Motorrijden in de toekomst

agranado

MF veteraan
22 okt 2005
1.935
0
Den Haag
Ik las gister een interessant artikel op nrc.nl over de google robot auto, dat mij toch wel even aan het denken zet. Deze auto wordt volledig bestuurd door de computer met behulp van sensoren en google maps.

google-robot-car.jpg


Het meest opmerkelijke vond ik nog wel dat aan het eind van 2010 deze auto's al 225000 km hebben afgelegd in Amerika. Wél met twee personen aan boord om in geval van nood te kunnen ingrijpen. Tot dusver is er op een kleine kettingbotsing na, alles zonder problemen verholpen. Het zal toch niet heel erg lang meer kunnen duren, voordat deze auto's echt in beeld komen?

Nu lag ik vannacht tóch even wakker in bed. Want dit kan toch zeker een bedreiging zijn voor onze hobby? Als al het verkeer over, ik roep maar wat, 50 jaar volledig geautomatiseerd is. Is er dan nog wel plek voor ons? Of is er juist wél plek voor motoren, omdat de computer ons veel beter zien? Is dit beeld niet gewoon een veredeld concept van het openbaar vervoer? Wie wil er nog motorrijden, als je zonder rijbewijs, eventueel met een slechte gezondheid veilig en comfortabel van A>B kan? Zal ál het verkeer wel volledig geautomatiseerd zijn? Zullen verzekeringen niet de pan uit rijzen voor ons? Wat als terroristen google hacken?

minority_report_automated_cars_image.png
'Minority Report'

6a00e54ecc66978833011570b3b05e970b-800wi
'Wall-E'

Wat denken jullie?
 
Gaat nooit gebeuren. In 1950 dachten 'ze' ook dat er in 2000 vliegende auto's etc. bestonden. We zijn geen stap verder dan in 1950.
 
Gaat nooit gebeuren. In 1950 dachten 'ze' ook dat er in 2000 vliegende auto's etc. bestonden. We zijn geen stap verder dan in 1950.

Er bestaan vliegende auto's dus we zijn een stap verder.

Maar je hebt gelijk dat het meestal wat langer duurt voordat het zover is.

Nu nog niet om je druk over te maken maar we moeten nu (voor dijkafsluitingen) en t.z.t. er voor zorgen dat we goed georganiseerd zijn. M.a.w. wordt lid van de MAG.
 
Er zal heus wel het nodige veranderen in 50jaar...nogal logisch. Maar een volledig autonoom voertuig zie ik niet gebeuren in die tijd..misschien dat dat in de randstad mogelijk is waar veel mensen wonen en het wegdek goed wordt onderhouden en er geld is voor dit soort investeringen. Maar daar buiten is het natuurlijk een heel ander verhaal, en de wereld is een stuk groter dan alleen de steden.
 
Als er zoiets in de toekomst zal komen, zal dat nooit van de ene dag op de andere ingevoerd zijn. Krijg je dus een combinatie tussen geautomatiseerd en handmatig bestuurd verkeer, ook al is dat maar een overgangsfase.
 
Ik had een heel andere context verwacht? Namelijk: hoe gaan we rijden over een jaar of 30 als we geen brandstof meer hebben en geen flinke schreeuwen van de uitlaat en hitte voelen van ons motorblok ;(.

Ik ben echt blij dat ik niet 30 jaar later geboren ben... Moet je je voorstellen dat je nooit op benzine gereden zou hebben.
 
haha daar denk ik ook weleens aan.. misschien dat mijn kinderen nooit zelf gaan ervaren hoe het is om met een benzinemotor te rijden. alleen een lame-ass elektrische motor waar geen geluid uitkomt met een volkomen lineaire vermogensafgifte (en een bereik van 30km)
 
Gaat nooit gebeuren. In 1950 dachten 'ze' ook dat er in 2000 vliegende auto's etc. bestonden. We zijn geen stap verder dan in 1950.

Maar het gebeurt al... En in nog 50 jaar aan technologische vooruitgang, zal het m.i. geen enkel probleem zijn. Maar het zal ook wel niet de technologie zijn, die het idee zal stremmen.

Ik had een heel andere context verwacht? Namelijk: hoe gaan we rijden over een jaar of 30 als we geen brandstof meer hebben en geen flinke schreeuwen van de uitlaat en hitte voelen van ons motorblok ;(.

Ik ben echt blij dat ik niet 30 jaar later geboren ben... Moet je je voorstellen dat je nooit op benzine gereden zou hebben.

Als we de overstap niet maken naar elektrisch gedreven motoren, zal ons nageslacht überhaupt niet van motorrijden kunnen genieten.

En wat je niet kent kan je ook niet missen. Onze kleinkinderen zullen verveeld moeten luisteren naar al onze vroegâh verhalen over benzinedampen als ze je bezoeken in het bejaardenhuis. Het 'gevoel' van het motorrijden zal toch zeker blijven bestaan, zonder het broem geluid?
 
Gaat nooit gebeuren. In 1950 dachten 'ze' ook dat er in 2000 vliegende auto's etc. bestonden. We zijn geen stap verder dan in 1950.
We zijn wel verder gekomen, we hebben veel drempels, rotondes, 60 km zones :+

Gaat nooit gebeuren. In 1950 dachten 'ze' ook dat er in 2000 vliegende auto's etc. bestonden. We zijn geen stap verder dan in 1950.

Maar het gebeurt al... En in nog 50 jaar aan technologische vooruitgang, zal het m.i. geen enkel probleem zijn. Maar het zal ook wel niet de technologie zijn, die het idee zal stremmen.

Ik had een heel andere context verwacht? Namelijk: hoe gaan we rijden over een jaar of 30 als we geen brandstof meer hebben en geen flinke schreeuwen van de uitlaat en hitte voelen van ons motorblok ;(.

Ik ben echt blij dat ik niet 30 jaar later geboren ben... Moet je je voorstellen dat je nooit op benzine gereden zou hebben.

Als we de overstap niet maken naar elektrisch gedreven motoren, zal ons nageslacht überhaupt niet van motorrijden kunnen genieten.

En wat je niet kent kan je ook niet missen. Onze kleinkinderen zullen verveeld moeten luisteren naar al onze vroegâh verhalen over benzinedampen als ze je bezoeken in het bejaardenhuis. Het 'gevoel' van het motorrijden zal toch zeker blijven bestaan, zonder het broem geluid?
Ik denk dat over 50 jaar de benzine te duur zal worden om nog te kunnen motorrijden, anders is de kans groot dat het van de overheid niet meer is toegestaan. Als de technieken zover verbetert zijn dat elektrisch rijden een goed alternatief is, dan heb ik er geen probleem mee.
 
Zolang iets boem kan doen zullen er verbrandingsmotoren zijn; desnoods op olijfolie uit de supermarkt. Je zal dan geen honderden kilometers meer rijden, maar de oude verbrandingsmotor zal blijven bestaan, een vorm van nostalgie.

Waarschijnlijker is echter een efficiente electrische aandrijving met voldoende accuzuur om 400km te kunnen blijven afleggen en daar wordt hard aan gewerkt. En als je het geluid dan mist zet je er gewoon een stereoinstallatie op.
 
Tegen die tijd zijn er nog steeds verbrandingsmotoren, al zal het overgrote deel dan wel een soort van dieselmotor zijn en anders een die op gas (lpg, aardgas, methaan, waterstof, etc) loopt.
En de brandstof? Slaolie, zelf gezuiverd frituurvet of gas uit je eigen biogas installatie. Natuurlijk kan daar ook je gasvormige chiliconcarne bij.....
 
Er zijn al motors die op diesel rijden, en een koekblik dat op diesel rijdt kan worden omgebouwd om op frituurvet te rijden. Met een paar aanpassingen moet dat dan op een motor ook wel lukken en komt er als bonus een frikandellengeur uit je uitlaat (hebben de mensen weer wat om over te klagen, behalve de herrie).

Ik ga mijn geld inzetten op waterstof als nieuwe brandstof: je giet het gewoon je tank in (onder druk weliswaar) net zoals benzine. En je kan het via elektrolyse ook zelf maken, dus dat wordt misschien nog goedkoop rijden ook (illegaal waterstof stoken in je kelder, want er zal vast weer accijns op komen). Als je dan nog wat met luchtfilters oid kan gaan werken zodat er ook nog een leuk geluid uit komt zie ik dat best zitten.

Die accu's zijn allemaal leuk en aardig, maar de radius is enorm beperkt, opladen duurt een eeuwigheid en de accu's zelf sluiten op het moment ook als een malle.

Over het automatisch rijden: zolang ze het niet verplichten mogen ze hun gang gaan. Sommige mensen hebben zo weinig interesse in rijden dat ze sowieso een gevaar op de weg zijn. Hopelijk kunnen ze boel wel een beetje beveiligen, want alles wat computergestuurd is vraagt er natuurlijk om om gehacked te worden. Naja, als al die koekblikken dan zijn gecrashed hebben wij wel de weg voor ons zelf :P
 
Laatst bewerkt:
Ik zie in de toekomst een soort capsules over de weg gaan die je gewoon thuis kan bestellen, capsule komt voor instappen en je bestemming opgeven...

Veel efficienter dan nu capsules kunnen dan immers kop aan konten dus een veel beter gebruik van de weg, geen file leed meer geen rijbewijs meer enz enz...

Eigenlijk een soort van taxi maar dan zonder chauffeur...
 
Dat auto's over een tiental jaren volledig autonoom kunnen rijden, geloof ik direct. Maar er zal voorlopig nog een groep mensen blijven die liever zelf stuurt. Zelf sturen in een koekblik, zelf sturen op een motor. Denk aan het automaatje en de handbak.

Alleen.... als het aantal auto-ongelukken door automatisering flink afneemt en motorrijders zichzelf in dit hoge tempo in een kist blijven rijden, gaat de politiek denken dat er aktie nodig is. En aktie... laat het maar aan de hh politici over om juist de minst goede akties te selekteren.

Zometeen rijden we met klapzakken in een michelin-motorpakje rond....
Motor-mode anno 2020:

full
 
Laatst bewerkt:
Ik had een heel andere context verwacht? Namelijk: hoe gaan we rijden over een jaar of 30 als we geen brandstof meer hebben en geen flinke schreeuwen van de uitlaat en hitte voelen van ons motorblok ;(.

Electrische motoren met geluidsboxen O-)

Ik ben echt blij dat ik niet 30 jaar later geboren ben... Moet je je voorstellen dat je nooit op benzine gereden zou hebben.

Of 30 jaar vroeger... had je niet de supermotoren van nu maar die hokken met slechte remmen, slappe frames, onbetrouwbare electronica en blokken die maar bleven lekken :z
 
Gaat nooit gebeuren. In 1950 dachten 'ze' ook dat er in 2000 vliegende auto's etc. bestonden. We zijn geen stap verder dan in 1950.

Sterker nog, begin 1900 werd de infrastructuur zodanig ingericht in Nederland dat er markeringsobjecten werden neergeplant omdat men verwachtte dat in de toekomst alles per lucht-verkeer zou gaan gebeuren.

Hadden ze die lijn maar door gezet, dan was er meer ruimte om met de motor te kunnen rijden.

Over het feit dat er over 30 jaar geen fossiele brandstoffen meer beschikbaar zijn, heb ik nogal mijn twijfels. Er zijn al vergevorderde ontwikkeling met betrekking tot raffineren uit teerzand en boren op dieptes die tot nog toe onbereikbaar bleven. Dat er flink in de buidel getast moet worden om deze ontwikkelingen te kunnen bekostigen ben ik wel van overtuigd. Maar tekorten? ik denk alleen kunstmatig.
 
Er is genoeg te lezen praten ed over electrische auto,s omdat de brandstof opraakt maar wat gebeurt er dan met alle vliegtuigen?
 
Op discovery was laatst weer dit programma. Laatste challenge was in 2007 blijkbaar en daar waren ze al behoorlijk ver. Ik denk dat het toch nog wel even gaat duren voordat mensen de controle over hun voertuig over durven te geven aan een computer :) Misschien wel meer dan 50 jaar... :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan