Bij het overgang van de bergrug vanaf de Noordkaap was het zo bar, met sneeuw en temperaturen rond de 0, en dan nog een voorspelling van drie dagen regen, kou en wind, dat was me teveel. Toen via Zweden, Kiruna, Vilhelmina etc naar het Zuiden, weer een stoppie in Rattvik Camping en vandaar naar huis ( 1400 km) . En als je nu vraagt of ik genoten heb van de reis, dan is het antwoord : Jazeker.
Als je vraagt of ik veel gezien heb. een eerdere reis , van de omgeving op Stelvio en Gavia, dan is het antwoord : een beetje, want je moet ook nog erg goed op verkeer en weg letten.
 
@Krissieke Het meeste is allemaal al gezegd en je hebt zelf ook al aangegeven er van af te zien.

Wat ik zelf uit persoonlijke ervaring kan aanraden is vooraf zelf eerst rondjes te gaan rijden in Nederland.

Voorbeeld rondje:
Rotterdam > Westkapelle > Eindhoven > Maastricht > Nijmegen >
Enschede > Groningen > Harlingen (en dan van Harlingen naar Den Helder wel met snelweg) > Den Helder > Rotterdam.

Als je dit rondje zonder snelwegen doet (met uitzondering van dat stukje tussen Harlingen en Den Helder) Dan ben je toch zeker al iets van 21 Uur op de motor.
Zeker als je de route een beetje sleept zodat je niet heen en weer over 1 stukje rijd...

Ik heb een "soortgelijk iets" zelf gedaan om te kijken hoe lang op de motor comfortabel is voor mij...
's ochtends om 6.00u op de motor gestapt en gaan rijden... hierbij heb ik delen wel met snelweg gedaan en
andere stukken weer bewust zonder en met een wat grotere slinger... (Omgeving Arnhem/Amersfoort een keer "heen en weer")
Uiteindelijk ter hoogte van Zwolle was ik het zat en heb ik Groningen rechts laten liggen, ben ik van Zwolle over Breezanddijk over de snelweg naar huis (Eindhoven) gereden.

Mijn limiet lag uitieindelijk ver boven de 500Km per dag maar ik heb al wel geleerd dat ik niet naar de Kilometers moet kijken maar naar de Uren op de motor.
Na ~4 a 5 uur (met minimale tijd voor tank stops) heb ik behoefte aan een lange pauze van 1 a 1,5 uur... komt mooi uit met lunch.
Echter vanaf dat moment is er meer en meer behoefte voor meer stops en langere stops...

Ik heb meerdere rondjes / stukjes gereden, ook bewust in de (stromende) regen, een enkele keer (per ongeluk) met sneeuw en ook 's nachts.
Hierdoor heb ik inmiddels wel al ervaren dat 's nachts binnendoor geen pretje is en over de snelweg geen ruk aan is...
en dat weer een behoorlijke invloed heeft op de tijd die je op de motor wilt doorbrengen is.

Begin dus met rondjes "veilig" Nederland... zodat, als je het gehad hebt je zo naar huis kan...
En na een tijdje merk je dat je steeds aangenamer Lang op de motor zit, en maak dan je rondje groter / Duitsland in met een overnachting in een hotel...
Dan hoef je nog niks mee te nemen... maar begin je langzaam aan het beeld te vormen wat jij belangrijk vind om mee te hebben.
en zo ga je steeds verder van huis.
 
En geniet ook van t land waar je heengaat ,alleen op de motor rijden voor de kms kun je idd hier ook wel, ik was ook wat optimistisch toen ik in Noorwegen was ,na 450 km om 21.00 uur maar een duur hotel ingegaan omdat ik verder niets fatsoenlijks kon vinden, en toch wel erg na de kloten was van al dat overweldigende moois en de kleine /slechte wegen .
 
@Krissieke Het meeste is allemaal al gezegd en je hebt zelf ook al aangegeven er van af te zien.

Wat ik zelf uit persoonlijke ervaring kan aanraden is vooraf zelf eerst rondjes te gaan rijden in Nederland.
Mijn limiet lag uiteindelijk ver boven de 500Km per dag maar.......................

Ik heb meerdere rondjes / stukjes gereden, ook bewust in de (stromende) regen, een enkele keer (per ongeluk) met sneeuw en ook 's nachts.
Hierdoor heb ik inmiddels wel al ervaren dat 's nachts binnendoor geen pretje is en over de snelweg geen ruk aan is...
en dat weer een behoorlijke invloed heeft op de tijd die je op de motor wilt doorbrengen is.
Waarom beginnen met zinloze rondjes NL om er achter te komen hoe lang je het volhoudt, en of je na zoveel uren nog leuk vindt.
Begin gewoon met vakanties dichterbij. Dan ervaar je ook al hoe het is om vele uren in het zadel te zitten.
's Nachts geen ruk aan op de snelweg is betrekkelijk. Ik reed eens midden in de nacht door Noord-Italië.
Het mag dan wel donker zijn, maar daar was het wel midden in de nacht een graad of 20.
Ook was het heel rustig op de Autostrada. Dan is het heus niet erg om daar 's nachts te rijden.

En voor volhouden, dat is niet zo'n issue.
Paar jaar terug reed ik van Luxemburg-stad naar Oviedo in ca 20h rijden met 1650km. (onder Bordeaux in wegresto in vroege ochtend effe tukkie gedaan)
Na zo'n lange tijd is het vooral de verveling die dan gaat komen. Heel leuk is het dan niet meer!
Heel erg vermoeid voelde het niet voor mij. Toch is het dat je merkt dat je minder scherp gaat worden................Dus is beter dan te gaan stoppen!
(en dat alles op die oude FZ van mij!)
 
Waarom beginnen met zinloze rondjes NL om er achter te komen hoe lang je het volhoudt, en of je na zoveel uren nog leuk vindt.
Begin gewoon met vakanties dichterbij. Dan ervaar je ook al hoe het is om vele uren in het zadel te zitten.
's Nachts geen ruk aan op de snelweg is betrekkelijk. Ik reed eens midden in de nacht door Noord-Italië.
Het mag dan wel donker zijn, maar daar was het wel midden in de nacht een graad of 20.
Ook was het heel rustig op de Autostrada. Dan is het heus niet erg om daar 's nachts te rijden.

En voor volhouden, dat is niet zo'n issue.
Paar jaar terug reed ik van Luxemburg-stad naar Oviedo in ca 20h rijden met 1650km. (onder Bordeaux in wegresto in vroege ochtend effe tukkie gedaan)
Na zo'n lange tijd is het vooral de verveling die dan gaat komen. Heel leuk is het dan niet meer!
Heel erg vermoeid voelde het niet voor mij. Toch is het dat je merkt dat je minder scherp gaat worden................Dus is beter dan te gaan stoppen!
(en dat alles op die oude FZ van mij!)

Of überhaupt gewoon gaan. Als je na 600km denkt "Dit vind ik echt kut' ben je binnen een dag doorbijten weer thuis en kun je eens lekker nadenken over wat je met de rest van je vakantie gaat doen :)
 
Of überhaupt gewoon gaan. Als je na 600km denkt "Dit vind ik echt kut' ben je binnen een dag doorbijten weer thuis en kun je eens lekker nadenken over wat je met de rest van je vakantie gaat doen :)
DIT dus NIET!!!
Enkele jaren terug was ik op weg naar Rusland. Bij de Poolse grens naar de dokter geweest: Slijmbeurs-ontsteking in de schouder.
Dringend advies terug te gaan naar huis. Balen als een stekker!!

Het is nog een beetje goed gekomen nadat ik na paar dagen met de auto naar Normandië ben gegaan.
Al met al toch nog een mooie vakantie, met oa bezoek aan de de invasie-stranden.
Het was een prima alternatief, maar ik was liever naar Rusland/ Noordkaap gegaan.

Ik hoop deze reis komende zomer alsnog te kunnen doen!!
 
DIT dus NIET!!!
Enkele jaren terug was ik op weg naar Rusland. Bij de Poolse grens naar de dokter geweest: Slijmbeurs-ontsteking in de schouder.
Dringend advies terug te gaan naar huis. Balen als een stekker!!

Het is nog een beetje goed gekomen nadat ik na paar dagen met de auto naar Normandië ben gegaan.
Al met al toch nog een mooie vakantie, met oa bezoek aan de de invasie-stranden.
Het was een prima alternatief, maar ik was liever naar Rusland/ Noordkaap gegaan.

Ik hoop deze reis komende zomer alsnog te kunnen doen!!

Dat is erg vervelend maar de kans dat je dit krijgt is natuurlijk wel erg klein. Zo lang je goed fit bent is het geen probleem om ongetraind lange afstanden op je motor te gaan rijden. Zorg gewoon dat je wel tussendoor je rustmomentjes pakt.
 
Of überhaupt gewoon gaan. Als je na 600km denkt "Dit vind ik echt kut' ben je binnen een dag doorbijten weer thuis en kun je eens lekker nadenken over wat je met de rest van je vakantie gaat doen :)

Dat is wat ik afgelopen zomer ook heb gedaan en zonder enig twijfel weer zou doen. Tot die vakantie had ik nooit meer dan 360km op een dag gereden. Wel reed ik meerdere malen per week +-120km per dag woonwerk, het hele jaar door.
Maar afgelopen zomer had ik een goede rede om voor een paar dagen naar Jakobstad (Finland) op en neer te rijden, een rit van ongeveer 5200km. Ik had 13 dagen de tijd en wilde 3 dagen en nachten op de eindbestemming verblijven, dus er bleven 10 dagen over om te rijden.
De eerste en laatste dag heb ik beide 620km via de Duitse snelweg gedaan. De andere 8 dagen heb ik gemiddeld iets meer dan 490km per dag afgelegd over 'kronkelwegen, middelste stand' van TomTom Go. Heen via Denemarken en Zweden, terug via de Baltische staten en Polen.

Naast het rijden en zoeken van een campeerplekje was er tijd om iedere dag gemiddeld 1,5 uur m'n benen te strekken in het centrum van een van de grote steden waar ik op dat moment in de buurt was. De motor kun je altijd in het midden van de stad neerzetten (met een goed slot) en als je er met het bepakken rekening mee houdt kun je de motorkleding in je koffers achterlaten.

Mijn tip voor een motortrip zoals dit; als je niet teveel plannen maakt kan er ook maar weinig níet volgens plan gaan:9
Als je er na 600km geen zin meer in hebt zou ik omkeren en een paar dagen uittrekken voor een rustige terugreis.
Je hebt altijd nog de optie om de trein, bus of het vliegtuig terug te pakken, mocht je het allemaal verschrikkelijk vinden.
En in dat geval heb je ook weer iets geleerd voor je volgende motortrip.
 
Dat is wat ik afgelopen zomer ook heb gedaan en zonder enig twijfel weer zou doen. Tot die vakantie had ik nooit meer dan 360km op een dag gereden. Wel reed ik meerdere malen per week +-120km per dag woonwerk, het hele jaar door.
Maar afgelopen zomer had ik een goede rede om voor een paar dagen naar Jakobstad (Finland) op en neer te rijden, een rit van ongeveer 5200km. Ik had 13 dagen de tijd en wilde 3 dagen en nachten op de eindbestemming verblijven, dus er bleven 10 dagen over om te rijden.
De eerste en laatste dag heb ik beide 620km via de Duitse snelweg gedaan. De andere 8 dagen heb ik gemiddeld iets meer dan 490km per dag afgelegd over 'kronkelwegen, middelste stand' van TomTom Go. Heen via Denemarken en Zweden, terug via de Baltische staten en Polen.

Naast het rijden en zoeken van een campeerplekje was er tijd om iedere dag gemiddeld 1,5 uur m'n benen te strekken in het centrum van een van de grote steden waar ik op dat moment in de buurt was. De motor kun je altijd in het midden van de stad neerzetten (met een goed slot) en als je er met het bepakken rekening mee houdt kun je de motorkleding in je koffers achterlaten.

Mijn tip voor een motortrip zoals dit; als je niet teveel plannen maakt kan er ook maar weinig níet volgens plan gaan:9
Als je er na 600km geen zin meer in hebt zou ik omkeren en een paar dagen uittrekken voor een rustige terugreis.
Je hebt altijd nog de optie om de trein, bus of het vliegtuig terug te pakken, mocht je het allemaal verschrikkelijk vinden.
En in dat geval heb je ook weer iets geleerd voor je volgende motortrip.

Klinkt prachtig! Maar ook wel pittig. Hoeveel uur zat je ongeveer per dag in het zadel?
 
Gemiddeld zo'n 7 á 8 uur. De langste dag 9,5uur, van de Letse grens naar het Poolse Gdansk. De kortste dag 5,5uur van Aabenraa naar Kopenhagen, die ochtend had ik het idee om door te rijden naar het Zweedse binnenland maar de sfeer en het weer in Kopenhagen beviel me goed. Dus heb ik daar 4uur rondgelopen en in de avond een camping net buiten de stad opgezocht.
De twee lange stukken snelweg duurde beide ook 'maar' 6uur, maar dat vond ik het minst prettige deel van de reis.

'S ochtends vertrok ik vaak rond 10.00uur en dan kon ik tussen 19.00 en 21.00 m'n tentje weer opzetten op de volgende locatie.
 
maar na de kaap en in Alta bleek de weersvoorspelling zo k... dat we de Lofoten maar voor een volgende keer hebben bewaard. Bij het overgang van de bergrug vanaf de Noordkaap was het zo bar, met sneeuw en temperaturen rond de 0, en dan nog een voorspelling van drie dagen regen, kou en wind, dat was me teveel. Toen via Zweden...

Jeetje... dit klinkt heel bekend, ik heb wel door zulk klote weer gereden en moest halverwege de rit stoppen met flinke onderkoelingsverschijnselen. Ik ben toen in Karesuando beland (SE) en heb 3 uur lang met 4 dekens over me heen gezeten in een hytte.

Zag er zo uit: klik

(die koffiestops bij die pompstations waren echt rete gezellig met die Russen)
 
Jeetje... dit klinkt heel bekend, ik heb wel door zulk klote weer gereden en moest halverwege de rit stoppen met flinke onderkoelingsverschijnselen. Ik ben toen in Karesuando beland (SE) en heb 3 uur lang met 4 dekens over me heen gezeten in een hytte.

Zag er zo uit: klik

(die koffiestops bij die pompstations waren echt rete gezellig met die Russen)
Daarom ga ik altijd naar het zuiden.8-)
 
Jeetje... dit klinkt heel bekend, ik heb wel door zulk klote weer gereden en moest halverwege de rit stoppen met flinke onderkoelingsverschijnselen. Ik ben toen in Karesuando beland (SE) en heb 3 uur lang met 4 dekens over me heen gezeten in een hytte.

Zag er zo uit: klik

(die koffiestops bij die pompstations waren echt rete gezellig met die Russen)
Toch had ik dit avontuurtje niet willen missen. Jouw rit had veel herkenning smienten
 
Hoi, gewoon doen, wij gaan in begin juni met zijn tweeën op 1 motor ook 1 weekje door Noorwegen toeren een kleine 3800km en de planning is als volgt:
Dag 1 Thuis >Kiel en dan de boot van 17:45 naar Gotenburg waar we om 09:00 aankomen.
Dag 2. dan een rit van 550km tot even voorbij het plaatsje Geilo en dan overnachten in een hut op camping Birkalund
Dag 3. Rit via geiranger, trollstigen ongeveer 507km
Dag 4. Noord Atlantische route ongeveer 500km
Dag 5 en 6 via lysevegen naar Kristiansand en dan de snelle boot naar Hirschtalls (2.5 uur)
Dag 7 en 8 Hirschtalls>Huis 955 km
Misschien kan je hier iets mee.
laat na juni nog even weten hoe de reis is geweest en of het haalbaar was die km per dag maken. ik ga zo wie zo nog een jaartje uitstellen. maar wil hem wel nog een keer doen dus ben wel heel benieuwd naar jullie ervaring.
 
@Krissieke Het meeste is allemaal al gezegd en je hebt zelf ook al aangegeven er van af te zien.

Wat ik zelf uit persoonlijke ervaring kan aanraden is vooraf zelf eerst rondjes te gaan rijden in Nederland.

Voorbeeld rondje:
Rotterdam > Westkapelle > Eindhoven > Maastricht > Nijmegen >
Enschede > Groningen > Harlingen (en dan van Harlingen naar Den Helder wel met snelweg) > Den Helder > Rotterdam.

Als je dit rondje zonder snelwegen doet (met uitzondering van dat stukje tussen Harlingen en Den Helder) Dan ben je toch zeker al iets van 21 Uur op de motor.
Zeker als je de route een beetje sleept zodat je niet heen en weer over 1 stukje rijd...

Ik heb een "soortgelijk iets" zelf gedaan om te kijken hoe lang op de motor comfortabel is voor mij...
's ochtends om 6.00u op de motor gestapt en gaan rijden... hierbij heb ik delen wel met snelweg gedaan en
andere stukken weer bewust zonder en met een wat grotere slinger... (Omgeving Arnhem/Amersfoort een keer "heen en weer")
Uiteindelijk ter hoogte van Zwolle was ik het zat en heb ik Groningen rechts laten liggen, ben ik van Zwolle over Breezanddijk over de snelweg naar huis (Eindhoven) gereden.

Mijn limiet lag uitieindelijk ver boven de 500Km per dag maar ik heb al wel geleerd dat ik niet naar de Kilometers moet kijken maar naar de Uren op de motor.
Na ~4 a 5 uur (met minimale tijd voor tank stops) heb ik behoefte aan een lange pauze van 1 a 1,5 uur... komt mooi uit met lunch.
Echter vanaf dat moment is er meer en meer behoefte voor meer stops en langere stops...

Ik heb meerdere rondjes / stukjes gereden, ook bewust in de (stromende) regen, een enkele keer (per ongeluk) met sneeuw en ook 's nachts.
Hierdoor heb ik inmiddels wel al ervaren dat 's nachts binnendoor geen pretje is en over de snelweg geen ruk aan is...
en dat weer een behoorlijke invloed heeft op de tijd die je op de motor wilt doorbrengen is.

Begin dus met rondjes "veilig" Nederland... zodat, als je het gehad hebt je zo naar huis kan...
En na een tijdje merk je dat je steeds aangenamer Lang op de motor zit, en maak dan je rondje groter / Duitsland in met een overnachting in een hotel...
Dan hoef je nog niks mee te nemen... maar begin je langzaam aan het beeld te vormen wat jij belangrijk vind om mee te hebben.
en zo ga je steeds verder van huis.
thx aan deze tip heb ik wel wat aan. en zal ik zeker ook iets mee doen
 
Mijn aanvliegroute naar Noorwegen was via Hirtshals. Ik woon in zuid-west NL, dus heb 1100km snelweg gepakt naar Hirtshals gepakt en daar in een Airbnb gedoken (40 euro, hij is nog altijd beschikbaar, een eigen huisje op een boederij). De ochtend erop naar Kristiansand, die ferry vertrekt in de ochtend en 3 uur later sta je in Noorwegen.

Ik denk dat dit de goedkoopste en snelste manier is om er te komen.
 
Ik heb dat huisje geboekt 2 maal heen en terugreis maar wel direct , niet via airbnb ga geen 20 euro boeking betalen .
Heb even op internet gezocht en had zijn nr te pakken aardige vent.

JorisK bedankt voor de tip
 
Mijn aanvliegroute naar Noorwegen was via Hirtshals. Ik woon in zuid-west NL, dus heb 1100km snelweg gepakt naar Hirtshals gepakt en daar in een Airbnb gedoken (40 euro, hij is nog altijd beschikbaar, een eigen huisje op een boederij). De ochtend erop naar Kristiansand, die ferry vertrekt in de ochtend en 3 uur later sta je in Noorwegen.

Ik denk dat dit de goedkoopste en snelste manier is om er te komen.
@JorisK heb je voor mij een telefoonnummer of email adres van deze overnachting? Alvast erg bedankt. Ik heb helaas niets kunnen vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: hhf
Terug
Bovenaan Onderaan