Motorrijbewijs 125 cc zomaar bij autorijbewijs! Jouw mening?

Ik heb enkel een autorijbewijs en mag dus gewoon een 125 rijden zonder lessen, wat ik dan ook doe.

Je leert het vanzekf sne genoeg. ErvErvaring moet je toch zelf opdoen. Met je autorijbewijs mag je ook met een 50cc rijden dus is het naar logisch dat dat ook net een 125cc mag. Er is nauwelijks verschil tussen een 125 en een vaak opgevierde 50. Met de 125 nag je tenminste overal op de weg ipv hsoms weg soms fietspad, wat een 125 veel veiliger maakt.

Het werkt in veel Europese landen zO en er zijn geen cijfers die bewijzen dat dit gevaarlijk of secht is. De Nederlanders die hier beweren dat het niet goed is zijn gewoon stikjaloers dat zij zo veel moeite hebben moeten doen voor dat papiertje.

Als iedereen een rijbewijs moet halen wirdt het mijns inziens zelfs gevaarlijker want als je dantoch je rijbewijs moet halen ga je natuurlijk geen trage 125 kopen maar minstens een 300 of veel meer, zodat je ook eens de snelweg op kan of eens iemans voorbij kan steken met alle gevolgen van dien.

Weg met de jaloezie en de 125 met autorijbeijs Europees maken. Dat zou beter en logischer zijn. Dan kan ik ook eens naar het buitenland met de mijne ;)

:^

Ik ben er al jaren voorstander van.
Maar dan wel pas na 2 jaar het B rijbewijs te bezitten.
Ik post het meest in de 11kW deel hier op het forum en daar zijn aardig wat Belgen die met een B rijbewijs rijden. In Spanje kan het ook al jaren.
Die 125cc's zijn begrensd tot 11kW en dat is echt niet moeilijk om op te rijden, hoor. Maar een korte cursus van 4 uur vind ik wel een goed idee.
Niks mis mee, zou hier ook moeten mogen, vind ik.
 
en op een 125cc betaal je in Belgie geen verkeersbelasting nog één van de redenen waarom de moto verkoop in Belgie zo de hoogte is ingeschoten.
Het zijn wel allemaal namaak Vespa's of Honda Dax'kes maar het telt mee.
 
Lijkt me geen goed plan als ik alleen al zie hoe idioot die gastjes van 18 op hun 50cc brommers rijden. Laat staan 125'ers, gaan ze die opvoeren ook nog.
Heeft meneer de agent zijn handen vol aan straks. Ik zie het al voor me al die 125cc's op de rollerbank.... _O-
Dit dus. De gemiddelde petje/bontkraag scooterrijder gedraagt zich al als een malloot op een (voor de wet) brommer, laat staan op een 125cc
 
Dit dus. De gemiddelde petje/bontkraag scooterrijder gedraagt zich al als een malloot op een (voor de wet) brommer, laat staan op een 125cc

Maar met 125cc ben je daar misschien wel eerder van af. :P
Overigen is dit topic uit 2012, en niet heel relevant meer (vanuit de overheid gezien).

Ze willen nu alle scooters op de rijbaan. En daar hebben wij allemaal last van.
 
Maar met 125cc ben je daar misschien wel eerder van af. :P
Overigen is dit topic uit 2012, en niet heel relevant meer (vanuit de overheid gezien).

Ze willen nu alle scooters op de rijbaan. En daar hebben wij allemaal last van.

Dat maakt het net relevanter dan ooit. Als de scooters dan toch allemaal op de rijbaan moeten kunnen ze maar beter 80 rijden en met de flow meekunnen dan 50 rijden zodat iedereen zich op hen ergert en voorbij wil steken op de gekste plaatsen.
 
Dat maakt het net relevanter dan ooit. Als de scooters dan toch allemaal op de rijbaan moeten kunnen ze maar beter 80 rijden en met de flow meekunnen dan 50 rijden zodat iedereen zich op hen ergert en voorbij wil steken op de gekste plaatsen.

Alle scooters betekend, ook die snorscooters.

Overigens had ik het een goed idee gevonden....
Wie durft heeft een lagere drempel en wie niet durft blijft net als nu in dat hok zitten.
 
Voor een hoop automobilisten is het ook goed om te ervaren hoe het is als brommer/motor rijder op de weg. Dat is nu ook het probleem, een hoop mensen zijn eerst begonnen met en brommer/scooter op hun 16de en hebben meer ervaring met het verkeer en ook meer verkeersinzicht. Ze kunnen beter gevaarlijke situatie's inschatten (en zeker op een kwetsbare brommer word je daar erg goed in). Als je daarna auto rijd (of motor) heb je al een voorsprong.

We krijgen nu een generatie die dat heeft overgeslagen, want scooter rijbewijs = duur. En een jaar later mag je autorijden. Maar die mensen zullen in hun auto's ook minder rekening houden met de motorrijders door hun gebrek aan ervaring. Vind ik persoonlijk dat het er wel gevaarlijker op word.

Maar op de manier hoe je nu een motorrijbewijs moet halen is kort gezegd debiel. Als ze dit gaan invoeren moeten de regels voor de motorrijbewijs ook op de schop. Maar het is wel een goed idee, en het zal ook een goeie economische boost zijn voor de motorbranche.
Denk vooral in grote steden dat dit positief zal uitpakken, die mensen die nu een snorbrommer rijden (waar zoveel klachten over zijn) zullen nu tussen de auto's door met een motorscooter rijden. Schaf dan ook direct de snorbrommertjes af en je bent direct van het gezeik af.
 
Laatst bewerkt:
Ze kunnen beter gevaarlijke situatie's inschatten (en zeker op een kwetsbare brommer word je daar erg goed in). Als je daarna auto rijd (of motor) heb je al een voorsprong.

De brommeraars die ik zie kleven of rijden zonder licht, moeten blijkbaar nog ervaren dat zoiets niet heel verstandig is? Ze beseffen zich niet kwetsbaar te zijn.

@MetalPe; Onze overheid zal nooit voor 125cc kiezen. Dus scooters waarschijnlijk op de rijbaan en een doppie op je kop op zo'n 25km-snorgeval.
 
Omdat bepaalde personen zich mogelijk misdragen op een 125cc zou het in Nederland verboden moeten blijven terwijl het in bijna alle andere Europese landen prima gaat? En diezelfde personen gedragen zich opeens wel keurig in een GTI?

Ik proef vooral een "ik heb hard voor mijn A-rijbewijs gewerkt, dus dan mogen andere niet zomaar op een 125cc rijden, dat ze er ook maar voor betalen" en "wij motorrijders zijn verkeersdeelnemers van het superieure soort, zo'n 125cc is echt een moordwapen voor normaalstervenden(what's in a name?)". Beetje huiliehuilie allemaal.

125cc (en max. 11kW) met je B-rijbewijs? Moet in mijn ogen prima kunnen, eventueel met verplichte 2 tot 4-urige praktijkcursus.
 
We komen ze hier af en toe wel eens tegen, die 125cc Belgen.
Meestal splinternieuwe motor scooters , meestal man+vrouw op dezelfde kleur :)
( wat hebben ze daar toch mee ? )

Komen ze even vanuit belgenland naar de Zeeuwse kust een pintje vatten.

Dit spul wil je écht niet op doorgaande wegen hebben.
Die 125 kamikazi's rijden op z'n gemakje 60 ( mooi weer!! slippers !!! ) op hun brommertjes
over N-wegen.

De slimme belgen zie je niet, die pakken binnendoor, dan gaat het prima. ( en word je niet zowat standrechtelijk geëxecuteerd door de mede weggebruikers die naar huis willen. )
 
Laatst bewerkt:
We komen ze hier af en toe wel eens tegen, die 125cc Belgen.
Meestal splinternieuwe motor scooters , meestal man+vrouw op dezelfde kleur :)
( wat hebben ze daar toch mee ? )

Komen ze even vanuit belgenland naar de Zeeuwse kust een pintje vatten.

Dit spul wil je écht niet op doorgaande wegen hebben.
Die 125 kamikazi's rijden op z'n gemakje 60 ( mooi weer!! slippers !!! ) op hun brommertjes
over N-wegen.

De slimme belgen zie je niet, die pakken binnendoor, dan gaat het prima. ( en word je niet zowat standrechtelijk geëxecuteerd door de mede weggebruikers die naar huis willen. )

Haha hier neem je de Zondagsrijders eruit die niet in deze regeling vallen maar die een motorrijbewijs hebben. Met enkel een autorujbewijs mag je met een 125cc immers niet de NL grens over. Bovendien zijn Belgen verplicht beschermende kleij aan te hebben en zijn de Belgische 125rijders doorgaans beter beschermd dan de Nederlandse, die wel met slippers migen rijden.

Kromme vergelijking dus. Ik zal ook maar zwijgen over de Nederlanders (ik woon op de grens) die de regels niet kennen in B en met hun auto op de fietspaden parkeren en wegens het niet kennen van de regels dus maar op alle wegen 60 rijden (in zone 70 en 90). Ik kom ze dagelijks tegen of steek ze voorbij.
 
Nope, ik pak precies de goeie eruit, DE doelgroep waar we het over hebben.
Scootertje kopen en naar de kust rijden.

Deze helden weten namelijk niet , of .. negeren.. dat ze in .nl niet mogen rijden.
Heb ze wel eens gesproken, omdat het mij ook opviel dat ze geen geel hesje aanhadden
zoals de *rest* van de Belgen , en , inderdaad... op slippertjes reden.


Dat Belgen inderdaad wat moeite hebben met op het juiste moment inhalen is bekend,
die kentekenplaat is niet voor niks rood met wit :)
( welke kleur heeft een blinde stok ? )

Of over die wieler terroristen die bij ons komen rijden, omdat ze anders met hun gat van
hun race fietsje trillen op de Belgische wegen.
Jammerlijk niet doorhebbend dat niet iedereen zo gecharmeerd is van Contador wannebee's.


Maar jullie benzine is wel lekker goedkoop , dat dan weer wel :)
 
Dat stelletje illegale rijders is niet representatief voor alle 125 rijders.. Als je hier een paar km zonder hoge schoenen rijdt sta je al naast de weg met 2 blauwe vestmansen bij je. Hier in de buurt zijn ze daar heel streng op.

Kort samengevat:
1 we moeten niet veralgemenen
2 als je hier weer benzine komt tanken, breng mij dan wat satébroodjes mee. Die krengen kennen ze hier in de winkels niet.
 
No problem ( hoop ook dat de knipoog ook duidelijk was )

Maar dan laai ik wel weer wat echte majo terug, want tja..
Dat kunnen de buren toch echt beter maken.

Praat me niet over petjes.. grensbewoner , bietenchauffeur.. 3 of 4 keer op een nacht
over Antwerpen Liebkenshoek tunnel..
Die gasten moeten écht eens een andere hobby zoeken daar :) :)

Trouwens.. zwaantjes..
Wist je, tot m'n eerste controle in België , dat ik niet wist dat dat geen
aardige naam was voor Politieagenten in België ?
Daar kunnen ze dus niet mee lachen :P
 
Laatst bewerkt:
Van mezelf moet ik eigenlijk wel beginnen met zeggen dat ik bijna 3000 euro kwijt ben geweest aan rijbewijs + motor terwijl ik als student het moest betalen van mijn bijbaantje. Dan zit de motor zelf er nog niet bij. Komt nog een mooie 3000 euro bovenop (dit kan uiteraard altijd goedkoper conform je eigen eisen).
Bij het idee dat elke persoon zomaar op een 125 mag stappen krijg ik alleen hier om al de kriebels.

Maarrrr hier gaat het natuurlijk niet om. Het gaat erom of het veilig is of zou zijn dat iedereen met een B rijbewijs een A1 motor mag rijden.

Ik ben een normale 'vreemde' jongen die voor zijn motor gegaan is als eerste vervoersmiddel. Ik rij er elke dag op. Ik rij door weer en wind en niet enkel van mijn huis naar school, maar ook langere ritten. Met of zonder passagier. Over snelweg, binnenwegen, boerenwegen, stad, noem maar op. Nu 1 jaar en 10 maanden verder heb ik er meer dan 16.000 kilometer op zitten.
Waar je op de weg zit maak je dingen mee. Van de provincies heb ik enkel Limburg, Groningen en Friesland niet gezien op de motor. bladiebladiebla en nog meer dingen over hoeveel ik dan wel dan niet meegemaakt heb.

Overigens ben ik van mening dat een (A1) 125cc gevaarlijker is dan een (A2) 500cc.

Tijdens afgelopen 2 jaar ben ik veel dingen tegengekomen waardoor ik het niet verstandig vind dat elke droplul zomaar op een 125cc mag stappen. Een cursus zal in mijn ogen niet voldoende zijn om plaatsbepaling(hier schort het overigens bij 80% van ALLE motorrijders aan imo) en gevaren te leren inzien. Ook hiermee kan je verkeer ontregelen door stomme acties of niet voldoen aan verwachtingen van andere weggebruikers.
Verkeer gaat dan ook om verwachtingspatronen. Niet alleen je eigen verwachtingspatroon maar vooral de verwachting die andere mensen van jou hebben. Andere mensen zijn er namelijk met meerdere dan jij. Hier moet je beheerst mee om leren gaan. Een 125cc gedraagt zich echt als motor, maar met een aantal gebreken. En juist deze gebreken moet je leren opvangen om duidelijkheid naar medeweggebruikers te geven.

Ik heb er ook weinig vertrouwen in dat de buurvrouw die net haar autorijbewijs gehaald heeft zich op een nette vlotte manier door het verkeer beweegt met een motor. Of de kassadame, mijn leraar pathologie, mijn zus enz.
 
:/ :/

Het wordt met de dag gekker !!

Rai vereniging en de Bovag organisatie willen bij het behalen van het autorijbewijs gratis, voor niks, geen examen, geen les, geen bijzondere verrichtingen, geen extra theorie, dus gewoon als kadootje, een rijbewijs voor motoren tot 125 cc erbij geven.

En ons maar wijsmaken dat het toch alemaal zo gevaarlijk is, dat het motorrijbewijs daarom in 3 stappen moet, dat we gele vestjes moeten dragen en veilige kleding enz.

Wat vind jij ervan?

Wat ik ervan vind:
Nou, ik heb ook een voorstel; Rai Vereniging en Bovag afschaffen. Komen met het ene na het andere onznnig idee.
Eerst wilden ze APK voor motoren (= geld plukken) en nu het 125 cc motorrijbewijs vrijgeven (veel geld verdienen met de verkoop daarvan!).
Dus stel .... je rijdt geen brommer (dus geen brommercertificaat), je haalt je autorijbewijs en mag dan meteen ook op een 125 cc door het verkeer gaan crossen.

Ik heb nog een ander voorstel: als wij nou eens beginnen die Rai boycotten en ook de motorzaken duidelijk te maken dat we elders gaan kopen als ze bij die Bovag nonsens blijven aangesloten.

Ook Bovag garantie vind ik zo een wazig iets, zeker voor motoren. Ik denk dat we prima in staat zijn om bij de motorzaak 3-6 of anders mnd VOLLEDIGE garantie te bedingen, evt.met kilometerbeperking. In plaats van een garantie die als het een keer nodig is maar een beperkt deel van de schade aan je motor dekt.

Ik haat die lui met hun slimmigheidjes .... :N :N :N

:W :W

Ik vind het een goed idee. Meer mensen op de motor is altijd ene goed idee. 125cc stelt niet zo veel voor. Hopelijk gaan dan meer mensen een lichte scooter rijden, scheelt een hoop files.
 
Terug
Bovenaan Onderaan