Motorrijden op "groene benzine" ?

LPG niet? 42ct. per liter en 1op11. 500km op een tank. Toch stuk goedkoper dan benzine. Houderschapsbelasting is €30 per kwartaal meer voor een auto tot 1050kg. Dat heb je er zo uit :}
Het ging hier om "groene" benzine en daar valt LPG niet onder. Slaolie, lijnzaad, zonnebloemolie en weet ik wat allemaal nog meer is CO2-neutraal. Oftewel, de CO2 die vrijkomt bij de verbranding is (min of meer) gelijk aan de CO2 die door de plant uit de lucht is gehaald bij zijn groei. De totale hoeveelheid CO2 in de lucht neemt hierdoor dus niet toe. In tegenstelling tot benzine, diesel en gas.

Bij Top Gear hebben ze trouwens ook eens een test gedaan om 2 auto's op biogas van koeie- en mensenschijt te laten rijden *D
 
Ethanol (=alcohol) gaat (in Brazilië) puur inplaats van benzine, maar je sproeiers moeten groter en je hebt carburateur-verwarming nodig om ermee te kunnen starten.

Ik las (enige decennia terug) dat zonder modificaties tot 15% in benzine zou kunnen worden opgemengd maar ik zou er niet op vertrouwen.

De alternatieve Diesel-brandstoffen zouden wel heel goed zijn maar het type dat zonder meer bestaande diesel kan vervangen is idioot duur in de productie (om-estering van allerhande vetten) èn agressief tegen klassieke pakkingen en sommige kunststoffen.
Vroegâh waren motoren een stuk minder kritisch qua brandstof. Moderne motoren stellen steeds hogere eisen aan de eigenschappen van de brandstof waardoor bijmengen van andere vloeistoffen lastiger wordt. Ik geloof dat 15% ethanol bij de huidige benzinemotoren zonder aanpassingen zelfs al teveel van het goede is.

En @MrHawkeye: Als je nou geen zinnige bijdrage hebt aan een topic blijf dan gewoon weg ipv ieder topic te verzieken met onzinnige kreten en plaatjes. :(
 
Het ging hier om "groene" benzine en daar valt LPG niet onder. Slaolie, lijnzaad, zonnebloemolie en weet ik wat allemaal nog meer is CO2-neutraal. Oftewel, de CO2 die vrijkomt bij de verbranding is (min of meer) gelijk aan de CO2 die door de plant uit de lucht is gehaald bij zijn groei. De totale hoeveelheid CO2 in de lucht neemt hierdoor dus niet toe. In tegenstelling tot benzine, diesel en gas.

Bij Top Gear hebben ze trouwens ook eens een test gedaan om 2 auto's op biogas van koeie- en mensenschijt te laten rijden *D
gas wordt vaak afgefakkelt, dus kan het beter gebruikt worden voor auto, zodat er geen benzine gebruikt hoeft te worden. Ik vind het wel een vrij groene oplossing, er wordt minder verbrand dan als alle LPGauto's op benzine zouden rijden. Aardolie is trouwens ook energie wat er ooit in is gestopt in een miljoenen jaren durent proces :P maar dan zit ik weer te mierenneuken ;)
 
gas wordt vaak afgefakkelt, dus kan het beter gebruikt worden voor auto, zodat er geen benzine gebruikt hoeft te worden. Ik vind het wel een vrij groene oplossing, er wordt minder verbrand dan als alle LPGauto's op benzine zouden rijden. Aardolie is trouwens ook energie wat er ooit in is gestopt in een miljoenen jaren durent proces :P maar dan zit ik weer te mierenneuken ;)
Dat miljoenen jaren durende proces telt helaas alleen niet zo.
Daarnaast moeten "groene" oplossingen vaak ook "Duurzaam" zijn en ook het gas raakt ooit een keertje op. (of we moeten gewoon weer even een paar miljoen jaar wachten :P )
 
een 1 op 1 verhouding van diesel met slaolie

gaat met dit koude weer vlokken
anders dan gaat het perfect
 
Terug
Bovenaan Onderaan