Motorrijden een kostbare hobby?

Geld maakt niet gelukkig, maar mijn motorfiets maakt mij wel gelukkig en tovert keer op keer een smile op mijn gezicht wanneer ik mij niet goed voel. Ik heb het nodig en dan heb ik maar wat minder maar ik doe tenminste wat ik graag doe.

+1

op goeie dagen is motorrijden extra leuk.
op mindere dagen is motorrijden juist een opvrolijker.
 
Kosten van de motor..

ruweg: 30 c/km,
10 cent brandstof
10 cent onderhoud+banden (garage laten doen)
10 cent waardedaling en overige..

durf niet optellen wat dat dan per jaar is met mijn kilometrage...
 
Ja dat hakt er behoorlijk in.

Wij hebben een periode gehad dat we voor 3 dagen dagopvang 1100 euro netto per maand kwijt waren........Dat is het nadeel als je beiden een goedbetaalde baan hebt. Je krijgt nog amper een toelage. Daar heb je dan voor gestudeerd en heb je een baan waar je langer dagen maakt en vaak ook nog 's avonds werkt. Terwijl jan modaal die elke avond om 17:00 achter de aardappels zit bijna de volle mep aan toelage krijgt.

Daarom moeten we ook stoppen met al die subsidieflauwekul, iedereen regelt (en betaalt) alles lekker zelf.
 
Deel je salaris door de uren die je er insteekt. Het is waarschijnlijk dat jouw uurloon in de buurt komt van jan modaal.

Heel dom dus, meer uren draaien dan je contractueel overeengekomen bent. En dat voor mensen die gestudeerd hebben.
Tenzij jij schriftelijk overeengekomen bent dat deze extra inspanning op een afgesproken punt tot +xxx leidt.

"I will see what I can do, I will do my best" zijn niks meer dan woorden.

In 30 jaar bij een global company, headquartered in the USA heb ik een ding heel goed geleerd:

You get what you accept.
 
Ja dat hakt er behoorlijk in.

Wij hebben een periode gehad dat we voor 3 dagen dagopvang 1100 euro netto per maand kwijt waren........Dat is het nadeel als je beiden een goedbetaalde baan hebt. Je krijgt nog amper een toelage. Daar heb je dan voor gestudeerd en heb je een baan waar je langer dagen maakt en vaak ook nog 's avonds werkt. Terwijl jan modaal die elke avond om 17:00 achter de aardappels zit bijna de volle mep aan toelage krijgt.
Die jan modaal krijgt het ook niet voor niets. Niet allemaal, maar daar zitten ook veel zware beroepen bij. Daarbij heb ik het idee dat bij veel functies voor hoger opgeleiden een vierdaagse werkweek en/of flexibele werktijden / thuiswerken veel vaker een optie zijn. Je betaalt inderdaad mee voor de kinderen van een ander. Aan de andere kant heb je ook de mogelijkheid gehad om te studeren. Ik lees net in een artikel uit 2014 dat volgens de rekenkamer een student die in vier jaar een HBO opleiding afrondt de maatschappij 65k heeft gekost. In die vier jaar heeft jan modaal gewerkt. Als je bewust met je geld omgaat, wat jij blijkbaar doet, dan loont het op termijn wel.

Terug naar het motorrijden. Ik reken het nooit zo uit wat het kost, maar let meer op de grote lijnen. Daarbij geldt als eerste wat je kunt betalen, maar vervolgens wat je wilt betalen. Op een motor van 2.000 euro kun je net zoveel plezier hebben als op eentje van meer dan 10.000 euro. Zelf zou ik er minder plezier van hebben als ik ervoor moet lenen. Ik stop ook niet mijn laatste spaargeld in een motor. Maar dat zijn allemaal persoonlijke keuzes.

Een mooi voorbeeld van hoeveel motor je nodig hebt om plezier te hebben. Er rijdt/reed iemand de hele wereld rond op Honda c90, dat is eigenlijk een bromfiets met 90cc blok. Dat ding is ontworpen om goedkoop van a naar b te rijden, de ervaringen lijken mij onbetaalbaar.
 
Deel je salaris door de uren die je er insteekt. Het is waarschijnlijk dat jouw uurloon in de buurt komt van jan modaal.

Heel dom dus, meer uren draaien dan je contractueel overeengekomen bent. En dat voor mensen die gestudeerd hebben.

:? :?
Ik krijg geen overuren betaalt. Ik krijg betaalt voor de job/output. Dat ik veel uren maak heeft met motivatie en betrokkenheid te maken. Mijn uurloon ligt x keer boven jan modaal zelfs als ik mijn overuren meetel, dat is niet waarschijnlijk, dat weet ik zeker.
 
Laatst bewerkt:
You get what you accept.

You can't always get what you want...
16hwls.jpg
 
Als je bewust met je geld omgaat, wat jij blijkbaar doet, dan loont het op termijn wel.

Dat is wel de bedoeling maar of het zo gaat uitpakken is nog maar de vraag.

Stel 2 gezinnen verdienen evenveel. Uiteindelijk gaan beiden met pensioen. Gezin A gooit alles over de balk en heeft na 45 jaar werken geen rooie cent. Gezin B heeft het rustig aan gedaan met bijvoorbeeld het idee om straks hun kinderen te spekken, te reizen of weet ik wat allemaal.
Gezin B moet straks meer betalen voor een bejaardenwoning....wordt zwaarder belast op pensioen en/óf gekort op AOW...... moet voor eventuele thuishulp meer betalen dan gezin A.. etc...... Dat is hypocriet.

Maar goed we dwalen af ... voor mij is motorrijden geen kostbare hobby :+ Het is het waard.
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel de bedoeling maar of het zo gaat uitpakken is nog maar de vraag.

Stel 2 gezinnen verdienen evenveel. Uiteindelijk gaan beiden met pensioen. Gezin A gooit alles over de balk en heeft na 45 jaar werken geen rooie cent. Gezin B heeft het rustig aan gedaan met bijvoorbeeld het idee om straks hun kinderen te spekken, te reizen of weet ik wat allemaal.
Gezin B moet straks meer betalen voor een bejaardenwoning....wordt zwaarder belast op pensioen en/óf gekort op AOW...... moet voor eventuele thuishulp meer betalen dan gezin A.. etc...... Dat is hypocriet.

Maar goed we dwalen af ... voor mij is motorrijden geen kostbare hobby :+ Het is het waard.

In een socialistisch land als Nederland moet je ook niet teveel bezit willen opbouwen om exact de reden die jij noemt. Geef je vermogen uit aan ervaringen, dat kan de overheid ook niet van je afpakken :)
 
Laatst bewerkt:
Er rijdt/reed iemand de hele wereld rond op Honda c90, dat is eigenlijk een bromfiets met 90cc blok. Dat ding is ontworpen om goedkoop van a naar b te rijden, de ervaringen lijken mij onbetaalbaar.

Ja de C90 adventure kerel Ed March www.c90adventures.co.uk is vooral op Youtube aktief
Betere blog (hij verkoopt en schrijft dus niks) is wanderonahonda.co.uk

Ik vond het persoonlijk moedig, maar veel dingen geloof ik ook niet, zeker wat prijzen betrefft.
C90 gebruikt, rijdend, verzekerd, met MOT ("Taxed and Tested") in UK: £150
Nieuw blok C90 in USA: 200$ mwaaah

nou, zoek maar eens in de engelse gebruiktforums....never.


Gezin B moet straks meer betalen voor een bejaardenwoning....wordt zwaarder belast op pensioen en/óf gekort op AOW...... moet voor eventuele thuishulp meer betalen dan gezin A.. etc...... Dat is hypocriet.
Dat is hier in D net zo.

Wie geld over de balk smijt wordt beloond, wie spaart gen****
 
+1

op goeie dagen is motorrijden extra leuk.
op mindere dagen is motorrijden juist een opvrolijker.

Precies, motorrijden is voor mij ook 1 van die dingen die me helpen.
Ik rijd dan op een motor van ca 300 euro waarde, of ca. 800.
Zou ik 20 keer meer lol hebben op een motor die 20 keer duurder is? :N
 
Nee, maar je motor is in ieder geval niet economisch total loss als de benzine op is. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik moet even terugkomen op mijn 0,0718€/km.

Ondanks ik de motor al bijna een week niet meer in bezit heb, is de km/prijs vandaag gestegen naar 0,0722€/km, en dit door het inleveren van mijn kentekenplaat.

Uiteraard ga ik nog terugtrekken van de wegenbelasting, en van de verzekering, maar dat kan tot 6 maanden duren ...
Naar schatting zou dat in totaal nog een 75€ zijn, waardoor de definitieve km/prijs zou neerkomen op 0,0695€/km, maar op het exact terug te krijgen bedrag is het nog tot max 6 maand wachten ...

...to be continued...
Kleine update: nog geen geld terug gehad van de jaarlijkse verkeersbelasting. Dus die verrekening in mijn €/km zal nog even moeten wachten.

Wel ben ik in mijn garage nog 4 nieuwe remblokken tegengekomen, die ik nog niet heb gebruikt. Ook die waren aangekocht voor de vorige, maar heb ik nu uit die file gehaald en in die van de nieuwe motor gezet.

Daardoor komt de oude voorlopig net onder de 7€cent, namelijk 0,0697€/km.
Als de verkeersbelasting terugbetaald zal het nog zakken tot ongeveer 0,0670€/km.

De nieuwe motor echter, komt veel hoger uit, mede door de hogere aankoopprijs, 1.250€ tegen 600€ bij de vorige, en de vele onderdelen die ik nog had liggen, die nu op deze zijn file ingegeven staan, en het feit dat ik met deze nog maar 2400 en nog een beetje km heb gereden. Deze staat op dit moment maar liefst op 0,8485€/km. Dat is op dit moment dus ruim 12 keer zo hoog als mijn vorige :+

Hij zal na verloop van tijd uiteraard nog goed zakken in kostprijs per km, maar ik zal hem wellicht nooit zo laag krijgen als mijn vorige. Hoeft ook niet, dat was immers vrij extreem laag.
 
Ik bedacht me laatst dat ik veel ww op de motor rijd en ik daardoor mijn diesel met Bijna 450 euro per kwartaal wegenbelasting dan toch niet op de goedkoopste manier gebruik, maar als ik in de middag in de zon naar huis rijd boeit het me geen zak.
 
Ik bedacht me laatst dat ik veel ww op de motor rijd en ik daardoor mijn diesel met Bijna 450 euro per kwartaal wegenbelasting dan toch niet op de goedkoopste manier gebruik, maar als ik in de middag in de zon naar huis rijd boeit het me geen zak.
Bedoel je nu echt dat je bija 1.800€ wegenbelasting betaald op je diesel auto???
Is dat een 4.0L V8 of zo???
Ik betaal op mijn auto per jaar minder dan jij per kwartaal, rond de 380€ ongeveer, en dat terwijl de taksen op Diesels net weer gevoelig gestegen zijn.

Voor mij is het zelfs zo, dat als ik de motor niet kon aftrekken van de belastingen (momenteel kan ik dat ook niet, omdat ik door de lage prijs, en er zelf aan te sleutelen er te weinig aan uitgeef), het nog steeds goedkoper is dan met de auto. Betreft alle kosten. Maar zelfs de brandstof is goedkoper.
Mijn auto, Citroën Grand C4 Picasso, 1.6HDI 110 PK automaat verbruik belachelijk veel B|
Wel rond de 6L/100km (1:16,7).
4,5L benzine is dus goedkoper dan 6L diesel.
Mijn vorige auto, VW Jetta 1.9TDI verbruikte wel maar 4,5L, dus de volgende wordt weer een VW.
Al is een Jetta tegen een monovolume zetten ook weer niet de juiste vergelijking.

Maar zelfs als mijn auto goedkoper rijdt qua brandstof ga ik het motorrijdend naar het werk er toch zeker niet voor laten :]
 
Bedoel je nu echt dat je bija 1.800€ wegenbelasting betaald op je diesel auto???
Is dat een 4.0L V8 of zo???
Ik betaal op mijn auto per jaar minder dan jij per kwartaal, rond de 380€ ongeveer, en dat terwijl de taksen op Diesels net weer gevoelig gestegen zijn.

Voor mij is het zelfs zo, dat als ik de motor niet kon aftrekken van de belastingen (momenteel kan ik dat ook niet, omdat ik door de lage prijs, en er zelf aan te sleutelen er te weinig aan uitgeef), het nog steeds goedkoper is dan met de auto. Betreft alle kosten. Maar zelfs de brandstof is goedkoper.
Mijn auto, Citroën Grand C4 Picasso, 1.6HDI 110 PK automaat verbruik belachelijk veel B|
Wel rond de 6L/100km (1:16,7).
4,5L benzine is dus goedkoper dan 6L diesel.
Mijn vorige auto, VW Jetta 1.9TDI verbruikte wel maar 4,5L, dus de volgende wordt weer een VW.
Al is een Jetta tegen een monovolume zetten ook weer niet de juiste vergelijking.

Maar zelfs als mijn auto goedkoper rijdt qua brandstof ga ik het motorrijdend naar het werk er toch zeker niet voor laten :]


Welkom in de wondere wereld van de Nederlandse motorrijtuigenbelasting, waar je als diesel rijder zwaarder gestraft wordt als de gemiddelde crimineel -O-


Of motorrijden een kostbare hobby is?
Wat het mij kost? Niets, want elke kilometer is onbetaalbaar. :]
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je nu echt dat je bija 1.800€ wegenbelasting betaald op je diesel auto???
Is dat een 4.0L V8 of zo???
Ik betaal op mijn auto per jaar minder dan jij per kwartaal, rond de 380€ ongeveer, en dat terwijl de taksen op Diesels net weer gevoelig gestegen zijn.

Voor mij is het zelfs zo, dat als ik de motor niet kon aftrekken van de belastingen (momenteel kan ik dat ook niet, omdat ik door de lage prijs, en er zelf aan te sleutelen er te weinig aan uitgeef), het nog steeds goedkoper is dan met de auto. Betreft alle kosten. Maar zelfs de brandstof is goedkoper.
Mijn auto, Citroën Grand C4 Picasso, 1.6HDI 110 PK automaat verbruik belachelijk veel B|
Wel rond de 6L/100km (1:16,7).
4,5L benzine is dus goedkoper dan 6L diesel.
Mijn vorige auto, VW Jetta 1.9TDI verbruikte wel maar 4,5L, dus de volgende wordt weer een VW.
Al is een Jetta tegen een monovolume zetten ook weer niet de juiste vergelijking.

Maar zelfs als mijn auto goedkoper rijdt qua brandstof ga ik het motorrijdend naar het werk er toch zeker niet voor laten :]

Ik zie dat u van België bent :p

Ja ik betaal 1800 euro wegenbelasting per jaar voor mijn 2009 v70 2.4D


Maaaaar, wij krijgen er wel goede wegen bij :+
 
1800 euro wegentaks per jaar, hoeveel vermogen heb je dan wel met je diesel? Ik dacht al dat onze regering criminelen waren, ...
Nu ff on topic, ik tel ook niet wat het mij kost en simpel weg omdat ik niet rook en zelden drink, hier gaat dus al geen geld naar toe. Ten 2de, mijn motor is mijn therapeut en dat vind ik geen luxe, hoe slecht ik mij ook voel, na een ritje ben ik weer terug rustig en mezelf. Ik heb door omstandigheden 5 jaar geen motor gehad, ik kan je verzekeren, dit is frustrerend en mijn eerste ritje dit jaar was ijskoud maar mijn glimlach, onbeschrijfelijk.
 
Ik zie dat u van België bent :p

Ja ik betaal 1800 euro wegenbelasting per jaar voor mijn 2009 v70 2.4D


Maaaaar, wij krijgen er wel goede wegen bij :+
:X

Dan betaal ik liever onze taks en ben ik tevreden met onze ook goede, doch idd minder goede, wegen* ...

... nou ja, voor een 2.4L diesel lig je hier ook al wel in een hogere categorie, maar toch zeker niet aan 1800€.
zal het later eens proberen op te zoeken, op mijn werk en smart phone vind ik dat te langdurig)

Wel heb ik vernomen dat onze verzekeringen gevoelig duurder zijn.
Voor mijn auto betaal ik jaarlijks 460€, voor de motor 265€.
Gek genoeg zou ik voor de motor alleen, als ik dus geen auto had, bijna 1000€ betalen.
Die van de motor zou goedkoper moeten kunnen naar het schijnt. Doe ik wel is onderzoek naar wanneer ik verhuist ben.

@Easycompany: 5 jaar zonder motor :o
Ik had het al verschrikkelijk moeilijk na 3 maand :X
Maar wat de kosten betreft, vanwege woon werk verkeer, en het niet al te breed hebbend, vind ik het wel leuk er een zicht op te hebben ... en dat alles in een excel file smijten, is eigenlijk ook een beetje ... eu ja dus ... hobbymatig :P
(en voor de belastingaangifte als ik genoeg zou uitgevenen om hem in te brengen)
Maar ik doe dat wel met meer dingen, er zulke bestanden voor aanmaken ... :$
Maar gelukkig ben ook ik niet-roker en een zelden-drinker ... anders zou ik daar ook nog een bestand van moeten opmaken :+ ... grapje hoor ... zo erg is het nu ook weer niet met mij gesteld ...

* onze wegen zijn de laatste 10 á 15 jaar toch al sterk verbetert, maar nog een lange weg te gaan ...
... zelfs op de Filipijnen zijn er heel wat wegen (de grote verkeersassen) die mij doen denken, stuur deze aannemers maar is naar België!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik betaal voor de volvo allrisk 50 euro per maand en de motor WA 8 euro per maand.
Wat houd "all-risk" in?
Als je in fout bent, wordt dan ook jou schade betaald?
En wat bij natuurschade?
Ook verzekerd tegen diefstal bij "all-risk"?

Mijn verzekering dekt bij ongeval als ik in fout ben enkel de schade van de andere, maar ook wel mijn lichamelijke schade. Maar dus niet de schade aan mijn eigen voertuig.

Bij natuurschade hanht het ervan af. Als de regering een bepaalde natuur grill erkent als ramp, wel. Anders niet.

Als ik dus morgen tegen een paaltje rijd omdat ik niet goed oplet betaald de verzekering wel dat paaltje, maar niet de schade aan de auto. Daarvoor moet je hebben wat wij een (groot)omnium noemen. Neem je hier eigenlijk alleen maar op een nieuw of jong voertuig.

Ook ben ik niet tegen diefstal of vandalisme verzekerd, ook daarvoor moet je naar een (groot)omnium.

Jullie motorverzekering blijkt dus idd wel gevoelig goedkoper.

Jaarlijkse verkeersbelasting in NL, hoe is het daarmee? En is dat vermogens gebonden?
In B betalen wij, eens boven de 250CC, 54€/jaar. Tot 250Cc betaald gewoon geen verkeersbeladting.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Och hier staan
v70 diesel
triumph trophy 1200
Fazer 1000
ZX10r
focus diesel....

Ik kijk niet eens wat er binnenkomt en er uitgaat...
Ik zeg tegen mijn vrouw, aan het eind van de maand moeten de rekeningen betaald zijn, en leef je uit...
(meer dan 200 paar schoenen, en een van de slaapkamers va de kinderen omgebouwd tot kledingkast.....)

laatste pak heeft toch geen zakken..
 
@Easycompany: 5 jaar zonder motor :o
Ik had het al verschrikkelijk moeilijk na 3 maand :X
Maar wat de kosten betreft, vanwege woon werk verkeer, en het niet al te breed hebbend, vind ik het wel leuk er een zicht op te hebben ... en dat alles in een excel file smijten, is eigenlijk ook een beetje ... eu ja dus ... hobbymatig :P
(en voor de belastingaangifte als ik genoeg zou uitgevenen om hem in te brengen)
Maar ik doe dat wel met meer dingen, er zulke bestanden voor aanmaken ... :$
Maar gelukkig ben ook ik niet-roker en een zelden-drinker ... anders zou ik daar ook nog een bestand van moeten opmaken :+ ... grapje hoor ... zo erg is het nu ook weer niet met mij gesteld ...

* onze wegen zijn de laatste 10 á 15 jaar toch al sterk verbetert, maar nog een lange weg te gaan ...
... zelfs op de Filipijnen zijn er heel wat wegen (de grote verkeersassen) die mij doen denken, stuur deze aannemers maar is naar België!
DKP, ik heb die toen weg gedaan om mijn ex (toenmalige vriendin) een plezier te doen. Een jaar later huis gekocht en na 6 maanden was madam weg waardoor ik alles alleen kon betalen. Ik kon maar net eten kopen en de rekeningen betalen, laat staan dat ik kon sparen voor een motor. Sinds ik van het huis af ben was dat het eerste waar ik voor ging sparen en goed 2 maanden doorsparen en ik had hem bijeen gespaard. Nooit of te nimmer laat ik mij dat afnemen door iemand want heb in die periode echt diep gezeten. Dat fiscaal aftrekbaar gedeelte, gaat dat ook voor particulieren? Want als dat het geval is dan ga ik daar ook mee beginnen. Onze wegen zijn idd verbeterd maar in mijn opzicht is er nog veel ruimte voor verbetering want je komt hier nog vaak scheuren en oneffenheden tegen die je te laat ziet en waardoor je motor heel ff van de grond komt (en dat is niet bepaald aangenaam)
 
In reactie op de titel......

Als het een hobby is maken de kosten niet uit. Je hebt het er voor over of niet. Hobby is geen noodzaak, maar luxe.
 
Ook al genoeg meegemaakt :X
En ik weet waarover je spreekt ... zit in hetzelfde schuitje, maar ga daar niet over uitwijden in dit topic.
misschien stuur ik je wel een pb'tje in de loop van volgende week ...

Ja, je kan dat, ik ben immers ook particulier. Maar ze maken het je niet gemakkelijk.
Ten eerste moet je zien dat je met je uitgaven boven je forfait zit, anders is het zinloos, en zelfs verlies makend. Met een wat oudere motor, en minder dan 40km (enkel) naar je werk is de kans betrekkelijk klein dat je hem kan inbrengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan