Motorrijbewijs (A1/A2) - 19/20jr

cb95

Rookie
1 feb 2015
3
0
Hi,

Ik heb een korte vraag over het motorrijbewijs (A1/A2).

Vorig jaar juli (2014) ben ik gestart met lessen voor het A1 rijbewijs, toen heb ik de theorie in één keer behaald, net als het AVB (voertuigbeheersing) examen.
In november (duurde allemaal lang voordat e.e.a. geregeld was via de rijschool/CBR).....heb ik examen AVD (verkeersdeelneming) gedaan. Helaas toen op één onderdeel gezakt (eerst achterrem ipv voorrem een aantal keer...), verder ging alles perfect... : )
Nu kan ik in februari 2015 weer mijn AVD examen voor de motor (A1) afleggen.
Wanneer ik deze behaald heb (daar ga ik in dit topic dan even vanuit), ben ik dus in het bezit van een A1 rijbewijs.
Op het moment van het behalen van mijn A1 rijbewijs ben ik 19.5 jaar oud.

Nu las ik op de site van het CBR dat er tussen A1 en A2 minimaal 2 jaar moet zitten, maar als ik bijvoorbeeld op mijn 19e het A1 rijbewijs heb behaald, en daarvoor examens heb afgelegd, kan ik dan op mijn 20e al examen doen voor het A2 rijbewijs?
Online zag ik dat je minimaal 20 jaar moet zijn voor het behalen hiervan.

Uit de informatie op de website van het CBR maak ik dus op dat ik vanaf mijn 20e direct examen kan doen voor het A2 rijbewijs.
Kan dit ook wanneer ik A1 al eerder behaald heb (dan staat er namelijk opeens iets over het minimaal 2 jaar bezitten van het rijbewijs)?

Alvast bedankt!
 
Het minimaal 2 jaar bezitten van het A1 rijbewijs om A2 te halen hebben ze begin vorig jaar al afgeschaft dus je mag op je 20e gewoon al beginnen met lessen voor A2, hiervoor moet je dan dus wel weer examen gaan doen.
Aangezien je de theorie ook minder dan een jaar geleden heb gehaald zal deze waarschijnlijk nog geldig zijn op het moment dat je af rijd voor A2 dus deze hoef je niet meer te doen.

Ik zit zelf ongeveer met dezelfde situatie dat ik vorig jaar zomervakantie mijn A1 gehaald heb en ik over een half jaar voor A2 op mag.
Tijdens mijn lessen is mij toen verteld dat als ik voor A2 wil afrijden ik alleen nog maar het AVD examen hoef te doen omdat mijn examen AVD dan nog geldig zou zijn.
Of dit klopt durf ik niet te garanderen maar zo heeft mijn instructeur het mij toen verteld.
Je theorie certificaat is sowieso 18 maanden geldig dus die hoef je dan niet meer te doen.
 
Laatst bewerkt:
Theorie examen hoef je sws niet meer te doen als je deze al gehaald hebt.
alleen avd examen doen en je hebt je A2 rijbewijs.
 
Volgens mij is er een verkort avd examen om te upgraden. Daarvoor moet je wel 2 jaar je huidige niveau hebben.
Als je direct als je 20 bent wilt upgraden moet je gewoon de normale avb en avd examens doen.
 
Het zit zo:
je kan als 17/18 jarige beginnen te lessen voor het A1 rijbewijs zoals ik dat heb gedaan. En 1 augustus dit jaar heb ik mijn A1 rijbewijs 2 jaar en ga ik op voor A2. Aangezien ik dan mijn A1 al 2 jaar in bezit heb krijg ik vrijstelling op AVB en theorie hoef ik ook niet te doen. Ik hoef alleen maar een paar lessen te volgen om ff te wennen aan de zwaardere motor en kan daarna direct op voor AVD examen met een paar AVB oefeningetjes erin verwerkt (schijnt). In jouw geval heb je je A1 geen 2 jaar in bezit gehad en dus als jij op je 20e op wilt voor A2 dien je evengoed weer AVB opnieuw te doen (dus apart van het AVD examen) en theorie kan je miss wel evengoed nog overslaan want die is 1 jaar geldig dacht ik.
 
Volgens mij is er een verkort avd examen om te upgraden. Daarvoor moet je wel 2 jaar je huidige niveau hebben.
Als je direct als je 20 bent wilt upgraden moet je gewoon de normale avb en avd examens doen.

En voor dat 'tussentijdse" examen mag je vervolgens weer een aantal lessen nemen om alle regeltjes opnieuw te leren en je slechte gewoontes af te leren.

Want bij het CBR is de AVD toets gewoon even streng als je eerste examen, (ze houden dus geen rekening met je rijervaring die je al hebt)
 
Beste mensen,

Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden! : )

Om het even officieel na te vragen (je weet maar nooit) heb ik de vraag neergelegd bij het CBR en Rijbewijs.nl (site van het RDW).
Zodra ik een reactie heb zal ik deze hier posten, dan hebben toekomstige lezers er ook iets aan.
 
Laatst bewerkt:
Hierbij de reactie van het CBR:
A2 rijbewijs behalen nadat u uw A1 rijbewijs behaald heeft
Het klopt dat u vanaf uw 20e het A2 rijbewijs kunt behalen. U geeft aan dat u op uw 20e dan 6 maanden het A1 rijbewijs in uw bezit heeft. In uw geval kunt u dan vanaf uw 20e het AVB + AVD examen afleggen voor het A2 rijbewijs. Voor het A2 rijbewijs hoeft u dan ook geen theorie-examen af te leggen.

Wij gaan er vanuit u zo voldoende te hebben geïnformeerd

Met vriendelijke groet,

CBR Klantenservice
T 0900 0210
I www.cbr.nl
 
Laatst bewerkt:
ter correctie/aanvulling: Theorie voor rijbewijs A is 1,5 jaar geldig. betekent zoveel als dat je binnen 1,5 jaar Avb en Avd gehaald moet hebben. Avd moet je dan wel binnen 1 jaar na het behalen van Avb in de tas hebben, anders moet Avb weer opnieuw. denk er ook even aan dat je Eigen Verklaring (mbt gezondheid) ook maar 1 jaar geldig is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan