Motorrijden en mentaliteit

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
3
Het valt me op dat de sfeer onder motorrijders heel anders is dan bij automobilisten onderling, bij motorrijders zie je echt een soort collegialiteit, erg mooi om te zien!

Voorbeeldje: Ik ben nog bezig met motorrijlessen, rij ik laatst op de snelweg, wordt ik gewoon begroet door andere motorrijders die ik tegenkwam, hand omhoog enzo. Echt fantastisch vind ik dat. :}

Heel anders dan bij automobilisten, alleen maar agressie onderling. :r

Dit zal jullie ongetwijfeld ook wel bekend voorkomen. :)
 
Klopt. Dat was bij het brommerrijden in mijn geval ook. Ik had (en heb) een Tomos 4TL. Da's zo'n brommer met een hoog stuur en laag zadel van het type Puch MV50 uit de jaren 60-70. Kwam je Een andere Tomos of Puch met hoog stuur tegen dan was het hand omhoog en ff een praatje. Prachtig vond ik dat altijd.
 
sja, als je evenveel motoren op de baan hebt die even irritant doen dan een groot deel van de automobilisten dan is dat sfeertje tussen de bikers ook zo voorbij hoor.
Veranderd niet dat het een kewl sfeertje is.. pech? 'Checken' ALLE motoren, stoppen 3/4 van de motoren en 1 auto.. kewle verhouding zeker wetende dat er 10 keer zoveel auto's passeerden
 
Laatst had ik wat mot met de bestuurder van een auto nadat hij mij zowat had gesneden. :(

Kwam er een motorrijder voorbij die meteen stopte om te kijken wat er was. Die gast in de auto reed snel door.

Ben de naam van die motorrijder vergeten maar het is een goed voorbeeld van het saamhorigheids gevoel van motorrijders! :]
 
Het zwaaien en/of op nadere wijze begroeten geldty evenwel niet voor een aantal luitjes die zich op een harley of een ander gechopte bak rondrijden. Geldt niet voor allen, maar het valt mij wel op dat daar een aantal 'stoere' chagrijnen op rijden.
 
Wat mij wel opvalt is dat alles wat enigzins sport is harder zwaait naar sport (en ook terug wordt gezwaaid).

Op snelwegen wordt er zelfs gezwaaid, dat doe ik niet zo veel, anders wel naar iedereen op een motor, geen motoragent, sorry! })
 
Wat mij wel opvalt is dat alles wat enigzins sport is harder zwaait naar sport (en ook terug wordt gezwaaid).

Op snelwegen wordt er zelfs gezwaaid, dat doe ik niet zo veel, anders wel naar iedereen op een motor, geen motoragent, sorry! })

hehe, snelwegzwaaien.. ik ben nu aan't oefenen op me "wuif-been" :)
Lastig als als je iemand langs links voorbij gaat die ze hand opsteekt.. kan je toch niet verder rijden zonder zelf effe te groeten? Juist jah, hup met het beentje! :) Geeft wel erg verkrampte indruk denk'k, maja, 'k ben toch beleefd gebleven dan! :)
 
Mij is altijd geleerd dat supersporsters 2 vingers opsteken naar elkander.
Iig niet zwaaien omdat supersporters normaal 200 rijden, tja en dan moet je niet gaan zwaaien :+

Mij is ook verteld dat het niet de bedoeling is dat ik naar sjoppers en andere chroomrijders wuif. |(
 
Mij is altijd geleerd dat supersporsters 2 vingers opsteken naar elkander.
Iig niet zwaaien omdat supersporters normaal 200 rijden, tja en dan moet je niet gaan zwaaien :+

Mij is ook verteld dat het niet de bedoeling is dat ik naar sjoppers en andere chroomrijders wuif. |(

Zo collegiaal blijken de motorrijders dus niet te zijn '( :(

Ik zwaai naar alles en iedereen op twee of drie wielen. Jammer dat sommige mensen zich daar te goed voor voelen. Lijken wel automobilisten |(
 
Op 2001-07-08 23:15, schreef J.W:
Mij is altijd geleerd dat supersporsters 2 vingers opsteken naar elkander.
Iig niet zwaaien omdat supersporters normaal 200 rijden, tja en dan moet je niet gaan zwaaien :+

Mij is ook verteld dat het niet de bedoeling is dat ik naar sjoppers en andere chroomrijders wuif. |(

Zo collegiaal blijken de motorrijders dus niet te zijn '( :(

Ik zwaai naar alles en iedereen op twee of drie wielen. Jammer dat sommige mensen zich daar te goed voor voelen. Lijken wel automobilisten |(

Ik steek mijn vingertjes altijd op naar supersporters en ook naar sjoppers en andere 2wielers alleen die moeten wel als eerste naar mij zwaaien.

Tja ik ben denk ik niet zo collegiaal, bij de stoplichten moet ik altijd als eerste weg.
En als een motorrijder voor me rijd en hij is niet snel genoeg en gaat niet aan de kant dan duoleer ik gewoon.
Dit resulteert meestal tot achtervolgingen/wedstrijdjes.

Mooiste was dat ik een keer een CBR600F 6 auto's voor me zag rijden, dussuh ikke inhalen schuinachter hem rijden en warempel het was precies dezelfde machine als de mijne.

Ikke langs hem rijden ff naar hem kijken en toen langs 2 auto's en een vrachtwagen in een bocht weggassen. En natuurlijk kwam ie achter me aan. Helaas voor hem ik was te snel. *grin*
 
Ik zwaai gewoon naar alle motorrijders... zelfs af en toe naar scooterrijders.. ( zitten dan te dicht achter een auto om te zien dat het zo'n scooterkneus is..)

Ik zwaai dus zelfs naar BMW-rijders ( die niet terugzwaaien.)
Ik zwaai naar Goldwing-rijders ( die niet terugzwaaien.)
Ik zwaai naar Harley-rijders ( die niet terugzwaaien.)

enz enz...

Maakt me allemaal niks. Ik zwaai ....
 
Ik zwaai naar sportrijders en naar alle andere zwaai ik terug.

Ooit eens een verhaaltje gelezen over een motorijder die een Harley rijder erop aan sprak dat deze niet terug zwaaide, deze antwoorde dat hij alleen naar andere zwaaide op hetzelfde merk waarop de vrager zich afvroeg hoe dat dan moets met een streetfighter, frame van een blade, voorvork van GSXR, achterbrug van een KAWA.

Nog een geintje, waarom kijken die Harley rijders altijd zo boos?

Zou jij blij kijken als je op zo´n rammelbak rijdt.
 
Ik zwaai naar alles op 2 of 3 wielen :] . Heb er wel zwaar de schurft aan als er van die eikels zijn die zich te goed voelen om terug te zwaaien. :j
 
Heb er wel zwaar de schurft aan als er van die eikels zijn die zich te goed voelen om terug te zwaaien.

Pff, hallo he. Mis jij nooit eens een zwaai dan? :( Kreeg vanmiddag trouwens nog een zwaai van een BMW RIJDER!!!(tis niet te geloven) maar dat gebeurd wel vaker, al rijd ik zelf op een ordinaire Honda dus vraag me steeds af waar de fabels vandaan komen dat BMWers niet zouden zwaaien :? Hoezo hokjesgeest? :]
 
'k Zwaai ook altijd naar alle andere motoren, tenzij ik natuurlijk ff net moet schakelen of te intensief op de weg moet letten.. Dan probeer ik in elk geval nog eens een vingertje of wat van het stuur te lichten :)

Choppers zwaaien eigenlijk bijna altijd wel, zal ook wel te maken hebben met dat ik zelf een sjoppertje rijd. Eigenlijk doorgaan alle andere motoren ook wel, scheelt niet echt per type of merk welke wel of niet terugzwaaien. Hebt er altijd een paar tussen die niet aan het opletten zijn of gewoon slecht gehumeurd rondrijden (hoe kan dat nou!).

Laatste zwaaide ik ook nog naar een BMW C1tje, maar die eikel keek me alleen maar dom aan. Ziet er overigens errug vreemd uit, zo'n manneke zonder helm en in gewonen kleding op een motor met een kapje erover ;)


 
Ik zwaai ook naar alle motorrijders.
Zwaaien ze niet terug zien ze een middelvinger
in hun spiegel die ik gelijk er achteraan gooi.
 
Pff, hallo he. Mis jij nooit eens een zwaai dan? :( Kreeg vanmiddag trouwens nog een zwaai van een BMW RIJDER!!!(tis niet te geloven) maar dat gebeurd wel vaker, al rijd ik zelf op een ordinaire Honda dus vraag me steeds af waar de fabels vandaan komen dat BMWers niet zouden zwaaien :? Hoezo hokjesgeest? :]

Die fgabels zijn vast afkomstig van die bmw piloot die ik daarstraks tegenkwam.. teringeiekl wou niet terug wuiven.. heb'k maar gedraaid en erachter gegaan.. hehe, kon ie zelfs niemeer lachen toen'k hem passeerde :+
 
Dat is nou die saamhorigheid, collegialiteit die ik nou ook zo graag tussen motor en auto zie, en andere weggebruikers. We maken allemaal gebruik van dezelfde weg. waarom elkaar dan niet helpen, iets meer tollerantie.
Dus tijdens het rijden, probeer ik goodwill te kweken bij de automobilist. Niet dat dat altijd lukt, en sommigen wil je absoluut achter je laten.
Agressie, intollerant, jalouzie, bewust gevaarlijk gedrag, daar zijn we vast nederlanders voor. ;( :r


 
Erg leuk is ook de "collegialiteit" tijdens het rijden. Meestal blijven de rijders bij elkaar in de buurt en rijden met elkaar op. Als de wegen zich dan scheiden volgt vaak een groet uit respect. :}
Toppie vindt Paulus dat !!!
 
Ik steek vrijwel altijd een hand op. Alleen op de snelweg en bij zeer brede middenbermen wacht ik af. Wel zakt me af en toe qua zwaaigedrag de moed in de schoenen als er achter elkaar 3 a 4 motorrijders last blijken te hebben van tunnelvisie en hun handjes aan het stuur houden. Dan denk ik :j ik kap met dat stomme gezwaai :( En dus hou ik bij de eerstvolgende motorrijder mijn handjes strak aan het stuur terwijl deze dan juist weer op het laatste moment netjes groet...
 
Ik zwaai naar alles op twee wielen met MEER dan 50cc. Zelfs naar agenten, zijn en blijven motorrijders en zolang ze de andere kant op rijden is er niks aan de hand. :P

Moet toegeven dat off roads en hd's vaak tot nooit terug zwaaien. Maar hd's blijf ik groeten, kijken ze me altijd weer lekker :( aan, stelletje :+ .

 
Jammer dat automobisten elkaar geen meter wegdek gunnen, ook aan ons motor rijders niet. Ik :] net door een file op de A4 gaan zeker 3 autoo's gewoon moedwillig de zooi in het midden blokkeren :r .
Kon me nog net bedwingen bij een BMW K#T om geen soevenier van d'r auto mee te nemen .

Natuurlijk wel fff :j en klap op de kap. moet kunnen...toch?
 
Heb ik ook al een paar keer gehad. Maar het was iedere keer zo'n patser.
Zoals ze zeggen: Grote auto, klein ....... (voor de mannelijke patsers bedoel ik)
Ze zijn gewoon gefrustreerd dat jij kan doorrijden en dat zij stil staan.

 
Terug
Bovenaan Onderaan