Motorrijden en stress?

Pommel

MF veteraan
13 apr 2004
23.882
123
Tukker in exile
Vanmorgen had ik een bijzonder frustrerende conference call, en toen ik daarna naar mijn werk reed merkte ik dat ik de stress duidelijk nog niet uit mijn lijf had. Ik moest me zeker de eerste kilometers bewust dwingen om ontspannen en anticiperend te rijden.

Vraagje voor de woonwerk- en beroepsrijders; hoe zorgen jullie ervoor dat je de werkstress niet (of zo min mogelijk) meeneemt op de motor? En wat doe je wanneer je merkt dat je niet ontspannen op de motor zit?
 
een binnendoor route pakken met lage snelheid, en een lange douche voor ik op de motor stap (werk in een fabrieksomgeving)

Dat werkt niet echt voor mij als ik op tijd moet zijn voor mijn volgende afspraak (werk in een buitendienstfunctie). Op de terugweg naar huis neem ik vaak wel een "toeristische" route, als ik er de tijd voor heb.
 
Vanmorgen had ik een bijzonder frustrerende conference call, en toen ik daarna naar mijn werk reed merkte ik dat ik de stress duidelijk nog niet uit mijn lijf had. Ik moest me zeker de eerste kilometers bewust dwingen om ontspannen en anticiperend te rijden.

Vraagje voor de woonwerk- en beroepsrijders; hoe zorgen jullie ervoor dat je de werkstress niet (of zo min mogelijk) meeneemt op de motor? En wat doe je wanneer je merkt dat je niet ontspannen op de motor zit?

Ik ga na mijn werk altijd een klein rondje om.. verschillend van richting, lekker wat bochtjes en zo.. iets waardoor ik lekker op het motorrijden moet focussen dan de stress binnen paar minuten kwijt :Y
 
Heb je muziek mee? Wat opzetten waar je vrolijk van word, niet per sé iets rustigs opzetten... Even een fijne playlist maken op je ipad/muziekdinges
 
Als beroepsrijder regelmatig 'onder druk' op de motor.
Maar zodra het kan, even een bakkie met collega's. Even een praatje met elkaar, een lach hoort daar vaak ook bij.
Het motorrijden an sich kan ook ontspannend/ontstressend werken. Maar dan moet je je koppie puur bij het motorrijden houden en de rest 'even' opzij zetten.
 
Ik heb het ook een keer gehad. Had een behoorlijk aanvaring met 1 van mijn mensen gehad die middag. Reed toen weg bij het werk, waarna ik als een idioot ging knallen waar ik maar kon. Eigenlijk onverantwoord maar het is goed gekomen. Het beste is toch even tot rust te komen alvorens op de motor te stappen.
 
dan ook meteen een vraag van mijn kant...

vaak zit ik compleet aangespannen op de motor, benen tegen tank gedrukt en op me tenen op de stepjes, deathgrip op de clipons...

heb ik het door, ontspan ik meteen, maar vaak betrap ik mezelf er op dat ik na een minuut weer precies hetzelfde zit...

soms ben ik ook bekaf na een stuk sturen, iemand een idee wat ik hier aan kan doen?
(ik probeer niet je topic te vergallen, Pommel :) )
 
dan ook meteen een vraag van mijn kant...

vaak zit ik compleet aangespannen op de motor, benen tegen tank gedrukt en op me tenen op de stepjes, deathgrip op de clipons...

heb ik het door, ontspan ik meteen, maar vaak betrap ik mezelf er op dat ik na een minuut weer precies hetzelfde zit...

soms ben ik ook bekaf na een stuk sturen, iemand een idee wat ik hier aan kan doen?
(ik probeer niet je topic te vergallen, Pommel :) )

Zo gespannen op de motor, niet raar dat je naar de ... bent als je afstapt. Geen idee wat je eraan kan doen, 'gewoon' wat meer ontspannen zou ik zeggen...

Whoosah... Adem in adem uit...
 
Gewoon regelmatig naar de sportschool. Ik ben meer gaan trainen en tegelijk rustiger gaan rijden.

Je wordt er erg rustig van.

Je laat je opfokken door het werkproces...je zit er zo in dat je moet presteren enzo...van jongsafaan dat je je zelf vergeet en gogogo denkt. Huisje, vrouwtje, kids baan en wie ben jij dan?

Een man moet de tijd voorzichzelf nemen anders haalt de tyd jou in.

Anders een pilletje valdispert :) werkt goed

Anderzijds als je zo opgefokt bent moet je gewoon niet rijden.. je bent verplicht om geestelijk in staat te zijn om een motor te besturen.

Of gewoon asociaal te knallen dat kan ook natuurlijk.


Ik had als het ware 2 gezinnen.. gaf leiding op mn werk en thuis...en op de motor reageerde ik af. Niet goed...duurde een tyd voordat ik er achter kwam.


Of ff diep ademhalen, ogen dicht bewust van je omgeving worden alles ruiken alle zintuigen voelen diep ademhalen even goed in de vuisten knijpen.. nog een keer diep ademhalen en tegen jezelf zeggen

Een echte man weet zich te beheersen op alle vlakken. En als er ff niemand kijkt is die even stout ;)
 
Laatst bewerkt:
dan ook meteen een vraag van mijn kant...

vaak zit ik compleet aangespannen op de motor, benen tegen tank gedrukt en op me tenen op de stepjes, deathgrip op de clipons...

heb ik het door, ontspan ik meteen, maar vaak betrap ik mezelf er op dat ik na een minuut weer precies hetzelfde zit...

soms ben ik ook bekaf na een stuk sturen, iemand een idee wat ik hier aan kan doen?
(ik probeer niet je topic te vergallen, Pommel :) )
Wanneer ik merk dat ik gestressd ben breng ik mezelf even tot het moment; je bent aan het motorrijden. Even chickenen (armpjes los, croissantje, pffffffff aaaah)
Mocht je echt niet kunnen ontspannen op de motor, misschien eens kijken naar een andere motor met betere zithouding? Weet niet wat voor motor je rijdt verder..

Verder zorgen dat je ontspannen bent 'voor' je op de motor stapt, ff dat bakje koffie met die leuke collega of even opfrissen of wat dan ook.
 
Ik rij woon werk en zit ook nog regelmatig met werk in me hoofd als ik 's avonds weg rij. Ik probeer dan zo snel mogelijk de focus op het motor rijden te leggen. Waarom heb je en motor? Om er van te genieten. Voel het koppel, de wendbaarheid en de power. Rij met je vizier open. Probeer te spelen in de bochten. Ga dus niet als een idioot achter auto's hangen omdat je toch sneller bent, maar kruip lekker vooraan bij het stoplicht en voel de power om je weg weer rustig te vervolgen. Zak voor de bocht wat af ten opzichte van je voorganger om de bocht net wat uitdagender te maken.
Maar je kan de power van je motor gebruiken om jezelf nog meer op te naaien door achter auto's te hangen en aggresief te rijden. Of gebruik de vrijheid om wat meer te chopperen als je inziet dat je er toch niet langs kan, en knal daar waar de motor extra lol biedt.

Ik moet toegeven dat dit allemaal wel wat makkelijker gaat met mooi weer, en dat het erg lastig is met <10 graden en regen.
 
De grootste fout die je in zon situatie kan maken is jezelf overschatten en idd bumpers plakken...

EN DIT GAAT ALTIJD MIS

Als je denkt dat je de wereld aan kan op de motor terwijl je opgefokt bent..dan grypt die fiets je ..


Anderzijds al die gedachten in je bovenkamer zijn aangeleerde processen en ingebrande reacties sinds je vierde.

MAW dat ben jij niet..het is grotendeels aangeleerd en geautomatiseerd

Dus het betekent dat je jezelf ook kan herprogrammeren (duurt 8 weken)
 
Laatst bewerkt:
Zo gespannen op de motor, niet raar dat je naar de ... bent als je afstapt. Geen idee wat je eraan kan doen, 'gewoon' wat meer ontspannen zou ik zeggen...

Whoosah... Adem in adem uit...

raar he.. terwijl ik toch volle pook geniet van het rijden :)
Ik zag Valdispert al staan.. maar daar wil ik niet aan beginnen (zit helaas al gebeiteld aan dagelijks benodigde Melatonine :( )
 
Fuck. Zo herkenbaar Pommel.
Dit heeft mij dus al een kleine klapper (olievlek) en een grote (niet-voorrang verlenend vrouwtje niet ontweken) opgeleverd.
|(

In mijn geval heb ik de signalen leren herkennen. Hartslag is hoger. Ik knijp mijn kaken erg toe. Ik ben aan het schelden op medeweggebruikers.

Op mijn werk wachten en proberen wat te ontspannen zoals door mevrouw2 gesuggereerd werkt niet. Ik word dan continu aangeschoten door mensen met "kleine vraagjes" en/of "probleempjes"
In die gemoedstoestand killing.

Wat wel werkt; wegrijden, kilometer verderop motor aan de kant. 10 minuutjes wandelen. Wel even de volgende afspraak bellen dat het "iets" later wordt.
Als ik echt opgefokt ben, bel ik even mijn dochter om te vragen hoe het op school was. Dat helpt te relativeren.

Als ik dan weer opstap is de kans dat ik mezelf door de stress te pletter rij een stukje kleiner geworden.


Hoe dan ook is dit voor mij 1 vd grootste risicofactoren. Het kruis van een perfectionist zeg maar :X :X :X :X
 

Het mentale gedeelte is erg belangrijk bij elke sport en motorrijden is
absoluut een sport! Het doel van een goede ademhaling, ontspanning en
positieve visualisering is innerlijke kracht opbouwen, waarop stress, twijfel
en pessimisme geen vat meer hebben. Zo sta je niet alleen beter in het
leven, maar ook beter in je sport, het motorrijden!

Ademhaling
Een goede ademhaling is voor ieder mens belangrijk en wanneer je gestrest
bent en snel geïrriteerd raakt, bij het minste of geringste uit balans dreigt te
geraken, zul je met de juiste ademhalingsoefeningen jezelf weer tot rust
kunnen brengen. Een goede ademhaling is belangrijk voor de
zuurstoftoevoer en daarmee het prestatieniveau. Om te zien of je een
goede ademhaling hebt, kun je in kleermakerszit gaan zitten met een hand
op je buik en de andere op de borstkas en heel traag ademen: voel je je buik
opbollen, en dan enkel de borstkas en ten slotte de streek van de sleutelbeenderen, dan adem je op de juiste
manier. Bij het uitademen moet precies het omgekeerde gebeuren.

Een goede ontspanningsoefening is de volgende: ga op de grond liggen met je armen en benen gespreid.
Concentreer je op je ademhaling. Haal diep en grondig adem. Vul vooral het onderste deel van je longen door
zoveel mogelijk je buik op te blazen. Je zal je buik voelen bij het uitademen. Laat dan je hoofd leeglopen en
luister naar wat je voelt in je lichaam. Dwing jezelf om kalm te blijven, denk aan niets of aan zo weinig mogelijk,
concentreer je op jezelf. Bewust ademhalen is de ultieme vorm van ontspanning.

Concentratie
Concentratie is de basis van een goede routine. Wordt je concentratie minder, dan zullen ook je rijresultaten
minder worden. Ben je lichamelijk vermoeid, dan heeft je concentratie daaronder te lijden. Veel motorrijders
verliezen hun concentratie eerder als ze in hun eentje rijden. Vooral als je langgestrekte stukken aan het rijden
bent, zal je concentratie eerder verslappen. Een goed hulpmiddel is in jezelf praten. Daardoor ben je als het
ware je hersenen aan het herprogrammeren.
Ben je bezig je rijtechniek te verbeteren, verg dan niet te veel van jezelf. Je hersenen kunnen niet alles tegelijk
verwerken. Probeer aan een paar punten per rit te werken, de rest komt de volgende keer wel weer. Het kost
meer concentratie om iets niet te laten gebeuren dan om iets wel te laten gebeuren. Wees daarom niet bang
een keer een fout te maken. Hoe meer je je concentreert om ze niet te maken, des te eerder zul je geneigd zijn
ze juist wel te maken. Relax!
Zorg ervoor dat een foutje je niet uit je concentratie haalt. Iedereen maakt fouten. Leer ervan en vergeet het
vervolgens. Wel is het belangrijk dat wanneer je een fout maakt, te begrijpen waarom je hem gemaakt hebt,
zodat je de volgende keer niet snel weer dezelfde fout maakt, en dan te concentreren op wat vervolgens staat
te gebeuren. Tussendoor lekker ontspannen rijden zonder bang te zijn om fouten te maken of sneller te willen.

Met ervaring en training komt de 'flow'. Je rijdt vanuit een automatisme, natuurlijk, zonder al te veel
inspanning. Alles lijkt vanzelf goed te gaan, perfect, bijna zonder erbij na te denken. Jammer genoeg is het
tegenovergestelde ook vaak het geval; wat je ook probeert, het schijnt maar niet te willen lukken. En dat is nou
juist het probleem: op dat moment probeer je te hard. Probeer op dat moment weer in je ritme te komen. Zorg
op dat moment eerst weer dat je een wordt met je motor, ontspan. Vervolgens zal in jezelf praten over waar je
mee bezig bent je zo weer je concentratie teruggeven.
Visualisatie.

Positieve autosuggestie wordt bij heel veel sporten toegepast. Visualisatie
wordt tegenwoordig veel toegepast om gestelde doelen te bereiken. In
principe is het niets anders dan je onderbewuste aan te sturen de
vermogens te mobiliseren die nodig zijn om bepaalde doelen te bereiken.
Je hersenen kunnen namelijk geen onderscheid maken tussen werkelijke
en ingebeelde gebeurtenissen. Het ziet en accepteert alle beelden als
waren ze reëel. Daarom heeft het zeker nut om in gedachten de perfecte rit te rijden.

Door je rit te visualiseren, in beelden of in fysieke gevoelens, beleef je deze als het ware zoals je het zou willen
beleven. Het is gebleken dat je tijdens het visualiseren van een beweging ook daadwerkelijk spierspanning
krijgt in de spieren die je bij deze beweging gewoonlijk gebruikt. Het inbeelden van een beweging leidt tot
dezelfde resultaten als het fysiek oefenen van die beweging. Je kunt op deze manier het gevoel dat bij een
goede beweging hoort herhalen. Deze goede beweging sla je in je hersenen op en zal tijdens een training of
wedstrijd gebruikt kunnen worden. Dit vergroot je zelfvertrouwen.
Door in gedachten te oefenen, heb je als het ware al een feedback gecreëerd, een automatisme, waardoor alle
aandacht uit kan gaan naar wat verder nog komen gaat. Dit principe wordt ook toegepast tijdens de
(berg)trainingen. Door over de rit te praten en wat je zou moeten doen als de situatie anders was geweest,
worden strategieën en technieken gevisualiseerd. Door in gedachten de perfecte rit te rijden, ben je in de
praktijk besluitvaardiger.
Visualisatie komt natuurlijk het best tot z'n recht als je veel rijdt, tussen het actief motorrijden door. Meer dan
tachtig procent van het motorrijden is mentaal. Daarom is het belangrijk zo gedetailleerd mogelijk te
visualiseren. Dus niet alleen al de visuele informatie die je tot je neemt tijdens het rijden visualiseren, maar ook
de input van alle andere zintuigen. Visualiseer je lichaamspositie en ‐bewegingen op je motor, al je
handelingen, het gebruik van koppeling, gas en rem. Visualiseer het geluid van je motor bij elke input,
visualiseer het gevoel dat je krijgt bij elke hobbel en bobbel, het afschuinen in de bocht, de kracht van het
remmen en accelereren.

Begin in gedachten op een bepaald punt van het de weg of het circuit en eindig hier ook weer. Vaak is het erg
lastig om zonder pauze of aarzeling het complete stuk weg in gedachten af te leggen. Meestal komt dat door
gebrek aan informatie. Of door het feit dat je onzeker bent hoe je op een gegeven moment moet handelen. In
gedachten weet je namelijk vaak precies op welk stuk je referentiepunten mist of waar je beperkingen liggen.
Je kunt in gedachten steeds weer hetzelfde stuk weg afleggen tot je weet wat het probleem is en hoe je dit op
kunt lossen. Ook motorcoureurs overdenken wat ze moeten doen en handelen er vervolgen naar als ze een
wedstrijd moeten rijden.

Het grootste voordeel van visualisatie is dat je in gedachten verbeteringen aan kunt brengen in je rijgedrag.
Ben je bijvoorbeeld voortdurend geneigd te kijken naar waar je niet heen wilt, probeer dan in gedachten
constant te kijken naar waar je wel heen wilt. Ben je geneigd te laat af te remmen voor een bocht of te laat
terug te schakelen, rem dan in gedachten wel op tijd af en schakel op tijd terug. Op de weg ben je namelijk
geneigd als het ware vanuit een automatisme steeds dezelfde fouten te maken. Door nu dat automatisme in
jezelf al van tevoren te veranderen door je handelingen te visualiseren, is het wanneer je op de weg zit, alsof je
het al veel vaker in de praktijk goed hebt gedaan.

Het nadeel? Door een fout te visualiseren, ben je als het ware de fout al aan het maken. Je moet dus goed
weten wat je doet. Zonder de goede voorkennis, de juiste achtergrondinformatie, zou je wel eens een foute
techniek kunnen visualiseren. Hier komt het belang van een goede training om de hoek kijken. Zonder de juiste
vervolgtraining kun je als motorrijder jarenlang dezelfde fouten blijven maken zonder dat je dat zelf doorhebt...

Tips om visualisatie te gebruiken:
Gebruik visualisatie alleen bij taken waarmee je al bekend bent.
Betrek zoveel mogelijk zintuigen bij je visualisatie.
Visualiseer op ware snelheid.

Visualiseer dat wat je visualiseert slaagt. Lukt dat niet, bedenk dan welk onderdeel je moet verbeteren om het
wel te laten lukken. Kortom: visualiseer zo perfect mogelijk.
 
Fuck. Zo herkenbaar Pommel.
Dit heeft mij dus al een kleine klapper (olievlek) en een grote (niet-voorrang verlenend vrouwtje niet ontweken) opgeleverd.
|(

In mijn geval heb ik de signalen leren herkennen. Hartslag is hoger. Ik knijp mijn kaken erg toe. Ik ben aan het schelden op medeweggebruikers.

Op mijn werk wachten en proberen wat te ontspannen zoals door mevrouw2 gesuggereerd werkt niet. Ik word dan continu aangeschoten door mensen met "kleine vraagjes" en/of "probleempjes"
In die gemoedstoestand killing.


Wat wel werkt; wegrijden, kilometer verderop motor aan de kant. 10 minuutjes wandelen. Wel even de volgende afspraak bellen dat het "iets" later wordt.
Als ik echt opgefokt ben, bel ik even mijn dochter om te vragen hoe het op school was. Dat helpt te relativeren.

Als ik dan weer opstap is de kans dat ik mezelf door de stress te pletter rij een stukje kleiner geworden.


Hoe dan ook is dit voor mij 1 vd grootste risicofactoren. Het kruis van een perfectionist zeg maar :X :X :X :X
Dat is inderdaad lastig, op mijn werk kan ik gelukkig nog snel ff de wc inglippen en even opfrissen, daarna buitenom naar de motor lopen (waar nooit veel collega's lopen gelukkig :+ ). De motor staat redelijk apart van de rest dus ik kan ook nog even voor het opstappen een peukje roken oid en in alle rust wachten tot ik opstap.

In jouw geval werkt gelukkig wel je 2e manier, maar goed, ook dat is voor iedereen anders. Dat zou in mijn geval weer niet werken want de gevaarlijkste km's zijn die wanneer ik net wegrij bij mn werk, moet door een druk industrie-terrein waar 'iedereen' opgefokt is..

Uiteindelijk is het natuurlijk voor iedereen persoonlijk maar ontspannen is wel noodzaak.
 
Stressniveau is gigantisch gezakt sinds ik niet meer met de auto rij, op de moto stappen is op zich al een stressverlager.
Nu ik ("bestuurbare") muziek op de Zumo 660 heb is het stressniveau nog meer gezakt.
 
Gewoon regelmatig naar de sportschool. Ik ben meer gaan trainen en tegelijk rustiger gaan rijden.

Je wordt er erg rustig van.

Je laat je opfokken door het werkproces...je zit er zo in dat je moet presteren enzo...van jongsafaan dat je je zelf vergeet en gogogo denkt. Huisje, vrouwtje, kids baan en wie ben jij dan?

Een man moet de tijd voorzichzelf nemen anders haalt de tyd jou in.

Anders een pilletje valdispert :) werkt goed

Anderzijds als je zo opgefokt bent moet je gewoon niet rijden.. je bent verplicht om geestelijk in staat te zijn om een motor te besturen.

Of gewoon asociaal te knallen dat kan ook natuurlijk.


Ik had als het ware 2 gezinnen.. gaf leiding op mn werk en thuis...en op de motor reageerde ik af. Niet goed...duurde een tyd voordat ik er achter kwam.


Of ff diep ademhalen, ogen dicht bewust van je omgeving worden alles ruiken alle zintuigen voelen diep ademhalen even goed in de vuisten knijpen.. nog een keer diep ademhalen en tegen jezelf zeggen

Een echte man weet zich te beheersen op alle vlakken. En als er ff niemand kijkt is die even stout ;)
Hahaha je geeft leiding thuis. That's what you think, mister. *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan