Motorrevisie n.a.v. vastlopen?

McDD

Rookie
14 mei 2002
17
0
Lisse
Ben d'r weer...

Weet iemand van jullie een motorrevisiebedrijf in regio Noord(Oost)?

Ruim 100 km gereden na m'n (te) dure reparatie aan m'n carburateurs is nu m'n blok vast gelopen na een koude start '(
De startmotor kan de krukas niet meer rond krijgen.
Ik heb vervolgens het blok uitgebouwd en gechecked of de startketting en/of startkettingwielen beschadigd waren, hetgeen niet het geval was.

Omdat de marktwaarde van m'n 'brommer' niet te hoog is (rond de E 2000) twijfel ik nu welke stap te ondernemen:
1. blokje naar de KAWA-dealer
2. blokje naar motorrevisiebedrijf
3. blok vervangen door sloopblok (indien aanwezig)
4. zelf kloten (met werkplaatshandboek)

Ik hoop dat iemand mij goede raad kan geven en/of een adresje van een motorrevisiebedrijf kan doorgeven.

BVD!
 
Wat voor brommer??

Kon je hem niet aanduwen??

Ligt het niet aan je startmotor??

Zie je wat aan je zuigers??

Hoe zien je big end lagers eruit??

Succes
 
probeer een sloopblok uit een schademotor of een komplete schademotor te krijgen,alleen als de rest van de motor(je eigen motor) goed is .Dit is de enigste betaalbare optie ,een motor met een waarde van 2000 euro reviseren is alleen verstandig als je nog een hele tijd met de motor rijden wilt(een paar jaar,want je weet dan wel wat je hebt)
 
RE: op Gizzmo op 14-07-2002 13:27


Wat voor brommer?? KAWA EX-500 (import GPZ500S)

Kon je hem niet aanduwen?? Maak het onderscheid tussen vastgelopen en compressie maar eens wanneer het achterwiel in de vijfde versnelling nog blokkeerd.

Ligt het niet aan je startmotor?? Startmotor schakeld in maar is wrschlk tegen overbelasting beveiligd.

Zie je wat aan je zuigers??Hoe zien je big end lagers eruit??
'k Heb alleen m'n cilinderkopdeksel gedemonteerd.
Nokkenas ketting en tandwielen lijken O.K.

Voor ik de cilinderkop demonteer, met geouwehoer met nokkenaskettingspanner etc. wil ik weten wat m'n opties zijn. Die WPHB zijn namelijk errug scheutig in vervangen van onderdelen.



Succes
Bedankt (ook voor je reactie)
 
Als je blok vast gelopen is zalje ook waarschijnlijk niet veel zien aan je nokkenassen.

Maar hoe gebeurde het?
En kan je nu nog steeds je motor niet aanduwen?
Meestal als je blok is afgekoeld kan je wel weer starten, ding loopt alleen niet zo lekker meer.

Kan je niets zien als je via je bougie gaten naar binnen kijkt, bovenste rand van je zuigers en/of cilinderwand??
 
Re: Op Gizzmo op 14-07-2002 15:48

G:Als je blok vast gelopen is zal je ook waarschijnlijk niet veel zien aan je nokkenassen.
McDD: Klopt. Puntgaaf zelfs

G:Maar hoe gebeurde het?
McDD:Als je het echt wilt weten...
In een eerder topic heb ik lopen klagen over een slechte loop bij < 4000 tpm. Uiteindelijk naar de dealer die opmerkte dat er een scheurtje in de behuizing zat. Blok heeft ca. 3 km op één poot gelopen. :?
Na reparatie ca. 100 km gereden (blok liep OK!) wilde ik 'm de keer daarop starten. Na langer doorstarten, sloeg de motor aan. Ietwat hoger in toerental gebracht om afslaan te voorkomen toen het blok na ca. 20 sec. abrupt afsloeg.
Verdere startpogingen hebben niet mogen baten.

G:En kan je nu nog steeds je motor niet aanduwen?
McDD: Wellicht een fout van mij maar ik denk dan meteen aan het ergste :? ik heb meteen m'n blok uitgebouwd. Aanlopen zit er nu dus even niet meer in.
G:Meestal als je blok is afgekoeld kan je wel weer starten, ding loopt alleen niet zo lekker meer.
McDD: Je hebt gelijk maar dit in geen warmloper omdat ik 'm pas net gestart had.

G:Kan je niets zien als je via je bougie gaten naar binnen kijkt, bovenste rand van je zuigers en/of cilinderwand??
McDD: Ik kan slechts een gedeelte van de zuigerkop zien.

Ik heb de 2de cilinder in BDP staan en nokkenaskettingspanner verwijderd (alsmede de cilinderkopdeksel). Let op, ik kon (na verwijderen bougies) de krukas toch weer rond krijgen. Daarom ben ik wel gaan nadenken over je eerste reactie m.b.t. de startmotor. Ik ga 'm toch nog even testen (los van het blok).
't Zou toch zonde zijn als ik m'n hele blok lostrek en d'r is niets aan de hand.

To be continued...
 
gpz blokjes lopen idd niet zomaar vast
ik denk ook dat het iets anders is .
3 km lopen op een poot idd niet goed maar kan meestal verders geen kwaad.
ik zou in iedergeval eerst eens rustig kijken voor je begint te schroeven.
voordat je het weet ben je een klein kapitaal kwijt aan pakkingen.

bougies eruit en dan starten
krukas met de hand proberen te draaien.
evt startmotor uitbouwen.
 
Na reparatie ca. 100 km gereden (blok liep OK!) wilde ik 'm de keer daarop starten. Na langer doorstarten, sloeg de motor aan. Ietwat hoger in toerental gebracht om afslaan te voorkomen toen het blok na ca. 20 sec. abrupt afsloeg.
Verdere startpogingen hebben niet mogen baten.

Is je accu neit gewoon slecht? Slecht starten vanwege te lage spanning, na 20 sec. valt de motor weer uit om een of andere reden en vervolgens is de accu zo zwak dattie de krukas niet meer rondkrijgt.
Draait ie helemaal niet, hoorde je alleen "klik" of wat was er aan de hand? Lijkt me sterk dattie zo snel vastgelopen is, en bij vastlopen hoor je ook allerlei heeeeele nare geluiden uit je blok komen voor zover ik weet (geen ervaringsdeskundige gelukkig :P )
 
Waarom zou je blok vastlopen als die koud is, dan is het geen vastloper, maar dan is die vastgeslagen.
Als dit zo is kan het een boel zijn, maar denk in eerste instantie aan big end lagers en of troep tussen tandwielen.
Echter dan heb je meestal wel mer schade.

Controleer eerst maar eens accu en startmotor.
En voordat je je blok gaat openschroeven, tap je olie af en let op metaaldelen of erg veel slijpsel.
Is dit het geval, haal dan maar je blok open, zo niet, dan denk ik dat er heel iets anders aan de hand is.

nog steeds succes
 
Je advies klinkt aannemelijk. Ik heb nog even gechecked of m'n startmotor vastgelopen was door deze (uitgebouwd) aan m'n bedrading te hangen -->
hij slaat goed aan :?

Nu ik vastgesteld heb dat:
- m'n krukas (blok) niet vast zit (omdat ik met een momentsleutel de krukas heb kunnen omwentelen);
- startketting en startketting tandwiel niet beschadigd zijn;
- m'n nokkenasketing en nokkenas nog gaaf zijn;
- de startmotor normaal aanslaat en dus ook
- de accuu OK is...
weet ik het niet meer!

Ik zal m'n olie nog even vervangen en onder de loep nemen. Bestel een klepdekselpakking, onstekingskappakking, stel meteen m'n kleppen (indien ik daarbij kan zonder speciaal gereedschap..?), geef m'n krukas nog een paar slagen, plaats m'n nokkenaskentingspanner en schroef de boel maar weer dicht. En bouw m'n blok weer in...

Dan maar hopen dat'ie weer lopen wil :}

I'll be back
 
geef m'n krukas nog een paar slagen, plaats m'n nokkenaskentingspanner en schroef de boel maar weer dicht. En bouw m'n blok weer in...

Denk je er wel aan dat nokkenas ten opzichte van de krukas afgesteld afgesteld moet worden, anders loopt ie echt niet meer :P :P :P
 
Op woensdag 17 juli 2002 21:27 schreef McDD het volgende:
...
- de startmotor normaal aanslaat en dus ook
- de accuu OK is...

Als je accu je startmotor onbelast rondkrijgt wil dat niet zeggen dat dat onder belasting nog steeds zo is. Laat die accu toch maar even controleren.
 
Het lijkt mij dat je een probleem met de krukas lagers hebt. Zodra die dingen warm worden staat bij jouw de krukas vast. Je moet die dingen toch maar even controleren. Blok splitsen en drijfstang- en krukaslager kappen eraf wippen. Als je alles weer in elkaar zet wel de juiste aanhaal momenten aanhouden!

Pakkingen kunnen vaak hergebruikt worden. Ook koppakkingen, zolang er maar geen koperen of rubberen O-ringen inzitten. In motorfietsen worden vaak alleen aluminium bladpakkingen gebruikt, ik herbruik die dingen vele malen op mijn racers. Je kan ze ook nog insmeren (of spuiten) met een speciale Loctite vloeibare pakking (5620, geloof ik, koperachtige kleur)
Andere pakkingen (rubber, kurk of papier) kunnen versterkt worden met de Loctite siliconen vloeibare pakking. Maar pas op met die rotzooi:
http://www.mototuneusa.com/don't_blow_a_motor___!!.htm

Noot: Een motor starten met een auto-accu is geen probleem voor auto- en motoraccu.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan