Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
De vraag blijft staan (in het algemeen): hoe zorg je dat je werkstress je rijgedrag op de motor niet beïnvloedt.
Is inderdaad een mentaal iets, denk ik (knop omzetten).
het probleem maar eens even bij de bron aanpakkenStress eerst op mijn collega's afreageren omdat zij ook de oorzaak ervan zijn Daarna lekker toeren
Overigens doe ik dit ritueel als ik vanuit thuis ga rijden. Ik ga namelijk niet met de motor naar het werk maar idee blijft hetzelfde haha
Neem dat denk ik eigenlijk niet.
Een vrijetijdstrit is volgens mij iets heel anders dan gewoon op je werk komen, of vanaf je werk naar huis. Bij een vrijetijdsrit zit je niet vast aan je planning, en maakt het in principe ook niet uit waar je wanneer uitkomt.
Hoewel het natuurlijk het mooiste is wanneer je iedere rit als een vrijetijdsrit kunt zien
o nee toch niet zo'n 1 die al je weekenden volplentDan ken je mijn vriending nog niet
PffffffffffHet mentale gedeelte is erg belangrijk bij elke sport en motorrijden is
absoluut een sport! Het doel van een goede ademhaling, ontspanning en
positieve visualisering is innerlijke kracht opbouwen, waarop stress, twijfel
en pessimisme geen vat meer hebben. Zo sta je niet alleen beter in het
leven, maar ook beter in je sport, het motorrijden!
Ademhaling
Een goede ademhaling is voor ieder mens belangrijk en wanneer je gestrest
bent en snel geïrriteerd raakt, bij het minste of geringste uit balans dreigt te
geraken, zul je met de juiste ademhalingsoefeningen jezelf weer tot rust
kunnen brengen. Een goede ademhaling is belangrijk voor de
zuurstoftoevoer en daarmee het prestatieniveau. Om te zien of je een
goede ademhaling hebt, kun je in kleermakerszit gaan zitten met een hand
op je buik en de andere op de borstkas en heel traag ademen: voel je je buik
opbollen, en dan enkel de borstkas en ten slotte de streek van de sleutelbeenderen, dan adem je op de juiste
manier. Bij het uitademen moet precies het omgekeerde gebeuren.
Een goede ontspanningsoefening is de volgende: ga op de grond liggen met je armen en benen gespreid.
Concentreer je op je ademhaling. Haal diep en grondig adem. Vul vooral het onderste deel van je longen door
zoveel mogelijk je buik op te blazen. Je zal je buik voelen bij het uitademen. Laat dan je hoofd leeglopen en
luister naar wat je voelt in je lichaam. Dwing jezelf om kalm te blijven, denk aan niets of aan zo weinig mogelijk,
concentreer je op jezelf. Bewust ademhalen is de ultieme vorm van ontspanning.
Concentratie
Concentratie is de basis van een goede routine. Wordt je concentratie minder, dan zullen ook je rijresultaten
minder worden. Ben je lichamelijk vermoeid, dan heeft je concentratie daaronder te lijden. Veel motorrijders
verliezen hun concentratie eerder als ze in hun eentje rijden. Vooral als je langgestrekte stukken aan het rijden
bent, zal je concentratie eerder verslappen. Een goed hulpmiddel is in jezelf praten. Daardoor ben je als het
ware je hersenen aan het herprogrammeren.
Ben je bezig je rijtechniek te verbeteren, verg dan niet te veel van jezelf. Je hersenen kunnen niet alles tegelijk
verwerken. Probeer aan een paar punten per rit te werken, de rest komt de volgende keer wel weer. Het kost
meer concentratie om iets niet te laten gebeuren dan om iets wel te laten gebeuren. Wees daarom niet bang
een keer een fout te maken. Hoe meer je je concentreert om ze niet te maken, des te eerder zul je geneigd zijn
ze juist wel te maken. Relax!
Zorg ervoor dat een foutje je niet uit je concentratie haalt. Iedereen maakt fouten. Leer ervan en vergeet het
vervolgens. Wel is het belangrijk dat wanneer je een fout maakt, te begrijpen waarom je hem gemaakt hebt,
zodat je de volgende keer niet snel weer dezelfde fout maakt, en dan te concentreren op wat vervolgens staat
te gebeuren. Tussendoor lekker ontspannen rijden zonder bang te zijn om fouten te maken of sneller te willen.
Met ervaring en training komt de 'flow'. Je rijdt vanuit een automatisme, natuurlijk, zonder al te veel
inspanning. Alles lijkt vanzelf goed te gaan, perfect, bijna zonder erbij na te denken. Jammer genoeg is het
tegenovergestelde ook vaak het geval; wat je ook probeert, het schijnt maar niet te willen lukken. En dat is nou
juist het probleem: op dat moment probeer je te hard. Probeer op dat moment weer in je ritme te komen. Zorg
op dat moment eerst weer dat je een wordt met je motor, ontspan. Vervolgens zal in jezelf praten over waar je
mee bezig bent je zo weer je concentratie teruggeven.
Visualisatie.
Positieve autosuggestie wordt bij heel veel sporten toegepast. Visualisatie
wordt tegenwoordig veel toegepast om gestelde doelen te bereiken. In
principe is het niets anders dan je onderbewuste aan te sturen de
vermogens te mobiliseren die nodig zijn om bepaalde doelen te bereiken.
Je hersenen kunnen namelijk geen onderscheid maken tussen werkelijke
en ingebeelde gebeurtenissen. Het ziet en accepteert alle beelden als
waren ze reëel. Daarom heeft het zeker nut om in gedachten de perfecte rit te rijden.
Door je rit te visualiseren, in beelden of in fysieke gevoelens, beleef je deze als het ware zoals je het zou willen
beleven. Het is gebleken dat je tijdens het visualiseren van een beweging ook daadwerkelijk spierspanning
krijgt in de spieren die je bij deze beweging gewoonlijk gebruikt. Het inbeelden van een beweging leidt tot
dezelfde resultaten als het fysiek oefenen van die beweging. Je kunt op deze manier het gevoel dat bij een
goede beweging hoort herhalen. Deze goede beweging sla je in je hersenen op en zal tijdens een training of
wedstrijd gebruikt kunnen worden. Dit vergroot je zelfvertrouwen.
Door in gedachten te oefenen, heb je als het ware al een feedback gecreëerd, een automatisme, waardoor alle
aandacht uit kan gaan naar wat verder nog komen gaat. Dit principe wordt ook toegepast tijdens de
(berg)trainingen. Door over de rit te praten en wat je zou moeten doen als de situatie anders was geweest,
worden strategieën en technieken gevisualiseerd. Door in gedachten de perfecte rit te rijden, ben je in de
praktijk besluitvaardiger.
Visualisatie komt natuurlijk het best tot z'n recht als je veel rijdt, tussen het actief motorrijden door. Meer dan
tachtig procent van het motorrijden is mentaal. Daarom is het belangrijk zo gedetailleerd mogelijk te
visualiseren. Dus niet alleen al de visuele informatie die je tot je neemt tijdens het rijden visualiseren, maar ook
de input van alle andere zintuigen. Visualiseer je lichaamspositie en ‐bewegingen op je motor, al je
handelingen, het gebruik van koppeling, gas en rem. Visualiseer het geluid van je motor bij elke input,
visualiseer het gevoel dat je krijgt bij elke hobbel en bobbel, het afschuinen in de bocht, de kracht van het
remmen en accelereren.
Begin in gedachten op een bepaald punt van het de weg of het circuit en eindig hier ook weer. Vaak is het erg
lastig om zonder pauze of aarzeling het complete stuk weg in gedachten af te leggen. Meestal komt dat door
gebrek aan informatie. Of door het feit dat je onzeker bent hoe je op een gegeven moment moet handelen. In
gedachten weet je namelijk vaak precies op welk stuk je referentiepunten mist of waar je beperkingen liggen.
Je kunt in gedachten steeds weer hetzelfde stuk weg afleggen tot je weet wat het probleem is en hoe je dit op
kunt lossen. Ook motorcoureurs overdenken wat ze moeten doen en handelen er vervolgen naar als ze een
wedstrijd moeten rijden.
Het grootste voordeel van visualisatie is dat je in gedachten verbeteringen aan kunt brengen in je rijgedrag.
Ben je bijvoorbeeld voortdurend geneigd te kijken naar waar je niet heen wilt, probeer dan in gedachten
constant te kijken naar waar je wel heen wilt. Ben je geneigd te laat af te remmen voor een bocht of te laat
terug te schakelen, rem dan in gedachten wel op tijd af en schakel op tijd terug. Op de weg ben je namelijk
geneigd als het ware vanuit een automatisme steeds dezelfde fouten te maken. Door nu dat automatisme in
jezelf al van tevoren te veranderen door je handelingen te visualiseren, is het wanneer je op de weg zit, alsof je
het al veel vaker in de praktijk goed hebt gedaan.
Het nadeel? Door een fout te visualiseren, ben je als het ware de fout al aan het maken. Je moet dus goed
weten wat je doet. Zonder de goede voorkennis, de juiste achtergrondinformatie, zou je wel eens een foute
techniek kunnen visualiseren. Hier komt het belang van een goede training om de hoek kijken. Zonder de juiste
vervolgtraining kun je als motorrijder jarenlang dezelfde fouten blijven maken zonder dat je dat zelf doorhebt...
Tips om visualisatie te gebruiken:
Gebruik visualisatie alleen bij taken waarmee je al bekend bent.
Betrek zoveel mogelijk zintuigen bij je visualisatie.
Visualiseer op ware snelheid.
Visualiseer dat wat je visualiseert slaagt. Lukt dat niet, bedenk dan welk onderdeel je moet verbeteren om het
wel te laten lukken. Kortom: visualiseer zo perfect mogelijk.
Ik rij woon werk en zit ook nog regelmatig met werk in me hoofd als ik 's avonds weg rij. Ik probeer dan zo snel mogelijk de focus op het motor rijden te leggen. Waarom heb je en motor? Om er van te genieten. Voel het koppel, de wendbaarheid en de power. Rij met je vizier open.
Eergisteren deed ik even m'n vizier open met 40km/u en nu nog steeds een rood oog door een klein vliegje..Doe dan wel een bril of zonnebril op. Je wil geen vliegje die met 100km/h tegen je oog aan klapt..
En mocht er iemand op je zitten drukken... ; Maak je geen zorgen ik heb grote klussen verneukt dan deze :p
De terugweg naar huis was inderdaad een lekker relaxte ritStress en motorrijden? Zodra ik op de motor zit ben ik alles snel vergeten. Daarom rij je toch ook motor?
Zelf vind ik rustige muziek altijd wel fijn als ik gestrest ben, zorgt er in ieder geval voor dat ik minder snel asociaal hard ga rijden op plekken waar dat eigenlijk niet kan.
Gebruik gewoon standaard in ear oordopjes van Sennheiser, de CX250 waarop ik dan het grootste formaat dopje doe die er bijgeleverd word. Dempt natuurlijk niet zo goed als schuimpjes (ook logisch voor een prijs van 25 euro) maar kan de muziek nog prima horen tot een snelheid van 120/130 op een Transalp waar alle wind naar mijn hoofd word geslingerd.Hoe doe je dat in combinatie met je oordoppen? Of heb je dempende dopjes met ingebouwde speakertjes?
Geluid heb ik trouwens dan op 60% staan en tot nu toe nog nooit een piep in m'n oren gekregen na het rijden.
Die piep heb ik al enigszins. En ik probeer verder zuinig te zijn op mijn oren. Ik ben nu 45, en ik zou ze toch nog zeker 25 jaar zonder hulpmiddelen willen blijven gebruiken.
Snap ik, moet zelf ook nog een aardig poosje met m'n oren doen als 19 jarige. Rijd zowat ook nooit meer zonder oordoppen en dat vooral omdat ik eerst helemaal zonder reed maar kreeg 's avonds dan wel een piep in mijn oren en dat heb ik liever niet al te vaak.
In de bijna 4 maanden dat ik mijn rijbewijs heb, heb ik ruim 4000 km gereden.
Dit om aan te geven hoezeer ik de ontspanning nodig heb
Dat zou ik wel willen, maar ik wordt iedere werkdag om 7.30 tot 17.30 op het werk verwacht