Motorrijden en RSI?

Op vrijdag 14 december 2001 15:52 schreef marcoo het volgende:Je bedoelt van die knikkers die je in je hand moet houden en ermee moet spelen? Bedankt, ik zal er eens aan denken. Is het knikkerseizoen al begonnen? (gut, lijkt wel de basisschool)

Speel je nog steeds? Wat speel(de) je zoal? Ben zelf nog niet zo lang bezig, ben wel net mijn leraar kwijt. :(

Sorry, zoekend naar het RSI-item zag ik dat ik niet geantwoord heb. Inderdaad bedoel ik van die Chinese ballen in zo\'n rood doosje; heeft mij écht geholpen. :}
Ik speel electrisch en heb in het verleden met top-40 bands in NL en DLD van polonaise tot Van Halen en van BAP tot Queen gespeeld. Momenteel speel ik bij een startend bandje met lui met een vergelijkbare achtergrond, of het wat wordt.... dat weet je nooit! :?
Heb je al een nieuwe leraar? Ik weet niet waar je woont maar mijn broer is gitaarleraar en geeft (prima) privéles in Oosterbeek. :}
 
Het beste wat ik ooit heb gedaan is het standaard toetsenbord weg te keilen en te vervangen door een \"natural\", je weet wel: zo\'n raar gevormd ding. Op een standaard kreeg ik een tijdje typen gigantisch veel pijn in mijn polsen en onderarmen. Verder doet een goed bureau ook wonderen: zo\'n ronding waar je in kunt zitten is geweldig omdat je dan je ellebogen goed op het bureau kunt neerleggen. De enige keer dat ik nog wel eens last krijgt van lichte pijn in mijn linkerarm en krachtsverlies/tintelingen in mijn rechterarm is als ik een uur of twee/drie achter elkaar heb ge\"unreal\"d. Mijn schoonouders hebben echter zo\'n kutbureau dat als ik daar probeer te \"unreal\"en dat ik binnen tien minuten gillend van de pijn moet stoppen :( Na een 1 a 2 uur flink veel koppelen op de motor gaat mijn pols nog wel eens pijn doen, meer rijden is natuurlijk de beste oplossing, alhoewel: is 35000 km in drie jaar niet voldoende oefening :?
 
hehe, ik krijg steeds meer en sneller pijn in me rechterpols.. gewoon als\'k aan\'t muizen ben.. verder (nog) geen last af.
Trackball en al die toestanden zijn gewoon te onhandig/traag. Noujah, maar hopen dat\'t niet erger wordt.
 
ik heb handicap aan mijn handen, door jaren lang andere bewegingen te maken om toch dingen goed te kunnen pakken ed heb ik regelmatig last van een zere schouder (die dan koud aanvoelt en verrot veel zeer kan doen) Ik merkte dat het steeds moeilijker werd om op mijn vorige motor (GSX600F) te rijden omdat er dan veel druk kwam te staan op handen pols en schouder. Dus opzoek gegaan naar een andere motor en heb mijn Deauville gevonden. Ik heb er een cruise controle (gasvasthouder opgezet) en kan nu 100den km rijden zonder enige last. Voor iedere kwaal of ongemak is er wel een oplossing te vinden.
Dus heren op een race monster... last van RSI? Stap over op een tourmotor :} :+
 
Ff een oud topic naar bovenschoppen. Hoe gaat het met de personen die hier destijds op hebben gereageerd? Allemaal nog last van RSI, of gaat het een stuk beter?

Goede tips om eraf te komen?

Roept u maar!
 
Ik heb ook RSI. Ik merk het vooral in mijn rechterbovenarm na een tijdje motorrijden.
In februari heb ik niet gewerkt, in de ziektewet gezet. Ik ben het nu weer aan het opbouwen (het motorrijden). Ik zit dagelijks achter de computer en merk het ook vaak in mijn nek. Komt omdat je er dan te krampachtig achter zit.
 
Het meeste is al geroepen.
Goede zithouding, op tijd pauzes nemen.
Regelmatig naar de sportschool gaan of b.v. lekker gaan tennissen of hardlopen.
zolang je er maar voor zorgt dat je de doorbloeding van je arm en schouderspieren op gang houdt. Hiermee wordt de belastbaarheid van je spieren weer verhoogd en heb je minder snel pijnklachten.
Houd dus je algehele conditie op peil en ga er vanuit dat iedereen RSI kan krijgen! Ik heb mensen van nog geen 30 met RSI gezien die niet eens meer hun veters konden vastmaken (wel een veterdiploma hoor :+ )
Gebruik zelf een cruise control (gasvasthouder) voor de wat langere ritten. Zodat je ook je arm even wat kunt ontspannen en b.v. alleen een tijdje met je linker hand stuurt. Dit werkt natuurlijk alleen bij lange ritten en niet te druk verkeer.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar zo'n Powerball?
 
Een ruim jaar geleden ben ik met wat klachten langs de huisarts geweest die concludeerde .. RSI. Op advies van de arbo wat rsi software op de PC geladen die muisklikken telt en alarm slaat als je te lang doorgaat (o.a website fnv bondgenoten). Wat bleek .. meer dan 4000 muisklikken per dag (vnl door klote x-windows software). Door verstandig met functietoetsen enz om te gaan heb ik dat aantal behoorlijk weten te reduceren.

In het begin kon ik amper een tandenborstel vasthouden zonder pijn. Als nieuwe motorrijder zat ik nog wat krampachtig aan het stuur gekluisterd dus dat maakte de boel er niet beter op.

Ontspannen rijden, veel sporten, bewust met je PC omgaan (geen games met je muis spelen !!), en een paar weken vakantie nemen hebben het probleem weer acceptabel gemaakt.

En toch ... ruim een jaar later voel ik regelmatig dat mijn hand nog steeds niet de oude is. RSI oplopen duurt geen jaar, RSI kwijtraken duurt jaren :( (maar zeker geen reden om met je motor te stoppen !).
 
Ik heb ook lange tijd last gehad van beginnende RSI verschijnselen. Sinds een goed jaar heb ik m'n muis nu links naast m'n toetsenbord gelegd. In het begin is dat drama, maar het went redelijk snel.
Ik merk nu dat ik alleen nog bij het werken met tekenpakketten die muis toch met rechts bedien, de rest van de tijd gebruik ik meestal de linkerhand. De klachten zijn echt aanzienlijk afgenomen. En ik zit toch nog steeds het grootste deel van de dag achter de PC.
 
Ik heb ook lange tijd last gehad van beginnende RSI verschijnselen. Sinds een goed jaar heb ik m'n muis nu links naast m'n toetsenbord gelegd. In het begin is dat drama, maar het went redelijk snel.
Ik merk nu dat ik alleen nog bij het werken met tekenpakketten die muis toch met rechts bedien, de rest van de tijd gebruik ik meestal de linkerhand. De klachten zijn echt aanzienlijk afgenomen. En ik zit toch nog steeds het grootste deel van de dag achter de PC.
Hier bestaat het risico dat straks ook je linkerkant last van RSI gaat krijgen.
Het is niet een kwestie van links gaan werken ipv rechts. Het is echt een 'kwaal' die als je er gevoelig voor bent én jezelf te lang en te eenzijdig belast, altijd een keer zal komen.
Het krijgen van RSI gaat helaas veel sneller dan er weer af komen, meestal lukt dat nooit meer en blijft het een zwakke plek.
Installeer eens workpace of zo en kijk eens hoeveel muiskliks en toetsaanslagen je per dag doet. Je schrikt echt (vaak zit ik boven de 10000 aanslagen per dag) en het aantal muiskliks ook ruim boven de 1000. Na zulk soort dagen speelt de RSI wel weer wat op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan