Motorrijden veiliger dan voorheen en veiliger dan gedacht

Zou het komen omdat het behalen van volledig A erg omslachtig is voor jongeren?
En dat de gemiddelde leeftijd van regelmatige motorrijders omhoog gaat?
Ook lijkt het dat de goede opleiding en verbeterde motoren een rol spelen.
 
Mooi he hoe journalisten het altijd vanuit de sensatie-kant benaderen:

Helft Nederlanders vindt motorrijden net iets te spannend en onveilig
Zeggen ze HIER

Dat is hetzelfde als: 1/3e van de bevolking wil niet op vakantie.
Nee, 2/3e, de ruime meerderheid, dus wel!
 
30 % denkt er wel eens aan om een rijbewijs te gaan halen. Maar even verderop in t stuk kiest 50% van de ondervraagden ervoor om het niet te doen. Want spannend.......
Beetje nietszeggend. Stukje. 50% van de Nederlanders (er zijn 1000 mensen ondervraagd) kan nou niet zeggen dat dat representatief is voor 18 miljoen Nederlanders
 
"snelheid gaat omlaag" , daar merk ik anders weinig van, zeker omdat ik de snelweg zo veel mogelijk probeer te vermijden :Y
 
Het feit dat er minder motorrijder in het zadel dood gaan ligt waarschijnlijk niet aan de automobilisten.

Vroeger zaten er ruiten in een auto om doorheen te kijken, tegenwoordig omdat anders de airco minder goed werkt.

Hoeveel doden is een acceptabel aantal?
10% van de actieve rijders is te veel, 0% is onwerkbaar.
Laten we zeggen 0.01% van de huidige bezitters.
Komen we op een mooi getal van 65 stuks uit.
Zijn het jaarlijks minder? Mooi!
Zijn het er meer? Gaan we beter opleiden en kritisch naar de weginrichting kijken.
Zijn het er véél meer? Stoppen we al die gevaarlijke apparaten in de pers :+
 
Wat een dom verhaal.
- Motoren worden steeds veiliger.
Waar is de statistiek dat de veiligheid van de motor geleid heeft tot minder (dodelijke) ongelukken?
- De maximum snelheid op de snelweg is naar beneden gegaan van 130 naar 100 km/h.
Ik heb een poos geleden gezocht naar de feiten: 2 verkeersdoden in dat jaar waar je 130 mocht. Geen motorrijders.

Heeft er iemand feiten over motor ongelukken?
Ik denk dat de top 2 is:
1. automobilist geeft geen voorrang aan motor
2. jeugdig enthousiasme van de motorrijder die boven zijn kunnen te hard een bocht neemt en op de verkeerde weghelft frontaal geschept wordt of naast te weg tegen een object rijd (vangrail).

Waarom zijn er dan minder dodelijke motor ongelukken? Vergrijzing.
Het jeugdig enthousiasme is er af en de meeste motorrijders hebben al eens een bijna aanrijding met een auto gehad die niet uitkeek en kijkt nu voor 2 uit.
 
Heeft er iemand feiten over motor ongelukken?
Ik denk dat de top 2 is:
1. automobilist geeft geen voorrang aan motor
2. jeugdig enthousiasme van de motorrijder die boven zijn kunnen te hard een bocht neemt en op de verkeerde weghelft frontaal geschept wordt of naast te weg tegen een object rijd (vangrail).
Bijna goed.

Volgens de onderzoeken (SWOV) is - even snel uit m’n hoofd - ongeveer de helft van de letselongevallen met motorrijders eenzijdig, en het gevolg van knulligheid bij lage snelheid (minder dan 30 km/u): omvallen of uitglijden bij het tot stilstand komen. Een gebrek aan rijvaardigheid / voertuigbeheersing dus, wat gelet op het gemiddelde kilometrage niet verwonderlijk is.

Iets meer dan 60 procent van de andere helft betreft confrontaties met medeweggebruikers (meestal auto’s), en daarbij is de oorzaak het niet tijdig waargenomen worden van motorrijders door andere bestuurders, meestal in voorrangssituaties. Overigens gaat dat lang niet altijd over onoplettende automobilisten, maar even zo vaak om motorrijders die zich door rijgedrag onzichtbaar maken voor anderen (de zgn. afdekongevallen).

Overige ongevalsoorzaken betreffen slippen, door weer- of wegomstandigheden,al dan niet “geholpen” door mislukte rem- of uitwijkpogingen, etc.. Wederom rijvaardigheid dus, of inschattingfouten (maar dat valt strikt genomen ook onder rijvaardigheid). Hetgeen je als jouw punt 2 beschrijft komt eigenlijk maar incidenteel voor, of wordt domweg niet geregistreerd, het is iig geen ongevalsoorzaak van statistische betekenis.

Vergrijzing zou idd weleens een rol kunnen spelen bij de lagere aantallen, dat zie je eigenlijk ook terug aks je kijkt hoe de ongevallen verspreidt zijn over leeftijdscategorieën. Daarnaast verwacht ik dat het aantal voertuigkilometers (verkeersdrukte) de laatste jaren (door Corona, waardoor o.a. minder gekegel in woon-werk files) weleens wat lager zou kunnen zijn als in eerdere jaren.
 
Laatst bewerkt:
Heb je een linkje waar je dit vond? Ik heb zitten browsen bij CBS, maar het is nog best lastig om daar zinvolle cijfers te vinden qua motorrijden.
Het valt me reuze mee dat het aantal zelfoverschattingen laag is. En ja, knulligheid, dat doe je zelf. Zit dan ook maar op de blaren.

Edit: ik heb hem al gevonden!

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/motorrijders
 
Heb je een linkje waar je dit vond? Ik heb zitten browsen bij CBS, maar het is nog best lastig om daar zinvolle cijfers te vinden qua motorrijden.
Het valt me reuze mee dat het aantal zelfoverschattingen laag is. En ja, knulligheid, dat doe je zelf. Zit dan ook maar op de blaren.
CBS publiceert die informatie niet echt, je kunt even de website van SWOV uitpluizen, is veel onderzoek te vinden: klik
Vroeger was ook het dataportaal van de NL overheid openbaar, en kon je tot enorm detail inzoomen op verkeersongevallen, oorzaken en gevolgen, maar een paar jaar geleden is die site offline gegaan helaas.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan