Motorrijbewijs, Licht of zwaar?

guan

Rookie
13 sep 2004
4
0
Amsterdam
Ik zit te dubben om binnenkort mijn motorrijbewijs te halen. Ik heb nu de tijd en het geld ervoor dus voor mij is het een geschikt moment.

Waar ik echter over twijfel is of ik voor zwaar of licht zou moeten gaan. Ik ben 22 en een vij licht persoon (55kg, 171cm lang). Is het voor mij verstandig om te leren op een zware motor of zou mij dit problemen opleveren tijdens het lessen? Het idee dat ik 150-190kg onder controle moet houden lijkt me in de eerste instantie niet bepaald fijn. Ik heb al gezien dat sommige scholen min of meer dezelfde motor aanbieden met alleen net wat meer vermogen dus dan zou het weinig uitmaken denk ik.

Nog een tweede vraag, ik zie op internet paketten met 20 oplopend tot 40 lessen. Nu heb ik al 2,5 jaar mijn rijbewijs met ongeveer 30.000km ervaring, waar kan ik het beste voor gaan?

Wie heeft goede ervaringen met rijsscholen in Amsterdam? Ik zat zelf te kijken naar:

- Auto En Motorrijschool Scorpio
- Verkeersschool Gerritsen
- Verkeersschool Jan Blom

Dit vanuit de slagingspercentages van http://www.rijschoolgegev...eid=1&examenplaats=30

Ik heb het eea op het forum gezocht maar mijn vraag kon ik niet echt vinden, daarnaast zou ik persoonlijker advies prettig vinden.
 
Deze post ken ik van ergens ;) Crosspost !!! :+


FragDaddy heeft het op GoT al mooi uitgelegd.
Als je toch al 21 bent gewoon voor zwaar gaan. Dat gewicht enzo maakt niet zoveel uit, want het "zware" gaat hierbij over het vormogen van de motor + en - 25kW.
Ga je nu voor licht, dan ga je tot je 24ste (ben je binnen 2 jaar dacht ik) op een lichte motor moeten rijden.

Ik ben op zwaar begonnen en ben m'n divi van 60pk inmiddels als "saai" aan het vinden. Vermogen went namelijk sneller dan je denkt.
 
Laatst bewerkt:
Simpel! :X :X

Voor het "gewone" zware rijbewijs gaan! :]

En als je die hebt,...een relatief lichte motor kopen!!

Het is natuurlijk stom om een licht rijbewijs te gaan halen als je dat niet hoeft!

Dat is net zo als,.....weet ik eigenlijk niet,...maar gewoon stom :+
 
Het verschil tussen een 'lichte' en een 'zware' motor zit 'm vooral in het vermogen (25kW) en niet in het gewicht. Veel rijscholen lessen gewoon op twee versies van dezelfde motor, dus dat maakt qua gewicht geen r*k uit.

Gewoon zwaar lessen, dus. Je beperkt jezelf erg in je keuze mogelijkheden als je licht afrijdt en het kost je niks meer om zwaar af te rijden.

En dan na je examen een SM kopen ofzo, die zijn licht. :P
 
Licht of zwaar slaat niet op het gewicht van de motorfiets, maar op het vermogen.
Gewoon een zwaar rbw halen dus.
:^

En wat betreft het gewicht denk ik zelf dat je eigen gewicht niet zoveel uitmaakt want of je nou 180 of 250 kilo laat vallen, houden doe je het dan toch niet meer ;)
 
Licht of zwaar slaat niet op het gewicht van de motorfiets, maar op het vermogen.
Gewoon een zwaar rbw halen dus.
Ik dacht dat het op het gewicht van dat rose papiertje slaat. :?

Volgens mij wordt een zwaar rijbewijs op dikker papier gedrukt. O-)
 
Nog een tweede vraag, ik zie op internet paketten met 20 oplopend tot 40 lessen. Nu heb ik al 2,5 jaar mijn rijbewijs met ongeveer 30.000km ervaring, waar kan ik het beste voor gaan?


Ik heb het eea op het forum gezocht maar mijn vraag kon ik niet echt vinden, daarnaast zou ik persoonlijker advies prettig vinden.

Ikzelf heb precies hetzelfde.
Heb nu 3 jaar mn rijbewijs en merk dat het makkelijker is als je met de motor het verkeer in gaat.
Je hebt al genoeg ervaring en kan je meer concentreren op het rijden zelf.

Wat je nu vooral moet leren zijn de bijzondere verrichtingen op de motor.
Hier gaat het meeste tijd inzitten.

Met de vraag hoeveel lessen je nodig hebt zou ik zeggen tussen de 25 en 35 lessen.
Kunnen er ook meer zijn.
Hangt er natuurlijk net vanaf hoe je rijd op een motor, want dat is toch echt niet te vergelijken met een auto ;)

Ik zou zeggen neem ergens een proefles waar je denkt te gaan lessen.
Meestal kunnen de rij instructeurs bepalen hoelang je er ongeveer over gaat doen
 
Absoluut voor een zwaar rijbewijs gaan. Je bent 22 dus heb je geen beperkingen op dat gebied. Lichaamsbouw speelt in principe geen rol.

Het aantal lessen zal tussen de 15 en 35 liggen, afhankelijk van hoe goed je bent. Gezien je rijervaring zal rijden in het verkeer niet zon probleem zijn.

Dus: doen! :)
 
Het verschil tussen een 'lichte' en een 'zware' motor zit 'm vooral in het vermogen (<25kW tegen >25kW) en niet in het gewicht. Veel rijscholen lessen gewoon op twee versies van dezelfde motor, dus dat maakt qua gewicht geen r*k uit.

Meestal schelen die 2 zelfs niet zoveel. De eerste les had ik op een cb500 < 25kW en de 2de op 1 erboven. Qua rij-eigenschappen is er totaal geen verschil tussen. Je merkt het alleen bij het optrekken enzo dat de lichte ietwat minder gaat. En dat je op de snelweg even doet over 100 -> 140 (ja, we gingen meestal sneller dan 120 :+ )
 
Ik les zelf bij Gerritsen in Amsterdam.
Hele relaxte instructeurs, (2), die er zelf met een motor achter rijden, lijkt me ook niet geheel onbelangrijk.
En zwaar of licht heeft niks met het gewicht te maken, maar met vermogen.
Succes met de keuze die je gaat maken!
 
Zeker voor zwaar gaan, want dan kun je altijd nog een <25kw motor gaan rijden...en een "lichte (<25kw)" motor kan ook nog 180 kilo wegen...en als het kan zou ik zelf voor een instructeur/rijschool kiezen die zelf meerijden op de motor! is makkelijk voordoen e.d.

Succes!

ohja...aantal lessen...kan vanaf een stuk of 10 (heb er zelf 15 gehad) maar kan uitlopen tot ehhh ja, tot je geld op is :? maar zou zeggen 35 moet toch wel lukken...
 
Heey een bekende post :+
Als ik jou was zou ik meteen zwaar gaan lessen!

Ik heb zelf op een lichte motor moeten lessen, maar daarna wel een begrensde zware motor gekocht. Ook ik weeg niet veel maar ik heb er geen last van ondervonden, de motoren zijn toch bijna even zwaar qua gewicht!
 
Laatst bewerkt:
hmmm je ziet gelijk wie er hier nog meer op GoT zitten ;)
Maar ik zou idd ook gewoon voor zwaar gaan, je kan altijd op een 400cc oid gaan rijden.
 
Lijkt wel zoiets als voor koekblik Automaat->Schakel
eigenlijk schiet je jezelf in je poot als je jezelf mogelijkheden ontzegd
puur omdat een bepaald gedeelte te moeilijk lijkt: Oefening baart kunst
 
licht of zwaar kan ik je geen advies geven, ben zelf nog verplicht om licht te rijden, maar ik merk geen verschil met zwaar, ligt meer aan t soort motor volgends mij.

voor rijschool kan ik je scorpio aanraden, daar les ik zelf ook, en heb zelf erg goede ervaringen, en hoor ook niets dan goeds.
 
Bedankt voor alle info en tips! ik ga deze week maar wat scholen bellen en afspraken maken :)


sommige rijscholen hebben een cb250 staan en die is idd lichter dan de cb500. ik heb eerst een aantal lessen op die lichtere motor gereden (instructeur vond me toch wel een klein meisje en om nou meteen op zo'n zware motor te stappen was misschien iets te veel van het goeie) en ben daarna op een zware gaan lessen. gaat prima en ik ga daar ook nu op afrijden. ik vond dat die paar lessen op een lichtere motor wel geholpen hebben.
weet niet waar je woont maar Ben Smit in a'dam noord is ook een hele goeie. dan rij je wel af in zaandam ipv amsterdam.
 
Terug
Bovenaan Onderaan