Motorrijden als 'werk'

Timson

Die hard MF'er
11 mrt 2007
365
1
Zoetermeer
Hoi allemaal,

Even wat achtergrondinformatie om mee te beginnen; ik ben Tim, 29 jaar en ik werk momenteel als fysiotherapeut in een verpleeghuis. Ik rijd nu ongeveer 4,5 jaar motor waarin ik veel woon-werk rijd en ook op vakantie ben geweest en af en toe een tour ritje maak.

Ik ben op zoek naar tips/advies over een mogelijke switch van carrière. Ik ben de laatste tijd niet gelukkig in mijn huidige werk en merk dat de energie daar helemaal op raakt. Als ik dan denk aan wat voor werk ik echt heel graag zou willen doen en waar ik energie van zou krijgen, kom ik gelijk bij motoren uit. Specifiek zou ik heel graag reisleider/instructeur zijn bij bijvoorbeeld een bochtentraining in het buitenland die veel op internet worden aangeboden door organisaties.

Nu ga ik daar de komende tijd onderzoek naar doen wat er precies voor nodig is om dit uiteindelijk werkelijkheid te maken, maar ik dacht; een topic maken op MF waar mensen mogelijk tips of advies kunnen geven kan natuurlijk altijd!

Hier mijn huidige plan van aanpak:
- Zelf een bochtentraining in het buitenland beleven
- Organisatie mailen die dit soort tours aanbied over wat er precies voor nodig is en hoe ik dit kan bewerkstelligen
- ???

Zijn er hier mensen die een soortgelijke baan hebben en mogelijk tips hebben hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Alvast bedankt!
 
Volgens m''n rij instructeur was het vooral lange slopende dagen , in weer of geen weer.
Leuke baan , maar z'n privé motoren raakte hij sinds ie instructeur was , met geen vinger meer aan.
 
Carrièreswitch is makkelijker als je niet te ver weg raakt van je huidige stiel.
Ik dacht dus medisch en dan kwam dus tot motorambulance, en ik weet niet waar je woont maar in Nijmegen zijn ze er weer mee gestopt.
https://jvz.nl/app/uploads/2017/05/gelderlander-03-09-2015.pdf
Misschien elders in NL.
Ikzelf heb wel eens gedacht aan wegenwacht op de motor, maar denk eerlijk gezegd dat het daar niet meer van gaat komen.
Rijkswaterstaat heeft volgens mij ook weginspecteurs die motor rijden?

Edit: misschien is fysiotherapeut in een verpleeghuis toch nog wel een studie weg van ambu broeder.
 
Daarom combineren met ander werk !
Leuk als bijbaan. Maar 40 uur in de week ?
En hoe zie je het in de maanden November t/m Maart ? Dagelijks een ander droog regenpak ? En dan is motorreisleider of (bochten) instructeur ineens niet zo leuk. Dat vinden je potentiële cursisten ook niks, dus geen aanmeldingen in deze periode.

Ik denk dat t lastig is !

Motorpolitie is wel een mogelijkheid....maar volgens mij kun je pas na een jaar of 10 “standaard” agent te zijn geweest je gaan specialiseren.....tot motoragent
 
Motorpolitie is wel een mogelijkheid....maar volgens mij kun je pas na een jaar of 10 “standaard” agent te zijn geweest je gaan specialiseren.....tot motoragent

Dat ligt er sterk aan.

Uiteraard zul je eerst de opleiding tot politieagent moeten doen.
Daarna heb je echt wel een paar jaar nodig om het vak ook in de praktijk te leren.
Je bent als motorrijder tenslotte in eerste instantie altijd alleen, dat moet je wel aankunnen, mentaal maar wellicht ook fysiek.
Na een paar jaar neemt/krijgt iedereen eigenlijk wel een eigen deeltaak, millieu, drugs, zeden, enz enz.
Ik ben na een paar jaar motoragent geworden en heb daar nooit spijt van gehad.
In het begin had ik ook de 'angst' dat door voor mijn werk motor te rijden ik prive de interesse zou gaan missen maar tijdens het werk is het motorrijden een leuke manier van werken en zit het mijn prive motorrijden niet in de weg.

En inderdaad, met slecht weer heb je meerdere motorpakken, ene pak droogt, andere pak draag je.

Rechtstreeks direct motoragent worden is niet mogelijk iig.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik ben me bewust van het feit dat de bochtencursus in het buitenland lastig als enige baan kan fungeren. Ik ben dan ook op zoek naar een ander 'steady' inkomen wat motorgerelateerd is (zoals inderdaad andere cursussen geven). Ik moet zeggen dat motoragent mij wel erg trekt, al weet ik dat je dit niet zomaar wordt en er veel voorwaarden aan zitten. Een vriend van me opperde ook bijvoorbeeld een motorherberg als 'steady' inkomen op een mooie plek en vanuit daar dan zelf de trips seizoensgebonden organiseren. Zo blijf ik nog goed om mij heen kijken wat eventuele mogelijkheden zijn!

Ik denk dat een goede eerste stap sowieso zou zijn om zelf een bochtentraining in het buitenland te doen en daarna in ieder geval kijken wat voor trainingen ik zelf kan volgen qua bijvoorbeeld VRO's en mogelijke certificaten ik kan proberen te halen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal, graag zou ik wil als het mag dit topic open houden, mochten er mensen nog goede tips hebben. Ook kan ik de mensen die het interesseerd (weet niet of het iemand interesseert, maar goed) op de hoogte houden.
 
Hou ons graag op de hoogte, ik ben benieuwd!
Misschien zou motor-koerier een idee zijn, maar dan moet je waarschijnlijk een eigen bedrijf oprichten want er zijn denk ik weinig bedrijven die dat doen.
 
Rij-instructie is geen droog brood in te verdienen, of je moet hele lange dagen gaan maken. Ik ken wel wat mensen die motortrainingen geven, maar die doen dat allemaal naast hun gewone baan. Een aantal werken in het dagelijks leven voor een rijschool, een ander in een motorzaak. Ze doen die trainingen er eigenlijk een beetje bij omdat ze het gewoon leuk vinden, echt rijk ga je er niet van worden. Ze geven bijvoorbeeld een aantal weekenden per jaar een bochtentraining in de Eifel. Dan heb je je eigen onkosten eruit, heb je een leuk weekend gehad en hou je er misschien nog een paar tientjes aan over maar veel meer zal het niet zijn.

Een aantal opties die hier worden genoemd heb ik ook al eens overwogen:

Weginspecteurs bij RWS zitten in ieder geval bij de regio's waar ik heb geïnformeerd niet fulltime op de motor, die wisselen dat af met diensten in de auto.

Motorambulances hebben ze lang niet overal, vaak alleen rondom de grote steden. Voor je als verpleegkundige solo op de motor terecht komt moet je minimaal een aantal jaar ervaring als ambulance verpleegkundige hebben. Dit was best lang, ik dacht wel 10 jaar, maar dat kan inmiddels minder zijn.

Motoragent ben je zoals gezegd niet zomaar, en uiteraard moet het politievak je wel liggen want dat is uiteindelijk waar het om gaat.

Ook bij de Marechaussee hebben ze motoren, maar net als bij de Politie zijn dat geen startfuncties.

In het verleden heb ik ook wel gehoord van motoren bij de bloedbank of orgaantransport, maar ik zou niet weten of ze dat nog hebben. Ik heb ze in ieder geval nog nooit zien rijden.

In de Boswachterij doen ze voor het toezicht ook diensten met electrische motoren, maar studie voor boswachter is nog best pittig met flora en fauna wetten e.d. En ook dan zal het geen fulltime functie zijn.

Eventueel als journalist voor een motor blad of site, maar ik verwacht dat de functies daar ook beperkt zijn en je zal een journalistieke opleiding moeten hebben.
 
mensen als valentino rossi en marc marquez verdienen ook een aardige duit met motorrijden als werk...
 
Voor dat je op een motorambulance zit, moet je toch eerst verpleegkundige worden, daarna SEH verpleegkundige en nog zo wat. Zal inderdaad 10 jaar zijn.

Voor het geven van trainingen op de motor, moet je toch ook eerst rij-instructeur worden. Tegenwoordig moet je dan eerst auto rijles halen en vervolgens motor. En is daar brood in te verdienen? Ik deed wel eens zo een bergtraining. Alle instructeurs waren politieagenten die het er bij deden. Ook de mensen van bijv. www.motorcursussen.nl werken als instructeur (Stefan voor de politie en Nikki geeft ook rijles). Dus ik denk dat het een moeilijk verhaal is.
 
Onderweg naar huis zag ik iemand met een imker hoofddeksel naast een BMW GS staan in Heemskerk. Kennelijk kun je dus ook imker per motor zijn. Misschien is dat wat? :+
 
En vergeet niet dat je bij bergtrainingen ook slachtoffers nodig hebt die er in trappen. }:O
 
Deze post maakt elke bergtraining overbodig:

Rechts houden, rechts houden, rechts houden, dus nooit op de andere weghelft komen of over het midden heen hangen.
Niet luisteren naar enge mannen met snorren op BMW's
Slow in, fast out.
En rechts houden dus.
 
Deze post maakt elke bergtraining overbodig:

Rechts houden, rechts houden, rechts houden, dus nooit op de andere weghelft komen of over het midden heen hangen.
Niet luisteren naar enge mannen met snorren op BMW's
Slow in, fast out.
En rechts houden dus.

Tenzij in UK of een voormalige kolonie waar ze nog links rijden... dan is het links blijven ;)

Maar idd op je eigen weghelft blijven en niet er overheen...
Zie al in de Eifel veel motorrijders die beide banen nodig hebben om een bochtje te nemen,

dan denk ik bij mezelf, tsja,... als je nou op je eigen weghelft bleef bij het maken van die bocht op die snelheid, dan pas kan je motor rijden...
(terwijl ik op mijn gemakje met ongeveer 1/2e a 2/3e van zijn snelheid de bocht wel op mijn eigen weghelft maak)
 
Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat dit een serieus goede opmerking is.


En het is waar, jaren terug heel eind op weg geweest om van hobby ( modelbouw ect ) , werk te maken.
Had de klanten .. bla bla bla.. deed veel custom bouw , verdiensten waren meer als goed.

En op ten duur.. ging de lol er gewoon vanaf ( deed het toen nog "erbij" ) , het MOEST af.. je MOET het zo doen, dat je nog wat verdient ook.
Deed ook grijze import, ging prima.. had er van kunnen leven ( zat op het randje van een opslag ruimte zoeken en het per container te laten komen )

En dan moet je gaan boekhouden .. papierwerk ( grijs was erg donker grijs toen nog ) , alles moet gaan kloppen.

Ben er toen helemaal mee gestopt ( net op tijd trouwens, maar dat is een ander verhaal )

Heeft jaren geduurd voor ik weer eens "met modebouw" bezig ben gegaan , was er totaal op opgebrand.


En was gewaarschuwd, had goed contact met een vent die een bakstenen winkel runde op hetzelfde gebied, en die had het al voorspeld.
"handel zou er zat voor me zijn" , maar op het moment dat het goed loopt, is de lol er echt van af, en is het werk voor je brood.
 
Ik heb ooit van mijn hobby mijn werk gemaakt en het probleem daarbij is dat het na een paar maanden gewoon je werk is geworden.
 
Hou ons graag op de hoogte, ik ben benieuwd!
Misschien zou motor-koerier een idee zijn, maar dan moet je waarschijnlijk een eigen bedrijf oprichten want er zijn denk ik weinig bedrijven die dat doen.
Is heel leuk weet ik uit eigen ervaring, maar dat het niet verdiend weet ik ook. Daarom gestopt omdat huis en gezin meer inkomen vroegen.... 8)7
 
Terug
Bovenaan Onderaan