Motorrijden met contactlenzen.

Born-Scum666

MF veteraan
12 mrt 2010
1.427
14
Ik was benieuwd of hier ook motorrijders zijn met contactlenzen.
Ik draag ze nog niet zo lang en ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. :)
 
Ik heb ze altijd in met rijden. Ook nog harde lenzen is als daar wat onder komt is het dolle pret (not!)
Ik rij vaker met vizier open in de bebouwde kom. Vizier op een kiertje vind ik minder prettig omdat de luchtstroom die door dat kiertje komt recht maar mijn ogen gaat
 
Ik denk beter dan als je een bril hebt. Want ik heb een bril, vind het strond irritant. :Y Moet echt goede schoonmaak doekjes hebben om mijn bril tussentijds schoon te maken ( word hoe dan ook vies, ook met vizier dicht ) en ik kan heel slecht tegen een vieze bril _O-
 
Ik denk beter dan als je een bril hebt. Want ik heb een bril, vind het strond irritant. :Y Moet echt goede schoonmaak doekjes hebben om mijn bril tussentijds schoon te maken ( word hoe dan ook vies, ook met vizier dicht ) en ik kan heel slecht tegen een vieze bril _O-

Das voor mij de reden geweest om over op lenzen te gaan.:P
 
Geen last met lenzen en motor rijden hier. Hou me vizier wel zo vaak mogelijk dicht. Zoals jbazelmans zegt op een kiertje vind ik ook niet fijn precies om dezelfde reden als hij zegt. Ventilatie kapjes wel vaak open aan alle kanten maar daar geen last van.
 
Vizier eigenlijk altijd dicht, of zonnevizier naar beneden. Mijn lenzen trekken vliegjes aan.
 
Jaar of 8 geleden overgestapt naar lenzen omdat ik dat gedoe met bril in mijn helm zat was. Bevalt me prima. Ik heb mijn helm vrijwel altijd open, nooit geen last mee. Natuurlijk niet lekker als er een vliegje inkomt, maar dat is het zonder lenzen ook niet.
 
Ik kan ze op de motor goed hebben. Helaas bij normaal gebruik niet. Te droge ogen. Met wat wind rond de helm produceren mijn ogen voldoende vocht om de lenzen draagbaar te maken.
Toen ik nog geen zonnevizier had, heb ik met de reis naar Noorwegen juist speciaal een set daglenzen meegenomen. Zodat ik toch wat kon 'spelen' met de zonnebril als ik een onverlichte tunnel in dook.
 
Ik ben juist van contactlenzen weer overgestapt op bril. Eigenlijk al toen ik ging scooterrijden, alweer zo'n 15 jaar geleden. Nou rookte ik toen ook nog, en wel vrij stevig, en ik had om die reden toch al een systeemhelm gekozen, ook al droeg ik toen nog lenzen. De eerste keer dat ik op de scooter wat in mijn oog kreeg (en de waarheid gebiedt me te zeggen dat dat waarschijnlijk as van mijn eigen peuk was :')) ben ik bijna tegen een tegemoetkomende auto geknald en daarna heel lang last gehad van mijn ogen. Toen meteen definitief teruggegaan naar een bril, en dat is uiteindelijk voor mij veel minder gedoe dan lenzen. Wakker, bril op, slapen bril af, klaar. Geen gepruts met lenzendoosjes, vloeistof, elke dag gehannes met je vingers in je ogen, droge ogen, niet zo maar ergens kunnen blijven slapen als je toevallig geen spullen bij je hebt, speciale flesjes voor in het vliegtuig... Ik moet er allemaal niet meer aan denken.

Eigenlijk de enige prijs daarvoor is waarschijnlijk dat ik waarschijnlijk voor altijd aan een systeemhelm of jethelm vastzit :) Prima deal voor mij.
 
Ik was benieuwd of hier ook motorrijders zijn met contactlenzen.
Ik draag ze nog niet zo lang en ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. :)
Ja. Ik heb lenzen genomen omdat een bril bij mij altijd gaat jeuken na een tijd.

Tijdens het motorrijden heb ik niet door dat ik lenzen in heb. Net als het meeste deel van de dag.
 
Ik draag ook liever een bril, en zelfs zonder systeemhelm. Helm op is gewoon kwestie van bril afdoen en die er daarna weer via het vizier inprikken. Met lenzen in wordt ik veel sneller moe, in elk geval mijn ogen.
 
Ik ben juist van contactlenzen weer overgestapt op bril. Eigenlijk al toen ik ging scooterrijden, alweer zo'n 15 jaar geleden. Nou rookte ik toen ook nog, en wel vrij stevig, en ik had om die reden toch al een systeemhelm gekozen, ook al droeg ik toen nog lenzen. De eerste keer dat ik op de scooter wat in mijn oog kreeg (en de waarheid gebiedt me te zeggen dat dat waarschijnlijk as van mijn eigen peuk was :')) ben ik bijna tegen een tegemoetkomende auto geknald en daarna heel lang last gehad van mijn ogen. Toen meteen definitief teruggegaan naar een bril, en dat is uiteindelijk voor mij veel minder gedoe dan lenzen. Wakker, bril op, slapen bril af, klaar. Geen gepruts met lenzendoosjes, vloeistof, elke dag gehannes met je vingers in je ogen, droge ogen, niet zo maar ergens kunnen blijven slapen als je toevallig geen spullen bij je hebt, speciale flesjes voor in het vliegtuig... Ik moet er allemaal niet meer aan denken.

Eigenlijk de enige prijs daarvoor is waarschijnlijk dat ik waarschijnlijk voor altijd aan een systeemhelm of jethelm vastzit :) Prima deal voor mij.
Ik draag ook liever een bril, en zelfs zonder systeemhelm. Helm op is gewoon kwestie van bril afdoen en die er daarna weer via het vizier inprikken. Met lenzen in wordt ik veel sneller moe, in elk geval mijn ogen.

Grappig te lezen, ik heb het precies andersom: na een of twee dagen bril dragen ben ik dat "loodzware" ding helemaal zat!
Met motorrijden erbij helemaal, bril op/af met helm op/af doen. En heb je een dure pinlock of iets soortgelijks ... beslaat je die #$%^&* bril!
Nee, doe mij maar lenzen. :P
 
Ik ben juist van contactlenzen weer overgestapt op bril. Eigenlijk al toen ik ging scooterrijden, alweer zo'n 15 jaar geleden. Nou rookte ik toen ook nog, en wel vrij stevig, en ik had om die reden toch al een systeemhelm gekozen, ook al droeg ik toen nog lenzen. De eerste keer dat ik op de scooter wat in mijn oog kreeg (en de waarheid gebiedt me te zeggen dat dat waarschijnlijk as van mijn eigen peuk was :')) ben ik bijna tegen een tegemoetkomende auto geknald en daarna heel lang last gehad van mijn ogen. Toen meteen definitief teruggegaan naar een bril, en dat is uiteindelijk voor mij veel minder gedoe dan lenzen. Wakker, bril op, slapen bril af, klaar. Geen gepruts met lenzendoosjes, vloeistof, elke dag gehannes met je vingers in je ogen, droge ogen, niet zo maar ergens kunnen blijven slapen als je toevallig geen spullen bij je hebt, speciale flesjes voor in het vliegtuig... Ik moet er allemaal niet meer aan denken.

Eigenlijk de enige prijs daarvoor is waarschijnlijk dat ik waarschijnlijk voor altijd aan een systeemhelm of jethelm vastzit :) Prima deal voor mij.
Ik draag gewoon een integraal helm met bril.... werkt anders ook.
 
Ik draag gewoon een integraal helm met bril.... werkt anders ook.

Heb ik geprobeerd, maar ik vind het gedoe. Ja het kan, maar het is net iets minder "ff snel" je helm op/af zetten. Dat geprik met die bril, en daarbij de kans dat je de pootjes of het middenstukje buigt of er zo'n veeg op je glazen komt... Bovendien vind ik het erg prettig om met <50 km/h opgeklapt te rijden.

Wel denk ik dat ik de volgende keer zo'n Shoei J-cruise ga proberen, die jethelmen vind ik toch wel echt erg leuk worden nu ik toch steeds meer een mooiweerrijder aan het worden ben :)
 
Ik rij wisselend met bril en (zachte) (week/maand) lenzen....
Doordat ik afwissel heb ik af en toe wel eens de.... m'n lens zit net niet goed/lekker gevoel...
en dat is ronduit irritant, lopend is dat nog wel even snel te fixen, maar op de motor met handschoenen aan echt niet meer..
Dan is het stoppen, helm open klappen, handschoenen af en klooien/prutsen... soms zelf helm af en afstappen....
Heb daarom ook altijd m'n bril bij als ik met lenzen rij, zodat ik snel kan wisselen...

Als zijnde iemand die wel eens erg lange dagen op de motor zat (lees 12+ uur) is het ook van je lens-soort en hoe je ze verdraagt of het te doen is of niet.
Ik kan mijn lenzen vaak niet langer dan ~6 uur fijn dragen... dan begin ik last te krijgen van irritatie van drogere ogen en weet ik dat het tijd is dat ze uit moeten.
(en dan heb ik zelfs "speciale duurdere, ultra dunne, meer lucht doorlatende" lenzen getest... maakte uiteindelijk weinig uit ten opzichte van de goedkopere Kruidvat lenzen voor mij )

Als ik moe / "moeie ogen" begin te krijgen, ben ik vaak blij dat ik wat vaker m'n bril draag en op dat moment niet m'n lenzen nog uit moet doen etc....
Bril af, ogen dicht, klaar....

Als passagier in de auto tijdens roadtrips ook, bril gewoon op en oogjes dicht.... dat kan wel met lenzen maar is niet aan te bevelen.
 
Ik heb een jaar of 10 lenzen gedragen, sinds een paar jaar weer een bril. Als ik korte stukken moet rijden draag ik die ook gewoon in de helm. Bij lange stukken gaat dit irriteren, ondanks dat ik een systeemhelm heb die 9 van de 10 keer openstaat. Voor de langere tochten heb ik dus een voorraadje daglenzen gekocht, zit net ff wat lekkerder. Ik heb dan wel altijd het vizier naar beneden (Shark EVO One II, 9 van de 10 keer draag ik hem volledig opengeklapt), zodat de wind niet direct in mijn ogen komt, anders droogt het zo uit. Na een dag rijden ben ik dan vaak wel blij dat ik ze uit kan doen.
 
Als zijnde iemand die wel eens erg lange dagen op de motor zat (lees 12+ uur) is het ook van je lens-soort en hoe je ze verdraagt of het te doen is of niet.

Klopt, ik heb met zachte maandlenzen heel veel gedoe gehad, ik kon er maar niet aan wennen. Op de motor helemaal een drama, en dat was nou net de reden dat lenzen wilde. Na testen van verschillende merken maandlenzen ben ik uiteindelijk naar daglenzen gegaan, en dat gaat al jaren perfect, ook bij 12+ uur op de motor.

Bijkomend voordeel is dat je ze gewoon aan het eind van de dag weggooid, geen vloeistof, niet schoonmaken, ideaal. Is alleen wat duurder.
 
Ik heb nu anderhalf jaar lenzen.
Heb in het begin een tijd zitten kloojen om de juiste te krijgen.
Ik begon met multifocale lenzen om meteen van de leesbril af te zijn.
Overdag waren dat toplenzen maar omdat ik nachtrijder (vrachtwagen) ben moeten ze in het donker ook perfect zijn.
Helaas waren die multifocale dat niet, omdat de grootte van je pupil anders is dan bij daglicht zag ik in het donker alleen maar wazig strepen wat tegenliggers moesten zijn.
Daarna weer andere etc etc etc
Toen overgegaan op 1 lees en 1 gewone lens.
Daarvan werd ik helemaal 8)7en nadat ik die ene leeslens uitdeed kon ik zowaar met 1 gewone lens ook lezen.
Dus nu 2 gewone lenzen. (en een leesbril voor de allerkleinste lettertjes)
Ook ben ik overgegaan op andere vloeistof, men was vergeten mij te vertellen dat je die vloeistof dagelijks moet vervangen.
Na 2 dagen leek het alsof ik lasogen had. was geen pretje.
 
Heb ik geprobeerd, maar ik vind het gedoe. Ja het kan, maar het is net iets minder "ff snel" je helm op/af zetten. Dat geprik met die bril, en daarbij de kans dat je de pootjes of het middenstukje buigt of er zo'n veeg op je glazen komt... Bovendien vind ik het erg prettig om met <50 km/h opgeklapt te rijden.

Wel denk ik dat ik de volgende keer zo'n Shoei J-cruise ga proberen, die jethelmen vind ik toch wel echt erg leuk worden nu ik toch steeds meer een mooiweerrijder aan het worden ben :)

Ja integraal is wel iets lastiger. Over zo'n 2 jaar ben ik ook wel weer toe aan een nieuwe helm. Ook eens kijken voor een systeemhelm. Het is inderdaad wel zo dat je, je bril er tussen moet proppen.
 
Toch nog genoeg motorrijders met lenzen en over het algemeen wel goede ervaringen! :]

Mij bevalt het tot nu toe ook nog super al durf ik niet met vizier open te rijden, als er dan een vliegje bij komt lijkt me dat echt zuur :+
 
Heb 20 jaar zachte lenzen en ik merk niet eens dat ik ze in heb, een bril vind ik veel storender en aanweziger. Lenzen op de motor gaat prima, zo niet beter dan zonder aangezien de lenzen de wind een beetje tegen houden (ik rij met een integraal helm altijd met vizier open). Beetje vergelijkbaar met ui snijden: met lenzen in nergens last van maar zonder lenzen in janken
 
Terug
Bovenaan Onderaan