motorrijden, duiken & vliegen: geen goede comb

Murdock

Die hard MF'er
15 aug 2002
849
0
Bergschenhoek
Hallo Mede MF-ers,

Binnenkort ga ik op vakantie en ga daar met het vliegtuig naartoe.
Sinds ik mijn motorrijbewijs bezit en actief rijdt heb ik last van mijn oren als ik, of duik, of vlieg. Dit komt volgens mij door het gebruik van oordoppen tijdens het motorrijden.(deze haal ik er wel uit tijens het duiken of vliegen B| ) Voor mijn motorcarriere had ik hier geen last van.

Heeft iemand anders hier ook ervaring mee ?

En zou ik hier wat aan kunnen doen... (inzenders met de meest originele oplossing krijgt als hoofdprijs een gebruikt oordopje ;) ) ik verloot er 2. :+
 
Mmmmmm,

Ik rijd nog maar een maand en duik al een aantal jaren, en had twee weken geleden ineens een oorontsteking na het duiken. Misschien toeval, misschien niet.

Vliegen heb ik nog niet uitgeprobeerd, daar kom ik nog wel op terug
 
Heb je ook in een "normale" situatie last van geluid in jouw oren, zoals ruisen of zoemen? als dit zo is noem je jouw probleem Tinitus en moet je ernaar laten kijken door een KNO-arts.

Jouw probleem kan ook een verkleefde of verstopte buis van Eustachius zijn, dan moet je er ook naar laten kijken door een huisarts.

Ik heb beide problemen en dat is zwaar klote, ik ben er makkelijk aangekomen en kom er niet meer vanaf.

succes, Lucas
 
Ik weet niet wat voor oordoppen je gebruikt, maar het kan zijn dat er gewoon oorsmeer in je oor blijft zitten. Tja het klinkt misschien smerig, maar met gebruik van oordoppen druk je dit weer terug je oren in.
Ik ben met m'n huisarts overeen gekomen dat ik beter zo nu en dan mijn oren kan laten uitspuiten dan dat ik een blijvende gehoorbeschadiging oploop. :z
 
Ik heb een flauw vermoeden dat tijdens het inbrengen mijn mijn geluidstepels (oordoppen) mijn oorsmeer, en nu wordt het smerig, naar mijn buis van eustagio wordt geduwd. En dat daardoor mijn trommelvlies zit ingemetseld door oorsmeer van 10 jaar oud :r .

Ik ga as. vrijdag naar de doktor maar bel hem morgen. Keep you in though
 
heeft tarwetijger nou een oordopje gewonnen?
:)
Yuk! :o
Ik heb een flauw vermoeden dat tijdens het inbrengen mijn mijn geluidstepels (oordoppen) mijn oorsmeer, en nu wordt het smerig, naar mijn buis van eustagio wordt geduwd. En dat daardoor mijn trommelvlies zit ingemetseld door oorsmeer van 10 jaar oud :r .
Ik ga as. vrijdag naar de doktor maar bel hem morgen. Keep you in though
Je moet eerst 3 dagen druppels in je oren doen voor ze het uitspuiten...
Jaja, [me]Tarwetijger is ervaringsdeskundige...[/me]
 
Wat voor dopjes gebruik je?
Ik had eerst van die aangemeten dopjes maar daar kreeg ik onwijs pijn me kop van. Nu gebruik ik van die zachte die je tussen duim en wijsvinger rolt. Nergens last meer van :9

En van teruggedrukt oorsmeer :r al helemaal niet...
 
Yuk! :oJe moet eerst 3 dagen druppels in je oren doen voor ze het uitspuiten...
Jaja, [me]Tarwetijger is ervaringsdeskundige...[/me]

Ik stuur mijn oordopje op naar je (gefeliciteerd met de prijs : })
Ik bel mijn doktor morgen en dan hoor ik het wel.
Thanks voor de tip.

Ik hoor net dat er een superhoofdprijs aan zit te komen. 10 jaar aangekoekt oorsmeer in vloeibare vorm !!!!! Voor de tips de tippen
 
Zo kom je nog eens wat te weten over je mede MSG'ers... :)

Ik had altijd al erg veel last met vliegen (vooral dalen, ik kan dan niet eens meer een gesprek voeren door de pijn), maar dat is bij mij niet erger geworden sinds ik motorrij. Ik heb wel eerder van een arts gehoord dat wattenstaafjes eigenlijk ook heel slecht zijn voor je oren, omdat je daarmee ook je oorsmeer weer terugduwt. Die gebruik ik dus ook niet.
 
Wat voor dopjes gebruik je?
Ik had eerst van die aangemeten dopjes maar daar kreeg ik onwijs pijn me kop van. Nu gebruik ik van die zachte die je tussen duim en wijsvinger rolt. Nergens last meer van :9

En van teruggedrukt oorsmeer :r al helemaal niet...

Ik heb van die zachte lange roze (leuk kleurtje). Prima dingen.
 
ik rij al een jaartje, duik al heel wat jaartjes en vlieg ook nog eens veel, maar last van me oren heb ik niet :?

heb door r motorrijde meer last van verkoudheid..en dus problemen bij duiken en vliegen omdat me voorhoofd vol zit met snot en slijm :P

maar een oplossing...hmzzz denk dat je toch niets fout doet hoor :?
 
Zo kom je nog eens wat te weten over je mede MSG'ers... :)

Ik had altijd al erg veel last met vliegen (vooral dalen, ik kan dan niet eens meer een gesprek voeren door de pijn), maar dat is bij mij niet erger geworden sinds ik motorrij. Ik heb wel eerder van een arts gehoord dat wattenstaafjes eigenlijk ook heel slecht zijn voor je oren, omdat je daarmee ook je oorsmeer weer terugduwt. Die gebruik ik dus ook niet.

wattenstaafjes ? wat zijn dat ?
 
ik rij al een jaartje, duik al heel wat jaartjes en vlieg ook nog eens veel, maar last van me oren heb ik niet :?

heb door r motorrijde meer last van verkoudheid..en dus problemen bij duiken en vliegen omdat me voorhoofd vol zit met snot en slijm :P

maar een oplossing...hmzzz denk dat je toch niets fout doet hoor :?

Ik heb gehoord dat Vincent van Gogh ook weinig last van zijn oren had. *D
 
Ik stuur mijn oordopje op naar je (gefeliciteerd met de prijs : })
Ik bel mijn doktor morgen en dan hoor ik het wel.
Thanks voor de tip.
Ik hoor net dat er een superhoofdprijs aan zit te komen. 10 jaar aangekoekt oorsmeer in vloeibare vorm !!!!! Voor de tips de tippen
Op de een of andere manier voel ik me niet echt geroepen om mijn adres prijs te geven. B|

Nb: geinig, dit: : }) had zeker :} ) moeten zijn?
 
Toen mijn dopjes werden aangemeten vertelde de aanmeter ;) Dat mijn oren erg schoon waren en ik gebruik toch al jaaaaaaaren wattenstaafjes.

Duiken deed ik wel, maar mijn buddy kan niet meer '( En daarna ben ik pas gaan motorrijden eigenlijk, dus daar helaas nog geen ervaring mee.
 
hoi, na jaren aangeklooit te hebben met een slecht gehoor met af en toe suizen, pijn en fluiten toch maar eens doorgestuurd naar de KNO arts die een scan gemaakt heeft en daaruit bleek dat er een hele heftige ontsteking achter het trommelvlies zat die op het eerste gezicht niet te zien was, daarna meteen geopereerd met als gevolg 5 maanden thuis zitten revalideren en niet kunnen rijden ( Natuurlijk precies het mooiste deel v/h jaar '( '( '( ) dus ik zou met oorproblemen altijd advies zoeken bij een KNO arts voordat het te erg gaat worden

Ik dacht zelf ook altijd van "zal wel weer over gaan of zo" maar nu toch niet meer
 
EN BEDANKT HÉ!!! ik denk 'effe voor het avond-eten nog op 't motorforum kijken...' krijg je dit allemaal nog ff te lezen! geef mijn protie maar aan Fikkie...
:(











:+
 
Ik gebruik die oordoppen een paar maanden nu en heb vorige week gevlogen....en inderdaad ook voor het eerst last met m`n oren (nooit eerder last van). Bij het duiken had ik ook erg snel last van m`n oren. Geen idee waar het aan ligt, maar heb het nooit eerder gehad en nu met die oordopjes dus wel....
 
volgens mij komt het doordat je motorrijdt je veel in stromende lucht zit.
het gebruik van een oordop zorgt ervoor dat behalve geluid er ook geen (of zeer weinig) lucht kan stromen tussen je oor en bijv je mond.
door gebruik van oorplugs, wordt er druk opgebouwd door o.a. kauwen, slikken en zeker ook de luchtdruk door rijwind, o.a. door lucht langs de helm en over de kuipruit.

hierdoor wordt de buis van eustachius een tikkie vernauwd en je middenoor ook.

daardoor krijg je enorme drukverschillen in je oor en kun je zelfs evenwichtsverlies krijgen behalve de stekende en zeurende pijn in je oor.

er zijn middeltjes voor om de eventuele zwelling door "(nep)verkoudheid" te verlichten zodat de druk alsnog uitgegleken kan worden en je pijn en piepen verdwijnt.

maar feitelijk is het gebruik van oordopjes de oorzaak. daarom moet je in sommige instanties bij explosies ook je mond open doen ipv je oren dicht houden, puur voor de luchtdruk geen schade toe te laten brengen.

mijn advies is om een poosje voor het vliegen en duiken geen oordopjes te gebruiken als je weet dat je er last van gaat krijgen. in ieder geval lang genoeg om de natuurlijke doorgang tussen neus en mond weer open te krijgen.
mijn ervaring leert dat kauwgum knauwen de periode fors helpt te verkorten (wat weer beter is tegen gehoorbeschadiging van het rijden zonder dopjes).

ps. duikers krijgen toch al vaak botvergroeingen van het oor, dus het wordt er allemaal niet beter op.
 
Ik gebruik die oordoppen een paar maanden nu en heb vorige week gevlogen....en inderdaad ook voor het eerst last met m`n oren (nooit eerder last van). Bij het duiken had ik ook erg snel last van m`n oren. Geen idee waar het aan ligt, maar heb het nooit eerder gehad en nu met die oordopjes dus wel....

Zie je wel dat ik gelijk hebt.... Vandaag bel ik mijn doctor op en ik zal wel melden wat hij te zeggen heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan