Motorrijden gevaarlijk?

Je begint net met lessen, alees is dus nieuw en spannend.
OK, motorrijden is niet zonder risico's. Gladheid, kiezels of zand op de weg of zomaar in eenh bocht. Om nog maar te zwijgen over automobilisten die je om de een of andere reden niet zien.
Maar daar moet een goede rijinstructeur je nu juist op voorbereiden. Die moet je aanleren om een bocht goed te overzien, het wegdek te "lezen" en het gedrag van de andere weggebruikers te bekijken en hoe daarop te reageren.
Wat je in ieder geval in de gaten moet houden is dat iedereen hier op het forum het heeft moeten leren. Ook voor ons zijn die eerste lessen spannend geweest. Maar op een gegeven moment vind je opeens die balans tussen concentratie op het verkeer en plezier in het rijden. Dat is het moment waarop je dus echt gaat motorrijden.

Veel plezier en veilige kilometers.

"Opa"Jan :]
 
Anticiperen, kijken, net doen of de rest gek is , je niet op laten fokken, en vooral genieten

mvg,

Ronald
 
Net nog even wezen toeren en bijna op m'n muil gegaan door stuif zand in de bocht.
Maar het blijft leuk. Gewoon jezelf blijven en je kop erbij houden. En als je valt opstappen en weer doorgaan. Veel succes met je rijbewijs.
 
Je begint net met lessen, alees is dus nieuw en spannend.
OK, motorrijden is niet zonder risico's. Gladheid, kiezels of zand op de weg of zomaar in eenh bocht. Om nog maar te zwijgen over automobilisten die je om de een of andere reden niet zien.
Maar daar moet een goede rijinstructeur je nu juist op voorbereiden. Die moet je aanleren om een bocht goed te overzien, het wegdek te "lezen" en het gedrag van de andere weggebruikers te bekijken en hoe daarop te reageren.
Wat je in ieder geval in de gaten moet houden is dat iedereen hier op het forum het heeft moeten leren. Ook voor ons zijn die eerste lessen spannend geweest. Maar op een gegeven moment vind je opeens die balans tussen concentratie op het verkeer en plezier in het rijden. Dat is het moment waarop je dus echt gaat motorrijden.

Veel plezier en veilige kilometers.

"Opa"Jan :]

Mooi en juist beschreven, Jan! Het plezier zit ook in de uitdaging goed te rijden, het gevoel te hebben dat je de motor onder alle omstandigheden beheerst, dat je het aankunt.
Door zijn aard is motorrijden 'gevaarlijker' dan autorijden, dat moet je dus compenseren met de door Jan omschreven vaardigheden. Voor een deel kun je die tijdens het lessen aanleren, maar voor de verdere ontwikkeling daarvan moet je toch echt zelf zorgen (waarbij een voortgezette rij-opleiding trouwens ook nog een handje kan helpen).

Het grootste gevaar van het motorrijden wordt eigenlijk gevormd door de man of vrouw die er op zit!
 
Laatst bewerkt:
Vallen is niet gevaarlijk :N maar neerkomen! '(
Daarom is het altijd de kunst om de aarde te missen als je dreigt neer te komen. :Y

Oh, en nog een goede tip: als je gaat liggen, zorg dat je niks raakt. Bomen, hekjes, vangrails, andere weggebruikers... ze kunnen je dag aardig verpesten.
 
Ge kunt je altijd zoiets aanschaffen, die vallen blijkbaar nie ... :X

full
 
Je moet zowieso altijd goed opletten en proberen zo veel mogelijk van te voren zien aankomen.

Het is echt niet zo dat je zomaar crasht, ook al ligt er wat zand of grind op de weg.

Gewoon lekker doen en je zult zien dat je er zo veel plezier aan zult beleven! :]
 
Motorrijden is zo gevaarlijk als je het zelf maakt...

Gulden regel: als je niet kunt zien of er iets aankomt , neem dan die bocht alsof er iets aankomt..... En dat geldt natuurlijk ook voor kunnen zien of er iets op de weg ligt... Kun je het wegdek niet zien door bijvoorbeeld een berm met hoog gras dan is het verstandig de bocht langzamer te nemen zodat je iets kunt doen als er echt iets ligt ;)

Komt bij: bij grind of olie lig je niet direct onderuit.. Vermijd alles wat extra grip vraagt: Sturen, remmen, extra accelereren of juist abrupt je gas dicht gooien van schrik zijn bij vuil wegdek de zekerste garantie op een nadere kennismaking met terra nostra... een klein zijstapje van een achterwiel is ook niet erg, zolang je je maar niet laat verleiden tot een van bovenstaande acties en ontspannen blijft zitten herstelt een motor zichzelf.
 
Laatst bewerkt:
naar mijn idee is het juist wel ontspannend, je bent wel bezig met het verkeer enzo, maar dat is gewoon routine (even het file rijden niet mee gerekend, dat is wel inspannend). Als je gewoon rust in je hoofd heb en gewoon goed oplet kan je erg ontspannen rijden. :)

Mijn idee ook. Het bedienen van je motor gaat vanzelves. Dat is het voordeel in ieder geval als je wat relaxter (lees: op of rond gelden max. snelheid) rijdt dan 200 km/uur. Verder is al tig keer geroepen hier, veel en ver vooruit kijken (dichtbij niet vergeten anders mis je die plotseling overstekende kat) en zorg dat je snelheid en houding zodanig is dat je kunt anticiperen. Als je de bochten niet als op het circuit neemt is het zelfs in bochten te doen om je lijn aan te passen om zo langs een plek of beest heen te rijden.

Klein grind wat plotseling ergens ligt doe je niets aan.

Enne... leest het standaardwerk "twist of the wrist" eens. Ongetwijfeld heeft iemand op dit forum de pdf versie nog wel ergens liggen.

Motorrijden gevaarlijk? valt wel mee... Het vraagt alleen wél wat meer van je eigen capaciteiten en het besef dat je het zéker niet van de capaciteiten van je medeweggebruikers dient te hebben.
 
Zouden er misschien zoveel motor-slachtoffers vallen omdat veel motorrijders denken dat het niet gevaarlijk is? Ik ben er heilig van overtuigd dat het feit dat ik nog niets mankeer na >800.000 motor-km mede te danken is aan het bewust zijn van het gevaar. Het schuilt overal, en op sommige elementen heb je maar weinig invloed. Je doet natuurlijk je best om de risico's te beperken en het idee dat dit je aardig lukt zorgt er denk ik voor dat je blijft rijden.
 
Ge kunt je altijd zoiets aanschaffen, die vallen blijkbaar nie ... :X

[afbeelding]


SHIT, ik heb zo'n ding al zien rijden !!
kvroeg mij echt af wat het was, kwas helemaal van de kaart als ik die 2 wielen vooraan zag

twas op de R4 in Gent, eigenlijk had ik wat achter hem moeten blijven om eens te zien hoe dat de bocht ingaat, kan het mij echt niet voorstellen... volgens mij zelfs nog moeilijker of met 2 wielen ! _O-
 
Ik vind motorrijden zo gevaarlijk dat ik niemand zou stimuleren om er mee te beginnen.
Mijn vriendin mag alleen achterop zitten.
 
Sinds dat mn vriendin nu een gsr600 heeft ben ik ook niet echt op mn gemak, vroeger was het nog erger , een Triumph Legend :X
Een redelijk zware en lompe bak met een niet al te schitterende wegligging en de nodige mankementen en dan een meisje van een 1.68m erop ... |(
 
Hmkay RR. ik dacht dat je het sarcastisch bedoelde =(
Maar waarom wil je het dan niet aanraden bij andere mensen?
 
Hmkay RR. ik dacht dat je het sarcastisch bedoelde =(
Maar waarom wil je het dan niet aanraden bij andere mensen?
Heel simpel: motorrijden is een gevaarlijke bezigheid, dat hebben ik en vele anderen aan den lijve mogen ondervinden.
Dat raad ik andere mensen niet aan, zeker mijn dierbaren niet.

Bovendien ben ik er op geen enkele manier bij gebaat als er meer motorrijders bij zouden komen.

Als het iemand leuk lijkt, moet hij of zij het zeker gaan doen.
Ik probeer alleen niemand ervan te overtuigen dat hij ermee moet beginnen.
 
Heel simpel: motorrijden is een gevaarlijke bezigheid, dat hebben ik en vele anderen aan den lijve mogen ondervinden.
Dat raad ik andere mensen niet aan, zeker mijn dierbaren niet.

Bovendien ben ik er op geen enkele manier bij gebaat als er meer motorrijders bij zouden komen.

Als het iemand leuk lijkt, moet hij of zij het zeker gaan doen.
Ik probeer alleen niemand ervan te overtuigen dat hij ermee moet beginnen.

:^
 
Heel simpel: motorrijden is een gevaarlijke bezigheid, dat hebben ik en vele anderen aan den lijve mogen ondervinden.
Dat raad ik andere mensen niet aan, zeker mijn dierbaren niet.

Bovendien ben ik er op geen enkele manier bij gebaat als er meer motorrijders bij zouden komen.

Als het iemand leuk lijkt, moet hij of zij het zeker gaan doen.
Ik probeer alleen niemand ervan te overtuigen dat hij ermee moet beginnen.
als het zo gevaarlijk is waarom doe je hetzelf dan wel? :+
 
Volgens de statistieken is motorrijden 24x zo gevaarlijk voor je leven als autorijden, maar ja dood ga je zo ie zo 100% zeker.

Ik heb nu 200.000 Km gereden in 7 jaar tijd en kan mij dus een zwaar ervaren motorrijder noemen, ik heb heel Europa bereden van de Noordkaap tot Italie en van Nederland tot Polen, Kroatie.

Het is heel belangrijk dat je altijd reserve houdt met motorrijden, met nat wegdek moet je erg uitkijken want je ligt zo op je bek, dus veel afstand houden en geleidelijk optrekken en geleidelijk remmen !

Wat het belangrijkst is om het motorrijden te overleven is altijd rijden met de WORST CASE situatie, zorg ervoor dat je als motorrijder altijd het regie houdt, dit is de belangrijkste regel voor motorrijden ! en zelfs dat is geen garantie maar het vergroot wel je overlevenskans aanzienlijk ! Denk eraan dat er van alles kan gebeuren: een dode vos op het wegdek in het pikkedonker, een enorme zeemeuw die tegen je hoofd aanvliegt met 120 Km/h , iemand die niet goed oplet en je zit in een dode hoek en wil je omver rijden, olie in de bocht, tijdesn inhalen stopt je motr ermee, etc

Maar wat is motorrijden toch een FANTASTISCE HOBBY !! :}
 
Echten mannen rijden in een Volkswagen Touraq....

Met andere woorden... gevaar zoek je zelf op. Motor rijden is zo gevaarlijk als je het zelf maakt denk ik zelf. Je moet met nat weer ook geen 80 door een bocht nemen als de met droog weer amper mogelijk is. Kwestie van ervaring en inschattingsvermogen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan