Motorrijden in Italië riskante onderneming!

robbie_R

MF'er
14 aug 2002
122
0
Wie heeft hier al mee te maken gehad?

Bron: Site Knmv

Motorrijden in Italië riskante onderneming!

Eén Europa nog ver weg



Italië is bekend van Ducati, Moto Guzzi, MV Augusta, Max Biaggi en Valentino Rossi. Italië is bovendien een land waar mensen graag hun vakantie doorbrengen, maar dat kan men voortaan beter maar niet meer op de motor doen.



Bij de KNMV kwam er een verontrust telefoontje binnen over een Italiaanse wet die niet motorvriendelijk zou zijn. Geruchten moet je onderzoeken en zo kwamen we via de MAG Nederland en FEMA uit bij Ficardo Forte, de voorzitter van de Italiaanse motorrijdersbond Coordinamento Motociclisti. Van hem vernamen we dat er inderdaad een idiote wet in Italië was aangenomen die motorrijders in grote problemen kan brengen.



Tasjesdieven

De wet is weliswaar bedoeld om de tasjesdieven aan te pakken die dit soort praktijken meestal vanaf een “motorini” (Italiaans voor brommer) doen. Maar geldt door de gebrekkige wettekst voor alle bestuurders van gemotoriseerde tweewielers en dus ook voor motorrijders. Om het stelen van tasjes en andere criminele acties vanaf motoren en scooters tegen te gaan, heeft de Italiaanse regering Burlosconi eind augustus 2005 een wet aangenomen die het mogelijk maakt dat de politie direct een gemotoriseerde tweewieler in beslag mag nemen als de bestuurder of zijn duopassagier een van de onderstaande overtredingen begaat.

- Rijden met één hand aan het stuur;

- Rijden zonder of met niet goed vastgemaakte helm;

- Het niet in de juiste houding zitten op een motor;

- Het maken van een wheelie;

- De lading op de motorfiets niet goed vastgemaakt is;

- Lading die het “goed” besturen van de motorfiets hindert.

Indien de politie één van deze overtredingen constateert, kan men de eigenaar niet alleen beboeten maar moet zij tevens de gemotoriseerde tweewieler op kosten van de eigenaar voor dertig dagen in bewaring nemen. Indien de eigenaar na een inbeslagname niet binnen dertig dagen probeert zijn motorvoertuig terug te krijgen, wordt de motorfiets automatisch eigendom van de staat en zal deze per opbod verkocht worden. Dit geldt ook voor buitenlandse motorrijders!



Veldslagen

Nu zullen er ook mensen zijn die zeggen dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ze wordt opgediend, maar van Ricardo Forte hebben we inmiddels vernomen dat de eerste confrontaties tussen politieambtenaren die de wet wilde toepassen en groepen motorrijders die een inbeslagname tegen wilde gaan al zijn uitgelopen op ware veldslagen. Hoe kon dat nu gebeuren? Volgens Nico Perk, die voor de MAG via de FEMA de internationale contacten onderhoudt, is deze wet -die onderdeel is van een hele reeks van maatregelen- er even snel in één stemming vanwege het aankomende zomerreces doorgedrukt. Waardoor men vergeten is om goed naar de consequenties te kijken.



Consequenties

Die consequenties zijn niet mis. Want als een motorrijder in de regen zijn vizier afveegt of naar een collega motorrijder zwaait loopt hij al het risico dat een overactieve Italiaanse diender zijn motor in beslag neemt. Dit kan ook gebeuren bij het bedienen van een schakelaar die zich niet nabij de handels bevindt of als men de benzinekraan onder het rijden op reserve moet zetten. Daar de agent zelf de overtreding mag beoordelen van de Italiaanse wetgever loopt de motorrijder nog veel meer risico’s. Want niet iedere politieman heeft verstand van motorfietsen. Wij motorrijders vinden het normaal dat een magnetische tanktas los op de stalen tank vervoerd wordt. Maar leg als toerist maar eens aan een alleen Italiaans sprekende diender uit, die bovendien niet gehinderd wordt door enige kennis op het gebied van motorfietsen of tanktassen, dat dit zo hoort. Hij kan immers concluderen dat deze bagage niet vast zit aan de motor met alle nare gevolgen van dien.



Actie

MAG en KNMV hebben een brief naar de Italiaanse ambassadeur voor Nederland gestuurd. Alle anderen bij de FIM en FEMA aangesloten motorbonden hebben in hun land inmiddels hetzelfde gedaan. Indien de lezers deze actie ook willen steunen kunnen zij t beste ook een brief naar de Italiaanse ambassadeur sturen. Dat kan overigens gewoon in het Nederlands. Het adres is: Mr. Mario Brando Pensa, Ambassadeur van Italië, Alexanderstraat 12, 2514 JL Den Haag en het betreft artikel 213-168/05 van de (Italiaanse) Wegenverkeerswet.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan