Motorrijden na prostaatoperatie

Pigion

MF'er
27 nov 2006
173
4
Ik (68) moet kiezen voor operatie of bestralen i.v.m. prostaatkanker. Gelukkig redelijk vroeg ontdekt en nog goed te genezen.
Mijn eerste keuze is opereren, doch twijfel i.v.m. nadelige bijwerkingen (incontinentie). Ik wil n.l. graag blijven rijden. Bestralen is iets minder belastend, kan ecter ook vervelende bijwerkingen hebben.
Zijn er op dit forum motorrijders die dit al hebben meegemaakt en hoe is hun ervaring?
Je kan ook een PM sturen.
Pigion
 
Ik weet niet maar ik zou hoe dan ook kiezen voor wat het maximale kans op volledig herstel geeft. Voor wat de gevolgen achteraf voor motorrijden zijn daar is wel een oplossing voor te verzinnen. Aanpassingen aan het zadel en dergelijke. Nou leun je bij veel motoren gelukkig ook niet veel op dat gedeelte.
Motorrijden komt wel goed!

Succes en hopelijk gaat alles goed bij de ingreep :)
 
Laatst bewerkt:
Als je voor een operatie kiest, ga dan zeker voor een robotgeassisteerde prostaatoperatie.
Het voordeel van deze methode is minder kans op incontinentie en impotentie en het herstel van de operatie is korter dan bij reguliere behandelingen.

Nu, de ene mens is de andere niet, maar ken ook iemand die prostaatbestraling heeft gehad. Had wel jaren daarvoor eerst een prostaatoperatie ondergaan. Heeft van de bestraling weinig last en bijwerkingen gehad, en zat vrij vlug weer op de fiets. Is ook toevallig 68.

Altijd mooi van iemand van een ietwat oudere leeftijd op de motor te zien snorren.
Kende wel iemand van 78 op een laatste generatie Fireblade.
Durfde er zelfs hupjes mee te trekken. Gaaf.

Suc6 en dat je vlug weer mag :] .
 
ik zou inderdaad OOK kiezen voor degene met meeste herstel mogelijkheden!.

ik neem aan dat je eigen leven/leefwijze iets belangrijker is dan op de motor rijden?
 
Ga voor herstel boven alles. Als je ziet dat voor deze mensen ook een motor geschikt te maken is:
IMG_2291_m.jpg


Dan is dat na een operatie ook echt wel te doen. En ik vertrouw heilig op robots, dus als je die optie hebt, go for it. Dat zijn die pinhole operaties toch Maderic?
 
Beterschap om te beginnen, want dit zal vast niet de leukste periode zijn uit je leven. Ik spreek uit ervaring, ik ben geopereerd en bestraald in de regio van mijn lies 5 jaar geleden en de effecten zijn nog steeds aanwezig. Je zal wat littekenweefsel krijgen in die regio. Ik ben daardoor wat stijver aan mijn rechterbovenbeen geworden en kan niet op hele hoge motoren opstappen. Vraag aan de radioloog welke gevolgen dit voor jou kan hebben. Ik zou sowieso voor de optie gaan met de meeste kans op herstel, want motorrijden is toch ondergeschikt aan overleven. blijven leven is wel een primaire voorwaarde om überhaupt te blijven rijden.
Radiologie hoeft niet zo zwaar te zijn, ik deed het tussen het werk door( ik werkte in het ziekenhuis waar ik bestraald ben).
 
heel veel sterkte ten eerste, ten tweede, kies voor de manier wat het grootste effect heeft en het beste is voor je gezondheid!

de motor is wel aan te passen, en misschien is het herstel zwaarder bij een operatie, maar niets mag voor het leven gaan toch! :) en motor rijden is daarna vast nog wel mogelijk! en anders gewoon je zadel aan laten passen of verlagen voor een makkelijkere opstap enzo..

maar bovenal heel veel sterkte voor jou en je naasten gewenst!
 
Ga voor herstel boven alles. Als je ziet dat voor deze mensen ook een motor geschikt te maken is: [afbeelding]

Dan is dat na een operatie ook echt wel te doen. En ik vertrouw heilig op robots, dus als je die optie hebt, go for it. Dat zijn die pinhole operaties toch Maderic?

Idd. Hier een artikeltje over hoe het in zijn werk gaat.
 
er is overigens geen goed bewijs wat nou beter is, ok of bestralen, laat je goed informeren en kies voor hetgeen met de minste bijwerkingen
 
Ik zou kiezen voor een operatie, maar dat zit tussen mn oren.

Beterschap in ieder geval!!
 
Ik weet niet maar ik zou hoe dan ook kiezen voor wat het maximale kans op volledig herstel geeft. Voor wat de gevolgen achteraf voor motorrijden zijn daar is wel een oplossing voor te verzinnen. Aanpassingen aan het zadel en dergelijke. Nou leun je bij veel motoren gelukkig ook niet veel op dat gedeelte.
Motorrijden komt wel goed!

Succes en hopelijk gaat alles goed bij de ingreep :)

Dit dus :Y


Ze hebben mijn vader destijds bestraald (2 of 3 jaar geleden.) Moet er wel bij zeggen dat ie een tijd beroerd heeft gevoeld. Hij heeft in de herstelperiode geprobeerd te fietsen, maar dat deed nog teveel pijn.


Wat je ook mag besluiten: Heel veel sterkte toegewenst!
 
Helaas nog geen lotgenoot gereageerd. Dat is misschien omdat het overwegend bij 60+ voorkomt.
Natuurlijk ga ik voor de beste kans op volledig herstel. Ook bij een goede behandeling kan pk echter terugkomen. Ik ben er nog niet uit en ga knopen tellen.
Voor de nabije toekomst denk ik de Yam Bulldog weg en doen en iets te kopen waarbij je op het zadel zit i.p.v. in het zadel. Dan krijg je wat minder druk op de gevoelige plaats.

Pigion
 
ik ken wel in mijn omgeving iemand die is geopereerd aan zijn prostaat vanwege kanker.
Zijn prostaat is daarbij behouden gebleven. Zou jou prostaat bij een operatie wel behouden blijven of niet?

Een vervelende operatie, begrijpelijk. Maar hij heeft er geen 'bijwerkingen' aan over gehouden, doet gewoon weer 'alles' (beste man hoopt volgende week 87 te worden)


Ik zou in ieder geval voor de operatie met het meeste kans op slagen gaan, dat lijkt me in eerste instantie even het belangrijkst
Dat motorrijden is altijd wel weer een mouw aan vast te knopen,
 
Terug
Bovenaan Onderaan