Motorrijbewijs 125 cc zomaar bij autorijbewijs! Jouw mening?

jastul

MF veteraan
1 nov 2008
1.681
0
Mergelland
:/ :/

Het wordt met de dag gekker !!

Rai vereniging en de Bovag organisatie willen bij het behalen van het autorijbewijs gratis, voor niks, geen examen, geen les, geen bijzondere verrichtingen, geen extra theorie, dus gewoon als kadootje, een rijbewijs voor motoren tot 125 cc erbij geven.

En ons maar wijsmaken dat het toch alemaal zo gevaarlijk is, dat het motorrijbewijs daarom in 3 stappen moet, dat we gele vestjes moeten dragen en veilige kleding enz.

Wat vind jij ervan?

Wat ik ervan vind:
Nou, ik heb ook een voorstel; Rai Vereniging en Bovag afschaffen. Komen met het ene na het andere onznnig idee.
Eerst wilden ze APK voor motoren (= geld plukken) en nu het 125 cc motorrijbewijs vrijgeven (veel geld verdienen met de verkoop daarvan!).
Dus stel .... je rijdt geen brommer (dus geen brommercertificaat), je haalt je autorijbewijs en mag dan meteen ook op een 125 cc door het verkeer gaan crossen.

Ik heb nog een ander voorstel: als wij nou eens beginnen die Rai boycotten en ook de motorzaken duidelijk te maken dat we elders gaan kopen als ze bij die Bovag nonsens blijven aangesloten.

Ook Bovag garantie vind ik zo een wazig iets, zeker voor motoren. Ik denk dat we prima in staat zijn om bij de motorzaak 3-6 of anders mnd VOLLEDIGE garantie te bedingen, evt.met kilometerbeperking. In plaats van een garantie die als het een keer nodig is maar een beperkt deel van de schade aan je motor dekt.

Ik haat die lui met hun slimmigheidjes .... :N :N :N

:W :W
 
Laatst bewerkt:
:^

ik vind het ook een belachelijk idee. Eerst wordt het hele motorrijden om zeep geholpen met allerlei regeltjes en nu opeens dit verhaal.
Ik heb bijna 2 jaar met 25 kW moeten rijden want 'op de motor moet je leren rijden', en zij krijgen zometeen gewoon een vrijbrief! Die 11 kW's redden net aan 100 km/u, hoe moet dat op de snelweg kunnen rijden?

Hoop echt dat ze hier van af zien... En van die nieuwe regels voor het motorrbw |(
 
Laatst bewerkt:
Mits de 125cc motor begrenst is tot een bepaald vermogen vind ik dit geen slechte zaak. Is in België toch ook zo geregeld ?

Edit : Na de post hierboven gelezen te hebben vind ik ook dat snelwegen uitgesloten moeten worden voor dit ''bijrijbewijs''
 
Laatst bewerkt:
Maakt het motorrijden waarschijnlijk wel een stuk populairder. Kijk maar eens naar Belgie. Qua land en inwoners een stuk kleiner als Nederland, echter wel een stuk meer motorrijders procentueel.
 
:^

ik vind het ook een belachelijk idee. Eerst wordt het hele motorrijden om zeep geholpen met allerlei regeltjes en nu opeens dit verhaal.
Ik heb bijna 2 jaar met 25 kW moeten rijden want 'op de motor moet je leren rijden', en zij krijgen zometeen gewoon een vrijbrief! Die 11 kW's redden net aan 100 km/u, hoe moet dat op de snelweg kunnen rijden?

Hoop echt dat ze hier van af zien... En van die nieuwe regels voor het motorrbw |(
:^

Plus dat je dan van die idioten krijgt die net zo gaan rijden als dat ze in de auto doen, wat zal dat wel niet doen met onze verzekeringspremies :X

En dan gaat de regering weer klagen over dat motorrijden zo gevaarlijk en dodelijk is.... |( |(
 
Maakt het motorrijden waarschijnlijk wel een stuk populairder. Kijk maar eens naar Belgie. Qua land en inwoners een stuk kleiner als Nederland, echter wel een stuk meer motorrijders procentueel.
Helaas kan het merendeel van die motorrijders ook voor geen meter rijden.... :')
 
Ga nou niet meedenken met die regeltjes ellende.
Vroeger was het duidelijk en dat werkte prima.

A > motor
B > auto


Al het andere is ontmoedigingsbeleid en betutteling.
JA, ik ben voor het beginnen op een lichtere motor.
Maar dat moet je helemaal zelf weten, als je fout wilt dan kan dat met alles op 2 wielen.
 
Laatst bewerkt:
Nou dan moeten we binnenkort naast alle vrachwagens/busjes/autos ook 125cc motoren ontwijken.
 
misschien dat ze die 125cc motoren een beperking moeten geven... Je mag er niet mee op de snelweg :]
Dan zijn de problemen wel min of meer weg, ik vind alleen wel dat ze dan bij een motorrbw met 18 jaar op de 35 kW categorie moeten beginnen! Anders is dit pure discriminatie :X
 
Mannen, waarom dan wel een bromfiets certifcaat (meen zelfs voor snorfietsjes, tractoren en zo) en dan autorijbewijs halen en meteen op een motor mogen.
Met een beetje vlotte 125-er kun je aardig stunten in het verkeer !!
Zonder ooit maar eens iets geleerd te hebben mbt gemotoriseerd 2 wieler rijden.

Echt niet
 
Dit is gewoon idioot.
Het is al onverantwoordelijk om 16 jarigen ok n brommer te laten rijden zonder daar les in te hebben gekregen. Laat staan mensen die dat nog niet eens gedaan hebben en gelijk 125cc onder hun kont krijgen! Reken er maar op dat dat de dood van sommigen gaat worden.

Zeker als ik me bedenk dat sommige. Zodra ze hun autoteijbewijs hebben, nog niet eens n auto kunnen besturen en dat ding al meerdere malen total loss krijgen, laat staan als de enige kreukelzone hun hoofd is!
 
Ik denk dat het vooral gebruikt gaat worden door jeugd. altijd aso gereden op scootertjes, gaan ze over op een golfje waarmee ze de straten terroriseren, en dan duw je ze een 125cc scooter onder hun hol... Jippie!!! dat word feest.
 
misschien dat ze die 125cc motoren een beperking moeten geven... Je mag er niet mee op de snelweg :]

Waarom mag ik dan straks niet op de snelweg? Ik heb als (ex?) motorrijder genoeg ervaring om situaties in te kunnen schatten. Voor automobilisten op 125cc kan dat anders zijn.

Het gaat prima op de rechterbaan.
Ik ben in alle gevallen sneller dan het vrachtverkeer.

Uiteindelijk moet je altijd rekening houden met sneller verkeer bij het inhalen.
Net zoals jij je spiegels in de gaten moeten houden op de linkerbaan van de Duitse autobahn. })
 
Waarom mag ik dan straks niet op de snelweg? Ik heb als (ex?) motorrijder genoeg ervaring om situaties in te kunnen schatten. Voor automobilisten op 125cc kan dat anders zijn.
Dat is dus een gevolg van deze idiote regel, dat ook jij genaaid wordt door de onkunde van de automobilist :')
Kan me trouwens niet voorstellen dat je lekker rijd op de snelweg, ik heb ervaring met 15 kW en daarmee kan je niet rijden zoals wordt geleerd bij rijles :o
 
Kan me trouwens niet voorstellen dat je lekker rijd op de snelweg, ik heb ervaring met 15 kW en daarmee kan je niet rijden zoals wordt geleerd bij rijles :o

Je zou er feitelijk je lichte rijexamen-automaat mee kunnen doen.
Denk alleen wel dat je zakt omdat de examinator vindt dat je wel wat door mag rijden.

Snelweg rijdt niet lekker inderdaad. Gas tegen de stuit, automobilisten die je afsnijden omdat ze denken dat je een bromscooter rijdt.

80km-wegen gaat prima. Als het een beetje bochtig weggetje is lijkt het af en toe op motorrijden. Bij stoplichten ben je tot de 60km/u sneller dan het gros van de automobilisten... daarna reutel je door naar de 80 om vervolgens te "kabbelen" naar de 100.
 
Laatst bewerkt:
Waarom mag ik dan straks niet op de snelweg? Ik heb als (ex?) motorrijder genoeg ervaring om situaties in te kunnen schatten. Voor automobilisten op 125cc kan dat anders zijn.

Het gaat prima op de rechterbaan.
Ik ben in alle gevallen sneller dan het vrachtverkeer.

Uiteindelijk moet je altijd rekening houden met sneller verkeer bij het inhalen.
Net zoals jij je spiegels in de gaten moeten houden op de linkerbaan van de Duitse autobahn. })

Als je een motorrijbewijs hebt mag je wel de snelweg op, alleen met een B rijbewijs zou je dat dan niet mogen.

Zo zie ik het iig voor me :+
 
Dit is gewoon idioot.
Het is al onverantwoordelijk om 16 jarigen ok n brommer te laten rijden zonder daar les in te hebben gekregen. Laat staan mensen die dat nog niet eens gedaan hebben en gelijk 125cc onder hun kont krijgen! Reken er maar op dat dat de dood van sommigen gaat worden.

Zeker als ik me bedenk dat sommige. Zodra ze hun autoteijbewijs hebben, nog niet eens n auto kunnen besturen en dat ding al meerdere malen total loss krijgen, laat staan als de enige kreukelzone hun hoofd is!

+1 :^
 
Uitstekend idee! Misschien weerhoudt het de automobilisten die nu ook een motorrijbewijs hebben (je weet, de zomer-ridders, de in de file-staanders, de links-plakkers), ervan om hun A te halen (ze kunnen immers nu toch al "motor" rijden). En die 125cc dingetjes rijden ons niet in de weg.

Ik zeg doen.
 
Laatst bewerkt:
Dit is gewoon idioot.
Het is al onverantwoordelijk om 16 jarigen ok n brommer te laten rijden zonder daar les in te hebben gekregen. Laat staan mensen die dat nog niet eens gedaan hebben en gelijk 125cc onder hun kont krijgen! Reken er maar op dat dat de dood van sommigen gaat worden.

Zeker als ik me bedenk dat sommige. Zodra ze hun autoteijbewijs hebben, nog niet eens n auto kunnen besturen en dat ding al meerdere malen total loss krijgen, laat staan als de enige kreukelzone hun hoofd is!
Hmm, geen voorstander van darwinisme?
 
Ik vind dit eerlijk gezegd een top idee.

Als het ertoe leidt dat meer mensen op de motor gaan kruipen (al is het dan in eerste instantie een heel licht model) is dat toch alleen maar mooi? Het verlaagt de drempel om te beginnen met motorrijden, het motorrijden wordt op die manier hopelijk weer iets meer een 'normaal' vervoermiddel ipv een exclusief liefhebbers iets.

Stuntelaars zul je altijd hebben maar dat lost zichzelf snel genoeg op, die worden platgereden of gaan terug naar de overdekte 4-wieler. Wellicht zal er ter ere van dit verhaal bij het theorie examen standaard enkele motorfiets-specifieke vragen 'bijgemengd' worden zodat iedere aankomende automobilist deze kennis ook tot zich moet nemen.

Vergis je niet hoeveel de nu vastgestelde regeling het vanaf 2013 onaantrekkelijker gaat maken om motor te gaan rijden. Legaal autorijden (met begeleiding, ok) mag dan al vanaf 17 jaar! een zware motor pas bij 22+ met 3 examens, of bij 24+ met 1 examen. Beeeetje scheef wordt het allemaal wel zo natuurlijk.

Dus het zou heel wat schelen om die eerste keer motor examen te kunnen overslaan. Brommer+ model tot je 20e, en dan een echt motor examen voor 25kW.

Dat het daarna niet automatisch na 2 jaar omgezet wordt in zwaar rijbewijs vind ik nog steeds slecht trouwens, dat zouden ze ook best terug mogen veranderen.
 
Ik vind dit eerlijk gezegd een top idee.

Als het ertoe leidt dat meer mensen op de motor gaan kruipen (al is het dan in eerste instantie een heel licht model) is dat toch alleen maar mooi?
Leg me het voordeel van meer motorrijders eens uit? Ik moet nu, zomers, verdomme voor 7 uur vertrekken om nog een beetje zonder overlast van de zomerridders op m'n werk te geraken :z

Hm wacht, 125 cc prima, maar dan wel op het fietspad? :?
 
In de meeste EUlanden (GB, B, D, F, E, I, A enz.) geldt al de 125cc / 15pk / Rbw-B-regel.
Daar gebeuren niet significant meer tweewielerongelukken dan bij ons. :]

Die landen hebben overigens ook geen BPM, kwartje van Kok en andere hoge melkkoe-heffingen. :$


Overigens helpt dit wel in het verkeer, substitutie auto's <-> 125cc, minder parkeerproblematiek, minder files, minder uitstoot, minder blik in de weg, voorzichtigere medeweggebruikers enz.
 
Terug
Bovenaan Onderaan