Motorrijden gevaarlijk?

tja en als het gebeurt. vervelend kut... maar het hoort er nu eenmaal bij.

Autorijden is ook gevaarlijker dan met de trein gaan. Maarja toch neemt het gros de auto.
 
Je moet altijd en overal rekening houden met het onverwachte.
Dus ja, ga ervan uit dat er in de volgende bocht olie of grind kan liggen, en ga er vanuit dat je nooit zomaar voorrang krijgt op een voorrangs weg.
Anticipeer zoveel mogelijk, kijk ver vooruit (maar ook in je spiegels om te weten wat er achter je afspeelt).
Niemand ziet je en iedereen probeert jou zo hard mogelijk te raken.
Houd ruimte om je heen !

Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat motorijden ook veel veiliger kan zijn !
Denk maar aan tegenliggers op jouw wegheft die jou tegemoetkomen tijdens inhaalmanouvres.
Nooit fijn, maar je bent smal en zeer wendbaar, je kan dan uiterst rechts gaan rijden om een frontale aanrijding te voorkomen.
In een auto ben je dan kansloos.

Denk er verder niet bij na en geniet lekker van het motorrijden.
Gewoon scherp blijven, niet laten uitdagen door sjonnies of petjesvolk.

Je beland niet zomaar in een berm hoor op een grindweg. Als je het op tijd opmerkt en voorbereid dan kun je er gewoon rustig over heen rijden zonder dat je omvalt.
Een oliespoor kun je meestal ook wel op tijd zien, ook in het donker. Rijd waar je kan in het donker met groot licht op.
Vaak wordt er veel te hard overheen gereden, of juist geremd wat je echt niet moet doen.

In het donker is het zicht wat minder, dat blijft altijd wel lastiger.
Vooral rijden in gebieden waar reeën kunnen oversteken als je in het donker rijdt is niet zo'n prettig gevoel.
Als zich situaties voordoen, het beste wat je kan doen lijkt mij, is kalm blijven en zo snel mogelijk snelheid uit je motorfiets halen.


Enjoy life !
Enjoy riding a motorbike !
 
Enjoy life !
Enjoy riding a motorbike !


full
 
Ik rij intussen al een krappe 35 jaar op de motor. Tot vorig jaar nog steeds schadevrij totdat ik geen voorrang kreeg op een kruising. Het lichamelijk letsel is beperkt gebleven omdat ik met gepaste snelheid over bepaalde kruisingen rij omdat die zo gevaarlijk zijn (onoverzichtelijk etc.)

Maar al die jaren zonder brokken gereden omdat ik gematigde snelheden aanhoud.
Goed vooruit kijken en situaties inschatten geeft je een betere kans.
Op rechte stukken is er weinig kans dat het fout gaat, het gevaar zit hem in de bochten. Je kan er niet vanuit gaan dat de bochten schoon zijn, soms ligt er gemaaid gras of een verloren partij bakstenen of een band etc. Als je dan lekker een bochtje ga nemen dan ben je kansloos.

Verder ben je kwetsbaar op 2 wielen zonder stalen kreukelzone. Je medeweggebruikers zijn ook niet altijd even wakker of zijn gewoon onder invloed van e.e.a. . Die rijden je zo van de weg. Zeker s'winters als het donker is.
En sommige hebben echt overal lak aan , die drukken je van de weg. Geloof me, als er net zo'n wapenwet in Nederland was dan in Amerka had ik al een heel rijtje kruisjes (automobilisten) in mijn kolf gekerfd.
 
Mijn ouders vinden dat je nog beter kunt gaan bunjeejumpen zonder touw dan met een motor de weg op weg gaan... :+

Zolang je maar weet dat het gevaarlijker is en er ook rekening mee houdt. Er zijn zat mensen die het gevaar niet inzien, en dát is pas gevaarlijk!
 
Je kan ook struikelen over een losse stoeptegel en verkeerd terecht komen.
Of je staat te kletsen met de buuf en een dronken maloot rijdt je dood, of je valt thuis van het trapje bij het ramen lappen...
Je kan het beste dus in bed blijven liggen :+
Ohw.. wacht... het gebeurd ook dat een gehandicapte die alleen maar kan liggen dood gaat door infectie aan doorligplekken -O-
1 ding aan het leven dat zeker is, is dat het dodelijk is... als het je tijd is ga je toch, is het niet door een motorongeluk dan verslik je je wel in een kippebotje in de soep ;)
 
Laatst bewerkt:
Om eea in perspectief te plaatsen:

klik

Vorig jaar 78 verongelukte motorrijders en dus minimaal 80 mensen dood door voedselvergiftiging....

Elk jaar zeker 80 doden door besmet voedsel
Uitgegeven: 15 juli 2008 12:02
Laatst gewijzigd: 15 juli 2008 12:12

UTRECHT - Elk jaar worden zeker 700.000 mensen ziek en overlijden tachtig mensen door besmet voedsel. Dat blijkt uit recent onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
ANP

De cijfers staan in het recent verschenen Nationaal Kompas Volksgezondheid. Volgens onderzoeker professor Arie Havelaar zijn deze schattingen nog aan de voorzichtige kant en ligt het werkelijke aantal zieken en doden waarschijnlijk aanzienlijk hoger.

Onder de noemer 'Wat je moet weten, om veilig te eten!' is het RIVM op haar website een voorlichtingscampagne begonnen om mensen te wijzen op de gevaren op voedselinfectie in de keuken en bij de barbecue, waarvan is gebleken dat mensen het minder nauw nemen met de hygiëne bij het eten.

Gewoontegedrag

Volgens onderzoeker Havelaar is het echter moeilijk om mensen van de gevaren te doordringen. "Koken is gewoontegedrag dat bijna niet is te veranderen." Hij vindt daarom dat de bal vooral bij het bedrijfsleven ligt dat meer besmettingen moet zien te voorkomen.

Een goede methode is volgens hem het behandelen van kippenvlees met chloor en de omstreden 'chloorkip' zou wat hem betreft niet langer taboe moeten zijn.
(c) ANP
 
Om eea in perspectief te plaatsen:

klik

Vorig jaar 78 verongelukte motorrijders en dus minimaal 80 mensen dood door voedselvergiftiging....

Maar is dit een goed perspectief?
In nederland wonen iets van 16 miljoen mensen en die eten allemaal en eigenlijk elke dag een paar keer. Daar sterven dus maar 80 van in een jaar door voedselvergiftiging.

Hoeveel motorrijders zijn er in NL? En hoe vaak rijden zij motor...?
 
... 1 ding aan het leven dat zeker is, is dat het dodelijk is... als het je tijd is ga je toch, is het niet door een motorongeluk dan verslik je je wel in een kippebotje in de soep ;)

Allemaal juist, maar als een beetje oplettendheid en terughoudendheid op sommige wegtrajecten kan voorkomen dat je de komende jaren niet in een rolstoel met kinbesturing moet zitten, dan gaan je huisgenoten je voorzichtigheid nog zo sterk apprecieren ...
 
Oke dank allen voor de reacties!

Ik ben pas begonnen met lessen en heb nog niet echt een kijktechniek ;)
Ik hoor alleen dat ik moet kijken naar waar ik naar toewil en niet vlak voor me uit moet kijken.
Maar van ver af kun je toch nooit zien ofdat er grind op de weg ligt?

Mischien komt het dalijk allemaal vanzelf, ben nu veelste druk met schakelen, remmen met 2 remmen, kijken, koppeling en een persoon in mijn oor ;)

Wel grappig dat jij als onervaren motorrijder met een frisse blik op de zaak dit wel ziet, in tegenstelling tot "ervaren" rijders en instructeurs.

Ik heb een aantal jaar geleden meegedaan met een groepsreis. Er reed ook een motorinstruceur mee ( als deelnemer, niet voor zijn werk). Laat dit nou net degene zijn die in de regen op slecht wegdek met grind in een bocht weggleed en in de berm ten val kwam! :o
Gelukkig met lage snelheid, geen schade of blessures.
's Avonds bij het bier vroeg hij:' kijken jullie dan wel steeds naar het wegdek?' _O-

Je moet gewoon zowel ver weg als vlak voor je kijken, dat heeft mij al meerdere malen gered. *O*
 
Je loopt het minste gevaar als je gewoon thuis blijft, en dan nog liefst in de kelder.


Mijn kelder ligt vol met wijn, weet je wel hoe gevaarlijk dat kan zijn ......

Met 2 flessen wijn achter de knopen de keldertrap afstuiteren op zoek naar de 3e. Levensgevaarlijk :N

Wijn drinken in de kelder en er pas uitkomen als je nuchter bent of ruim voldoende flessen boven brengen vòòr je begint.....
 
het is niet het rijden wat gevaarlijk is, het is het onderuit gaan waar je een beetje mee moet oppassen.
















:+
 
Nee maar het is zo. De meeste ongelukken gebeuren volgens mij omdat men schrikt. Als je gewoon rijdt. En je weet dat daar zit een beejte zand op de weg. Dan glij je ff een twintig-dertig cm naar buiten in de bocht. Het is een onprettig gevoel maar als je het verwacht en je hebt het al meerdere malen meegemaakt dan komt het wel goed, want na dertig cm heb je weer grip en je gaat de kant op waar je heen kijkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan