Motorrijden en mobiliteit in de (nabije) toekomst

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.704
2.453
Motorrijden zoals we het nu kennen en voor een deel verantwoordelijk is voor vervuiling, overlast en CO2 productie zal gaan veranderen. Het gebruik van fossiele brandstoffen zal omlaag gaan en er zullen steeds meer wegen gesloten worden voor motoren. Fossielvrije alternatieven voor auto's bestaan al wat langer, maar alleen in het hoge prijssegment. Voor motoren staan EV's nog wat meer in de kinderschoenen, maar de ontwikkelingen staan niet stil. Particulieren die een EV zouden willen moeten daar flink voor in de buidel.
Er zijn meerdere topics waarin deze onderwerpen met alle facetten die ermee gemoeid gaan regelmatig worden aangesneden. Soms zelf zó veel en vaak dat het dagenlang niet over het eigenlijke topic gaat, en daarom dit nieuwe topic.
Alles dat raakvlak met dit onderwerp heeft mag, maar aangezien dit een Motor-Forum is wel graag de nadruk op gemotoriseerde tweewielers.
Politiek heeft uiteraard een grote invloed op hoe de toekomst van motorrijden en mobiliteit eruit zal gaan zien, dus hier zal ook in dit topic niet aan te ontkomen zijn. Persoonlijke meningen en ideeën mogen uiteraard, maar behandel elkaar respectvol en het zou leuk zijn als de inhoud van dit topic wat constructiever gaat worden dan alleen maar vingers wijzen en (politieke) modder gooien. Veel plezier!
 
Laatst bewerkt:
Voor motoren staan EV's nog wat meer in de kinderschoenen, maar de ontwikkelingen staan niet stil.
Een van de moeilijke zaken om op te lossen is: hoe stop je een accu met tesla capaciteit in een motor?
Fisiek past het niet, waardoor je gewoon minder accu cellen mee kunt nemen.
Keerzijde daarvan is nog steeds dat je minder vermogen nodig hebt i.t.t. een auto, dus zou je in theorie ook met een kleinere accu pack toe kunnen.
Maar wat de beste verhouding tussen accu grote en actieradius voor een motor is?
Ben benieuwd hoe dat in de toekomst gaat lopen... :)
Particulieren die een EV zouden willen moeten daar flink voor in de buidel.
Dit feit verbaasde me eerst wel.
Waarom is er zakelijk vanalles te regelen om de aanschafprijs te drukken, en moet de ww rijdende consument de volle mep betalen?:/

En dat niet alleen: tenzij je bedragen a la elon musk neer kan tellen voor iets met voldoende accu capaciteit, kun je als consument vaak alleen maar voor veel geld een ev krijgen met een accu die dan qua range vaak nét niet voldoet.
 
Je zal nooit een tesla capaciteit kunnen kwijt geraken in het frame van een motor. Maar een motor is dan wel weer een stuk lichter dan een tesla en kan dus met minder accucapaciteit vooruit.
Echter; een Energica Experia (op dit moment de marktleider tegen een forse prijs) heeft een bereik van 417km (256km gecombineerd snelweg/stadsgebruik) Dat is toch al erg netjes.

Verder kan hij snelladen met een gang van 400km/uur..
Qua levendsduur.. 80% batterij capaciteit na 1200 laadcycli .. dan zit je dus aan een tellerstand van 307.000km (als je uitgaat van gecombineerd verbruik). De meeste van ons zullen nooit dergelijke tellerstanden op een motor zien staan.

32b7b893170ea99829b9a56140fb905a.png



Zou ik mijn huidige motor ervoor inruilen? ja ik denk het wel over een aantal jaar als de technologie nog beter is. (al ben ik nu al erg onder de indruk)
Er zit wel een fors prijskaartje aan.. 33.000 euro voor een model met wat opties.

0F-Experia_MM_0399_mod.jpg
 
Misschien ook even 'mobiliteit' defineren?

Dadelijk gaat iedereen schreeuwen dat ze stoppen met motorrijden zodra het elektrisch moet of geen lawaai meer maakt. Maar dat zijn mensen die (naar mijn idee) de motor alleen als 'hobby/pleziervoertuig/rondje rond de kerk' gebruiken. Mobiliteit heeft naar mijn idee meer te maken met 'van A naar B'. Dus de dagelijkse woon/werk kilometers, eigenlijk alles waarvoor een 'normaal mens' de auto pakt. Om van A naar B te komen, niet per sé als hobby/pleziervoertuig. Skeelers of skateboards (om maar iets te noemen) zijn heel leuk voor de hobby, maar hebben weinig met mobiliteit te maken. Dat idee.
 
16828707506147970963269088458981.jpg


In de nieuwe motoplus staat een interview met Stefan Pierer die ook deels over mobiliteit gaat. Op de foto zie je dat hij voor motorrijders die rond 3000 per jaar rijden denkt dat e-fuels wel een uitkomst zijn. Ik hoop het, verder lijkt me het zelf wel schitterend om naast mijn mt-01, vfr en monkey zometeen een elektrische toerbuffel te hebben. Lijkt me in haarspeldbochten geniaal.

Dat hij zegt dat echte motorrijders geen elektrische kopen vind ik een beetje een vreemde uitspraak, beetje te kinderachtig van iemand met een bedrijf met een paar miljard omzet.
 
Dat hij zegt dat echte motorrijders geen elektrische kopen vind ik een beetje een vreemde uitspraak, beetje te kinderachtig van iemand met een bedrijf met een paar miljard omzet.
Aan de andere kant....wellicht weet Pierer ook wel waar hij het over heeft 8-)

Ga ik elektrisch rijden omdat ik zo graag wil...of omdat het door het me door de roodgroene milieufascisten door mijn strot geduwd wordt.
 
Er zijn verschillende visies op mobiliteit in de toekomst. In de toekomst zal men minder gericht zijn op eigenaar zijn van een vervoersmiddel. Het kunnen gebruiken van een vervoersmiddel indien nodig is gaat de toekomst zijn. Deze visie hoor ik steeds vaker, is het waar? Ik heb geen idee. De hobbyist zal zeker eigenaar blijven, maar daar zal een flink prijskaartje aan hangen.
De beschikbare vervoersmiddel zullen zeker geen fossiele brandstof gebruiken, dus ook motoren zullen eraan moeten geloven.
Ik ben benieuwd of ik dat nog mag meemaken.
 
Aan de andere kant....wellicht weet Pierer ook wel waar hij het over heeft 8-)

Ga ik elektrisch rijden omdat ik zo graag wil...of omdat het door het me door de roodgroene milieufascisten door mijn strot geduwd wordt.
Als KTM zou ik ook zeggen dat elektrisch rijden voor pussies is. Zij gaan wss. ten onder als bedrijven als Energica / Zero het overnemen over een aantal jaren. Innoveer of ga ten onder.

Kijk naar BMW; die zijn op de goede weg met de CE04.

Gekeken naar andere opties van vervoer; dan worden mini cars als de Opel Rocks steeds populairder. Veel mensen rijden toch alleen maar in en net om de stad en dan is zo'n mini car een goed alternatief. Als hij dan vervolgens gedeeld kan worden is het helemaal mooi.
Maar dat delen moet wel beter geregeld worden. In de steden worden de deel e-scooters / fietsen overal neergesmeten alsof het niets waard is door de jeugd. "Het is immers toch niet van mijzelf; dus dan misbruik ik het maar" is dan de mentaliteit.
 
Gezien er momenteel al 'net problemen' zijn....
verwacht ik niet dat het 100% Elektrisch gaat worden.... er moeten dan nog meer laadpalen bij en die belasten het net ook weer.
Eerder verwacht ik dat Waterstof uiteindelijk door zal zetten.
Neemt niet weg dat ik serieus de Energica Experia aan het overwegen was, alleen die prijs is een flink obstakel (nog) voor mij.
 
Misschien ook even 'mobiliteit' defineren?

Dadelijk gaat iedereen schreeuwen dat ze stoppen met motorrijden zodra het elektrisch moet of geen lawaai meer maakt. Maar dat zijn mensen die (naar mijn idee) de motor alleen als 'hobby/pleziervoertuig/rondje rond de kerk' gebruiken. Mobiliteit heeft naar mijn idee meer te maken met 'van A naar B'. Dus de dagelijkse woon/werk kilometers, eigenlijk alles waarvoor een 'normaal mens' de auto pakt. Om van A naar B te komen, niet per sé als hobby/pleziervoertuig. Skeelers of skateboards (om maar iets te noemen) zijn heel leuk voor de hobby, maar hebben weinig met mobiliteit te maken. Dat idee.
De laatste paar jaar zie ik echt meer motoren en motorscooters (laten we die voor nu ook maar even mee tellen) dagelijks gebruikt worden, echt voor het praktische nut dus. Ik pak ook zoveel mogelijk de motor voor woon-werk ook al heb ik een auto maar heb daarnaast een kleine verzameling jaren 70/80 motoren waar ik uitsluitend voor de lol op rij, ik kan het dus vanaf beide kanten bekijken en hoewel ik niet voor mezelf spreek, want zo'n beetje mijn hele leven draait om motoren, zullen er zeker genoeg mensen zijn die motoren als hobby zullen laten vallen, die gaan dat al doen als er een APK komt en het "teveel gedoe wordt".

Vroeger was persoonlijke mobiliteit voor rijke mensen, de rest deed het met de fiets en openbaar vervoer, naar zo'n situatie zullen we langzamerhand ook weer gaan maar wel met wat meer opties als E-bike en E-stepjes en zo, niet alleen vanwege de running costs maar ook omdat je woningen/wijken hebt waar je geen eigen voertuig mag :X en je niet kan laden.
 
Electrische motoren zijn in vergelijking met elektrische auto's en E-bikes qua aanbod en verkoop een lachertje, er zijn er ook al een aantal reeds failliet gegaan, ik ga er niet heel veel van verwachten als ik eerlijk ben.
 
Yup! Doen ze een keer iets vernieuwends, vinden ze het zo eng dat ze er zo snel mogelijk vanaf willen.
Afsplitsen betekent meestal dat als het met de ene tak slecht gaat dat geen impact heeft op de andere tak.
 
Als KTM zou ik ook zeggen dat elektrisch rijden voor pussies is. Zij gaan wss. ten onder als bedrijven als Energica / Zero het overnemen over een aantal jaren. Innoveer of ga ten onder.

Kijk naar BMW; die zijn op de goede weg met de CE04.

Gekeken naar andere opties van vervoer; dan worden mini cars als de Opel Rocks steeds populairder. Veel mensen rijden toch alleen maar in en net om de stad en dan is zo'n mini car een goed alternatief. Als hij dan vervolgens gedeeld kan worden is het helemaal mooi.
Maar dat delen moet wel beter geregeld worden. In de steden worden de deel e-scooters / fietsen overal neergesmeten alsof het niets waard is door de jeugd. "Het is immers toch niet van mijzelf; dus dan misbruik ik het maar" is dan de mentaliteit.
KTM is voor 51% eigendom van Pierer, de andere 49% is van Bajaj en Pierer Mobility werkt samen met CF-Moto. India en China, dat zijn de groeimarkten, dus denk dat Pierer het wel overleefd als KTM geen elektrische scooters gaat verkopen

Innovatie komt toch ook uit de racerij niet? KTM doet het iig heel wat beter in de MotoGP dan BMW in het WSBK:+
 
De toekomst ligt in CO2-neutrale brandstoffen ook bekend als e-fuels. ICE blijft nog heel, heel, heel lang met ons mee, laat je niet voor de gek houden. En over CO2 uitstoot pratend... Het produceren van 10 motoren zorgt voor hetzelfde gewicht CO2 als het produceren van een Tesla SUV. Moet je nagaan waarom de overheid het aanschaffen van deze "duurzame" voertuigen stimuleert. Slaat nergens op.
 
Ja…dikke frustratie rant:

Ik haat ben geen fan van die elektrische shit voertuigen het is helemaal niet milieuvriendelijker ( in de toekomst veranderd dit wellicht als ze de batterijen kunnen recyclen voor een schappelijke prijs ) en stroom opwekken gebeurd ook niet milieuvriendelijk over het algemeen ( ook dit veranderd wellicht in de toekomst), voor mijn gevoel is het een farce en valt onder het inmiddels voor mij misselijk makende beleid wat er gevoerd wat van gender, woke en anti vlees, alles delen en tegelijkertijd alles inperken, afpakken of verplichten, ik heb niets met elektrische voertuigen puur om reden dat het door je strot geduwd wordt, ik vind er geen ruk aan en motorrijden zonder het geluid ( hoeft niet per definitie hard geluid te zijn) en de geur vind ik ook niets..

Ieder zijn meug en er onderuit komen zal ook ik niet want het zal onbetaalbaar worden en je zal vast wel een speciale behandeling krijgen( lees verketterd en bestempeld) worden uiteindelijk, daarbij zal er toch woon werk gedaan moeten worden( vooralsnog)

Ik vind het niets, zal het nooit wat vinden en zodra het moet zal het nooit liefde van me krijgen zoals mijn bike nu, vandaar een tourmotor, ik geniet met volle teugen nu het nog kan.
 
Laatst bewerkt:
Of blijf decennia doorsukkelen zoals een niet nader te noemen Harley Davidson.
Zucht...HD's klandizie is:
- conservatief,
- rechts georiënteerd,
- 50+

Dit is geen klets, maar komt uit een door hunzelf uitgevoerd onderzoek.
HD heeft vaak de nek uitgestoken met afwijkende techniek, en telkens weer de neus gestoten dat 'hun' koperspubliek niks anders wil dan sloom stampende V-twins..
Er zijn meerdere alternatieve ontwerpen geweest in het verleden en heden (denk WSport, V-rod, en LimeWire) die maar mondjesmaat over de toonbank gingen.
De huidige reeks Sportster S, 500/750 en Pan American is een voortvloeisel van de in de jaren '80 ontworpen Revolution motor waarvan de V-Rod het eerste productiemodel werd.
Zo stond er ook een V-4 op stapel, die ligt voorlopig in de ijskast.

Als je niet weet waar je over praat...

Mobiliteit; ook de verschillende overheden zien de omschakeling naar electrificatie minder snel gaan dan gehoopt, niet alleen door falende infrastructuur.
Er wordt nu ingezet op een parallelspoor: de E-fuels.
Minder kostbaar voor het publiek, je kunt zonder aanpassing het spul in je Kadett gieten, dus zal het eerder 'geaccepteerd' worden.
Bovendien duurzamer dan elektrisch; je (oude) ICE hoeft namelijk niet weg, er hoeft geen nieuwe auto voor terug-geproduceerd te worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet nog dat er een jaar geleden allemaal nieuws was omtrent een Kawasaki Hybride motor.
Zou daar nog iets ontwikkeling in zitten? Of zou dat helemaal stil liggen.
 
Vanaf volgend jaar. Ze hebben dus niet stilgezeten in Japan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan