motorrijden moet ontmoedigd worden

Status
Niet open voor verdere reacties.

eReM

MF'er
13 sep 2002
54
0
uit het Parool lees en huiver wat 'mensen die ervoor hebben doorgeleerd'' te vertellen hebben:


Meningen, donderdag 31 mei 2007

De veiligheidsrisico's voor het verkeer zijn groot, motoren maken veel lawaai en tegen files helpen ze niet

Motorrijden moet worden ontmoedigd Bert J. Woudenberg

Motorrijden is voor velen pure fun. De keerzijde ervan is echter dat motoren een hoge risiciofactor in het verkeer vormen, een flinke dosis overlast veroorzaken en een gering economisch nut hebben. Daaruit volgt maar één logische conclusie: motorrijden moet minder aantrekkelijk worden gemaakt.

De periode van dalende motorverkopen lijkt voorbij, motorclubs voeren sinds 18 mei campagne om motorrijders onderweg niet over het hoofd te zien en de Tweede Kamer houdt eind mei een hoorzitting om te kijken wat er gedaan moet worden om het motorrijden veiliger te maken.

De vraag is echter: hoeveel risico's en overlast wil onze samenleving nog accepteren van motorfietsen die - hoe je het wendt of keert - maar een geringe vervoersprestatie hebben en dus ook niet de files kunnen helpen verminderen?

Toenmalig verkeersminister Annemarie Jorritsma-Lebbink (VVD) zei het al in 1997 in de Tweede Kamer: "Ik doe niet mee aan het enthousiast maken van mensen voor motorrijden."

De laatste tijd zijn het vooral wetenschappers die vraagtekens zetten bij de rijstijl, de ongevalsrisico's en het veiligheidsbewustzijn van (vooral onervaren) motorrijders. Voor de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV staat namelijk vast dat motoren de weg versperren naar een duurzaam veilig wegverkeer. In de pas verschenen studie Door met duurzaam veilig staan daarom scherpe vragen aan de politiek over het motorrijden.

Welke mate van risico accepteren we nog in onze samenleving? Welke maatregelen zijn redelijk en verantwoord om die risico's te verminderen? Is er een verdeling te maken tussen een individuele en collectieve verantwoordelijkheid voor riskant gedrag?

Er zijn in ons land zo'n 568.000 motorfietsen. Anderhalf miljoen mensen hebben een motorrijbewijs, onder wie veel meer ouderen (tweederde is 40-plus) dan jongeren.

Motorrijders lopen aanzienlijk meer risico dan andere weggebruikers. Hun kans op overlijden is vijftien keer groter dan van automobilisten. Van de motorslachtoffers - doden en gewonden - valt de helft in de zomermaanden.

Tien jaar geleden kwamen per jaar 98 motorrijders bij verkeersongevallen om het leven, vorig jaar waren het er 59 (plus duizend ernstig gewonden). Die daling komt ongetwijfeld mede door de achterblijvende groei van het motorenpark en de verminderde populariteit van het motorrijden. In 2006 werden 'maar' 15.000 nieuwe motorfietsen verkocht, het laagste aantal sinds jaren.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat staat gelukkig niet te trappelen om in die verkoopcijfers verandering te brengen. Dit in tegenstelling tot het bedrijfsleven (RAI, Bovag) en motorclubs (KNMV, MAG) die proberen motorrijders zichtbaarder te maken en meer mensen op de motor naar het werk te laten gaan om de filedruk een beetje te verminderen. 'Héél Nederland op de motor!' luidt de leus.

Kranten en tijdschriften doen daarbij vaak een extra duit in het zakje door in artikelen uitgebreid de schijnwerper te richten op het motorrijden als 'fun'. Ook motorrijders plegen hun hobby alleen met plezier, vrijheid en kicken te vereenzelvigen. Voor anderen is het zelfs een vorm van lifestyle.

Feit is dat motorrijders door automobilisten nogal eens over het hoofd worden gezien vanwege hun gebrekkige zichtbaarheid. Afslaande automobilisten die een motorrijder niet of te laat zien, vormen de meest voorkomende oorzaak van aanrijdingen. Verder biedt een motor bij een ongeval nauwelijks bescherming en daar valt eigenlijk weinig aan te verbeteren.

Bovendien is het een misvatting dat motorrijders meehelpen de filedruk te verminderen. Hun tweewielers nemen evenveel ruimte in beslag als een kleine auto (met vaak meer inzittenden!), leveren een vrijwel gelijke bijdrage aan het ontstaan van een file en hebben een geringe vervoersprestatie. In onderzoeken is dan ook vastgesteld dat het 'stimuleren van motorgebruik in het kader van een betere benutting van de wegcapaciteit weinig zinvol lijkt'.

De lusten en lasten tegen elkaar afwegend is er geen andere conclusie mogelijk dan dat motorrijden eerder moet worden ontmoedigd dan gestimuleerd. De verkeersonveiligheid van het motorrijden, evenals het beperken van de lawaaioverlast door motorfietsen vraagt van de overheid op korte termijn een doelmatige ontmoedigingsaanpak.

Dat kan om te beginnen door hogere veiligheidsdrempels en extra maatregelen, bijvoorbeeld door het verhogen van de leeftijdsgrens voor het rijden op zware motoren (met een vermogen van 35 kW en meer) van 21 naar 24 jaar, zoals de EU ook wil. Ook kunnen aan alle motorrijders kledingeisen worden gesteld, zoals bij het huidige motorexamen al het geval is (helmvizier of bril, hoge schoenen of laarzen, handschoenen en beschermende kleding). Andere mogelijke maatregelen zijn het verplicht volgen van voortgezette rijvaardigheidstrainingen, het invoeren van een APK voor motoren en het schrappen van de mogelijkheid dat motorrijders worden uitgezonderd van een kilometerheffing.

Bert J. Woudenberg is verkeersspecialist.
 
motorrijden ontmoedigen? lijkt me veel zinvoller voetballen te verbieden! kost veel meer door al die stakkers die zichzelf niet kunnen gedragen. dat stellen ze toch ook niet voor?!

triest dat je iemand zn hobby wilt tegenwerken. :r
 
Het posten van een topic waar al een discussie van 13 pagina's over geweest is moet ook ontmoedigd worden.
 
Laatst bewerkt:
Die teringlijer gaat dus gewoon alle kranten af om zijn zinloze geemmer kwijt te kunnen, als hij echt minder slachtoffers wil, moet hij het fietsen en op straat lopen door jongeren verbieden, daar valen veel meer slachtoffers onder :(
 
Die teringlijer gaat dus gewoon alle kranten af om zijn zinloze geemmer kwijt te kunnen, als hij echt minder slachtoffers wil, moet hij het fietsen en op straat lopen door jongeren verbieden, daar valen veel meer slachtoffers onder :(

kranten willen graag bladvulling hebben

wisten jullie al dat ik 3vo gemaild had? nog steeds niks gehoord



slotje dan maar })
 
Bert J. Woudenberg ontmoedigen onzin stukkies te tikken.

handjes eraf is n ideetje, of is dit net zo onzinnig als de praatjes die ie houd.?
 
Het is weer zo ver :D



d7ffa38747a5157d75b0583ddf224558



Ik zeg: 02:16 een slotje
 
Laatst bewerkt:
Het is weer zo ver :D



[http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/339221/d7ffa38747a5157d75b0583ddf224558 (afbeelding)]


Ik zeg: 02:16 een slotje

neu.... voor de vroege moderator: 06`30
 
Laatst bewerkt:
Het is weer zo ver :D



[http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/339221/d7ffa38747a5157d75b0583ddf224558 (afbeelding)]


Ik zeg: 02:16 een slotje
Zo laat pas? Waarom nu nog niet? Slapen alle mods al, en wordt de eerste pas wakker als hij/zij naar zijn/haar krantenwijk moet?

Nogal kortzichtig vind ik, dit topic.Ongevallen van motorrijders worden vooral veroorzaakt dor koekblikkers die niet geleerd hebben dat er iets kleiners op de weg kan zitten dan een koekblik. Veiligheid voor ons motorrijders is dus vooral te veroorzaken door die domme onwetende koekblikkers te vertellen dat ze niet alleen op de wereld zijn, dus dat er ook voetgangers, fietsers en motorrijders op de weg kunnen zitten.
Dus niet de verantwoordelijkheid voor ongevallen bij de slachtoffers leggen, maar meer bij de veroorzakers.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan