Motorrijbewijs halen

Djeemz

Rookie
9 okt 2019
1
1
Hoi , graag stel ik me eerst even voor. Ik ben den Djeemz en ben 43 jaar. Ik wil in het voorjaar 2020 mijn rijbewijs A behalen en dan gaan genieten van het rijden met de motor.Toch stuit ik al meteen op een probleem. Ik ben Belg maar woon in Nederland. Ik heb In België mijn rijbewijs B (auto) behaald in 1997. Nu wil ik voor mijn A rijbewijs gaan maar ik weet niet of ik dit moet behalen in NL of in Belgie? Mijn huidig autorijbewijs heeft in de bovenhoek een europese vlag met NL in... Als ik naar de rijschool bel in NL moet ik het in Nl behalen en als ik naar de rijschool bel in België zegt men dat ik het in B moet behalen... Nou weet ik het effe niet meer...
Wie kan me de juiste info geven aub?
 
Zie,
Dus als je nog geen 15jaar in Nederland woont moet je het in België halen.Als je al sinds 97 hier in Nederland woont of langer dan 15 jaar had je
ook het B rijbewijs al om moeten zetten in een Nederlands rijbewijs,maar dat is het al zo te lezen,dus zou je voor het A rijbewijs in Nederland examen moeten doen.
 
Laatst bewerkt:
:W Djeenz
full
succes
:]
Als je ook een icoon wilt of resizen, even hier vragen. :)
full
 
Zie,
Dus als je nog geen 15jaar in Nederland woont moet je het in België halen.Als je al sinds 97 hier in Nederland woont of langer dan 15 jaar had je
ook het B rijbewijs al om moeten zetten in een Nederlands rijbewijs,maar dat is het al zo te lezen,dus zou je voor het A rijbewijs in Nederland examen moeten doen.
Dat is geen antwoord op zijn vraag.
Er staat alleen dat je je buitenlandsche rijbewijs in Nederland 15 jaar mag gebruiken.

Bel het CBR met je vraag om zekerheid te hebben.
 
Dat is geen antwoord op zijn vraag.
Er staat alleen dat je je buitenlandsche rijbewijs in Nederland 15 jaar mag gebruiken.

Bel het CBR met je vraag om zekerheid te hebben.
Ja dus houd dat in dat hij als houder van een buitenlands rijbewijs nooit in Nederland een A rijbewijs kan halen,
dat moet hij dan in België doen,maar de TS heeft al aangegeven dat hij al een NL B rijbewijs heeft dus moet hij in
Nederland een A rijbewijs halen.Een beetje doordenken valt niet mee he :P
 
Ja dus houd dat in dat hij als houder van een buitenlands rijbewijs nooit in Nederland een A rijbewijs kan halen,
dat moet hij dan in België doen,maar de TS heeft al aangegeven dat hij al een NL B rijbewijs heeft dus moet hij in
Nederland een A rijbewijs halen.Een beetje doordenken valt niet mee he :P
Dat kan wel want daarna moet je sowieso al een ander rijbewijs aanvragen wat dan meteen een nl-rijbewijs is.
 
Dat kan wel want daarna moet je sowieso al een ander rijbewijs aanvragen wat dan meteen een nl-rijbewijs is.
Dat is niet relevant want de ts heeft al een NL B rijbewijs.
Rijbewijs halen Toon alle vragen
  • Moet ik ook een Nederlandse nationaliteit hebben om een Nederlands rijbewijs te verkrijgen?Open
    Nee, dit hoeft niet. U moet wel ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente als ingezetene. Daarnaast moet u in het bezit zijn van een Nederlandse of EU-nationaliteit of in het bezit zijn van een van de volgende verblijfsvergunningen:
    • Type I: regulier bepaalde tijd
    • Type II: regulier onbepaalde tijd
    • Type III: asiel bepaalde tijd
    • Type IV: asiel onbepaalde tijd type EU/EER, gemeenschapsonderdaan
  • Kan ik mijn rijbewijs halen als ik net in Nederland woon?Open
    Op het moment van aanvragen moet u in Nederland woonachtig zijn en ingeschreven staan bij een gemeente in Nederland. Daarbij moet u al 185 dagen in Nederland woonachtig zijn geweest in het voorafgaande jaar , gerekend vanaf de aanvraagdatum. Ook volstaat het als u tenminste zes maanden staat ingeschreven aan een in Nederland gevestigde universiteit, school voor middelbaar, voortgezet of hoger beroepsonderwijs of andere school voor middelbaar, voortgezet of hoger onderwijs.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan